Permalänk
Medlem

Köpråd hemmabiosystem!

Vad tror alla proffs på hemmabio? Bra system för slanten? Kör för nuvarande bara på TV högtalarna. Vill max lägga 3000kr.

Är ett äldre beggat system något att ha eller blir man lurad?

https://www.facebook.com/share/ocrPs1brNfKFQGTX/?mibextid=79P...

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror på hur beroende man är av stöd för nyare format och funktioner som 4k, HDR, Atmos, ARC.
Vad ska du använda för signalkälla och vilken tv ska det kopplas mot ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på hur beroende man är av stöd för nyare format och funktioner som 4k, HDR, Atmos, ARC.
Vad ska du använda för signalkälla och vilken tv ska det kopplas mot ?

Är helt ny då det gäller ljud men vad har 4K och HDR med ljudet att göra? Som jag förstått det kopplar man ett slutsteg till TVn sen vidare från slutsteget(receiver) till några högtalare och en bas ofta 5.1 (5 högtalare 1 bas).

Tvn är en LG QNED81 4K med HDR och 120hz. Ljudfunktioner har jag sämre koll på…

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobbe157:

Är helt ny då det gäller ljud men vad har 4K och HDR med ljudet att göra? Som jag förstått det kopplar man ett slutsteg till TVn sen vidare från slutsteget(receiver) till några högtalare och en bas ofta 5.1 (5 högtalare 1 bas).

Hur man kopplar beror på vad syftet är, alla vill inte ha signalkällorna anslutna i rvn utan kopplar in dem i hembioförstärkaren och då passerar bilden genom den, man kan även vilja ha flera bildvisare till en signalkälla eller nått liknade. Man bör i vart fall fundera på hur man vill kunna skicka signalerna och vilka format som är aktuella.
Din tv är modern och stödjer det mesta nya men ska du inte koppla in prylar i förstärkaren utan bara i tvn så är det väl bara arc och toslink som är aktuellt mellan tv och förstärkare, Onkyon har både arc och toslink.
Jag tror det är ett prisvärt paket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Både jag och min bror har haft Onkyo med problem med HDMI-kortet. Jag hade en TX-NR609, han hade en dyrare modell. De startar upp som de ska men ger varken bild eller ljud. Händer från en dag till en annan så inget jag märkte av innan det hände. Man kan säkert ha tur och den håller hur länge som helst men jag skulle inte ha chansat om det inte är ett riktigt fyndpris.

Såg väl inte direkt ut som att den i annonsen står välventilerat heller. Värme är tydligen inte "HDMI-problemets" bästa vän. Googla HDMI board och modellnummer så lär du säkert få en del träffar.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på hemmabio eller systemet på länken men med den budgeten så är begagnade prylar bästa valet. Lyssna och bedöm före köp. Det finns olika moderna ljudformat som äldre system inte klarar av men jag tror att det alltid finns alternativa ljudspår så att det blir inte tyst.

Permalänk
Rekordmedlem

Systemet klarar inte nyare ljudformat typ Atmos men det är inget verkligt problem eftersom det inte heller finns högtalare för det och ska du gå till Atmos så blir det betydligt dyrare på alla sätt om det ska bli bra.
Om det blir problem med hdmikortet så gör det inte heller så mycket om du kan köra toslink då du ändå inte ska använda Atmos.
Du får tänka det som att du köper begagnade högtalare och får med en hembioförstärkare, för 2500kr så är det prisvärt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att den bott i en håla betyder nödvändigtvis inte att den levt ett hårt liv. Men man får ändå räkna med att det är ganska hög risk överlag på den här typen av prylar både elektriskt och mekaniskt.

Se till att mikrofonen är med bara.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

hemmabiosystem känns ganska 2007

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

hemmabiosystem känns ganska 2007

Det är från 2011.

