Krönika: Släpp sargen och skippa skivläsaren

Permalänk
Medlem

Det är helt okej om de tar bort skivläsare eller kortläsare i nintendos fall. Så länge man kan köpa och sälja de digitalt köpta spelen på tradera eller andra liknande sidor.
På konsol brukar jag köpa spel spela klart dom sen sälja.
"För mig, och många andra, är skivläsaren inte ett måste. Att säga att skivläsaren är en essentiell del av spelkonsolen för alla är ju bara bluff och båg. " Nej, coop och citygross är inte viktigt för en lojal icakund förrän de försvinner och ica höjer priserna med 65000%. Klart sony ms och nintendo vill slippa erbjuda fysiska spel.
Sony erbjuder väl inte ens möjlighet till att köpa nycklar på annan plats och aktivera på konsolerna? Rätta mig gärna har inte haft spelstation sedan 3an var aktuell.

Synd att de är emot konsumenter på swecredaktionen. Snart förespråkar de att vi ska se drivrutiner till grafikkort som dlc och betala 14€ per uppdatering. /s

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Jag tror också det krävs en reglering från EU för att få till privatförsäljning av digitala licenser. Ett exempel skulle kunna vara att Sony administrerade privatförsäljning via deras online store mot en avgift på ca 10%.

En lysande kommentar och förslag, där dessa "stores" som säljer digitala licenser även måste tillhandahålla en marknadsplats för medlemmar/kunder att sälja sina digitala licenser och vid en försäljning förs "ditt spel över till köparens konto".

MEN det kommer aldrig Steam, Epic, PS eller någon annan aktör att göra såvida de verkligen inte blir HÅRT tvingade till det då det skulle minska deras inkomster som en begagnatmarknad innebär. Och den sannolikheten är nog så pass liten att den inte ens går att mäta då det lobbas rätt friskt redan som det är.. kan inte ens föreställa mig hur mycket resurser som skulle läggas ned för att lobba emot ett sådant förslag om något slikt någonsin kom upp till ytan.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Hur köper man spel på skiva i dag, är det inte så att man får ett skivfodral med en digital kod i som är till för att ladda ner spelet? Måste skivan sitta i när man spelar? Så var det på PS4 och den låter ju inte alltid så roligt med skivan i.

Skivläsare är riktigt najs för film och serier men för spel känns det som ett frågetecken.

I vissa fall är det så. Eller en installationsfil bara så laddar man hem all data, men i de flesta fall är det en skiva med hela spelet på som installeras. Skivan måste vara i när man spelar.

Jag gillar spel på skiva, värderar dem mer när det är en fysisk produkt jag kan ta på. Gillar även rutinen/känslan med att plocka fram fodralet, ta fram skivan och peta in den i läsaren - eller att på ett nyköpt spel svära över att plasten runt fodralet är så jävla omöjlig att få bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skulle aldrig få för mig att gå fram till konsolen för att byta skiva.

Om jag får vara djävulens advokat. Kan det inte vara så att inte ha ett mycket stort utbud av olika spel direkt tillgängliga kan hjälpa oss att fokusera på ett spel i taget? Det är otaliga gånger som jag läst om sådana som har en mycket stor mängd ospelade spel i sitt Steam-bibliotek men som aldrig finner ro till att faktiskt spela någon av dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nej, coop och citygross är inte viktigt för en lojal icakund förrän de försvinner och ica höjer priserna med 65000%. Klart sony ms och nintendo vill slippa erbjuda fysiska spel.

Men när man blir låst via konsol där exempel Sony äger licenserna så styr de också vad skivor kostar. Det viktiga är att det finns olika alternativ, xbox, PS5, PC, det är vad som håller priserna konkurrenskraftiga.
Är många gånger tungt att läsa de som bara använder Steam för att flera alternativ ökar förutsättningarna för relativt bättre priser än utan konkurrens även om de andra launchers inte är lika bra. Det går att samla flera launchers under en och samma exempel GoG eller Playnite, tycker det är viktigt att påpeka för de som klagar att måste använda flera launchers. Det är viktigt för spelmarknaden med alternativ. Det drog lite åt ett annat topic men vill gärna få fram det budskapet.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Om jag får vara djävulens advokat. Kan det inte vara så att inte ha ett mycket stort utbud av olika spel direkt tillgängliga kan hjälpa oss att fokusera på ett spel i taget? Det är otaliga gånger som jag läst om sådana som har en mycket stor mängd ospelade spel i sitt Steam-bibliotek men som aldrig finner ro till att faktiskt spela någon av dessa.

