Nu rullar Windows 11 24H2 ut till allmänheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Mycket borttaget? Ser 2 saker på listan under vad som är borttaget i länken du länkar till

ah fel länk :=)

https://learn.microsoft.com/en-us/windows/whats-new/deprecate...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Var inte så mycket heller där det senaste året, och den sidan visar inte funktioner som är raderade, utan bara inte utvecklas längre "This article provides details about the features and functionalities that are no longer being developed in Windows client."

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Farväl kalender app. Kommer sakna dess minimalism och enkelhet.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att Microsoft redan har rullat ut en del av funktionerna innan denna uppdatering.
Installerar den just nu, men har redan dra och släpp till adressfältet och komprimeringen av filer. Men sudo funkar inte.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Kommer förmodligen inte hända, och det låter förmodligen värre om man inte känner till förutsättningarna:

Det handlar ju inte specifikt om dual boot utan mer allmänt att öht kunna boota vissa ouppdaterade* OS (oavsett om de är installerade redan vid sidan av, eller man försöker ersätta Windows eller vad man gör).
Detta var ju dock inget misstag utan att de rutinmässigt uppdaterade Secure Boot-"svartlistan" (SBAT) så att gamla dokumenterat buggiga (upptäckta säkerhetshål) SB-signerade prylar inte längre godkänns av Secure Boot.

Det enda felet som begicks av MS är såvitt jag vet att de hävdade att de inte skulle applicera SBAT-uppdateringen på datorer som redan har sådana ouppdaterade* OS installerade. Just detta fungerade uppenbarligen inte, eller iaf inte i alla situationer.

*) Själva grejen här är såvitt jag förstått att flera Linux distros fixade själva säkerhetshålen i mjukvaran (GRUB handlade det väl om?) men missade att uppdatera någon Secure Boot-versionering på det hela så att det från Secure Boot går att känna igen att det är en fixad version.
Det är ju detta som är själva lösningen, och såvitt jag förstått har väl det rullats ut (möjligen inte av alla ännu?).

https://mjg59.dreamwidth.org/70348.html är läsvärt för mer insikt

Okej, jag använder Debian ganska sällan och jag får väl stå ut med att avaktivera Secure boot tillfälligt de gånger jag vill använda Linux.

Permalänk
Medlem

Nice, får dock vänta tills den dyker upp i windows update för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Okej, jag använder Debian ganska sällan och jag får väl stå ut med att avaktivera Secure boot tillfälligt de gånger jag vill använda Linux.

misstänker att processen *nu* borde vara typ: avaktivering av secure boot en gång, installera uppdateringar (för nu borde ju fixen finnas), omstart, återaktivering, klart

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har dom äntligen lyckats fixa det OTROLIGT komplexa uppgiften att lägga till dark mode på överföringsrutan samt andra ställen de saknas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

misstänker att processen *nu* borde vara typ: avaktivering av secure boot en gång, installera uppdateringar (för nu borde ju fixen finnas), omstart, återaktivering, klart

Jag har försökt att följa en instruktion för att åtgärda det man jag kan inte slutföra den då jag får meddelandet att operativsystemet inte stödjer Secure Boot. Det kan bero på att jag slagit av det för att få igång Linux. Fast det kanske räcker med att installera samtliga uppdateringar, som du skriver. Jag ska prova det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag har försökt att följa en instruktion för att åtgärda det man jag kan inte slutföra den då jag får meddelandet att operativsystemet inte stödjer Secure Boot. Det kan bero på att jag slagit av det för att få igång Linux. Fast det kanske räcker med att installera samtliga uppdateringar, som du skriver. Jag ska prova det.

Vad gäller Debian så tror jag det är denna som är själva grejen: https://metadata.ftp-master.debian.org/changelogs//main/s/shi...

Men att bara installera alla uppdateringar är ju det rimliga förfarandet, och såvitt jag vet bör det få systemet i balans igen

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vad hände med scheduler-uppdateringen som skulle ge bättre prestanda på Ryzen?
Har ni bara missat att lista den, eller har den blivit exkluderad från 24H2 av någon anledning?

Förmodligen den viktigaste förändringen för merparten av folket här, om den nu skeppas som tänkt.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Vad hände med scheduler-uppdateringen som skulle ge bättre prestanda på Ryzen?
Har ni bara missat att lista den, eller har den blivit exkluderad från 24H2 av någon anledning?

Förmodligen den viktigaste förändringen för merparten av folket här, om den nu skeppas som tänkt.

Den finns fortfarande i 24H2 men backportades även till 23H2 och släpptes i den månatliga uppdateringen för september 2024.

