Ny rapport varnar för smart-TV-apparater: ”En trojansk häst”

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

(Citerar Claude.ai nedan):

LLM:er är bra om du vill ha hjälp med att spåna, men de är helt fel verktyg om du vill ha faktabaserade svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av The-Architect:

Det är en myt, lita på oss, vi är ackspärter!

Om du missat det så är Nikka en av dem som varit mest aktiv mot Chat Control, t ex genom att driva https://chatcontrol.se/ och ofta kommentera/skriva krönikor i tidningar, samt här på SweClockers.

Han är väldigt tydligt mot massövervakning, och är expert på såna här ämnen, så han har hög trovärdighet i ämnet för oss med samma åsikt i de frågorna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Det är en myt, lita på oss, vi är ackspärter!

Svårt att veta om det är skrivet med viss humor/ironi.

Men flesta i min närhet som just klagade på detta, var just reklam på Facebook. De har ju nästan nästlat in sig på alla större siter (även myndigheter) och är du dessutom inloggad fortfarande på Facebook kommer datan knytas till din profil.

Vet inte hur mycket geotaging används idag, men de kan ju användas om du kommer när annan vän med just de intresset på stan t.ex kan ju Facebook göra över intressen från din vän också. Ännu effektivare troligen om ni också är vänner på Facebook.

Finns ju så mycket effektivare verktyg än just avlyssning. Antar du testat hur dåligt röststyrning fungerar? Och göra detta i realtid, det känns inte så troligt.

För just folk trott att mobilen avlyssnar dig har pågått längre än AI varit på tapeten. Vist röst styrning har funnits bra länge men aldrig fungerat bra speciellt på svenska.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

LLM:er är bra om du vill ha hjälp med att spåna, men de är helt fel verktyg om du vill ha faktabaserade svar.

All fakta tar de väl inte fel på?
Beror väl på vad det handlar om?

Men så klart sant att man inte ska ta allt de spottar ur sig som fakta och komma ihåg att de kan ha fel – det måste man vara medveten om.

Hur tar jag förresten bäst reda på eller kommer fram till att ett svar är faktabaserat? 🤔

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

All fakta tar de väl inte fel på?
Beror väl på vad det handlar om?

Nej, då har du helt missförstått hur LLM:er fungerar. Hela poängen är att vad som helst av det den slänger ur sig kan vara ett rent påhitt, och utan att själv veta vad av det som är sant har du som användare ingen aning om vad som stämmer. LLM:en i sig har matats med hela Internet och har inget eget omdöme.

Hur tar jag förresten bäst reda på eller kommer fram till att ett svar är faktabaserat? 🤔

Genom att läsa på om ämnet från trovärdiga källor.

Permalänk

Nej, då har du helt missförstått hur LLM:er fungerar. Hela poängen är att vad som helst av det den slänger ur sig kan vara ett rent påhitt, och utan att själv veta vad av det som är sant har du som användare ingen aning om vad som stämmer. LLM:en i sig har matats med hela Internet och har inget eget omdöme.

Den verkar ändå ha förvånansvärt rätt i en hel del som jag själv kunnat bekräfta. Men det är så klart viktigt att kolla upp så gott det går från annat håll också.

Ja, det tänker jag också. Men många verkar inte lita på vad företagen själva säger i vissa fel, så frågan är vilken källa som blir trovärdig i det fallet?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Den verkar ändå ha förvånansvärt rätt i en hel del som jag själv kunnat bekräfta. Men det är så klart viktigt att kolla upp så gott det går från annat håll också.

Ja, det tänker jag också. Men många verkar inte lita på vad företagen själva säger i vissa fel, så frågan är vilken källa som blir trovärdig i det fallet?

LLM:en har ju i bästa fall korrekt sammanfattat vad som stod på företagens egna webbsidor, men en LLM kan inte betraktas som en auktoritet. Att hänvisa till en säger inte ”jag har frågat någon som verkligen vet”, utan ”jag orkade inte kolla upp detta själv”.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat bryr jag mig inte. Jag använder uppkopplade enheter som dator, mobil, padda osv. Och medlem på de flesta sociala medier osv. Jag är fullt medveten om min integritet och hur det hanteras. En uppkopplad TV är rätt mycket whatever i den skaran

Skillnad på vissa arbete osv såklart, men privat är det inget jag bryr mig om längre.
Om jag nu inte vill radera mitt digitala fotspår helt och leva som en eremit dvs.

Permalänk
Medlem

En organisation som jag aldrig tidigare har hört talas eller vet något om, säger något jag håller med om, då måste det vara så..

Problemet är ju att det där enbart är en hänvisning till auktoritet, och är i princip alltid samma sak som någon man håller med.

