Scalpers vill ha 20 000 kronor för PS5 Pro

Permalänk
Medlem

Betalar Sony för att konstant vara i flödet på Swec? Ett jäkla tjat om PS5....

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

I en perfekt värld skulle notoriska scalpers sökas upp och beläggas med livstids köp och försäjningsförbud på allt som inte är för personligt bruk

Permalänk
Medlem

Är den ens slutsåld? Tänker den verkar ju gå att köpa på elgiganten med "leverans den 7:e november" eller är det nåt som inte stämmer?

Permalänk
Medlem

Sjukt av Sony att göra en så begränsad upplaga, de spelar ju bara scalpers rakt i händerna. Behåll ett högre pris för specialmodellen med några tusenlappar, och producera så många som behövs året ut… jag ser inte problemet. Bara mer pengar in. De borde annonsera att de ska släppa 10, 20, 100k till, flera batcher, så många som behövs. Då kraschar hela grejen för scalpers och Sony själva får mellanskillnaden…

Som att de aldrig någonsin funderat över situationen. Det har ju hänt varje gång förr

Permalänk
Medlem

Man pratar om "scalpers", men de flesta är väl egentligen vanliga personer som fått tag i en och fått för sig att sälja när andrahandspriset är vansinnigt.

Jag fick aldrig tag på en 30th edition Pro (kunde klicka på köp, men den hamnade aldrig i korgen. Hade kunnat köpt en Slim 30th dock), men hade jag fått det så hade jag garanterat sålt den. 60 000:- skojar man liksom inte bara bort. När jag jagade för att få tag i en så hade jag noll tanke på att sälja, men med de här priserna så varför inte. Jag borde inte vara den enda som gått i de tankebanorna.

Kan köpa en vanlig pro och få 60-70% av budgeten till en resa till Japan jag försöker få ihop pengar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Betalar Sony för att konstant vara i flödet på Swec? Ett jäkla tjat om PS5....

Gillar du inte artikeln så finns det ingen som tvingar dig läsa den samt skriva en kommentar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Ett jäkla tjat om PS5....

Ungefär som när Apple släpper något, eller Nvidia, eller Amd, eller... ja, du fattar.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Ebay är inte relevant i Sverige och jag utgår ifrån att ditt inlägg gäller Sverige. Reglerna vad det gäller att få lämna tillbaka varorna skiljer sig runtom i världen, så något generellt uttalande kan det inte ha varit från dig.

Nä, scalpers som scalpers, vare sig det är sverige eller inte

Fenomenet är ju universalt.
Att det sen drabbar lilla sverige lite mindre när våra största auktionssiter har lite vettiga regler är ju däremot bra

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Sålänge folk betalar så finns marknaden.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag ser det lite som en naturlig del i marknadsekonomin. Att folk kan köpa upp sånt som det är få exemplar av att sälja dyrare. Jag ser inte det som konstigt.
Däremot köparna som väljer att köpa en datorprodukt som har varit hos en privat mellanhand som de ej känner till så noggrant och sedan betala mer för denna än vad den kostar ny, trots all strul med garanti.
Så jag ser det som köparna som är konstiga.

Pratar man om specialmodeller, som jubileumsvarianten som endast finns i några exemplar. Så är det ett problem om utbudet är rejält mindre än efterfrågan och några snabbt kan köpa på sig allt. Lite som det är med konserbiljetter.

Det är inget naturligt med scalpers i en marknadsekonomi. Det är snarare definitionen av onaturligt när mellanhänder köper upp en vara i det enda syftet att driva upp priset ytterligare.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Skrivet av Kyraal:

Det är inget naturligt med scalpers i en marknadsekonomi. Det är snarare definitionen av onaturligt när mellanhänder köper upp en vara i det enda syftet att driva upp priset ytterligare.

Då har första säljaren lagt priset för lågt, då blir det ett sådant beteende. Och det finns inget direkt sätt att hindra det mer än att första säljaren får höja priset till det marknaden vill betala för produkten.
Det finns omständigheter som att det är bara kommer tillverkas ett visst antal exemplar, mindre exemplar än vad marknaden efterfrågar. Jubileumsvariant var ett sådant. Men då borde tillverkaren tillverka flera och problemet löses.

