Regeringen vill göra lagen om hemlig dataavläsning permanent

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Ja, att kunna hacka din telefon och/eller avlyssna dig utan misstanke om brott är helt sjukt. Ett tecken på ett sjukt land.

Det sjuka är att vår iver att uttrycka åsikter är så mycket större än intresset för att kontrollera om uppgifterna vi grundar åsikterna på är sanna, något som den här nyheten med efterföljande kommentarer är ett exempel på.

Det bådar inte gott när vi har aktörer på båda sidor om oss, som mycket väl förstått hur det kan utnyttjas.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är ju SweClockers som ändrat texten i nyheten, inte kelthar som ändrat vad han säger.

Ok, då förstår jag varför det inte gick ihop, synd inte kelthar sa det direkt.

Måste ju även säga att isf är riktigt dåligt av SweC att skriva en sådan text som är långt från verkligheten, dock inte förvånad eftersom kvaliteten på nyheter och artiklar har blivit många gånger sämre på senaste tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Vi är på väg mot ett samhälle där polisen kan identifiera användaren av en specifik enhet som de vet används till grov brottslighet, t.ex. övergrepp mot barn:

"En vanlig situation är att de brottsbekämpande myndigheterna känner till att ett visst informationssystem används i samband med allvarlig brottslighet, men saknar verktyg för att identifiera vem som använder det." /Lagrådsremissen

Naturligtvis är det ett direkt ingrepp i människors privatliv, i detta fall en pedofils privatliv. Om man inte vill att en domstol ska godkänna att polisen får ägna sig åt hemlig dataavläsning på sin dator eller mobiltelefon (vilket naturligtvis kräver en massa underlag som visar på att den specifika enheten har använts i grovt kriminella gärningar) så bör man undvika att begå övergrepp på barn. Risken att en oskyldig drabbas finns naturligtvis, men om jag lånar en telefon av en bekant som visar sig vara pedofil och polisen aktiverar kameran när jag håller i den så hjälper jag gärna polisen med att få tag på telefonens riktiga ägare.

Skrivet av underd0g76:

Tror att de syftar på att det finns misstanke om att brott begås men de vet ej av vem.

Så ni tror fullt och fast att det stannar där?
Det är ju ständigt ett töjande för att få till än det ena än det andra.
det börjar med skälet pedofil -> övergrepp -> övergrepp på vuxen -> misstanke om brott -> alla brott med straffvärd minst 2-år -> vi hörde ett rykte...

Vi har redan sett den vandringen i lagar, så ja jag är tveksam.
Tror inte det är lämpligt med Tv eller någon pryl som det kan göras avlyssning på.

Vi vet redan att personer slår i olika register, då vanliga människor som avslöjas. Men hur blir det när ordningsmakten slår lite slentrianmässigt, för att sen fortsätta till slentrianmässig avlyssning. Det är människor bakom!

Privatliv och integritet är något vi skall värna, när gränsen är passerad, då är det försent!

Är absolut inte att jag försvarar pedofiler, vilket en fortsättning på svar skulle kunna antyda. Varvid vi då är tillbaka till det jag skrev först...

Är bara att jag sett trenden i hur lagar skiftar fokus på brottets art, gällande övervakning, som ex. Regler blir slappa.

Vet inte om många känner till att polis från den 1 oktober 2023 får utföra avlyssning och husrannsakan utan brottsmisstanke. I preventivt syfte, som det så fint heter.
Det betyder att jag i detta nuet redan kan avlyssnas, eller andra här i forumet, ens vänner o.s.v.

Ligger redan förslag på att ändra den lagen från att domstol godkänner till att domstol endast blir meddelad.
Vad som kommer efter behöver man kanppast ens använda någon fantasi för att förstå.

Lämnar två källor för det senare:
https://www.nyhetsbyranjarva.se/polisen-kan-overvaka-dig-utan...
https://advokaternas.se/2023/10/31/hemlig-avlyssning-utan-bro...

Som vanligt så är blåögdhet en förbannelse...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Precis som alla andra länder. Ändå anses bara 5 länder vara mindre korrupta än Sverige, och omkring 175 mer.

Nu är ju inte det något som säger att vi faktiskt har mindre korruption utan det är bara index på hur varje lands befolkning upplever sitt land vara. I Sverige har vi alltid haft väldigt hög tillit till staten och myndigheter. Men nu har vi ju gängkriminella som infiltrerar politiken, kommuner/offentlig verksamhet. Vi har ett sinnesjukt stort skatteslöseri varje år på hundratals miljarder, är det bara inkompetens alltihop? Knappast. Tror snarare det är vanligare att det är korruption än inkompetens.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem

Rösta på ett parti som är emot övervakning och emot chat control kommer vara högt på listan för mig nästa gång.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det är ett sluttande plan.

