Prischock när Red Dead Redemption släpps på PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Det gör jag väl inte?
Efterfrågan må vara stor, men den är fortfarande oändligt mycket mindre än tillgången, oavsett hur stor efterfrågan är - eftersom tillgången är oändligt stor.

Tillgången är inte oändlig. Det är säljaren som bestämmer tillgången. Vill de bara sälja 100 ex av ett spel så kan de göra det.
Vill de ta 500 kr för ett spel gör det också det.
Problemet idag är att köparna inte tittar på prisvärde vilket säljarna såklart vet. Kolla bara Nvidias prissättning. Det är inte bara deras fel att grafikkort blivit hutlöst dyra. Folk köper ändå och då finns det ingen anledning för dem att göra på något annat sätt. De vill bara tjäna så mycket pengar som möjligt som alla företag. Hade däremot folk börjat hålla i sina pengar så hade de varit snabba med att sänka priserna. Just Nvidia är kanske ett dåligt exempel eftersom de tyvarr ser alltför kortsiktigt på marknaden. De hutlösa priserna innebär att pc-spelsmarknaden tappar i tillväxt. Det är nog inte många föräldrar som hostar upp de fantasipriser en speldator kostar idag. Inte när de redan måste köpa en svindyr mobil till barnet. Vilket är en annan sida av samma mynt med samma utveckling. Jag har slutat köpa grafikkort eftersom de inte är prisvärda längre. Det finns mycket annat roligt man kan göra för pengarna istället.

Permalänk
Medlem

Köpte Ultimate Edition till PC för 229:-, kändes överkomligt då jag inte spelat det på konsol men är nyfiken att testa dra igenom det!

Permalänk
Medlem

Attraktiva spel har alltid varit dyra. När Zelda släpptes på 80-talet till NES så kostade det 425kr på den tiden, det är över tusenlappen i dagens pengar. Eller en 1/3 utav priset för ett helt NES-system. Då som nu så får man smart vänta på diverse kampanjer/reor om man tycker att priset svider 🙂

Visa signatur

1600X | ROG STRIX b350-f Gaming | 980 1TB | 32GB 3200MHz | ASUS 1060 6GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem

Hade priset varit 300kr hade jag övervägt köpa det men nu blir det inväntan på åtminstone 50% rea. Har ju gott om andra spel att spela ändå så väntan är lätt överkomlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satheus:

Hade priset varit 300kr hade jag övervägt köpa det men nu blir det inväntan på åtminstone 50% rea. Har ju gott om andra spel att spela ändå så väntan är lätt överkomlig.

Jag köpte mitt en bra bit under 300:- idag, dock inte via steam, men hur smidigt som helst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Jag köpte mitt en bra bit under 300:- idag, dock inte via steam, men hur smidigt som helst!

Pratar du nu om rätt plattform, dvs PC?

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Efterfrågan har väl egentligen lika lite med prissättningen att göra som tillgång. Det är ju ingen slump att defacto standardpriset för AAA-spel har varit 599 kr (ca, PC) sedan urminnes tider.

Det handlar allt som oftast om produktionskostnaderna.

Pratar du om konsol nu? För på pc AAA har du fått för under 500kr om man tittar utanför Steam. Så inte varit standard med över 500kr för själva grund spelet, förutom på konsol.

Men har inte koll på prisutvecklingen de senaste 2/3 åren för inte varit intresserad av något "nytt"(vad jag menar är det mestadels görs bara uppföljare på gamla spel, utan några egentliga förbättringar) spel på länge.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av goose007:

Pratar du nu om rätt plattform, dvs PC?

Jajamensan!

Red Dead Redemption 2 - Ultimate Edition PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Jajamensan!

Men, rör det sig om en helt laglig version då eller är det från en nyckelåterförsäljare där man inte kan garantera att det är rent mjöl i påsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Liknelsen är att det inte spelar en endaste skitroll vad tidigare produktioner har kostat att framställa eller vad dess intäkter har varit. Ett nytt projekt får en budget och därifrån sätts en förväntan på intäkt. Flip eller flopp är upp till publiken att bestämma, oavsett pris.

Typ dyrt eller billigt snart 35 år senare och som fjärde remaster?
https://imusic.se/music/0602508507083/metallica-2021-metallic...
https://en.wikipedia.org/wiki/Metallica_(album)#Reissues
Inkompetenta; musiker / producenter / studion som inte fick till det rätt första gången, andra...eller tredje...?

Jag tror de vill tjäna pengar....

Om man vill vinstmaximera, det bästa för ett företag är om man kan tillhandahålla en produkt eller tjänst till en låg självkostnad, men sälja den till ett högt pris till kund. Samt sälja så mycket som möjligt av produkten/produkterna och/eller tjänsten/tjänsterna.

Även om portningen hade varit gratis (det tror jag inte) så kan de fortfarande ta betalt för PC versionen.
Så länge ett företag inte bryter mot lagar har de ingen skyldighet om att följa någon slags moral eller dylikt om att det ska vara rättvist. (Olika personer kan också ha olika bild om vad som är rättvist.)

Jag tror priset för PC versionen handlar mer om vad de tror att de kan sälja det för i tillräckliga kvantiteter, snarare än att det är knytet till utvecklingskostnader/portningskostnader.
De kan ju även senare sänka priset och/eller köra med reor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Först av allt, jättekul att du uppskattar spelet till den graden och har hittat DIN grej

Men konsumenter tacksamma? Man kan lika gärna vända på det att de artister som GÖR spelen borde vara tacksamma för att de faktiskt får skapa något de brinner för och leva på det. Det är få förunnat.