Jag anser du har så fruktansvärt rätt. Jag märker av detta hela tiden, inte bland spel utan bland streamingtjänster och filmer/serier. Det har blivit så svårt att välja någon för man har så många att se på.

Oavsett vilket, så gå fram till konsol för att byta skiva kommer jag aldrig göra om. Skivorna tar dessutom en massa plats som jag ej har vid konsolen.

Permalänk
Medlem

Äger typ 40 spel till Switch på minneskort, erkänner att jag inte köper några spel till PC på skiva ...men vill nog ändå helst ha fysisk media tills de ger mig möjlighet att sälja mina digitalt köpta spel....är väl egentligen det enda som talar för fysisk media att man kan köpa och sälja dem i andra hand.
Men egentligen vill väll alla konsol tillverkare att man ska hyra spelen av dem som på steam och övriga tjänster...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att exempelvis EU driver igenom konsumenträttigheter för licenser man köpt digitalt. Som jag ser det bör det innebära att man kan föra över sin licens till en annan person. Sonys larviga marknadsföring som de flesta köpte med hull och hår när Microsoft försökte (som vanligt för tidigt) avveckla fysiska media med Xbox One var pinsamt uppenbar. Det var en unik möjlighet Microsoft hade att då göra just detta (göra spellicenser flyttbara) som de fegade ur på. Men kom igen, fysiska skivor är bara dumt, dumt ur miljöperspektiv, dumt då de kan skadas och dumt att de tar upp en massa fysisk plats.

Ni som är fast i samlarmentaliteten borde antingen kunna samla något annat eller köpa samlarprodukter där det ingår en digital licens. Fysiskt ägande är så ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Men när man blir låst via konsol där exempel Sony äger licenserna så styr de också vad skivor kostar.

Så är det men så länge man kan sälja skivan så har man ju möjligheten till att köpa spelen billigare begagnat. Fysiska spel på konsol har man den möjligheten med idag men tyvärr inte med ”digitala”.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

en fysisk skiva har ett värde, och går att sälja.. men digitala spel är knutna till konton och låsta.. när du dör är dom obrukbara

Permalänk

Kanske hade ett krav på att konsolerna ska vara öppna för konkurrerande ”stores” varit något? Då får vi konkurrens som på pc men de som vill slipper hantera skivor eller minneskort.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Begagnatmarknaden.
Oberoende reor (billigare).
Samlarvärde.
"Äga spelet".
Kan fortsätta spela spelen när butiken dör.

Tyvärr har ju fysiska spel lyckats fasas ut på PC men där finns oftast många alternativ för spelen, hoppar verkligen inte att samma sker på konsol, då blir det monopol.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk

1. Man kan oftast fynda fysiska spel efter ett par år efter lanseringen. Gamla FIFA-spel kan lätt gå för en hundring. Förhoppningsvis så tvingar EU konsoltillverkarna att öppna upp dem för andra onlinebutiker så priserna går ned på gamla spel. Hade garanterat köpt fler spel i så fall, så i slutändan hade de inte gått så mycket minus ändå.

2. Jäkligt skönt att bara kunna låna spel ibland av en polare som är klar med det. Vettefan vilka ”rättigheter” bla bla man har när man köper ett nedladdat spel (eller licens till ett spel), men det känns som att rätten att låna ut sin produkt har glidit ur händerna på en.

3. Film skiter jag faktiskt i numera. Men rätt gött för dem som vill njuta av favoritfilmerna i maxad kvalitét.

Så för att vara krass:

Kan verka småaktigt att som konsument inte vilja ge upp läsaren, men tyvärr är konsoltillverkarna lite för giriga även dem. Kan vi inte bara mötas på hälften här? Ni sparar pengar på tillverkningen och kan sälja fler konsoler, vi får lite fler reor på spel. Ni ger oss möjligheten att låna ut spel igen under en liten period, för en liten men skälig kostnad (typ 100kr för en månad eller liknande).