Så om man redan har ett uppdaterat 23H2 så är det inte en nyhet. Tror mer det är där hajpen falnat något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni som dualbootar, förstör denna uppdatering fortfarande boot av Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ni som dualbootar, förstör denna uppdatering fortfarande boot av Linux?

Se tidigare inlägg:

Skrivet av evil penguin:

Kommer förmodligen inte hända, och det låter förmodligen värre om man inte känner till förutsättningarna:

Det handlar ju inte specifikt om dual boot utan mer allmänt att öht kunna boota vissa ouppdaterade* OS (oavsett om de är installerade redan vid sidan av, eller man försöker ersätta Windows eller vad man gör).
Detta var ju dock inget misstag utan att de rutinmässigt uppdaterade Secure Boot-"svartlistan" (SBAT) så att gamla dokumenterat buggiga (upptäckta säkerhetshål) SB-signerade prylar inte längre godkänns av Secure Boot.

Det enda felet som begicks av MS är såvitt jag vet att de hävdade att de inte skulle applicera SBAT-uppdateringen på datorer som redan har sådana ouppdaterade* OS installerade. Just detta fungerade uppenbarligen inte, eller iaf inte i alla situationer.

*) Själva grejen här är såvitt jag förstått att flera Linux distros fixade själva säkerhetshålen i mjukvaran (GRUB handlade det väl om?) men missade att uppdatera någon Secure Boot-versionering på det hela så att det från Secure Boot går att känna igen att det är en fixad version.
Det är ju detta som är själva lösningen, och såvitt jag förstått har väl det rullats ut (möjligen inte av alla ännu?).

https://mjg59.dreamwidth.org/70348.html är läsvärt för mer insikt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är den nya optimerade aktivitetshanteraren med?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Är den nya optimerade aktivitetshanteraren med?

Optimerad på vilket sätt? Blir lite nyfiken

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Optimerad på vilket sätt? Blir lite nyfiken

Tja, var nån nyhet för ett bra tag sen att dom hade optimerat den och att den skulle vara rejält mycket snabbare och effektivare.
Kommer tyvärr inte ihåg detaljerna...

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Tja, var nån nyhet för ett bra tag sen att dom hade optimerat den och att den skulle vara rejält mycket snabbare och effektivare.
Kommer tyvärr inte ihåg detaljerna...

Ah, hittade: https://www.sweclockers.com/nyhet/38747-microsoft-optimerar-u...

Ja, det verkar åtminstone stå MT/s i 24H2, så jag förmodar att alla grejerna som nämns angående den beta-versionen finns med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Den finns fortfarande i 24H2 men backportades även till 23H2 och släpptes i den månatliga uppdateringen för september 2024.

Så om man redan har ett uppdaterat 23H2 så är det inte en nyhet. Tror mer det är där hajpen falnat något.

Om man ska tro Hardware Unboxed så var dock fortfarande 24H2 betydligt snabbare än 23H2 med den backportade patchen i många fall så känns ändå värt att lista som en nyhet kan jag tycka.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

13700k, och 4070, bluescreenar som tusan, direkt efter Windows laddas in, tror jag har installerat om Windows 4 gånger nu och gjort om usb stickan varje gång. Fortsätter att blåskärma, just nu tog det ca 2 timmar tills den började efter jag startade No man's sky lol, kan man hitta 23h2 igen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dwarfi:

13700k, och 4070, bluescreenar som tusan, direkt efter Windows laddas in, tror jag har installerat om Windows 4 gånger nu och gjort om usb stickan varje gång. Fortsätter att blåskärma, just nu tog det ca 2 timmar tills den började efter jag startade No man's sky lol, kan man hitta 23h2 igen?

Fixa nånstans där jag kan skicka upp filen så gör jag det.

Permalänk
Medlem

Wifi 7

Precis installerat 24H2 och kollar efter Wi-fi kort till datorn men är det någon som vet om jag måste byta ut de två interna kablarna till antennen eller är det samma?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Precis installerat 24H2 och kollar efter Wi-fi kort till datorn men är det någon som vet om jag måste byta ut de två interna kablarna till antennen eller är det samma?

Kolla så att drivrutinen också har stöd för Wi-Fi 7. Intels Wi-Fi kort med 7 har typ nyss slagit på det med drivrutin.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Nej, det slutar bara helt plötsligt att fungera att flytta filer. Enda sättet är stänga ner utforskaren och öppna igen. För fortsätta att flytta filer. Jävla irriterande problem som Microsoft har skitit i att fixa. Har aldrig haft detta problem i alla tidigare Win versioner förutom Win 11.
Att folk inte märkt detta problem är folk inte flyttar många filer, om man gör det så dyker detta problem upp att det helt plötsligt slutar att fungera flytta filer.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/copy-an...

flytta hur då? jag har min dator på typ 2-3 månader i sträck aldrig stött på något sådant problem. flyttar och kopierar "friskt".