Här kan man faktiskt göra en liknelse till musiker (eller eg. alla andra konstnärer/artister/författare etc)... man ska vara förbannat tacksam mot sina "fans", för det är de som möjliggör att du (artist/skapare) får leva din dröm. Inte tvärtom...

Liknande kan man se med typ Youtubers, att många tackar sina fans.
"Det är tack vare er jag kan göra detta" eller dylikt.

Skrivet av Necrophor:

Musiker/artister/konstnärer som ställer sig på scen och säger åt sina fans att de ska vara tacksamma för att de får köpa hans/hennes musik har en tendens att bli ganska kortlivade

Nu fick jag googla lite för att hitta....

Men när du tar upp något liknande så mindes jag en kontroversiell situation på nätet.

Någon streamer som försöker skuldbelägga fans som inte donerar pengar till henne...

"Det spelar ingen roll hur fattig du är, ge mig pengar ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Just Nvidia är kanske ett dåligt exempel eftersom de tyvarr ser alltför kortsiktigt på marknaden. De hutlösa priserna innebär att pc-spelsmarknaden tappar i tillväxt. Det är nog inte många föräldrar som hostar upp de fantasipriser en speldator kostar idag. Inte när de redan måste köpa en svindyr mobil till barnet. Vilket är en annan sida av samma mynt med samma utveckling. Jag har slutat köpa grafikkort eftersom de inte är prisvärda längre. Det finns mycket annat roligt man kan göra för pengarna istället.

Nvidia säljer även GPUer till företag och folk som använder de till annat än spel.
De har de gjort länge, men var lite skillnad förr när något företag kanske köpte några kort för att några av deras anställda skulle köra CAD eller dylikt.

Men på senare år har vi haft andra trender.
Runt tiden av lanseringen av Ampere (RTX 3000 serien) så var det en stor mining våg och de fanns de som köpte pallvis med kort för att använda till miningriggar.
Mining är inte lika populärt nu, men...

Nu har vi AI.
Antar att du hört talas om AI ChatGPT och dylikt.
Vissa företag som lägger mycket pengar på sånt.

Så till viss del blir det att konsumenterna får konkurrera med företagen som har datacenter för att produktionskapaciteten inte är oändlig.

Spel är en annan sak.
Visst det krävs att man har en eller flera uppkoppling(ar) med bra bandbredd för att distribuera många digitala exemplar av ett spel.
Men kostnaderna för det är inte lika stora som att hyra en betydande dels av TSMC produktionskapacitet.
Om man får dålig hastighet just nu så kan man vänta och prova igen om några timmar eller dagen efter eller något. Vanligtvis inga större problem.

Sen brukar inte företag köpa in massa spel.
Ja om det inte är återförsäljare av fysiska exemplar/utgåvor då.

Jag tycker också att grafikkort är dyra idag.
Så där håller jag med dig.

Jag bara menar att situationen är annorlunda för företag som har merparten av sin försäljning till andra företag och i första hand prioriterar B2B.
Jämfört med spel som till nära nog 100% kommer säljas till konsumenter.
Samt även skillnader i digital distribution jämfört med att tillverka fysiska produkter.

Som ytterliggare anledningar att Nvidia och Rockstar inte är så jämförbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tror de vill tjäna pengar....

Om man vill vinstmaximera, det bästa för ett företag är om man kan tillhandahålla en produkt eller tjänst till en låg självkostnad, men sälja den till ett högt pris till kund. Samt sälja så mycket som möjligt av produkten/produkterna och/eller tjänsten/tjänsterna.

Även om portningen hade varit gratis (det tror jag inte) så kan de fortfarande ta betalt för PC versionen.
Så länge ett företag inte bryter mot lagar har de ingen skyldighet om att följa någon slags moral eller dylikt om att det ska vara rättvist. (Olika personer kan också ha olika bild om vad som är rättvist.)

Jag tror priset för PC versionen handlar mer om vad de tror att de kan sälja det för i tillräckliga kvantiteter, snarare än att det är knytet till utvecklingskostnader/portningskostnader.
De kan ju även senare sänka priset och/eller köra med reor.

Ja precis, det är ju så det funger i allmänhet i den 'fria världen' och lyckligtvis är det konsumentens val att konsumera eller inte.

Det finns såklart olika modeller för prissättning där varje företag har rätten att använda pris som ett konkurrensmedel för att nå och/eller slå sina mål med produktlanseringen..eller maximera sin vinst av den sålda volymen - stor som liten.
I fallet med RDR1 PC är det ju brilliant av Rockstar om de säljer stora volymer av ett 14 år gammalt spel och om det blir en flipp så är ju priset inte fel - oavsett om portningen kostade närmare noll eller flertals miljoner dollar.

Sen oavsett om det blir en kassako och flipp, eller förlustaffär och flopp kommer Rockstars ställningstagande mot konsument vara att spelet har "sålt bra och över förväntningar"

Visa signatur

Legion i7 Gen7 med GTX1060 som bordsdator:)

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。) Still going strong, snart i 2025.
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Jajamensan!

Tråden handlar ju om Red Dead Redemption, dvs. ettan - inte tvåan som du har köpt.

Ettan kostar som billigast drygt 480kr;
https://gg.deals/game/red-dead-redemption/

Visa signatur

press nu1mlock