Permalänk
Medlem

Macintosh SE/30 - M5119

Dags för något unikt i marknaden!

Under flytt 2010 så hittades denna i grovsoprummet. Som 15-årig grabb kunde man inte släppa den och tanken var att bygga om den med en modern skärm samt dator i chassit, men efter att ha kopplat in den och sett att den startar utan problem så tog det emot för mycket att stycka den, och pryltok som man är så hade man inte hjärta att göra sig av med den heller. På grund av kommande renovering så är det dock dags för den att hitta ett nytt hem, vare sig det är hos en samlare eller ytterligare en pryltok.

Jag kan tyvärr inte säga mycket om modellen i sig då jag inte har några tillbehör, mer än att ett OS är installerat och att disken tycks vara på cirkus 197 MB utifrån vad som sägs i utforskaren.

Nu till det roliga; chassit har ett klistermärke, "STÖLDSKYDDAD Bofors Electronics", samt BOFORS ELECTRONICS stämplat direkt på chassit. Då det även syns en mapp, "EMMA 2", så antar jag att det inte är en ren installation. Jag har jag mailat till BAE-Systems för att se ifall de vill göra anspråk på den, men blev som förväntat ghostad.

Så min enda hake är att vi delar jämnt på vinsten ifall den mot förmodan visar sig ha t.ex. ritningar till någon JAS radar eller dylikt som främmande makt kan vara intresserade i, alternativt några roliga autografer på insidan. (till SÄPO: ni har min mail hos BAE ifall detta tas för seriöst.)

All information som jag har om datorn finns i bilderna, samt på videon av uppstart. Övriga detaljer finns på EveryMac samt The MAC SE Support Pages.

Har ingen större stress att göra mig av med den, och inte heller någon riktig aning om värdet på den. Sätter utgångspris på 1000:- så får ni själva komma fram till värdet, men sätter inget fast datum för avslut utan vi får se var det leder. Avhämtning på Södermalm i Stockholm på grund av vikten (cirkus 10kg).

Allt gott!

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem
Nytt bud: 500 kr Påbörjar bud med
Gå till annonsen för att lägga ett bud.
Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Yes, de körde en del Mac tidigt på Bofors Electronic i Karlskoga, träffat två som var inblandade i det. Mycket effektivt arbetsredskap för en del jobb på den tiden, (sent 80-tal, början 90-talet)

Har redan två SE/30, dock ej märkta Boforsmärkta , så avhåller mig ifrån bud.

Du lär f.ö snarare hitta något om Bamse eller Bill, än något om den där jordfräsen kallad JAS

Permalänk
Medlem
Nytt bud: 1 000 kr
Gå till annonsen för att lägga ett bud.
Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Yes, de körde en del Mac tidigt på Bofors Electronic i Karlskoga, träffat två som var inblandade i det. Mycket effektivt arbetsredskap för en del jobb på den tiden, (sent 80-tal, början 90-talet)

Har redan två SE/30, dock ej märkta Boforsmärkta , så avhåller mig ifrån bud.

Du lär f.ö snarare hitta något om Bamse eller Bill, än något om den där jordfräsen kallad JAS

Tackar för informationen! Vi får hoppas på att Emma är något roligare än bokföring.