Det som inte var brottsligt i går kanske är brottsligt imorgon, eller kanske i alla fall misstänkt verksamhet.

Som exempel:
Själv har jag varit med och delat ut flygblad tillsammans med Extinction Rebellion i samband med lagliga, i förväg hos polisen bokade demonstrationer. Bl.a. tillsammans med Rebellmammorna som fredligt sätter sig och sjunger på gator och torg för att väcka uppmärksamhet för vilken slags jord deras barn kommer att växa upp i. Det är mycket samarbete mellan olika grupper, och vissa personer är med i flera, t.ex. både Jordens Vänner, Naturskyddsföreningen och Greenpeace.

Inom XR finns det också de som limmar fast sig på platser för att väcka uppmärksamhet för klimatet, och som lokala företrädare i samma parti som är störst i vårt lands nuvarande regering har kallat för "terrorister" även om polisen inte ser dem som så ... än.
Men hur lång tid tar det innan alla klimataktivister övervakas, kanske bara för misstanken att de skulle kunna samarbeta med andra klimataktivister?

Det var inte länge sedan som en anställd på Energimyndigheten avskedades för att hon var med i Rebellmammorna.

Detta här är väl ändå ganska naivt.

Varför skulle man vilja ha statliga tjänstemän hos myndigheter som är med i grupperingar som sysslar med civil olydnad etc? Kan bli oerhörda konsekvenser för hela landet om dessa tjänstemän börjar följa sin egna "övertygelse", "skönmålar fakta eller bedriver aktivism. Det är bättre man sysslar med politik isåfall.

Det säger sig självt att det är ganska korkat att skylta med rebelmammorna samtidigt som man ska arbeta med gasberedskap för Sveriges rike.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Jag ser ofta argumentet angående sådant som kan bli olagligt i framtiden. De flesta verkar antyda att man kan fällas för det i efterhand, men du presenterar för ovanlighetens skull ett annan resonemang. Utan någon större tanke bakom så är det väl inte värre än att vederbörande upphör med de aktiviteter som sedermera har blivit olagliga då?

I det hyfsat rättssäkra nuet behöver man förmodligen inte vara orolig så, men det finns inget som säger att det tillståndet är statiskt. Om vi som hypotetiskt exempel ponerar att en viss tysktalande lirare med dålig mustaschidé hade gjort machtübernahme idag och fått möjligheten att börja samla in mobiltelefoner, och verktygen att plocka intressant data ur dem redan fanns på plats, så tror jag nog hans endlösung hade nått oanad effektivitet. Kan inte tänka mig att det är särskilt svårt att ta reda på vem som är jude, homosexuell, eller rent av socialdemokrat, med relativt stor precision om man skaffar sig tillgång till deras IT-utrustning.

Intressant i sammanhanget är i övrigt att tyskarna själva genom dyrköpt egen erfarenhet skaffat sig en helt annan attityd till datainsamling hit och dit än Svenne Kokosnöt. Googla datensparsamkeit.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickerbro:

Nu är ju inte det något som säger att vi faktiskt har mindre korruption utan det är bara index på hur varje lands befolkning upplever sitt land vara. I Sverige har vi alltid haft väldigt hög tillit till staten och myndigheter. Men nu har vi ju gängkriminella som infiltrerar politiken, kommuner/offentlig verksamhet. Vi har ett sinnesjukt stort skatteslöseri varje år på hundratals miljarder, är det bara inkompetens alltihop? Knappast. Tror snarare det är vanligare att det är korruption än inkompetens.

Man bör nog komma ihåg att det är Skattebetalarnas vd Christian Ekström som anger olika siffror, siffror som kan vara allt ifrån bidrag betalat till ett parti som partiet sen har gett vidare till bidrag någonstans.

Då blir summan bidraget till partiet + partiets bidrag till något = en del av pengarna räknas TVÅ gånger.
Samtidigt så är de väldigt godtyckligt vad som ibland räknas.

Effekten kan man nästan skönja när man ser beskrivning över vad som skulle kunna sparas.

Nedan har vi vd Christian Ekström egen beskrivning:
– Åtminstone 18 miljarder försvinner varje år genom fusk och slarv i välfärden och ungefär 40 miljarder skulle kunna sparas om kommunerna lärde av varandra. 50 miljarder går varje år till verkningslösa och missriktade företagsstöd, 100 miljarder slösas årligen på dåliga upphandlingar och 200 miljarder går förlorade genom att det saknas en ambitiös digitaliseringsstrategi i offentlig sektor.

