Jag håller verkligen inte med denna åsikts-artikel. På något plan alls i princip.
Jag tycker det är smått makabert att man som skribent på Sweclockers kan vara så naiv i sina tankegångar. Självklart får Andre' köra all in-digitalt om han vill!
Men följande: "Sedan har vi det faktum att du inte riktigt äger de digitala spelen och rent tekniskt sett kan spelet försvinna från ditt bibliotek om det blir tjaffs med rättigheter. Men det borde bara vara en tidsfråga innan de digitala rättigheterna blir nästan lika starka som när du köper fysiska exemplar." är ju rakt av naivt och önsketänkande. Ett tydligt rättfärdigande som jag ser det...
100% digitalt är ju exakt vad konsoltillverkarna vill ha.. Högre priser, större del av kakan. De bestämmer när det är "rea"(hah!) och ingen andrahandsmarknad.. Att sedan jämföra med PC-marknaden är ju totalt tondövt. Där finns flera digitala butiker och många fler valmöjligheter när det gäller det mesta (och rakt av lägre digitala priser, plus bättre reor).
Jag äger mängder av både fysiska och digitala spel. Men fördelarna med fysiskt är ju uppenbart. Ofta mycket lägre inköpspris och du kan sälja spelet när du vill och ofta få igen en stor del av kakan (beroende på spel och hur länge du behåller det förstås), vilket gör fysiskt ÄNNU ännu billigare.
Oavsett, det är uppenbart just nu varför 100% digitalt på konsol (med EN enda butik per konsol plus VÄRDELÖSA digitala rättigheter där du inte ens för fan äger det du "köper") är en dålig ide.. Men även jag fattar såklart att det är dit det bär hän.
Jag ser hela artikeln som ett enda stort rättfärdigande och en naivitet kring mångas önskan om fysiska spel. Nu gillar jag att samla på vissa spel, men även jag hade köpt majoriteten av spelen digitalt om det fanns möjlighet att sälja vidare den digitala licensen. Men det ligger ju såklart INTE i varken konsoltillverkarnas eller speltillverkarnas intresse överhuvudtaget... Kanske EU skuttar in till slut och fixar biffen? Ja då ändrar jag ståndpunkt, en aning iaf .
PS. Mitt inlägg är ingen attack (jag är inte arg, Haha) mot André, men jag står dock för vad jag skrivit.