Asus och Gigabyte släpper Thunderbolt 5-kort

Permalänk
Melding Plague

Asus och Gigabyte släpper Thunderbolt 5-kort

Båda korten har dubbla USB Type-C-kontakter för Thunderbolt 5 och tre Mini Displayport-kontakter att ansluta till grafikkortet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Så om jag nu vill ha detta i mitt M-itx chassi.. Tänker att jag kan få in två USB-C genom något av hålen i mitt Thorzone Nanoq S..
Räcker det med en m2-pci-extender, dra den till kortet och koppla ström från PSUn? Kommer GPUn verkligen kunna kommunicera med TB5 kortet då?
Bortsett från allt plåtbockande för att ens centrera portarna fint..

Permalänk
Medlem

Mera lanes till folket? Så detta kort vill ha PCIe 4.0 x4 som skall tas från någonstans. Det blir förmodligen chipset om man inte delar upp (bifurkar) den första x16 porten som x8+x4+x4. Men entusiaster i denna prisklass vill ju dessutom ha 10Gbps nätverk som kräver den andra halvan (x8). Jag ser kompromisserna radas upp som en full bokhylla, men så har det ju varit sedan en tid tillbaka i och med att varje sockel-pinne (bokstavligen) är värd sitt pris i guld.

Sen förstår jag inte riktigt frasen "med tre Mini Displayport-kontakter för inmatning av videosignalen från ett grafikkort.". Är det tänkt att man loopar in grafikkortsutgången till detta kort för att kunna skicka bild till flera skärmar via TB5. Vad är vitsen med detta, förutom att spara några kablar bakom skrivbordet? I och med att de har tre olika ingångar så bör det då alltså gå att använda tre olika källor, men innebär detta att du kan ansluta grafikkorten från tre olika datorer till detta kort för att sedan mata dina skärmar via TB5 ? (Förlåt en gammal man som blir yr av ny teknik! Eller är jag bara bortkollrad av någon marknadsavdelning?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallemulle87:

Så om jag nu vill ha detta i mitt M-itx chassi.. Tänker att jag kan få in två USB-C genom något av hålen i mitt Thorzone Nanoq S..
Räcker det med en m2-pci-extender, dra den till kortet och koppla ström från PSUn? Kommer GPUn verkligen kunna kommunicera med TB5 kortet då?
Bortsett från allt plåtbockande för att ens centrera portarna fint..

Njae, Du behöver väl fler kortplatser - om Du inte med GPU menar någon inbyggd grafik i CPU eller så.

Jag har föregångaren ThunderboltEX4 i ett större ASUS-moderkort. Från RTX 2070-kortet i PCIe16-slot kopplade jag någon Displayport till EX4-kortets in-port och skall kunna få ut skärmbild via USB-C / Thunderbolt 4. Nu var det mer för snabb USB-C till externa diskar jag skaffade kortet (och för att det gick) så har inte testat skärm-anslutning (dessutom på en Linux-server i källaren så njae...).

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Är det inte helt fenomenalt sinnessjukt att detta ska vara bilden av instickskort på PC 2024:

Externa passthrough-sladdar? På riktigt? Jag tror jag bokstavligen svimmar

Permalänk
Medlem

Låter som det är dags för Intel att ge sig in i HEDT marknaden igen så att vi kan ha flera kortplatser och mindre bifurkation!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Jag trodde thunderbolt mer var för bärbara datorer för att ansluta till en dockningsstation för att det saknas "riktiga portar" på nya bärbara. Det här känns lite bakvänt. Vad ska man ha det till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag trodde thunderbolt mer var för bärbara datorer för att ansluta till en dockningsstation för att det saknas "riktiga portar" på nya bärbara. Det här känns lite bakvänt. Vad ska man ha det till?

Väldigt mycket. Thunderbolt är i princip ett externt PCI-Express 4x uttag, vilket innebär att det kan även användas för dataöverföring från externa enheter, tex en extern NVMe, i mer eller mindre full hastighet.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|