CTRL+C & CTRL+V? Drag och släpp? kopiera/klistra på högerklicks menyn? via cmd? slutar kopiera och klistra fungera också? text och bilder? eller det berör bara filer i windows "explorer"? funkar det i andra filhanterare typ 7zip eller total commander? finns ju flertalet folk föredrar att använda pga olika anledning däribland prestanda.

Säger inte att det inte händer men har man någon sorts business som är kritiskt beroende av filkopiering "manuellt" så kanske en tredjepartslösning kan vara att föredra?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Är Windows 11 fortfarande fullt med bloatware och dåliga lösningar, eller är det äntligen dags att byta från Windows 10?

Vad säger ni som har varit betatestare sedan släpp?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Är Windows 11 fortfarande fullt med bloatware och dåliga lösningar, eller är det äntligen dags att byta från Windows 10?

Mvh

Finns inge mer bloat än i Windows 10, aldrig funnits heller. Körde Windows 10 vid release, körde Windows 11 vid release.

Finns ingenting speciellt med Windows 10 öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mvh

Har väll alltid varit lika många värdelösa "microsoft apps" i 11an som 10an som man tar bort.
Kört sen strax innan RTM versionen av 11an och tycker inte den varit mer bloatad än 10an på något sätt.

Finns väll en massa debloat och ändra utseende grejjer om man vill ha win95/xp/7/10 experience antar jag om inte allt detta blockats av MS ännu

Oklart vad som är "dåliga lösningar". Sett gnäll om start menyn och taskbar men då man själv inte aktivt använder startmenyn speciellt mycket utan bara trycker på win tangent och sen skriver vad jag är ute efter så har det aldrig varit nått jag tänkt på.

Mycket gnäll man ser från folk verkar vara från dom som aldrig ens använt 11an utan bara läst någon artikel som pratar om saker jag aldrig sett själv som reklam osv.

Sen kan ju folk alltid ha ett dåligt fungerande OS ihop med vissa appar och drivrutiner men i min erfarenhet är detta inte värre än något annat Windows jag kört. Överlag skulle jag nog säga att 11an är det bästa hitills.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Dominator Platinum RGB 6400cl36
GPU: RTX 4090 Suprim X Main Display: MSI Optix MAG281URF
SSD: Samsung 980 Pro & 990 Pro 1TB, WD SN850X 2TB, Kingston KC3000 4TB
Cooler: h150i Elite LCD PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Peripherals: Logitech G915, Superlight 2 DEX, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwarfi:

låter som något annat fel , kanske en bios update och hw test?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av smd:

Har väll alltid varit lika många värdelösa "microsoft apps" i 11an som 10an som man tar bort.
Kört sen strax innan RTM versionen av 11an och tycker inte den varit mer bloatad än 10an på något sätt.

Finns väll en massa debloat och ändra utseende grejjer om man vill ha win95/xp/7/10 experience antar jag om inte allt detta blockats av MS ännu

Oklart vad som är "dåliga lösningar". Sett gnäll om start menyn och taskbar men då man själv inte aktivt använder startmenyn speciellt mycket utan bara trycker på win tangent och sen skriver vad jag är ute efter så har det aldrig varit nått jag tänkt på.

Mycket gnäll man ser från folk verkar vara från dom som aldrig ens använt 11an utan bara läst någon artikel som pratar om saker jag aldrig sett själv som reklam osv.

Sen kan ju folk alltid ha ett dåligt fungerande OS ihop med vissa appar och drivrutiner men i min erfarenhet är detta inte värre än något annat Windows jag kört. Överlag skulle jag nog säga att 11an är det bästa hitills.

Tack för ett informativt inlägg!

Är det smidigt att uppgradera från Windows 10 eller rekommenderas en helt ren installation av 11:a?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Tack för ett informativt inlägg!

Är det smidigt att uppgradera från Windows 10 eller rekommenderas en helt ren installation av 11:a?

Mvh

Jag har inte haft några problem med uppdateringarna jag gjort på någon dator privat eller jobbet har oftast kört med installation assistant.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Blir det problem kan man såklart köra ren install men det gör jag oftast bara på helt nya datorer har ibland varit lat och bara flyttat befintlig ssd och allt har bara fungerat ändå.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Dominator Platinum RGB 6400cl36
GPU: RTX 4090 Suprim X Main Display: MSI Optix MAG281URF
SSD: Samsung 980 Pro & 990 Pro 1TB, WD SN850X 2TB, Kingston KC3000 4TB
Cooler: h150i Elite LCD PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Peripherals: Logitech G915, Superlight 2 DEX, Pro X Wireless, Powerplay