Internet Archive har hackats – 31 miljoner användarkonton på vift

Permalänk
Melding Plague

Internet Archive har hackats – 31 miljoner användarkonton på vift

En överbelastningsattack fick sajten Internet Archive på knäna under onsdagen – och hackarna lämnade ett hånfullt meddelande efter sig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför skulle.man vilja DDoS:a internet archive? Jag förstår varför man skulle vilja sno alla konton. Är det för att den inte skulle indexera vissa sitter under den tiden som de höll på med? Så att någon historik skulle missas eller nått?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

De vill bara jävlas och känna sig coola(noob hackers). Hade de velat/kunnat använda kontona till nått hade de ju inte avslöjat sitt intrång.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Svagt mål.

1 av 10 Hackermans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Varför skulle.man vilja DDoS:a internet archive? Jag förstår varför man skulle vilja sno alla konton. Är det för att den inte skulle indexera vissa sitter under den tiden som de höll på med? Så att någon historik skulle missas eller nått?

https://x.com/Vestboy_Myst/status/1844083631423356937

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitor: Dell Alienware AW2723DF

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Datanisse:

De vill bara jävlas och känna sig coola(noob hackers). Hade de velat/kunnat använda kontona till nått hade de ju inte avslöjat sitt intrång.

Alla attacker behöver inte handla om ekonomiskt incitament. Ibland gör man saker för att man kan, vill uppmärksamma ett säkerhetsproblem som inte åtgärdats inom rimlig tid, att utmärka sig för andra aktörer, eller annars bara för att jävlas.

Visa signatur

< ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

Permalänk
Hedersmedlem

Fick mail från haveibeenpwned inatt, så de hade ju ganska rätt där.

Tycker det är synd att de förstör för en så allmännyttig tjänst, dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Skönt att jag använde Apples ”Hide My Email” när jag skapade konto där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Alla attacker behöver inte handla om ekonomiskt incitament. Ibland gör man saker för att man kan, vill uppmärksamma ett säkerhetsproblem som inte åtgärdats inom rimlig tid, att utmärka sig för andra aktörer, eller annars bara för att jävlas.

Eller politiskt motiv, som i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Sånt som händer men fult att ge sig på Internet Archive.
Jag fick också mail om det från HIBP.

Varit med i några läckor. Den här till exempel.

Kör unika lösenord på alla sidor.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av N!klas:

Sånt som händer men fult att ge sig på Internet Archive.
Jag fick också mail om det från HIBP.

Varit med i några läckor. Den här till exempel.
<Uppladdad bildlänk>

Kör unika lösenord på alla sidor.

Har den också, gotta catch em all

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Kanske börjar bli dags att titta på att ha ett unikt e-postalias för varje sida också. Bara radera det om det börjar komma spam. Hm.

Ser att flera lösenordshanterare har inbyggt stöd för det. Dock begränsat med leverantörer. DuckDuckGo finns dock med. Kanske duger.

Permalänk
Medlem

Internet archive används ju i bland annat som bärare av bevismaterial, så kanske inte så konstigt om det blir attackerat av någon eller några som inte har rent mjöl i påsen.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Om Internet Archive främst är känt för att kunna visa gamla hemsidor, vad har de alla användarkonton till? 31 miljoner?

Permalänk

Skönt att man inte har något konto där. För övrigt rätt märklig sida som har fullt med warez och flac av album som inte är gratis och sånt.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Niolator:

Om Internet Archive främst är känt för att kunna visa gamla hemsidor, vad har de alla användarkonton till? 31 miljoner?

Det är främst känt för det, men det är inte det enda.
Jag tror att jag registrerade mig för att kunna låna böcker från deras ebok-tjänst för några år sedan.

De arkiverar även mjukvara, kultur med mera utöver hemsidor.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem

Undras om de även har raderat någon känslig information som någon inte tycker om, för jag kan tänka mig att det finns en hel drös arslen (både personer och organisationer) som skulle vilja att viss historisk data försvinner från Internet Archive.

