Följ Black Week på SweClockers

Första testresultatet för Intel Battlemage har läckt

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Med tanke på att intel fortfarande har problem med mjukvara så även om dom skulle lansera ett kort bättre än AMD/Nvidia så kommer det nog inte spela så stor roll.

Så länge det finns begränsningar och risk att vissa spel inte ens kommer gå att starta med en intel GPU så kommer dom ligga efter. Men vem vet dom kanske med tiden hittar ett sätt att lösa det på via uppdateringar!

Tänker på 9700pro som ati gjorde vilket sopade mattan med nvidia och drivrutinerna verkade fungera bra direkt också vad jag minns. Det är så intel bör göra

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@perost

Det är just det han menar, testet är gjort på en dator med sdram minnen .

Skrivet av perost:

Ja, vad skulle den annars använda? Blandar du kanske ihop det med SO-DIMM?

Han kanske saknar RDRAM (Rambus) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tänker på 9700pro som ati gjorde vilket sopade mattan med nvidia och drivrutinerna verkade fungera bra direkt också vad jag minns. Det är så intel bör göra

Mjo men Ati hade dessförinnan lanserat grafikkort sedan 1987 och därmed släppt drivrutiner i väldigt många år med så det går inte riktigt att dra den parallellen då intel bara kört sitt iGPU mög hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Mjo men Ati hade dessförinnan lanserat grafikkort sedan 1987 och därmed släppt drivrutiner i väldigt många år med så det går inte riktigt att dra den parallellen då intel bara kört sitt iGPU mög hehe

Kanske inte riktigt samma men intel har kört sitt igpu mög rätt länge och iris kretsarna var inte så pjåkiga.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Jag hade kunnat tänka mig en mellanklass GPU från Intel, men tyvärr är drivrutinerna till Linux ännu inte ett användbart skick 😥

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

sånna här "test kort" från tillverkarna själva(gpu/cpu), hur ser ett sånt ut egentligen? nån som har en bra bild?
det skrivs alltid om att "några kärnor stängts av" etc etc, hur stänger tillverkarna av vissa delar samt kör komponenter i sjuka frekvenser ibland jämfört med consumer modellerna? löder dem bort komponenter eller är det bara mjukvaruinställningar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hölmiz:

Jag hade kunnat tänka mig en mellanklass GPU från Intel, men tyvärr är drivrutinerna till Linux ännu inte ett användbart skick 😥

Kikade på senaste testet jag hittad hos Phoronix. Antar att du refererar till att prestanda kan vara precis överallt?

För vad det gäller desktopstöd verkar det fungera väldigt bra med Intel numera och rent krasst klarade sig faktiskt Intel helt OK i Phoronix test. Var totalt 3 spel som inte fungerade out-of-the-box.

Nvidia hade två test-fall som inte fungerade alls medan AMD hade 8 st fall som inte fungerade alls.

D.v.s. ingen full-pottare från någon vilket tyvärr säger lite om prio för desktop Linux. Server-linux fungerar superbra, även med GPGPU från Intel och framförallt Nvidia (är här AMD har sin svagaste punkt, deras GPU-drivers står sig långt bättre i spel).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kikade på senaste testet jag hittad hos Phoronix. Antar att du refererar till att prestanda kan vara precis överallt?

För vad det gäller desktopstöd verkar det fungera väldigt bra med Intel numera och rent krasst klarade sig faktiskt Intel helt OK i Phoronix test. Var totalt 3 spel som inte fungerade out-of-the-box.

Nvidia hade två test-fall som inte fungerade alls medan AMD hade 8 st fall som inte fungerade alls.

D.v.s. ingen full-pottare från någon vilket tyvärr säger lite om prio för desktop Linux. Server-linux fungerar superbra, även med GPGPU från Intel och framförallt Nvidia (är här AMD har sin svagaste punkt, deras GPU-drivers står sig långt bättre i spel).

Nja. Läser Phronix ibland, inser efter en stund att jag inte förstår så mycket. Jag kan tycka att presentera tester med olika konfigurationer och och hårdvara borde fungera även jag inte förstår mig på de olika detaljerna i Linux, men nej.

Då kombinationen av grafikkortstester i Linux och Intel grafikkort är en nisch av en nisch så var det inte så gott om information (förutom just Phronix) men någon snubbe på youtube hade testat och han hävdade ganska stora kombailitetsproblem, där spel inte ens startade.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M