Det mesta scalping inom IT beror på att tillverkare av olika slag inte lägger priserna efter det marknaden vill betala för dem. Såklart Scalpers kan pressa upp priserna rejält om de är tillräckligt många, men jag tycker det mycket handlar att tillverkare inte alls höjer priserna. Som den vanliga PS5an som var svår att köpa i över ett år, naturligt för tillverkaren hade varit höj priset med 1000 eller 2000kr och problemet med tillgängliga enheter är löst.

Permalänk
Medlem

Då har första säljaren lagt priset för lågt, då blir det ett sådant beteende. Och det finns inget direkt sätt att hindra det mer än att första säljaren får höja priset till det marknaden vill betala för produkten.
Det finns omständigheter som att det är bara kommer tillverkas ett visst antal exemplar, mindre exemplar än vad marknaden efterfrågar. Jubileumsvariant var ett sådant. Men då borde tillverkaren tillverka flera och problemet löses.

Det mesta scalping inom IT beror på att tillverkare av olika slag inte lägger priserna efter det marknaden vill betala för dem. Såklart Scalpers kan pressa upp priserna rejält om de är tillräckligt många, men jag tycker det mycket handlar att tillverkare inte alls höjer priserna. Som den vanliga PS5an som var svår att köpa i över ett år, naturligt för tillverkaren hade varit höj priset med 1000 eller 2000kr och problemet med tillgängliga enheter är löst.

Fast finns lite mer som säljare (stort företag) att ta hänsyn till än priset...Den dåliga publiciteten som Sony hade fått om dom sålt detta för de priser som Scalpers säljer hade inte varit bra för företaget...så även om dom vill lägga priset på scalpers nivå så kan dom inte göra det - det skulle skada dom mer i slutänandan.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Så länge korkade människor med mer pengar än vett är villiga att betala sjuka ockerpriser till äckliga scalpers, kommer scalpers finnas kvar.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Så länge korkade människor med mer pengar än vett är villiga att betala sjuka ockerpriser till äckliga scalpers, kommer scalpers finnas kvar.

Håller med till viss mån - men å andra sidan släpper man limited editions som skriker samlarvärde så det är inte helt puckat.

Permalänk
Medlem

Istället för att limitera anniversary till X antal konsoller borde de limitera det till en viss tid, typ den finns att beställa i en månad sen är den borta, men alla som vill ha en får en. Sen blir det byggt så många som det beställdes helt enkelt, svårare än så behöver det inte vara.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sjukt av Sony att göra en så begränsad upplaga, de spelar ju bara scalpers rakt i händerna. Behåll ett högre pris för specialmodellen med några tusenlappar, och producera så många som behövs året ut… jag ser inte problemet. Bara mer pengar in. De borde annonsera att de ska släppa 10, 20, 100k till, flera batcher, så många som behövs. Då kraschar hela grejen för scalpers och Sony själva får mellanskillnaden…

Som att de aldrig någonsin funderat över situationen. Det har ju hänt varje gång förr

Fast den där soecialmodellen är inte så mycket dyrare som den jämförelsevis verkar då det ingår en del grejer extra som är "värda" runt 3600kr till. Så tveksamt om det hade haft någon positiv verkan i detta tidiga skede för de utan hur mycket pengar som helst, då ju även den vanliga modellen hamstras. Hade den sålts utan de där extra grejerna för samma pris vore det däremot en högre risk kanske.

Men visst, det skulle kanske funka på lite längre sikt då vissa samlare antagligen bara vill få tag i ett lågt serienummer istället. Eller hoppas en felgjuten färdiggulnad maskin. ;D

123000 stycken hade kanske varit en vettigare bestämd begränsad upplaga dock.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det är exakt det som händer med priset på PS5 Pro. Tyvärr tror jag att detta är det nya normala. Tror definitivt inte att Xbox blir billigare. Med PS5 blev priset mellan pc och konsol för stort (enligt Sony). Och "misstaget" vill de inte göra om. De vet också att många som köper speldator mestadels spelar på den. Det här om att datorn gör så mycket mer gäller bara en minoritet. De flesta gör alla övriga sysslor på telefon numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Istället för att limitera anniversary till X antal konsoller borde de limitera det till en viss tid, typ den finns att beställa i en månad sen är den borta, men alla som vill ha en får en. Sen blir det byggt så många som det beställdes helt enkelt, svårare än så behöver det inte vara.

Playstation Kickstarter Edition.

Ja, hade varit en perfekt lösning nästa gång. Förbeställning borde ha gjorts så direkt i PS-butiken globalt.