Att använda mellanösternkalabaliken skulle i så fall bara vara ett extra pinsamt svepskäl.

Men å andra sidan, vill man få bort information däirfrån så är det bättre att smyga bort den obemärkt, inte dra till sig uppmärksamhet.

Slutsats: idioter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Niolator:

Internet Archive har ett arkiv som alla med ett konto kan bidra till.

Visa signatur

Nörda ner dig i HDR i min tråd!
Senast analyserade film: Se7en

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Niolator:

Har noterat att det har blivit relativt populärt som "filtjänst", tanken är väl kanske mer att man ska kunna ladda upp upphovrättsfria verk där som det evenutellt finns ett allmäntintresse för. Men har både sett folk dumpa DVD ISOn på svårtillgängliga fimer, och även för mycket spel, men också för mer privata syften.

Sen kan det vara någon form av moralisk tanke bakom dom som laddar upp, att det kommunity som laddar upp mycket spel där t ex bara gör det för titlar som inte längre går att köpa, men oavsett det så känns som ett dåligt ställe för att arkiv av upphovrättsskyddat material. Lär väl inte finnas något skydd mot att någon får upp ögorna för det och så blir det någon form av domedagsrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Varför skulle.man vilja DDoS:a internet archive?

Utgivare och förlag som anlitar hackare för att deras artiklar, böcker, ljudböcker etc. inte ska finnas tillgängligt online.

Jag skojar förstås - det är inte vad som har hänt, men samtidigt skulle det inte förvåna mig heller.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är främst känt för det, men det är inte det enda.
Jag tror att jag registrerade mig för att kunna låna böcker från deras ebok-tjänst för några år sedan.

De arkiverar även mjukvara, kultur med mera utöver hemsidor.

Precis, det går till exempel att få tag på officiella ISO's till äldre Windows versioner, som Microsoft själva inte längre tillhandahåller, p.ga. EOL.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Precis, det går till exempel att få tag på officiella ISO's till äldre Windows versioner, som Microsoft själva inte längre tillhandahåller, p.ga. EOL.

Såvidare du inte har en Visual Studio Abb. Då hittar du även så gamla saker som MS-Dos

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Såvidare du inte har en Visual Studio Abb. Då hittar du även så gamla saker som MS-Dos

Du hittar bara vissa äldre grejer där. Mycket saknas typ Windows 98, Windows 2000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amerald:

Du hittar bara vissa äldre grejer där. Mycket saknas typ Windows 2000.

Sist jag kollade så fanns *ALLA* windows-versioner och varianter där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Sist jag kollade så fanns *ALLA* windows-versioner och varianter där.

Då har du nog inte kollat på ett tag.
https://retrocomputing.stackexchange.com/questions/4413/what-...

"Windows 95/98/ME, NT4 and 2000 are no longer available. (Windows 95 was removed in 2001, the rest in 2003 following settlements with Sun Microsystems.)"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Amerald:

Då har du nog inte kollat på ett tag.
https://retrocomputing.stackexchange.com/questions/4413/what-...

"Windows 95/98/ME, NT4 and 2000 are no longer available. (Windows 95 was removed in 2001, the rest in 2003 following settlements with Sun Microsystems.)"

Kanske att de fanns officiellt och togs bort eller något? Men de har isåfall lagts upp igen.

Länkarna i träffarna funkar ju inte, men som synes har det funnits nyligen:
https://www.google.com/search?q=site:archive.org+%22windows+9...
https://www.google.com/search?q=site:archive.org+%22windows+2...

... osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kanske att de fanns officiellt och togs bort eller något? Men de har isåfall lagts upp igen.

Länkarna i träffarna funkar ju inte, men som synes har det funnits nyligen:
https://www.google.com/search?q=site:archive.org+%22windows+9...

... osv.

Nu pratade de om vad som finns i det officiella mjukvarubiblioteket som man kommer åt genom "Visual Studio"-abonnemanget (f.d. MSDN).

Dvs ett parallellt spår till vad som finns på archive.org

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304