– Hade man dessutom haft en professionell förvaltning av statens tillgångar så hade intäkterna till staten kunnat öka med drygt 200 miljarder varje år, säger han.

Vet inte riktigt vad som menas med sista meningen, om skatteflykt är medräknat eller det är något helt annat.

Hittade endast en uppskattad kostnad (förlorad skatt) för 2010
Skatteverket beräknar att staten förlorar ca 130 miljarder kronor i uteblivna skatteintäkter varje år. Det är ett resultat av både medvetet skattefusk och oavsiktliga misstag, men fusket står för den största delen.

Så det är fullt möjligt att det är skatteflykt/skattefusk som menas, vilket samtidigt förvånar mig då Skattebetalaran är en organisation där medlemmar helst vill nolltaxera.
---

Vad jag vill få fram är att siffror om vad som slösas helt bestäms av en intresseorganisation som rätt godtyckligt själva avgör vad som skall tas med och inte skräds för att räkna samma pengar flera gånger, varvid man nog bör ta siffrorna med en rätt stor nypa salt, eller säck... Hur man ser det...

Funderar...
Om jag har en st enkrona och sätter mig för att räkna den, när jag har räknat den några miljarder gånger, är jag då miljardär?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robbe60:

tror du bygger det på gammal fakta och snevriden..och vem gjorde den undersökningen, och vem har full insyn i alla Svenska myndigheter o kommuner säg.. osv etc..

Sitens corruption index har statistik sedan ett helt gäng år bakåt. Senaste genomgången är från 2023 så det är inte gammal data.

Transparency International jobbar mot korruption i ett hundratal länder så det här har de bättre koll på än de flesta.
https://www.transparency.org/en/about

Att sverige placerar sig så bra handlar här inte om att det är felfritt eller perfekt här.
Vad underlaget visar på är snarare att nästan alla andra länder är värre.

Undrar hur hur de jobbar så finns det mer på deras site. Har du någon annan jämförelse där korruptionsnivån granskas mer grundligt i varje land för att kunna ge en bra jämförande statistik så får du gärna lägga fram den. Om inte så är det här kanske det bästa underlaget vi har på området som inte bara är baserat på magkänsla.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av draanexle:

Okej. Om du nu ändå inte håller på med något brottsligt så får du gärna dela med dig all information till oss andra. All internethistorik, alla röstsamtal, ge mig åtkomst att få sätta på din webcam när jag känner för det osv.

Spelar ju ingen roll om man begår olagligheter eller inte? Lagar ändras dessutom..

Jag tror inte man ska blanda ihop undersökningar i polisutredningar med att bli publik som person och ge allmänheten insyn i allt. Det är ändå ganska olika upplägg där.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

Ja men hur ska vi annars stävja utvecklingen av gängkriminalitet. jo dels genom detta men även ett starkare förebyggande arbete, men de verkar inget parti förstått ännu.

Nej du har fel. Det har fungerat i andra länder att knäcka mafiaverksamhet och det har gjorts utan att integriteten kastas ut ur fönstret på det här sättet. Det är sjukt att polisen (och vi vet att det många gånger skett grova övertramp hos poliser som utnyttjat systemet) ska ha möjlighet att avlyssna vem som helst när som helst.

Tänk om ett totalitärt fascistiskt parti får makten i framtiden och du eller någon nära har åsikter som plötsligt anses vara förrädiska, de sätter folk i "rätt" position och plötsligt läggs du eller din nära till på listan på folk som ska arresteras och torteras på information. Är det långsökt? Hur fungerar det i Ryssland? Hur fungerar det i vissa mindre moderna länderna i östra delen av Europa? Korrupta poliser och politiker som sorterar ut de oliktänkande genom att de har full kontroll att avlyssna vem de vill utan brottsmisstanke.

INGEN trodde, om du frågade dem för 15 år sedan, att det ens kunde funderas på massövervakning och annat som nu är precis vad som varnades för i dylik litteratur för inte så jättelänge sedan.

Det finns ruskigt mycket som kan göras för att stävja gängkriminellas verksamheter och rekrytering av yngre medlemmar. Men beslut om saker som faktiskt kan göra skillnad vill inte tas. Mer pengar till skolor i utsatta områden, mer pengar och bättre förutsättningar/regler för socialarbetarna, mycker mer pengar för at få fram alternativ som håller barn borta från gatorna och den gängkriminella kulturen.