Och man fick då även sitt PSN-namn laserbränt eller 3D-printat på istället för ett tråkigt produktionsnummer som 8935/12300

Det om något borde ha stoppat varenda skalperare.

"PS6 Limited Edition - xXShoescalper94Xx" ;D

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

I en perfekt värld hade ingen köpt av scalpers eller Sony, varav Sony tvingas sänka priset och scalpers förlorar pengar.

Om ingen köper av sony, hur ska det då kunna finnas scalpers ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle anmäla sig till Webhallens raffle.. Har inte haft en playstation sedan PS2.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Hur funkar powers raffle? Inget som direkt händer när man klippar på ”Anmäl mig”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Om ingen köper av sony, hur ska det då kunna finnas scalpers ?

touché Nä men jag tänker mig även perioden efter scalping-craze'n

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Ja det hela blev väl som upplagt för dylikt tyvärr. Hade Sony valt att inte begränsa upplagan till antal utan haft den tidsbegränsad under en period istället hade inte detta hänt och fler hade dessutom kunnat få konsolen och bli nöjda.

Permalänk
Medlem

Enkelt, varan måste vara x år för att den ska få säljas för över butikspris, om man försöker innan blir man bannad.
Finns alltid saker att göra för att göra det svårare för samhällets avskum, men folk är för mjäkiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De borde släppa skal i den grå designen till slim, pro samt gamla PS5. Sånt slöseri att tillverka special konsoler bara ör att fira 30 år när skiten är designad för att ha utbytbart skal...
Fast de tjänar väl mer på att göra såhär blir ju en massa extra PR när sweclockers och liknande skriver artiklar så att folk tror att konsolen är något extra som de inte bör missa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Har själv lagt ut handkontrollen DualSense Edge. För 1$, utan reservations pris.

Blev stressad när jag missade den på inet. Fick tag på den på annat håll. Tyckte dock 3000 va lite mycket. Och de va egentligen den billigare, icke edge, jag ville ha. Fick tag på den sen.

Är en förespråkare för att låta marknaden bestämma priset. Därför start på 1$. Är upp i 300$ så +/- 0 just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

... vanliga personer som fått tag i en och fått för sig att sälja när andrahandspriset är vansinnigt.

Det är fortfarande samma beteende som scalpers har. Det är lika genomvidrigt. Jag personligen skiter i om det är en stackars Agda 78 som får mat för ett helt år på det. Jag tänker inte låta mig rättfärdiga något av det beteendet.

Fuck scalpers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Det är fortfarande samma beteende som scalpers har. Det är lika genomvidrigt. Jag personligen skiter i om det är en stackars Agda 78 som får mat för ett helt år på det. Jag tänker inte låta mig rättfärdiga något av det beteendet.

Fuck scalpers.

Jag anser det är en stor skillnad på att köpa en och annan pryl och sälja senare till marknadspris än att sätta i system att köpa eftertraktade saker för att driva upp andrahandsvärdet och sälja.

När är det enligt dig ok att sälja något man köpt utan att räknas som en "scalper"?

Tråkigt att det är så här, absolut. Men i slutändan tycker jag det är "hate the game, not the player".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Hur funkar powers raffle? Inget som direkt händer när man klippar på ”Anmäl mig”.

Jag hadr glömt bort om jag anmält mig, så gick in och gjorde det igen och fick meddelandet "Du kan bara anmäla dig en gång" eller något liknande. De har koll, men har aldrig fått någon bekräftelse att jag kom med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag anser det är en stor skillnad på att köpa en och annan pryl och sälja senare till marknadspris än att sätta i system att köpa eftertraktade saker för att driva upp andrahandsvärdet och sälja.

Jag kan förstå att man kan tycka så. Det känns som en bra ursäkt för att man råkar inte tänka elakt som en "riktig scalper" utan råkar bara göra exakt samma sak som en scalper gör.

Skrivet av Shadee:

När är det enligt dig ok att sälja något man köpt utan att räknas som en "scalper"?

Så länge man inte går plus på det. Köper man en vara, är det för att man vill ha den. Gör man något annat stödjer man scalperkulturen, vare sig man vill eller ej.

Skrivet av Shadee:

Tråkigt att det är så här, absolut. Men i slutändan tycker jag det är "hate the game, not the player".

Håller inte med. Det finns många vidriga sätt att tjäna pengar på, men det betyder inte att alla gör det.