Köpråd: Datordelar från 2018 VS Laptop från 2021

Permalänk
Medlem

Köpråd: Datordelar från 2018 VS Laptop från 2021

Tjena forumet!

Funderar på att köpa begagnat av en vän dessa delar:

Chassi: Fractal Design Define R5
Prolle kylare: Noctua NH-D15
Prolle: i5 9600K
Mobo: Asus Z390 Prime-P
Minne: Corsair 2x8 GB (16GB)
Fläktar: 7 st Fractal Design
Hårddiskar: SSD DISK Samsung 500GB,
Western Digital 1TB
EDIT:(Säljes för 2000kr begagnat)
+Kommer att lägga till begagnat eller nytt GPU (GTX1080, RTX2080 eller RTX3060) samt PSU.

VS

Och detta är vad jag har idag:

Min nuvarande gaminglaptop:
ASUS ROG Zephyrus G15 (Ryzen 9, 16GB minne och RTX3060).

Gör jag ett dåligt köp med de gamla delarna? Dvs min laptop kommer fortfarande prestera bättre?
Frågar eftersom jag alltid fått höra av stationär är mycket bättre än en laptop. Men min laptop är ju 3 år yngre…

Försökte sammanfatta det bättre…
Permalänk
Medlem

Fick ihop ett klart bättre system nytt för 3 900 kr. Tycker personligen 2 000 kr låter rimligare än 2 500 kr. Processorn har sex kärnor och inga extra trådar, det kan innebära relativt dålig prestanda i vissa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Fick ihop ett klart bättre system nytt för 3 900 kr. Tycker personligen 2 000 kr låter rimligare än 2 500 kr. Processorn har sex kärnor och inga extra trådar, det kan innebära relativt dålig prestanda i vissa spel.

https://komponentkoll.se/bild/LSCUM.png

Hmm okej intressant. Tack!!
Är detta mycket bättre då så det är värt att lägga ytterligare 1900kr för nyare grejor?

Sen undrar jag också hur dessa komponenter är jämfört med min gaminglaptop som jag nämnde ovan. Det är ju nyare grejor i den men de säger ju generellt att stationära presterar bättre än laptops.

Permalänk
Medlem

2080 dansar cirklar runt en 3060. Om dina alternativ är ett begagnat 2080 eller ett helt nytt 3060 så bör du absolut gå efter 2080:n. De går att hitta för runt 2500kr

Visa signatur

Ryzen 5 1600X | ROG STRIX b350-f Gaming | Corsair 32GB 3200MHz | ASUS GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av slkcobra:

Hmm okej intressant. Tack!!
Är detta mycket bättre då så det är värt att lägga ytterligare 1900kr för nyare grejor?

Sen undrar jag också hur dessa komponenter är jämfört med min gaminglaptop som jag nämnde ovan. Det är ju nyare grejor i den men de säger ju generellt att stationära presterar bättre än laptops.

Rätt mycket snabbare CPU. Du får även dubbelt så mycket RAM och SSD-lagring.

Skulle tro att din laptop är snabbare men jag är ingen expert på laptops så det är bara ett antagande.

Permalänk
Medlem

Rätt mycket snabbare CPU. Du får även dubbelt så mycket RAM och SSD-lagring.

Skulle tro att din laptop är snabbare men jag är ingen expert på laptops så det är bara ett antagande.

Aha okej, så om nu min laptop är snabbare så kanske det inte är lönt att lägga några 1000 lappar på att fixa en stationär som är sämre.

Är det bättre att jag lägger pengarna på en större skärm till laptopen, ett bra tangentbord samt kanske en kylplatta för att dra ner tempen på laptopen när jag spelar?

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bild/LSCUM.png

EDIT: Han kan tänka sig sälja den för 2000kr.
Nu är det kanske lite mer värt ett köpa den?