De vill inte göra något åt det, det enda som politikerna vill göra är att stärka straffen (som forskning klart visat inte hjälper) och de vill ta mer och mer av vår personliga integritet, men de har smart nog gjort det i små steg för de vet att folk i allmänhet är för ouppmärksamma för att inse det.

Det finns hundra saker de kunde göra om de verkligen ville göra skillnad mot gängen som INTE ger dem makt att göra vad de vill mot deras egna medborgare. Fascism och massövervakning hör inte hemma i Sverige och inte heller de som vill göra det till verklighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Nej du har fel. Det har fungerat i andra länder att knäcka mafiaverksamhet och det har gjorts utan att integriteten kastas ut ur fönstret på det här sättet. Det är sjukt att polisen (och vi vet att det många gånger skett grova övertramp hos poliser som utnyttjat systemet) ska ha möjlighet att avlyssna vem som helst när som helst.

Tänk om ett totalitärt fascistiskt parti får makten i framtiden och du eller någon nära har åsikter som plötsligt anses vara förrädiska, de sätter folk i "rätt" position och plötsligt läggs du eller din nära till på listan på folk som ska arresteras och torteras på information. Är det långsökt? Hur fungerar det i Ryssland? Hur fungerar det i vissa mindre moderna länderna i östra delen av Europa? Korrupta poliser och politiker som sorterar ut de oliktänkande genom att de har full kontroll att avlyssna vem de vill utan brottsmisstanke.

INGEN trodde, om du frågade dem för 15 år sedan, att det ens kunde funderas på massövervakning och annat som nu är precis vad som varnades för i dylik litteratur för inte så jättelänge sedan.

Det finns ruskigt mycket som kan göras för att stävja gängkriminellas verksamheter och rekrytering av yngre medlemmar. Men beslut om saker som faktiskt kan göra skillnad vill inte tas. Mer pengar till skolor i utsatta områden, mer pengar och bättre förutsättningar/regler för socialarbetarna, mycker mer pengar för at få fram alternativ som håller barn borta från gatorna och den gängkriminella kulturen.

De vill inte göra något åt det, det enda som politikerna vill göra är att stärka straffen (som forskning klart visat inte hjälper) och de vill ta mer och mer av vår personliga integritet, men de har smart nog gjort det i små steg för de vet att folk i allmänhet är för ouppmärksamma för att inse det.

Det finns hundra saker de kunde göra om de verkligen ville göra skillnad mot gängen som INTE ger dem makt att göra vad de vill mot deras egna medborgare. Fascism och massövervakning hör inte hemma i Sverige och inte heller de som vill göra det till verklighet.

Nämn vilka länder som lyckats?
Struntprat, det har kastat ohedliga summor på ungdomsgårdar, socialbyråer och skolor i utsatta områden via utjämningssystem. Det är helt meningslösa åtgärder. Det enda som kan få bort kriminaliteten är en möjlighet till försörjning och inget näringsliv vill placera sig i områden där lag och ordning är på dekis. Skatterna är dessutom för höga för att några "enkla" jobb skulle etableras.
Moment22, man behöver pengar så skatterna måste höjas, men det drar ner tillväxten så fler blir arbetslösa...

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Bortsett från de vanliga trollen verkar många ense om att detta är ännu ett fullständigt oacceptabelt byggblock i ett totalitärt övervakningssamhälle under uppbyggnad.

Men vem GÖR något? HUR gör man något? Var är facklorna och greparna? Georgier de kan protestera när deras politiker är helt snett ute, vad gör vi? Ingenting!

("...och vad gör du då?" Ja vad borde jag och alla andra göra? Berätta!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Nämn vilka länder som lyckats?
Struntprat, det har kastat ohedliga summor på ungdomsgårdar, socialbyråer och skolor i utsatta områden via utjämningssystem. Det är helt meningslösa åtgärder. Det enda som kan få bort kriminaliteten är en möjlighet till försörjning och inget näringsliv vill placera sig i områden där lag och ordning är på dekis. Skatterna är dessutom för höga för att några "enkla" jobb skulle etableras.
Moment22, man behöver pengar så skatterna måste höjas, men det drar ner tillväxten så fler blir arbetslösa...

Inget av det du säger har förankring i verkligheten, och så brukar det ju se ut när man diskuterar med folk som inte får sin världsbild från etablerade och öppna nyhetskällor. Det är ingen idé att diskutera med dig då du inte är i verkligheten. USA och Detroit kan vi ta som exempel, men det är väl lögner enligt dig. Jag lämnar diskussionen med dig här för den är ändå dödfödd med en så verklighetsfrånvänd världssyn som du uppvisar. Blandat med tjafs om att skatter är "för höga" när det är ett faktum att Sverige anses vara ett av de bästa europeiska länderna att driva företag i. Strängare straff och fråntagande av medborgares rättigheter till privatliv är det dummaste förslaget man kan komma dragande med.

