FBI skapade falsk kryptovaluta

Permalänk
Melding Plague

FBI skapade falsk kryptovaluta

Den amerikanska federala polisen gillrade en fälla för att sätta ditt bedragare på kryptomarknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra att man belyser de här problemen. Att handla gratis med en valuta är verkligen att bjuda in robotar som handlar i stora kedjor för att manipulera kurser.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Detta skadar väl en massa oskyldiga investerare?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Det är ett flummig brott. Det för mig lite på tankarna när AMD lanserades deras Ryzen och något företag hittade säkerhetshål. Där företaget gjorde allt de kunde för att krossa aktiekursen för Amd.

Det svåra idag med information är att det är oklart var folk hämtar denna från. Förr i tiden pratade folk med grannar, läste lokaltidningen, såg på svt, lyssnade på public service radio. Kanske läste någon kvälls/morgontidning.
Idag är min bild att många helt skippar dessa ovanför och det är mer oklart var de får informationen från. Där dessa källor kan påverka folk att investera i något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är ett flummig brott.

Njae, så flummigt är det väl inte?
Idén är väl i stort ett slags värdepappersanpassad variant på att i hemlighet ha en massa deltagare i budgivningen på sin egen auktion för att trissa upp priset (typiskt åtminstone djupt problematiskt vid en auktion, ofta olagligt), och sedan gammalt olagligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ett flummig brott. Det för mig lite på tankarna när AMD lanserades deras Ryzen och något företag hittade säkerhetshål. Där företaget gjorde allt de kunde för att krossa aktiekursen för Amd.

Det svåra idag med information är att det är oklart var folk hämtar denna från. Förr i tiden pratade folk med grannar, läste lokaltidningen, såg på svt, lyssnade på public service radio. Kanske läste någon kvälls/morgontidning.
Idag är min bild att många helt skippar dessa ovanför och det är mer oklart var de får informationen från. Där dessa källor kan påverka folk att investera i något.

inte som att telia, ericsson och fingerprint var så mycket bättre tips än vad du får från valfri vrålapa på youtube. Men visst, folket fick lida av det tillsammans.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Hur kan man skapa falska transaktioner? Med falsk antar jag att inget riktigt köp sker (ingen pengar transaktion) och borde inte systemen ganska lätt kunna se det?

Permalänk
Medlem

Skrupelfria typer riggar bottar som ständigt handlar med andra bottar för att utåt ge sken av att det sker en massa handel i kryptovalutan. Priserna sätts så att detta ska manipulera den "offentliga" värderingen över tid, för att i slutändan blåsa andra oskyldiga investerare på pengar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jehuty:

Hur kan man skapa falska transaktioner? Med falsk antar jag att inget riktigt köp sker (ingen pengar transaktion) och borde inte systemen ganska lätt kunna se det?

Själva transaktionen är inte falsk, men tänk dig att du har två olika konton där du säljer från det ena och köper med det andra, till ett pris som du hittar på för att lura andra investerare att det är det priset som gäller för tillgången du handlar. Antingen så att de tillgångar du redan har ökar omotiverat i värde eller så att du kan köpa upp andras billigt.

System för att upptäcka sånt finns inte i samma utsträckning för kryptovalutor som det gör när du handlar vanliga värdepapper.

Skrivet av johanandersson:

Detta skadar väl en massa oskyldiga investerare?

Självklart, det är meningen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

MIT-licensen säger ju mer eller mindre: "gör vad fan du vill", så vet inte riktigt vad de skulle ha brutit mot.

Det enda jag kan tänka mig är att de raderat copyright-delen som kom med koden.

Permalänk
Skrivet av Drenmi:

MIT-licensen säger ju mer eller mindre: "gör vad fan du vill", så vet inte riktigt vad de skulle ha brutit mot.

Det enda jag kan tänka mig är att de raderat copyright-delen som kom med koden.

Det fanns en länk till X-inlägget: https://x.com/0xCygaar/status/1844188445691822136

You clearly copy pasted several of OpenZeppelin's libraries (which use the MIT License), but don't have a license on the code yourself.

Är själv inte så insatt i just smarta kontrakt, men vad jag kan se verkar anklagelsen se ut att stämma. De har kopierat kod utan att ta med licensen.

Permalänk
Medlem

Jag råkade för några veckor sedan ramla över en video på Youtube där en krypto-youtuber pratade just om hur man identifierar wash trading, falska tradingvolymer, marknadsmanipulation osv (så att man kan hålla sig borta såklart). Tittade bara snabbt men verkar finnas ganska många enkla sätt att se att något inte är "på riktigt". Dock betydligt svårare inom NFT:s.

Tyckte också det var väldigt fyndigt av FBI att kalla den Nex Fund AI (som ju då borde haft ticker-symbol "NFA").
För de som inte förstår brukar många av de krypto-youtubers jag följer inleda sina videos med att deras videos är "not financial advice, NFA"

Permalänk
Medlem

[..]

Skrivet av Aphex:

inte som att telia, ericsson och fingerprint var så mycket bättre tips än vad du får från valfri vrålapa på youtube. Men visst, folket fick lida av det tillsammans.

Folk som har fler informationskällor är mindre lättlurade, kan göra bättre investeringar och övriga livsval.