AMD visar upp Ryzen 7 9800X3D nästa vecka

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DST:

det är bara att köpa 7200 eller vad du nu hittar å själv oca om det inte finns snabbare att få tag på. Oftast är det inte själva stickorna som är hynix a eller hynix m(24Mbit) som är det som begränsar utan moderkortet och imc.

Jo, fast recensioner kan ju inte göra det eftersom det inte finns någon som helst garanti att du kan köpa 7200 MT/s och köra dem över 8000. Precis som att de inte kan köra överklockad CPU eftersom det också handlar om tur. Kanske som tilläggstest som SweC brukar göra ibland med OC/PBO, men att göra hela recensionen med ett kit som körs över XMP-hastighet är ju rätt tveksamt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, fast recensioner kan ju inte göra det eftersom det inte finns någon som helst garanti att du kan köpa 7200 MT/s och köra dem över 8000. Precis som att de inte kan köra överklockad CPU eftersom det också handlar om tur. Kanske som tilläggstest som SweC brukar göra ibland med OC/PBO, men att göra hela recensionen med ett kit som körs över XMP-hastighet är ju rätt tveksamt.

men de kommer ju få recensions kit, säkert med asus mobo och säg Kingston fury 8200c40 kit som många andra recensenter/hw influensers verkar ha fått.

sen är det la upp till var å en att se vad man får upp sina billiga kit till eller om man kör med nya å dyra xmp kit.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Vad tror vi om pris och leveranstid?

Permalänk
Medlem

Blir spännande, min plånbok är redo om de är något att ha, även om min 7800x3d piskar på rätt fint den med så kommer inte ha sådär bråttom man har ibland annars .

Satt o fundera på tid o pris, för tid gissar jag tyvärr om ryktet nu stämmer att risken är det är en pappersrelease för att sparka lite mer på intel, så siktar nog inte in mig på köp detta år även om de vore kul

Pris säkert dyrare än väntat o en bra bit över 7800x3d, som ju är billig, men hoppfult under Intels flaggskepp ändå vilket också är rimligt för stressa dem lite mer där

Edit: såg när jag skulle ta fram pris att 7800x3d stigit med tusen pengar drygt sen i sommras , måste missat något, men jag köpte min 7800 för typ 3.800 nu kostar den över 5k på jakten

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Va? Varför ska man behöva bry sig om angiven TDP?

utfört arbete / förbrukad energi, så mäter man väl ändå energieffektivitet?

Ja och hade du kollat Games Nexus video jag länkade så hade du fått förklarat av dom att det är exakt vad dom gör.

TDP är inte exakt förbrukning utan Thermal Design Power så nonsens MEN det är fortfarande mer relevant att jämföra 65W TDP modeller på samma plattform än olika TDP modeller då TDP fortfarande avgör vad processorn faktiskt får förbruka, därav AMD's nya bios stöd där 105W TDP kan aktiveras på 65W TDP modeller av Zen5.

Gamers Nexus och många reviewers mäter förbruknigen via 8 pins CPU strömkontakten så dom får utfört arbete relativt förbrukad energi.
Och det är så dom fastslog att beroende på last så kan Zen5 dra mer eller mindre än Zen4 för samma mängd utfört arbete.

Tydligen går inte detta med uppkommande Intel 200 serien då intel tydligen delat 12V planet till två sidor av socklen, om det gäller alla mobos vet jag inte men så gavs intrycket.

Så både 24 pins ATX och 8 pins AUX för CPU kommer förse processorn med ström och isolera 12V från ATX och mäta det med hjälper inte då mycket annat använder 12V via ATX kontakten.

Så blir intressant att se hur reivewers löser det.

Permalänk
Medlem

Kul att det sker relativt tidigt efter Zen 5. Sitter på 5600x nu och den är alldeles för långsam 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ja och hade du kollat Games Nexus video jag länkade så hade du fått förklarat av dom att det är exakt vad dom gör.

TDP är inte exakt förbrukning utan Thermal Design Power så nonsens MEN det är fortfarande mer relevant att jämföra 65W TDP modeller på samma plattform än olika TDP modeller då TDP fortfarande avgör vad processorn faktiskt får förbruka, därav AMD's nya bios stöd där 105W TDP kan aktiveras på 65W TDP modeller av Zen5.

Ja jag har ju inte argumenterat för att du har fel i sak. Förstår fortfarande inte varför man ska dra in TDP i det hela då du själv skriver att det är "nonsens".

I Sweclockers test kan man se samma. 7700 finns inte med men kan ju rätt väl representeras av 8700G

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Ja jag har ju inte argumenterat för att du har fel i sak. Förstår fortfarande inte varför man ska dra in TDP i det hela då du själv skriver att det är "nonsens".

I Sweclockers test kan man se samma. 7700 finns inte med men kan ju rätt väl representeras av 8700G

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/31318?key=6358f16290fdbcf533b6527b415e52b2

Både 7700 och 9700X är 65W TDP processorer enligt AMD och drar relativt lika när det kommer till ström och ger relativt lik prestanda så prestanda per watt är ge och ta samma.

Det kan man inte säga om en 105W Zen4 så som 7700X eller ens en Zen5 på högre TDP på den per definition behöver högre Vcore för att nå dom högre frekvenserna och som jag skrev i mitt första inlägg ökar effekten i kvadrat om spänningen ökas så Prestanda per Watt även för samma CPU går ner, en 9700X som körs i 105W TDP läget AMD nu tillåter med nya BIOS har sämre Prestanda per Watt än om den körs i 65W TDP läget den lanserades med.

Samma sak gäller Zen4 processorer så en Zen4 7700 är mer energieffektiv med sina 65W TDP än en 7700X med sina 105W TDP då den senare behöver mer ström för samma mängd utfört arbete då den boostar högre och kräver mer Vcore för att underprestera 7700 i prestanda men förlorar då i prestanda per watt istället.

Det är därför reivewers testat om med äldre Zen4 65W TDP processorer.

TDP är nonsens ja men det säger väl sig självt att markant olika TDP faktiskt är skillnad i förbrukning och i detta fall är det bara en generation på samma plattform som separerar dom åt.

När man jämför 65W TDP modeller av Zen4 mot Zen5 så är prestanda per watt avsevärt mycket mer lika än när man jämförde 65W Zen5 mot 105W Zen4 och detta beror mycket på att spänningen kan hållas nere på båda modellerna och därmed blir prestanda per watt bättre.

Alla processorer blir mindre energieffektiva ju högre spänning dom matas med för att nå högre frekvenser.
Och ju varmare dom blir med ju mer läcker dom vilket också ökar förbruknigen så varför man jämför Zen 4 mot Zen 5 med 65W TDP modeller råkar vara just att den faktiska förbruknigen mycket lik mellan modellerna.

När man gör detta så ser man att Zen5 inte var markant mer energieffektiv än Zen4.

Zen5 är inte banbrytande mer energieffektiv än Zen4, Zen5 och även Zen4 råkar vara rätt energieffektiva vid 65W TDP.