Permalänk

Problemet jag ser är främst industrispionage. Säg att man jobbar på Volvo/Ericsson etc och är på semester i Grekland, Spanien, Frankrike eller annat tryggt land som man kan lita på. Så ska ändå inte detta land få ta del av jobbinformation som man skickar. Speciellt inte om misstanken inte ett skit har något med jobbet att göra.

Samhället står sedan från utmaningar. Från runt år 2015 så blev smartphone mer eller mindre var persons egendom, hade man inte smartphone då så var man efter. Dagens ungdom är de senaste åren så uppväxta med denna smartphone så det är en naturlig del av deras liv och så mycket kommunikation går där.
Folk pratar om det behövs mer poliser på gatan, men vad ska de snappa upp? Att lägga traditional span idag på många så är den enda information som de kan få ut är vilken pizza tycker personen bäst om, hur ofta slänger personen sopor, går till gymmet etc.

Att däremot på egen hand utan åklagare börja övervaka folk har sina brister.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Så ni tror fullt och fast att det stannar där?
Det är ju ständigt ett töjande för att få till än det ena än det andra.
det börjar med skälet pedofil -> övergrepp -> övergrepp på vuxen -> misstanke om brott -> alla brott med straffvärd minst 2-år -> vi hörde ett rykte...

Vi har redan sett den vandringen i lagar, så ja jag är tveksam.
Tror inte det är lämpligt med Tv eller någon pryl som det kan göras avlyssning på.

Vi vet redan att personer slår i olika register, då vanliga människor som avslöjas. Men hur blir det när ordningsmakten slår lite slentrianmässigt, för att sen fortsätta till slentrianmässig avlyssning. Det är människor bakom!

Privatliv och integritet är något vi skall värna, när gränsen är passerad, då är det försent!

Är absolut inte att jag försvarar pedofiler, vilket en fortsättning på svar skulle kunna antyda. Varvid vi då är tillbaka till det jag skrev först...

Är bara att jag sett trenden i hur lagar skiftar fokus på brottets art, gällande övervakning, som ex. Regler blir slappa.

Vet inte om många känner till att polis från den 1 oktober 2023 får utföra avlyssning och husrannsakan utan brottsmisstanke. I preventivt syfte, som det så fint heter.
Det betyder att jag i detta nuet redan kan avlyssnas, eller andra här i forumet, ens vänner o.s.v.

Ligger redan förslag på att ändra den lagen från att domstol godkänner till att domstol endast blir meddelad.
Vad som kommer efter behöver man kanppast ens använda någon fantasi för att förstå.

Lämnar två källor för det senare:
https://www.nyhetsbyranjarva.se/polisen-kan-overvaka-dig-utan...
https://advokaternas.se/2023/10/31/hemlig-avlyssning-utan-bro...

Som vanligt så är blåögdhet en förbannelse...

Har du ens läst källorna du postar?

Om du löper risk att vara avlyssnad i detta nu, på grund av lagen om preventiva tvångsmedel, tillhör du alltså en kriminell organisation som ägnar sig åt mord, människorov, allmänfarlig ödeläggelse, grovt narkotikabrott, grovt vapenbrott, grov narkotikasmuggling, grov vapensmuggling och brott enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor?

Då har jag inga problem alls med att du blir avlyssnad, efter ett domstolsbeslut.

Kom gärna inte med någon ny förvirrad och illa grundad harang nu, utan gå till en polisstation, lämna in dina vapen och överlämna dig till rättvisan. Det blir bäst för alla.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är ju SweClockers som ändrat texten i nyheten, inte kelthar som ändrat vad han säger.

Exakt. Tack.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tramsgar:

Bortsett från de vanliga trollen verkar många ense om att detta är ännu ett fullständigt oacceptabelt byggblock i ett totalitärt övervakningssamhälle under uppbyggnad.

Men vem GÖR något? HUR gör man något? Var är facklorna och greparna? Georgier de kan protestera när deras politiker är helt snett ute, vad gör vi? Ingenting!

("...och vad gör du då?" Ja vad borde jag och alla andra göra? Berätta!)

Det mest subversiva du kan göra för att omstörta den rådande samhällsordningen, vore att lära dig söka upp källor, läsa innantill och bilda dig en egen uppfattning om vad som pågår.

Då skulle du kanske kunna undgå att bli utnyttjad av cyniska publicister som försöker kapitalisera på din nerd rage.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Har du ens läst källorna du postar?

