Snabbkoll: Singleplayer eller multiplayer?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Singleplayer eller multiplayer?

Gillar du mest att spela spel med nära och kära, eller är du en ensamvarg som föredrar singleplayer-spel?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid SP. Spela nrä jag har tid/ork/lust. Sluta spela när jag tröttnar på det. Slipper "bebisar" som ska skrika i mikrofon eller spamma chatten.

Permalänk

Beror självklart på. Inte så givande med SP på ett LAN, men gärna SP annars!

Visa signatur

"Don't believe everything you think. Believe you don't think everything. Repeat."

Permalänk
Viking

Det blir mest CS2. Så multiplayer.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Hemma är det singleplayer

På LAN (fysiskt på plats irl i samma rum/byggnad) så kör jag gärna multiplayer.

Spelar gärna med vänner, extremt sällan med okänt folk.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv

Singleplayer.

Permalänk
Medlem

Spelar numera endast med vänner och då blir det multiplayer eller allra helst ett riktigt bra co-op med bra story, men de växer inte på träd.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk
Medlem

Oj, det är nog 50/50 faktiskt. Fick avstå röst...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

"Gillar du mest att spela spel med nära och kära, eller är du en ensamvarg som föredrar singleplayer-spel?"

Inget av det.
Jag är en ensamvarg som föredrar att spela multiplayer.

Singleplayer har jag alltid avskytt, blir så fruktansvärt uttråkad. Har provat de flesta stora SP spel, komiskt nog är det jag tyckt om mest Walking Dead telltale serien, ett av de få SP spel som fortfarande sitter kvar i minnet som sjukt bra.

Permalänk
Medlem

Tycker det är galet kul med MP men finner sällan att jag kan få ihop det i realiteten.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Spelar bara med vänner eller spel där jag kan spela med vänner, har aldrig förstått meningen med att spela singleplayer.

Permalänk
Medlem

1. Couch co-op
2. Single player
3. MMO

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Både, föredrar inte den ena framför det andra

Permalänk
Medlem

Klart det kan vara kul att köra multiplayer ibland, men då helst split screen hemma

Permalänk
Medlem

Beror på spelet.. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Ensamvarg hemma så det blir SP. Dock ibland SP i MMO men det är för att Elder Scrolls Online inte behöver spelas med andra.

På LAN blir det bara MP (mer specifikt RTS).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro

Permalänk

Föredrar överlag single-playerspel.

Gillar några få multiplayerspel, men som småbarnsförälder behöver jag av nödvändighet hålla mig till sådana där jag utan personlig eller social kostnad kan ”droppa ut” på ett ögonblicks varsel. Med det sagt: även WoW spelade jag som ensam jägare. Hade inget emot att hjälpa folk jag träffade i vildmarken med enstaka saker, men jag har aldrig sökt mig till guilds eller organiserat spelande.

Permalänk
99:e percentilen

Valde multiplayer, då den förkrossande majoriteten av all tid jag lägger på spel är just multiplayer – främst CS2.

Men när jag tänker på det inser jag att singleplayer nog korrelerar rätt starkt med "spela igenom en gång och sen aldrig mer", medan multiplayer-spel i högre grad är sådana man kan spela hur mycket som helst utan att "klara spelet".

Så att bara gå på antalet timmar man lägger på SP respektive MP för att besvara frågan kan bli missvisande, eftersom man lätt samlar ihop tusentals timmar i spel som CS2, men knappast i typiska singleplayer-spel (även om det förstås finns undantag).

För mig blir svaret ändå multiplayer, då jag tycker att det är roligare att spela tillsammans, men jag kan tänka mig att många uppfattar frågan som en falsk dikotomi. Varför skulle man nödvändigtvis föredra det ena framför det andra?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Är för dålig, gammal och trött för MP.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Denna är inte lätt att svara på....

Men fick bli multiplayer i slutändan. Detta pga det är det jag lägger överlägset mest tid på och överlag har roligast med i längden. Wow, battlefield, simracing etc. Allt gör jag med polare. Är jag ensam tröttnar jag rätt snabbt på det och det är så singleplayer kommer in i bilden...För de bästa spelen jag lirat är singleplayer. Utan minsta tvekan.

Mass Effect 1-3, Red Dead Redemption 1-2 , Tomb Raider (2013-) 1-3, Mad Max, Assassin's Creed Odyssey och Metroid Prime tex för att snabbt nämna ett axplock av juveler som jag håller mycket högt.

Så i detta läge gick jag på vad som överlag gett mig mest underhållning och glädje. Men det bästa är inte det jag gjort mest av, så att säga.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Totalt sett har jag lagt få timmar på SP. Även när jag jag hade ett PS2 utan internet spelade jag nästan alltid med kompisar, splitscreen eller turas om. När PS3 och Xbox 360 tiden kom blev det mer online multiplayer och så har det varit sedan dess. Har ändå kört igenom några stora storyspel senaste åren men multiplayer är alltid roligare och billigare.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Kör 99% CS2. Mest för den sociala aspekten, det är kul att sitta och skratta och snacka med folk när man spelar.

Permalänk
Medlem

Singleplayer när jag spelar själv, hehe. Men multiplayer är också väldigt kul, när jag spelar med mina kompisar. Multiplayer med randoms? Nej tack. Kan vara kul och har varit kul, men oftast spelar man med plebs som bara vill förstöra och kan inte hantera sitt humör. Därför valde jag singleplayer för de är vad jag spelar mest, men har även regelbundna spelkvällar med kompisar (folk jag känner) där vi kör co-op spel tillsammans.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

SP all the way om det inte är ett MMO.

Min smak i spel har blivit annorlunda än de gaming-vänner jag har, så det funkar inte riktigt längre. Köra MP utan sitt onlinegäng är hemsk, känns så otroligt toxic i många spel.

Permalänk
Medlem

Deep Rock Galactic och Deadlock blir det mest, så jag röstade Multiplayer.

Permalänk
Medlem

Alltid singleplayer-spel, men spelar oftast tillsammans med min fru. Vi turas om att hålla i handkontrollern.

Permalänk
Medlem

1. Singel player
2. Couch Co-op.
3. MMORPG

FPS multiplayer går helt bort.

Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

I tonåren var det helt klart mestadels multiplayer, men nu är det nästan uteslutande singleplayer. Lättare att schemalägga speltiden helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Känner nästan ingenting när jag spelar SP. Skulle väl vara att man kan känna sig lite lätt nostalgisk över de spelen som man spelade när man inte hade något val.
Det känns väldigt sällan som att jag själv kan göra något för att påverka vad som händer i singleplayer. Oavsett hur "open world" något känns.
Undantagen är spel som kräver att man övar för att kunna klara av dem. Exempelvis Cuphead njöt jag av i fulla drag för att det var svårt utan att kännas orättvist.

Jämför det med multiplayer där utmaningen är i princip oändlig och att du måste lära dig att bli bättre för att kunna vinna. Älskar det.
Multiplayer/coop är också skoj för där får man samarbeta med andra (eller motarbeta på ett komiskt sätt).

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

50/50

Några timmar gejm med polarna, sen några timmar själv. Känns som en optimal kväll.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"