Snabbkoll: Köper du spel digitalt eller fysiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Om du kollar doesitplay så kan nästan alla PlayStation och Nintendo Switch spel spelas utan internet eller krav på nedladdning. Xbox är sämre då de kör billigare bluray skivor för att spara pengar och de är bara på 50GB.

Största problemet med Xbox är dock att du kan inte använda en ny konsol eller en som har blivit factory reset utan internetuppkoppling, så i framtiden blir alla Xbox One och nyare konsolerna ewaste. Därför jag vägrar Microsoft och deras fake "we care about gamers" bullshit.

https://www.doesitplay.org/

Tack för länken. Och infon om MS. Blev pluspoäng åt Sony där.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag köper inte spel, åtminstone inte datorspel.
Bordsspel brukar jag köpa fysiskt.

Permalänk
Medlem

Har försökt köpa främst fysiska utgåvor till Nintendo Switch.

Tyvärr är däremot utbudet av fysiska utgåvor ganska tragiskt i Sverige, så det är främst storspel utan DLC:er som jag har fått tag i.

Digitalt är det lätt att fynda spel för långt under riktpriserna, där 90% rabatt inte är ovanligt.

En nackdel med fysiska spel till Switch, är dock att prestandan oftast är något sämre än i digitala utgåvan.

Skulle gissa på att 80% av mina spel är digitala köp, men det innefattar som sagt även indiespel för 10:-

Permalänk
Medlem

TIll PC blir digitalt då man inte har något val...
Konsol blir alltid fysiskt, eller mja har väl köpt 3spel digitalt då de inte kom fysiskt, Alan wake 2 till Xbox bland annat.

Permalänk
Medlem

Pc digitala nyklar.

Alla konsoller fysiskt, gärna begagnat om det går, då spel faller i värde med samma hastighet som en sjunkande sten. (Dock inte mycket konsol spelande just nu)

Permalänk
Medlem

Ärligt talat då jag köper spel är det 90% digitalt, oftast till rea-priser om det finns (steam, nintendo eshop rear ju aldrig first party titlar digitalt med någon betynde procent. imho.)

Men även fysiskt är det ju många fall inte allt finns på disken, krävs day one update osv. även på switch kassetter. var väl inte längesedan det var nåt pokemon spel om du spelade helt offline så saknades intro video och soundtracket var "fel", en utdaterad version. lite som att ha köpt en beta-release.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Hade jag haft konsoll så hade det varit fysiskt 100%.. Men PC blir det Steam.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Digitalt på PC, alltid fysiskt för konsol. Ingen mening att betala något på Playstations store för 899kr när jag kan få det fysiskt med andrahandvärde för 600-699kr istället.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Jag köper där spelen är billigast vilket i 99 fall av 100 blir digitalt.

Sedan angående detta med att man äger spelen om man köper dessa på skiva så är det inte helt korrekt, för om jag tar Sony som exempel så måste man "uttryckligen få ett godkännande av oss eller utgivaren (om utgivaren är ett annat företag)" för att få sälja spelet på andrahandsmarknaden.

Citat:

7.1. You must not resell either disc-based games or digital games, unless expressly authorised by us and, if the publisher is another company, additionally by the publisher.

Nu har varken Sony eller någon utgivare tillämpat detta, men eftersom det står med i avtalsvillkoren kan man välja att göra det (även om det är högst troligt) och man kan också påpeka att det alltid har stått i avtalsvillkoren (som du som konsument godkänt) om du skulle få för dig att ställa dig på tvären och hota med stämning.

Permalänk
Medlem

Jag är ju stor anhängare av spel och film på skiva...men, sanningen att säga köper vi ju klart mest spel digitalt. Just nu säljer jag dock av lite gamla fysiska spel och har väl dragit in bortemot 4000 på en månad, det går ju inte med digitala.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

fysiskt i den mån det går, så man äger spelet