Skrivet av Thomas:

..så han har hög trovärdighet i ämnet för oss med samma åsikt i de frågorna...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeonist:

Problemet är ju att det där enbart är en hänvisning till auktoritet, och är i princip alltid samma sak som någon man håller med.

Har du något bättre sätt att bilda en uppfattning över vad som är sant och inte än att läsa från trovärdiga källor?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har du något bättre sätt att bilda en uppfattning över vad som är sant och inte än att läsa från trovärdiga källor?

Hört att känslor är det som är det mest trovärdiga idag.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Ingen slump att vi på mitt job inte får jobba hemifrån med datorn kopplad till en TV - arbetsgivaren insisterar att bara deras skärmar får användas.

Hur kan ett företag förhindra allt detta på kontoret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nej det är svårt, problemet är ju att trovärdiga källor enligt din egen definition är källor som man håller med, och det är per definition samma sak som en (filter)bubbla.

Jag tror det man måste göra är att ta in alla källor.

När man gör som du, letar efter sanningen bara där man redan håller med om den, så letar man ju egentligen inte efter sanningen, utan efter bekräftelse.

Permalänk
Medlem

Va väl inte så längesedan CIA och MI5 körde sitt " Weeping Angel " på Samsungs tv apparater.
Tur att det va USA och Storbritannien och inte någon skurkstat som Kina som gjorde detta " Sarkasm "

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Varför ens ha TV:n ansluten till internet. Jaja jag har haft det själv någon gång när jag skulle uppdatera något, men utöver det?

Varför ha en smart tv om den inte är uppkopplad till nätet? Då kan du lika gärna ha en vanlig datorskärm.
Internet är ganska grundläggande om man skall streama filmer.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Var är EU?! De bodde undersöka denna fråga. När vi köper en TV apparat på en affär står det inte att denna vara (förutom ordinarie priset) betalas med vår personlig data.

Tänk om det fanns något yrke som typ, undersökte saker åt folket och sen skrev dem.

Det här är ju en amerikansk nyhet som skrivits om med svenska ord, men det framgår inte om det gäller i EU med våra lagstiftningar.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ärligt talat bryr jag mig inte. Jag använder uppkopplade enheter som dator, mobil, padda osv. Och medlem på de flesta sociala medier osv. Jag är fullt medveten om min integritet och hur det hanteras. En uppkopplad TV är rätt mycket whatever i den skaran

Skillnad på vissa arbete osv såklart, men privat är det inget jag bryr mig om längre.
Om jag nu inte vill radera mitt digitala fotspår helt och leva som en eremit dvs.

Håller med fullständigt. Om något företag vill veta att jag har mobilen i handen när jag sitter och bajsar, får de gärna dokumentera det.
Eller att jag äter ostbågar när jag tittar på film, inga problem.

Vi blir spårade på andra sätt, hur vi än gör. Både på gott och ont.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Varför ha en smart tv om den inte är uppkopplad till nätet? Då kan du lika gärna ha en vanlig datorskärm.
Internet är ganska grundläggande om man skall streama filmer.

Det säljs bara smart TV idag. Jag tittar på kanaler genom antenn-uttaget.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

En organisation som jag aldrig tidigare har hört talas eller vet något om, säger något jag håller med om, då måste det vara så..

I exemplet jag besvarade är ”straight from the horse’s mouth” att gå till Apple respektive Google och läsa vad de skriver om hur de hanterar användarintegritet. Att ta omvägen via en LLM riskerar att införa oriktiga sammanfattningar och påhittade textsträngar i deras texter, vilket är varför jag säger att man aldrig ska hänvisa till en LLM som en auktoritet inom något ämne: det är helt enkelt inte något de lämpar sig bra för, med dagens teknik.

Steg två, om man vill ha en så korrekt uppfattning som möjligt är att se vad trovärdig tredjepart säger om dem. I det här specifika fallet kan det exempelvis handla om kända säkerhetsexperter som exempelvis kan ha gjort trafikanalys på respektive företags streamingboxar: ansluter de till domäner som inte borde vara inblandade ifall vad de skrivit stämmer? Skickas mer trafik än vad som är skäligt från streamingboxen till Apple, Google eller andra? Och så vidare. Det är inte skottsäkert, men det ger en indikation på om tillverkaren helt uppenbart ljuger.

Enkelt uttryckt: man kanske inte kan få reda på hela den objektiva sanningen om allt, men det går utmärkt att baserat på tillgänglig data göra sig en ganska bra uppfattning om huruvida någon ljuger/pratar i nattmössan eller sannolikt inte ligger så långt från verkligheten.