Om du löper risk att vara avlyssnad i detta nu, på grund av lagen om preventiva tvångsmedel, tillhör du alltså en kriminell organisation som ägnar sig åt mord, människorov, allmänfarlig ödeläggelse, grovt narkotikabrott, grovt vapenbrott, grov narkotikasmuggling, grov vapensmuggling och brott enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor?

Då har jag inga problem alls med att du blir avlyssnad, efter ett domstolsbeslut.

Kom gärna inte med någon ny förvirrad och illa grundad harang nu, utan gå till en polisstation, lämna in dina vapen och överlämna dig till rättvisan. Det blir bäst för alla.

I länkarna så står inte "kriminell organisation", där står organisation eller grupp.

I lagtexten:SFS 2023:5372023:537

2 § första stycket brottsbalken i avsikt att påverka offentliga organ eller den
som yrkesmässigt bedriver nyhetsförmedling eller annan journalistik att vidta
eller avstå från att vidta en åtgärd eller att hämnas en åtgärd.
Ett tillstånd enligt första stycket får också beviljas om det finns en påtaglig
risk för att det inom en organisation eller grupp kommer att utövas brottslig
verksamhet som avses i första stycket och det kan befaras att en person som
tillhör eller verkar för organisationen eller gruppen medvetet kommer att
främja denna verksamhet.

Grupp är intressant då det öppnar upp möjlighet för personligt bestämmande vad grupp är.

Är inget konstigare än när du ändrade till "kriminell organisation", där jag inte vet om det var ett försök till att få kraft bakom argumentet eller få kraft till att jag kanske var en kriminell person.

Något som jag förresten varnade för, redan i mitt första inlägg.

Jag vet inte, men tackar för exemplet. Vi är inte mer än människor, med fel och brister, med övertygelser som kan vara bra eller en belastning.
Vi ska inte räkna med att personer verksamma i rättsväsendet är bättre eller sämre för den delen, även dom är människor med samma brister.

I det dagliga livet så har vi en interaktion med människor som lätt kan definieras som grupp, samtidigt så känner vi inte till deras hemligheter. Ingen sätter upp en skylt som annonserar droger och vapen som ex.

Det betyder att du kan bli identifierad till att tillhöra en grupp om du har tillräckligt många interaktioner.
Fundera på hur många du träffar, bland dom så finns vissa mer frekvent, kan du verkligen deras hemligheter.
Utbyter ni något fysiskt mellan er ibland, antagligen.

Har du inga nära vänner som du brukar träffa, tror inte du kan deras innersta hemligheter.

Dang, du är nu en del av en mängd en grupp.

---
Sen har vi nästa intressanta bit som inte gäller dig eller mig, såvida du bedriver någon form av nyhetsförmedling eller journalistik.
Det är första meningen i lagtexten som jag klippte in.

Den kan påverka Swecs. verksamhet om oturen är framme.
Den kommer definitivt att påverka och påverkar journalistik när det gäller anonyma och hemliga källor.
I grunden så ger det journalister en gräns för vad dom får inhämta och publicera då dom blir tvungna att antingen rapportera om en del dom hör och röja sin källa = en viss del av den information dom tidigare inhämtat är nu borta.

Det behöver inte als vara frågan om dom brott eller något brott överhuvudtaget som du tog upp då det i slutet av sista meningen står "det kan befaras att en person som tillhör eller verkar för organisationen eller gruppen medvetet kommer att främja denna verksamhet."

Just för lydelsen "det kan befaras", sug på den och fundera över vad den innebär.

Det kunde ståt "jag gissar", "vi tror men vet inte", "kanske det är så". Är ju nästan så man kan tro att Tidö blivit religösa fanatiker med lydelsen "det kan befaras"

får nog avsluta med ett
amen

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jasså? Wow! Det var absolut ingen som trodde att det skulle bli såhär. När detta gått igenom så kommer dom vilja ha ÄNNU mer befogenheter. När dom har fått det kommer dom ju såklart vilja ha ännu mer.

Nej detta skulle stoppats direkt men folk verkar vilja ha det såhär med tanke på hur många som attackerat mej när jag argumenterat emot det. "har du rent mjöl i påsen blah blah blah."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Precis och det är ganska stor skillnad mot vad du skrev, så var ser du likheterna med det du skrev?

Så " Go figure" själv vad som händer när man förvanskar vad som verkligen sagts.

Jag svarade på det du skrev och du eskalerade. Lär dig att vänligt diskuttera utan påhopp.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av deja:

Tycker nog de är helt nödvändigt i dagens Sverige. Å håller man inte på med brottslig verksamhet så spelar de väl ingen roll?