Permalänk
Medlem

Helt jävla verklighetsfrånvänd krönika, har du blivit bjuden på middag och fått goodiebags på senaste branschmässan? Har du inte produkten i hyllan äger du inget, du hyr bara tillfällig åtkomst. Spelar ingen roll vad dina personliga vanor är, att ens skriva en krönika som antyder att nuvarande trenden är något bra och att folk gör rätt i att ge bort äganderätten som betalande kunder är att vara en konsumentquisling som dansar efter företagens pipa. En vansinning ståndpunkt att ta som journalist i tekniksektorn vars viktigaste uppgift (enligt mig) är att värna om konsumenternas rättigheter som ständigt attackeras av välbetalda lobbyister.

Jag har 9 Beståmoduler fyllda med film och spel, en NAS på 40tb med digitaliserad backup som strömmar till min HTPC när jag inte vill bläddra i hyllan och ett traderakonto där jag ofta inhandlar begagnade spel och filmer som försvunnit från svenska marknaden, mina abonnemang på strömningstjänsterna har jag enbart för att kunna se material jättarna vägrar ge ut på fysiska skivor med överlägsen bild- och ljudkvalitet jämfört med den sönderkomprimerade dyngan man får serverad via apps.

Fysisk media håller helt klart på att cykla mot avgrunden men jag ser ingen anledning till att hjälpa till och låta den åka elcykel.

Permalänk
Medlem

Bend over for Sony.
Som SweC nu gör.
"Släpp sargen nu" - skamligt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Håller inte alls med författaren. Utan fysisk media är det väldigt svårt att arkivera och bevara spel för framtida generationer. Det är svårt nog som det är, skulle vi behöva förlita oss på att företag ska hålla sina digitala tjänster öppna av altruistiska skäl, så vet vi nog alla hur det kommer sluta. Det finns redan många spel som är förlorade när första generationernas onlinetjänster för konsoller stängdes ner.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte om fysiska eller digitala spel på PS5. Brukar köpa fysiska spel så långt det går för att direkt sälja vidare när dom är avklarade. Med undantag för GTA och FIFA, gillar att bara kunna ladda upp de spelen utan att behöva tjaffsa med skiva.
Däremot samlar jag jag på fysiska Nintendospel. Jag älskar det nya formatet med dom små kasetterna och små söta fodral. Skulle Nintendos fysiska spel försvinna blir det nog uppror. Kommer nog starta ett demonstrationståg på plattan med plakat, affischer, skyltar och hela köret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Och jag tänker inte lyxa till det ytterligare genom att lägga mer pengar på enheten än vad jag behöver

Nej, dom pengarna spenderar du på överpriser i Sonys butik istället.

Vad betalade du för Astrobot? Jag hostade upp 650:- på Elgiganten och sålde det två veckor senare för 500:-. Visa mig gärna motsvarande manöver i Sonys digitala butik.

Spider man 2 slog jag till på när det var sänkt till 349:- innan sommaren. Där ligger standard för 939:- nu hos Sony.
Så jag skulle säga att den där discläsaren återbetalar sig rätt fort.

Skrivet av V5er:

Blir ju en merkostnad för dem med 2 SKU's. Jag tycker nuvarande lösning är briljant. De som behöver skivläsare köper till det bara.

Absolut, om dom hade varit nyktra vid prissättning. 300-500:- hade varit rimligt.

En snabb Google ger att det går att köpa en bluraybrännare till PC för 1000:-, går det att sälja en hel produkt för dom pengarna med vinst så bör 500:- absolut täcka kostnaden för en läsare för Sony.

Men priset på läsaren handlar om att försöka forcera folk att köpa spel digitalt istället.

Kollar man på digital va standard edition på vanliga som säljs nu så skiljer det 1000:-.

Men för att spinna vidare så kan dom alltså sälja en ps5 slim digital för 5000:- nu. Hela konsolen inkl handkontroll och hela kittet. Verkar det troligt att det ska kosta 1500:- för en skivläsare när hela konsolen kan säljas för 5000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Hur känner ni Sony spelare om Playstation 6 inte blir bakåtkompatibel och saknar discdrive?

Det är anledningen till att jag aldrig köpte en PS4 eller PS5. Istället fick min PS3:a stå kvar i TV-bänken och agera Bluray-spelare.

Permalänk
Medlem

Fegt att inte ha en omröstning likt bästa konsol

Permalänk
Medlem

Om nu Sony ska pusha så hårt för att låsa folk till sin affär genom att ta bort skivläsare, då måste de erbjuda alternativ! Alltså att man inte ”hyr” sin licens utan man äger den och faktiskt kan sälja den vidare, att man faktiskt kan sälja sin nyckel.