Permalänk
Medlem

kanske de borde ta en titt på elbilar också

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Tänk om det fanns något yrke som typ, undersökte saker åt folket och sen skrev dem.

Det här är ju en amerikansk nyhet som skrivits om med svenska ord, men det framgår inte om det gäller i EU med våra lagstiftningar.

Detta yrke finns redan och kallas för reporter. Tyvärr så varierar kvalité.

Och apropå EU. Om det inte är styrkt förbjudet, så är det tillåtet. Om det inte står att man inte får övervaka folk med tv-apparater, så är det tillåtet. ( Enligt de som övervakar förstås)

Permalänk
Medlem

Ingen vettig människa vill ha massa "smart"-skräp inbakat i TVn. Tillbaka till ritbordet med TV-tillverkarna.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

[...]

Om du istället för att ha gett upp rätten till privatliv och vände på det, så att ursprungsläget för tekniken var vise versa; är du då en sådan person som frivilligt skulle opt-in så att _okänd_ kunde titta på dig, lyssna på dig, spåra ditt rörelsemönster, logga alla inköp, kartlägga umgängeskrets, osv osv osv, och göra _vad som helst_ med informationen..? Jag tror nej.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk

Som sagt: Man får helt enkelt skylla sig själv! Att folk fortfarande kopplar upp sina bildvisare mot nätet är direkt idioti!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

Om du istället för att ha gett upp rätten till privatliv och vände på det, så att ursprungsläget för tekniken var vise versa; är du då en sådan person som frivilligt skulle opt-in så att _okänd_ kunde titta på dig, lyssna på dig, spåra ditt rörelsemönster, logga alla inköp, kartlägga umgängeskrets, osv osv osv, och göra _vad som helst_ med informationen..? Jag tror nej.

Fast nu är verkligheten inte så och kommer aldrig vara, därav accepterar jag läget som det är om jag vill använda dessa tjänster.
Det är mitt eget val helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Nu tog jag steget efter den här artikeln. Kopplade ut nätverkskabeln till min spyTV LG C3 och köpte en Xiaomi TV box istället. Allt jag använde med TVn sköts nu via Nvidia Shield och Xiamoi. Aldrig mer inkopplat TV igen. Plussidan är att man slipper s*it som "LG Channels" och en massa pop-ups och bäst av allt ingen "användaravtal" som man måste säga ja till. Som en gammaldags TV, skönt sam fän. Rekommenderas starkt, koppla ur eländet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yasko:

Nu tog jag steget efter den här artikeln. Kopplade ut nätverkskabeln till min spyTV LG C3 och köpte en Xiaomi TV box istället. Allt jag använde med TVn sköts nu via Nvidia Shield och Xiamoi. Aldrig mer inkopplat TV igen. Plussidan är att man slipper s*it som "LG Channels" och en massa pop-ups och bäst av allt ingen "användaravtal" som man måste säga ja till. Som en gammaldags TV, skönt sam fän. Rekommenderas starkt, koppla ur eländet.

Xiaomi är väl inte det första märket jag skulle köpa för att undvika risk för spioneri dock...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Xiaomi är väl inte det första märket jag skulle köpa för att undvika risk för spioneri dock...

Billigt och fungerar bra. De som spionerar kan inte nå mig på något sätt, de är långt borta. Google är inte bättre i detta avseende för övrigt. Nu slipper jag det viktigaste, att mina screenshots skickas iväg till LG eftersom jag har TVn inkopplad till datorn.

Som stort plus, inga jäkla pop-ups eller "användaravtal".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHRA:

kanske de borde ta en titt på elbilar också

Mozilla har granskat moderna bilar och publicerade en artikel 2023 som Sweclockers skrev om: Mozilla: "Moderna bilar är en integritetskatastrof"

Moderna bilar är en "integritetsmardröm på hjul". Det menar säkerhetsforskare vid Mozilla Foundation, som i veckan publicerade en granskning av 25 olika biltillverkare.

Permalänk

De sovande folket sen 30 år tillbaka

Vaknade de sovande folket idag eller? finns väll inget idag och förr som är 100% säker roauter har väll varit länge ett problem allt som man pluggar in är ju en risk? sen tvål skandalen vet folk igentligen hur man har sampackar på lasbilar sen länge tilllbaka ibland tydligen inte. Om jag sa att en moderkaka ifrån södersjukhuset (gula burkar) kan mycket väll ligga på en vagn av mat som ska till skolorna idag så skulle folk tro att det var fiction men så illa kan det vara tyvärr att tvål och dator kan blandas är väll inget kontigt snarare är det mer kontigt att det inte händer oftare!!.

felstavning