Kan jag få dina bankuppgifter? ska bara logga in och kolla transaktioner så att du inte köpt något otillåtet. Du har väl rent mjöl i påsen?

Permalänk
Skrivet av deja:

Ja men hur ska vi annars stävja utvecklingen av gängkriminalitet. jo dels genom detta men även ett starkare förebyggande arbete, men de verkar inget parti förstått ännu.

Sluta använda droger, granska bidrag och friskolor hårdare och sluta köpa sex och tvivelaktiga saker? Försvinner marknaden...
Där kan vi ju påverka snabbare än politik.
Plånboken styr ju det mesta i samhället
(såklart förenklat)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bengt-Arne:

I länkarna så står inte "kriminell organisation", där står organisation eller grupp.

I lagtexten:SFS 2023:5372023:537

2 § första stycket brottsbalken i avsikt att påverka offentliga organ eller den
som yrkesmässigt bedriver nyhetsförmedling eller annan journalistik att vidta
eller avstå från att vidta en åtgärd eller att hämnas en åtgärd.
Ett tillstånd enligt första stycket får också beviljas om det finns en påtaglig
risk för att det inom en organisation eller grupp kommer att utövas brottslig
verksamhet som avses i första stycket och det kan befaras att en person som
tillhör eller verkar för organisationen eller gruppen medvetet kommer att
främja denna verksamhet.

Grupp är intressant då det öppnar upp möjlighet för personligt bestämmande vad grupp är.

Är inget konstigare än när du ändrade till "kriminell organisation", där jag inte vet om det var ett försök till att få kraft bakom argumentet eller få kraft till att jag kanske var en kriminell person.

Något som jag förresten varnade för, redan i mitt första inlägg.

Jag vet inte, men tackar för exemplet. Vi är inte mer än människor, med fel och brister, med övertygelser som kan vara bra eller en belastning.
Vi ska inte räkna med att personer verksamma i rättsväsendet är bättre eller sämre för den delen, även dom är människor med samma brister.

I det dagliga livet så har vi en interaktion med människor som lätt kan definieras som grupp, samtidigt så känner vi inte till deras hemligheter. Ingen sätter upp en skylt som annonserar droger och vapen som ex.

Det betyder att du kan bli identifierad till att tillhöra en grupp om du har tillräckligt många interaktioner.
Fundera på hur många du träffar, bland dom så finns vissa mer frekvent, kan du verkligen deras hemligheter.
Utbyter ni något fysiskt mellan er ibland, antagligen.

Har du inga nära vänner som du brukar träffa, tror inte du kan deras innersta hemligheter.

Dang, du är nu en del av en mängd en grupp.

---
Sen har vi nästa intressanta bit som inte gäller dig eller mig, såvida du bedriver någon form av nyhetsförmedling eller journalistik.
Det är första meningen i lagtexten som jag klippte in.

Den kan påverka Swecs. verksamhet om oturen är framme.
Den kommer definitivt att påverka och påverkar journalistik när det gäller anonyma och hemliga källor.
I grunden så ger det journalister en gräns för vad dom får inhämta och publicera då dom blir tvungna att antingen rapportera om en del dom hör och röja sin källa = en viss del av den information dom tidigare inhämtat är nu borta.

Det behöver inte als vara frågan om dom brott eller något brott överhuvudtaget som du tog upp då det i slutet av sista meningen står "det kan befaras att en person som tillhör eller verkar för organisationen eller gruppen medvetet kommer att främja denna verksamhet."

Just för lydelsen "det kan befaras", sug på den och fundera över vad den innebär.

Det kunde ståt "jag gissar", "vi tror men vet inte", "kanske det är så". Är ju nästan så man kan tro att Tidö blivit religösa fanatiker med lydelsen "det kan befaras"

får nog avsluta med ett
amen

Fast nu stod det inte bara ”organisation eller grupp”. Det stod, ”organisation eller grupp som utför allvarliga brott”.

Tar man med biten du kapade av, blir det vad man i dagligt tal skulle kalla för en kriminell organisation.

Ditt långa utlägg blir därmed bara ännu ett exempel på hur hårt vissa filtrerar information i syfte att passa en på förhand vald slutsats.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Sluta använda droger, granska bidrag och friskolor hårdare och sluta köpa sex och tvivelaktiga saker? Försvinner marknaden...
Där kan vi ju påverka snabbare än politik.
Plånboken styr ju det mesta i samhället
(såklart förenklat)

Min bild är att människor är för egoistiska för att kunna ta det ansvaret.
Folk som köper droger tycker ju uppenabrligen att gängskjutningar/sprängningar är ett rimligt pris att betala för att få tillgång till droger.
Man har åsikter och förväntningar på samhället i stort men när det kommer till hur man själv agerar så är kraven lite slappare.