Det tror jag hade underlättat övergången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Nej, dom pengarna spenderar du på överpriser i Sonys butik istället.

Vad betalade du för Astrobot? Jag hostade upp 650:- på Elgiganten och sålde det två veckor senare för 500:-. Visa mig gärna motsvarande manöver i Sonys digitala butik.

Spider man 2 slog jag till på när det var sänkt till 349:- innan sommaren. Där ligger standard för 939:- nu hos Sony.
Så jag skulle säga att den där discläsaren återbetalar sig rätt fort.

Absolut, om dom hade varit nyktra vid prissättning. 300-500:- hade varit rimligt.

En snabb Google ger att det går att köpa en bluraybrännare till PC för 1000:-, går det att sälja en hel produkt för dom pengarna med vinst så bör 500:- absolut täcka kostnaden för en läsare för Sony.

Men priset på läsaren handlar om att försöka forcera folk att köpa spel digitalt istället.

Kollar man på digital va standard edition på vanliga som säljs nu så skiljer det 1000:-.

Men för att spinna vidare så kan dom alltså sälja en ps5 slim digital för 5000:- nu. Hela konsolen inkl handkontroll och hela kittet. Verkar det troligt att det ska kosta 1500:- för en skivläsare när hela konsolen kan säljas för 5000?

Sonys onlinepriser är helt sjuka. Skaffade PS5 i somras och fick en smärre chock när jag såg prissättningen.

Men hursomhaver, skaffade precis som du Spider-Man 2 billigt på skiva och sålde av det för strax under samma pris jag köpte det. Slutsumman blev med andra ord närmare 0 kr. Vill man skaffa det digitalt hos Sony så får man hosta upp 939 kr. Det krävs inte många spel för att ta igen kostnaden för skivläsaren, även om jag behåller många av mina spel av samlarskäl - har ett par hundra spel kvar till diverse generationer.

Om Sony väljer att plocka bort något från sin digitala butik så kan jag fortfarande nosa upp det fysiskt i och med skivläsare. Marvel's Avengers hade minst sagt sina brister, men main story var helt klart värd att spela igenom och har man skivläsare så kan man skaffa spelet för 170 kr i dagsläget. Kan man bara köpa digitalt så det helt enkelt omöjligt eftersom spelet är bortplockat överallt. Sen sitter ju förvisso företag och beter sig skit för att sabotera just den här poängen genom initiativ som EAs $10-satsning - skär ut content ur spelet, leverera med en DLC-kod. Vill du ha golem-karaktären i Dragon Age: Origins? Om du köpte andrahand så är koden antagligen förbrukad, grattis, du måste hosta upp pengar förutsatt att butiken på maskinen du spelar på fortfarande finns. Där försvinner ju delar av fördelarna med fysisk media.

Man kan säkert fuffla med konton i olika regioner också, men skulle jag vara ärlig mot Sony och bara uppge regionen jag faktiskt sitter i så är det massor med spel som helt enkelt inte är tillgängliga för mig, men tack vare fysisk media kan jag importera.

Och som flera påpekat i tråden, fysiska spel till PC är ju dött lopp, vad släpps ens fysiskt utan att du ändå måste registrera spelet på Steam för att spela det, vilket effektivt sett innebär att man bara köpt en CD-nyckel? Resonemanget är ju antingen ogenomtänkt eller oärligt från artikelförfattaren.

Resonemanget "det löser sig nog med digitala rättigheter sen" är helt bisarrt. Vad är tecknen på att det kommer hända? När är "sen"? Jag kan dra nytta av fördelarna med fysisk media NU.

Sen antar jag att många som älskar digital media inte har barn, men jag vill gärna ha möjligheten att lämna vidare de spel jag behåller till kommande generationer. Kommer folk ihåg nyheten från någon månad sedan där en pappa insåg att hans Steam-bibliotek helt enkelt kommer vara kört när han går bort? I alla fall ur ett juridiskt perspektiv, folk kommer säkert argumentera kring att Valve inte vet vem som loggar in, men det gäller ju piratkopiering också.

Ska man nu argumentera mot fysisk media så får man ju rimligen bemöta fördelarna istället för att låtsas som att de inte finns. Om man som individ bedömer att "det är inte värt det för min del" så är ju det fine. En del av fördelarna är ju helt enkelt inte tillämpbara. Men att helt sonika vifta bort det med perspektivet "det spelar ingen roll för MIG, så det kan gott försvinna" är ju förstummande egocentriskt.

