Snabbkoll: Köper du spel digitalt eller fysiskt?

Permalänk
Medlem

Som väntat är det några få procent som köper fysiskt, men de gnäller gärna högljutt. Dock tillhör de ett utdöende fossilt släkte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det är därför man fyller i aktiveringskoden på steam så behöver man inte hålla på med någon skiva... MEN man har ändå den fysiska kopian kvar OCH har då möjligheten att fortsätta installera spelet och spela även om Steam skulle få för sig att ta bort spelet från sin plattform.

Så har jag gjort med flera av mina äldre titlar jag har på skiva, aktivera koden och vips så har man tillgång till dem på steam.

Jag syftar snarare på allt jobb med att dra till en affär för att köpa det, alternativt vänta på att det kommer med posten, samt att behöva ha en massa skivor liggandes någonstans.

Skulle Steam försvinna idag är det ändå bara en ytterst liten del av mitt bibliotek som jag skulle sakna, dessa titlar kan jag köpa för pengar som jag antagligen sparat in genom hur simpelt det är att handla på reor online, utan att behöva hålla på med begmarknad.

Hur funkar det med uppdateringar om man installerar via skiva? Med tanke på att spel ofta verkar vara buggiga vid release känns det förövrigt som en rätt liten tröst att kunna installera via skiva om man inte kan patcha upp spelet i efterhand.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag syftar snarare på allt jobb med att dra till en affär för att köpa det, alternativt vänta på att det kommer med posten, samt att behöva ha en massa skivor liggandes någonstans.

Skulle Steam försvinna idag är det ändå bara en ytterst liten del av mitt bibliotek som jag skulle sakna, dessa titlar kan jag köpa för pengar som jag antagligen sparat in genom hur simpelt det är att handla på reor online, utan att behöva hålla på med begmarknad.

Hur funkar det med uppdateringar om man installerar via skiva? Med tanke på att spel ofta verkar vara buggiga vid release känns det förövrigt som en rätt liten tröst att kunna installera via skiva om man inte kan patcha upp spelet i efterhand.

Uppdateringar fungerar väldigt bra via skiva om det är aktiverat via steam t ex ^^
Men visst, jag tänker inte klanka ned på reor på steam, jag menar... ibland är det helt klart ett bättre alternativ, eller via epic som ger bort titlar gratis etc. Iofs får man ju tillgång till spelen oavsett launcher, har t ex alla Dragon Age på skiva och vet att de är aktiverade även på EA's launcher vad den nu heter

Men jag kan villigt medge att jag inte har varit speciellt intresserad av "nyare spel" i allmänhet, de jag har fungerar rätt bra utan patchar då spelen var mycket mer polerade och i stort sett tvugna att fungera. Alternativt släppte de patchar via sina sidor man kunde tanka hem och uppdatera.

De spel jag verkligen vill ha är det definitivt fysisk kopia som gäller... är det mega-reor eller indie så blir det ju givetvis digitalt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Uppdateringar fungerar väldigt bra via skiva om det är aktiverat via steam t ex ^^
Men visst, jag tänker inte klanka ned på reor på steam, jag menar... ibland är det helt klart ett bättre alternativ, eller via epic som ger bort titlar gratis etc. Iofs får man ju tillgång till spelen oavsett launcher, har t ex alla Dragon Age på skiva och vet att de är aktiverade även på EA's launcher vad den nu heter

Men jag kan villigt medge att jag inte har varit speciellt intresserad av "nyare spel" i allmänhet, de jag har fungerar rätt bra utan patchar då spelen var mycket mer polerade och i stort sett tvugna att fungera. Alternativt släppte de patchar via sina sidor man kunde tanka hem och uppdatera.

De spel jag verkligen vill ha är det definitivt fysisk kopia som gäller... är det mega-reor eller indie så blir det ju givetvis digitalt.

Jojo, fattar att uppdateringar funkar som vanligt om man aktiverar det via e.g. Steam, men då det ofta omnämns att man vill ha tillgång till spelen ifall e.g. Steam skulle dra pluggen, så menar jag givetvis ifall detta händer och man inte längre har tillgång till sin digitala version via någon onlinetjänst

Är det fortfarande en grej att man kan ladda ner patchar via hemsidor? Jag har inte sett/gjort det för spel på så lång tid att jag inte ens tänkte på att det var en grej

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jojo, fattar att uppdateringar funkar som vanligt om man aktiverar det via e.g. Steam, men då det ofta omnämns att man vill ha tillgång till spelen ifall e.g. Steam skulle dra pluggen, så menar jag givetvis ifall detta händer och man inte längre har tillgång till sin digitala version via någon onlinetjänst

Är det fortfarande en grej att man kan ladda ner patchar via hemsidor? Jag har inte sett/gjort det för spel på så lång tid att jag inte ens tänkte på att det var en grej

Med tanke på mitt track-record av nya spel så har jag de patchar som behövs till spelen jag har här Så jag kan faktiskt inte svara på om de faktiskt släpper patchar på några andra sätt, det borde de vara tvungna till egentligen då man kan köpa spelen utan att ha tillgång till några launchers.

Och det finns tydligen även till "nya" spel, så kunde visst svara på den frågan trots allt Blir kanske lite jobbigare om de släpps exklusivt på t ex Epic och inte släpps som fysisk kopia, t ex Alan Wake 2.
https://support.rockstargames.com/articles/200148266/Patch-Info-Max-Payne-2-The-Fall-of-Max-Payne

Men har likt dig själv inte gjort det på vääääääldigt länge då allt uppdateras automatiskt via launchers då jag aktiverat spelen där för bekvämlighetens skull

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

PC: digitalt
Konsol: Uteslutande fysiskt medie som jag kan sälja sen

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Sannolikt inte, men vad får dig att tro att ps5 sticker ut med stor försäljning av fysiska exemplar? En gång i tiden hittade man fysiska spel i alla möjliga butiker, men numer är det inte mycket spel man hittar ute i butik. Tror helt enkelt övergången har skett på alla plattformar. Switch lär vara den plattform som fortfarande har någon försäljning av fysiska spel i en omfattning som är att räkna med (om jag får killgissa).

Switch har enormt mycket mer fysisk försäljning än något annat format, sen ligger Playstation då många fler spel ligger direkt på skivan och kräver inga uppdateringar, Xbox ligger överlägset sist på fysisk försäljning då Microsoft gör allt de kan för att döda den fysiska marknaden. PC har ju varit heldigital väldigt länge.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Spelar på mobil o iPad så digitalt hela vägen.
Skulle jag nån gång gå tillbaka till PC så blir det digitalt där också till 100%. Har för mycket fysiska grejer redan.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siegfried881:

sen ligger Playstation då många fler spel ligger direkt på skivan och kräver inga uppdateringar

Dela gärna statistiken för playstation, skulle vara intressant att se, jag har inte sett någon hittills.

Kräver inga uppdateringar är väl att ta i? Day 1 patchar brukar numer ladda ner nästan lika mycket data som ligger på skivan.

Visa signatur

Amd o Apple