Jag önskar innerligt att jag har fel

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag svarade på det du skrev och du eskalerade. Lär dig att vänligt diskuttera utan påhopp.

Men snälla, något påhopp har jag definitivt inte gjort utan jag frågade var du hade fått citatet ifrån.
Hade varit enkelt av dig att att nämna i första svaret att nyhetstexten hade ändrats efter ditt citat.

Tyvärr förekommer det många felaktiga citat och slutsatser som inte stämmer med verkligheten på detta forumet, i detta fallet var det inte du som gjorde det utan SweC artikel, men tyvärr framgick inte det förrän senare eftersom det inte gick att se att den var uppdaterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

Tycker nog de är helt nödvändigt i dagens Sverige. Å håller man inte på med brottslig verksamhet så spelar de väl ingen roll?

Det är aldrig du som bestämmer vad som är brottsligt eller inte. och det som är lagligt idag behöver inte vara det om några år.

Regeringen och polisen har under decennier fört olagliga åsikts register om medborgare. Det är bara det att svensson har noll koll på verkligheten och tror att det aldrig kommer beröra dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Inget av det du säger har förankring i verkligheten, och så brukar det ju se ut när man diskuterar med folk som inte får sin världsbild från etablerade och öppna nyhetskällor. Det är ingen idé att diskutera med dig då du inte är i verkligheten. USA och Detroit kan vi ta som exempel, men det är väl lögner enligt dig. Jag lämnar diskussionen med dig här för den är ändå dödfödd med en så verklighetsfrånvänd världssyn som du uppvisar. Blandat med tjafs om att skatter är "för höga" när det är ett faktum att Sverige anses vara ett av de bästa europeiska länderna att driva företag i. Strängare straff och fråntagande av medborgares rättigheter till privatliv är det dummaste förslaget man kan komma dragande med.

Som jag trodde, ad hominem direkt på desillusionerad. Strängare straff och fråntagande av medborgares rättigheter är väl ingen utvecklingen någon gillar. Men dina förslag har redan prövats i 10år utan framgång.
Du tar upp Detroit och US som exempel? Det är ett land med avsevärt högre straffskalor, högre tillväxt och lägre skatter? Detta är ditt case? Vi pratar om raka motsatsen gentemot Sveriges lösningsproblematik...

Sverige sticker inte ut inom EU eller hos OECD i företagande/kapital. Det här är mest något som ältas av andra gammel svenskar i någon svunnen tid från 70-80talet.
Däremot har Sverige bland de högsta marginalskatterna i världen, vilket både OECD och Produktivitetskommissionen hävdar. Du påstår alltså att detta är ljug och båg?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Är detta bevis nog att folket måste ska sätta emot varje gång de vill göra något även om de är mindre förslag?

"Regeringen föreslår också att lagen ska utvidgas, vilket skulle ge polisen utökade befogenheter, exempelvis att avläsa en telefon för att avgöra om en person kan misstänkas för brott."

Herregud säger jag bara. De vill ju börja samla in DNA och fingeravtryck i större utsträckning. De vill ha tillgång till släktforskningsdatabser.

https://omni.se/forslag-om-utlamning-av-information-sagas-av-...
https://omni.se/proposition-fingeravtryck-och-dna-ska-samlas-...

Tillgång till släktforskningsdatabaser ser jag som vettigt. Var ju ett fall i USA där dom fick tag i en seriemördare som hade gäckat polisen i decennier. Inklusive våldtäkter. Så jag säger JA till att få tillgång till släktforskningsdatabaser.
Jag är en sån som tycker samtliga människor, när dom föds ska tas DNA på, och ha i en bank. Sen ska inte det vara alltid 100% anledning att dömma någon för brott, utan som en del i bevismaterialet för att just den förövaren har utfört dådet.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Men snälla, något påhopp har jag definitivt inte gjort utan jag frågade var du hade fått citatet ifrån.
Hade varit enkelt av dig att att nämna i första svaret att nyhetstexten hade ändrats efter ditt citat.

Jag tror att de flesta känner sig påhoppade när de blir anklagade för att ljuga eller fabricera osanningar. Har du inte anklagat mig för att göra det?

Har jag inte berättat för dig att texten var från artiklen? Har jag inte berättat för dig att att texten sedan löd på ett annat sätt?

Fundera du på det eller inte, gör vad du vill.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?