Permalänk

Eftersom dessa konsoller går att spela ps4 spel så vet jag många som har spel på skiva. Ska de då köpa sitt spel bibliotek digitalt igen och kasta alla skivor?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Om nu Sony ska pusha så hårt för att låsa folk till sin affär genom att ta bort skivläsare, då måste de erbjuda alternativ! Alltså att man inte ”hyr” sin licens utan man äger den och faktiskt kan sälja den vidare, att man faktiskt kan sälja sin nyckel.

De har redan 80% som köper digitalt. Pushen har redan skett.

Det är nog därför de gjort skivläsare valfritt med PS5 Pro. De som inte behöver nån skivläsare slipper den merkostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Eftersom dessa konsoller går att spela ps4 spel så vet jag många som har spel på skiva. Ska de då köpa sitt spel bibliotek digitalt igen och kasta alla skivor?

Nej, för dem är ett billigare alternativ att köpa en skivläsare.

Permalänk

Jag håller verkligen inte med denna åsikts-artikel. På något plan alls i princip.

Jag tycker det är smått makabert att man som skribent på Sweclockers kan vara så naiv i sina tankegångar. Självklart får Andre' köra all in-digitalt om han vill!

Men följande: "Sedan har vi det faktum att du inte riktigt äger de digitala spelen och rent tekniskt sett kan spelet försvinna från ditt bibliotek om det blir tjaffs med rättigheter. Men det borde bara vara en tidsfråga innan de digitala rättigheterna blir nästan lika starka som när du köper fysiska exemplar." är ju rakt av naivt och önsketänkande. Ett tydligt rättfärdigande som jag ser det...

100% digitalt är ju exakt vad konsoltillverkarna vill ha.. Högre priser, större del av kakan. De bestämmer när det är "rea"(hah!) och ingen andrahandsmarknad.. Att sedan jämföra med PC-marknaden är ju totalt tondövt. Där finns flera digitala butiker och många fler valmöjligheter när det gäller det mesta (och rakt av lägre digitala priser, plus bättre reor).

Jag äger mängder av både fysiska och digitala spel. Men fördelarna med fysiskt är ju uppenbart. Ofta mycket lägre inköpspris och du kan sälja spelet när du vill och ofta få igen en stor del av kakan (beroende på spel och hur länge du behåller det förstås), vilket gör fysiskt ÄNNU ännu billigare.

Oavsett, det är uppenbart just nu varför 100% digitalt på konsol (med EN enda butik per konsol plus VÄRDELÖSA digitala rättigheter där du inte ens för fan äger det du "köper") är en dålig ide.. Men även jag fattar såklart att det är dit det bär hän.

Jag ser hela artikeln som ett enda stort rättfärdigande och en naivitet kring mångas önskan om fysiska spel. Nu gillar jag att samla på vissa spel, men även jag hade köpt majoriteten av spelen digitalt om det fanns möjlighet att sälja vidare den digitala licensen. Men det ligger ju såklart INTE i varken konsoltillverkarnas eller speltillverkarnas intresse överhuvudtaget... Kanske EU skuttar in till slut och fixar biffen? Ja då ändrar jag ståndpunkt, en aning iaf .

PS. Mitt inlägg är ingen attack (jag är inte arg, Haha) mot André, men jag står dock för vad jag skrivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Varför skulle de frivilligt införa något de förlorar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Briarback:

Jag håller verkligen inte med denna åsikts-artikel. På något plan alls i princip.

Jag tycker det är smått makabert att man som skribent på Sweclockers kan vara så naiv i sina tankegångar. Självklart får Andre' köra all in-digitalt om han vill!

Men följande: "Sedan har vi det faktum att du inte riktigt äger de digitala spelen och rent tekniskt sett kan spelet försvinna från ditt bibliotek om det blir tjaffs med rättigheter. Men det borde bara vara en tidsfråga innan de digitala rättigheterna blir nästan lika starka som när du köper fysiska exemplar." är ju rakt av naivt och önsketänkande. Ett tydligt rättfärdigande som jag ser det...

100% digitalt är ju exakt vad konsoltillverkarna vill ha.. Högre priser, större del av kakan. De bestämmer när det är "rea"(hah!) och ingen andrahandsmarknad.. Att sedan jämföra med PC-marknaden är ju totalt tondövt. Där finns flera digitala butiker och många fler valmöjligheter när det gäller det mesta (och rakt av lägre digitala priser, plus bättre reor).

Jag äger mängder av både fysiska och digitala spel. Men fördelarna med fysiskt är ju uppenbart. Ofta mycket lägre inköpspris och du kan sälja spelet när du vill och ofta få igen en stor del av kakan (beroende på spel och hur länge du behåller det förstås), vilket gör fysiskt ÄNNU ännu billigare.

Oavsett, det är uppenbart just nu varför 100% digitalt på konsol (med EN enda butik per konsol plus VÄRDELÖSA digitala rättigheter där du inte ens för fan äger det du "köper") är en dålig ide.. Men även jag fattar såklart att det är dit det bär hän.

Jag ser hela artikeln som ett enda stort rättfärdigande och en naivitet kring mångas önskan om fysiska spel. Nu gillar jag att samla på vissa spel, men även jag hade köpt majoriteten av spelen digitalt om det fanns möjlighet att sälja vidare den digitala licensen. Men det ligger ju såklart INTE i varken konsoltillverkarnas eller speltillverkarnas intresse överhuvudtaget... Kanske EU skuttar in till slut och fixar biffen? Ja då ändrar jag ståndpunkt, en aning iaf .

PS. Mitt inlägg är ingen attack (jag är inte arg, Haha) mot André, men jag står dock för vad jag skrivit.

Du har helt rätt när det gäller digitalt vs fysiskt. För att dra det ett steg längre. Vad tror du händer när de fysiska pengarna försvinner? Det är tyvärr på väg ditåt också. Många butiker tar idag bara betalt via kort och betalar du en större summa kontant blir du direkt misstänkt för penningtvätt.
Pengarna du har på banken kan frysas. Staten och banken har stenkoll på exakt vem du ger dina pengar. Om internet på något sätt skulle sluta fungera har du inga pengar alls. Hur ska du kunna bevisa hur mycket pengar du har på ditt bankkonto? Det finns en hel del scenarion som är ganska skrämmande om man tänker efter..

Permalänk
Medlem

Fysisk media på konsol för mig är ett krav. Spel kan när som helst försvinna från en digital tjänst, men versionen du har på skiva går alltid att bara stoppa in och köra.

Ta spel som tex Metal Gear Revengence, går bara att få tag på i beg. på skiva för PS3. Efter det drogs tillbaka från PS Store, och aldrig gjorts en remaster på för PS4 eller PS5.

Permalänk
Medlem

Jag vill egentligen inte vara otrevlig men...

Att ta ståndpunkten att svaga användarrättigheter är en bra grej tyder på att man antingen är en aning ignorant eller har haft så mycket pengar hela sitt liv att man inte behöver bry sig om vad och hur mycket man köper för dom.

Att ta för givet att dom digitala rättigheterna kommer förbättras är oerhört naivt, digitala licenser har funnits i snart 20 år och intet har skett på fronten som stärker konsumentens rättigheter än att man efter kort spelande kan "reklamera" spelet i fråga på vissa plattformar. Snarare är skrotade digitala plattformar/onlineservrar där folk surt har spenderat sina pengar mer förekommande, något som skadar digitala och fysiska konsumenter och är helt i plattformsägarens rättighet att göra tydligen.

Viktig fakta om fysiska spel, dom går inte att köpa spontant på fyllan mitt i natten då omdömmet är dåligt, då polarna sitter online i Discord och tycker "du ska hänga med och spela nu", då lönen trillar in vid midnatt och det tycks som att den kommer räcka till hur mycket som helst.
Digitala spel "has got you covered" i alla dessa fallen och många andra och bidrar till spontan och oförsiktig konsumtion med Sony och andra digitala plattformsägare som vinnare.

Nej glöm att Sony eller andra gör detta med välvilja för att spara oss pengar för diskläsaren, dom vill bara ha våra surt förvärvade pengar för ett luftslott dom kan ändra villkoren för när dom vill, för dom dikterar avtalet, okontrollerade av svaga konsumenträttslagar som inte hängt med kan dom tvinga oss att acceptera vad som helst för att vi ens ska få starta ett spel.

Länge leve Video game preservation och Emulering...det kommer vara enda sättet att spela sina konsolspel till slut.
Och Sony och andra kommer stå bredvid och undra, varför? Vad är problemet?
Och av texten verkar skribenten stå bredvid lika konfunderad.