Ett år innan den inställda undergången.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe157:

Jag har bara min 7.2 hemmabio receiver med högtalare inkopplad i TV:ns HDMI ARC/eARC port 2 (på min Panasonic OLED TX - 55LZ1000E). ARC = Audio Return Channel. Har en 4K Chromecast Google TV i TV;ns HDMI port 3 å en 4K Google TV Streamer inkopplad i hemmabio receivern. 4K Netflix (Premium abb) har vissa filmer/serier med Dolby Atmos/5.1 ljud å även Dolby Vision (bild), får alltså appens ljud ut i hemmabio receiverns högtalare. Har även en 4K Blu ray spelare, Reavon X110, inkopplad i receivern, finns en del filmer med Atmos/DTS:X* ljud. * = Finns bara på vissa Blu ray filmer. Konkurrent till Dolby Atmos.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det blir problem med hdmikortet så gör det inte heller så mycket om du kan köra toslink då du ändå inte ska använda Atmos.

Jag fick inte något ljud via analoga ingångar eller radio, testade aldrig toslink då jag inte hade någon sådan kabel men gissar att resultatet blivit detsamma. Är tydligen en ytmonterad DTS-krets på HDMI-kortet som strular så det är väl inte omöjligt att det påverkar allt ljud och inte bara HDMI. Är ingen expert på området och förstärkaren finns inte kvar i min ägo längre men tänkte att det kan vara bra för TS att känna till problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe157:

Vet att det är över din budget men en Sony STR - DH 790 (7.2, budget hembioreceiver) för 5.290 kr hos Hembiobutiken, går att få fri hemkörning med Best (måste vara hemma mellan kl 17.00 - 22.00) . Går även att köra 5.1. Kan rekommdera Nördc:s (Ultra High Speed) HDMI kablar.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Syftet är egentligen bara att få något bra slags surround ljudsystem till TVn. Tanken är inte att spela skivor eller annat genom recievern (går det ens? ) Vill bara ha ett bättre ljud till då man exempelvis kollar på netflix, hbo max, hockey eller youtube.

Tanken var att köpa ett beggat hemmabiosystem på marketplace då jag sett att det finns vad jag tycker är relativt billiga system om det fungerar som jag tänker? Alltså allt ljud på TVn spelas på hemmabiosystemets högtalare och bas. Är mindre brydd i atmos och sådant tycker bara TVns ljudkvalite är rätt så kass.

Antingen det eller en ny sån soundbar med bas, men har hört att hemmabiosystem är låångt bättre än en sådan setup.

Vad tror ni då fungerar bäst för mitt syfte?

Något nytt exempelvis.
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/hogtalare...

Eller det beggade hemmabiosystemet jag länkade tidigare i tråden?
https://www.facebook.com/marketplace/item/1570913190468881/?r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe157:

Syftet är egentligen bara att få något bra slags surround ljudsystem till TVn. Tanken är inte att spela skivor eller annat genom recievern (går det ens? ) Vill bara ha ett bättre ljud till då man exempelvis kollar på netflix, hbo max, hockey eller youtube.

Tanken var att köpa ett beggat hemmabiosystem på marketplace då jag sett att det finns vad jag tycker är relativt billiga system om det fungerar som jag tänker? Alltså allt ljud på TVn spelas på hemmabiosystemets högtalare och bas. Är mindre brydd i atmos och sådant tycker bara TVns ljudkvalite är rätt så kass.

Antingen det eller en ny sån soundbar med bas, men har hört att hemmabiosystem är låångt bättre än en sådan setup.

Dynavoice är helt OK, är du ingen audiofil så kommer du inte ha några problem. Har samma setup och gav en 8-10k för en sådär 12 år sedan.

Permalänk
Medlem

Äldre Onkyo är nästan 100% säkert garanterade att för eller senare få defekt hdmi board, så länge det funkar är det ett prisvärt alternativ men ha i åtanke att du kan behöva en ny förstärkare när som helst.
Talar av egen erfarenhet har tre äldre Onkyo två av dom har fortfarande kvar 2-3 fungerande HDMI portar den tredje är helt utan bild.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobbe157:

Något nytt exempelvis.
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/hogtalare...

Eller det beggade hemmabiosystemet jag länkade tidigare i tråden?
https://www.facebook.com/marketplace/item/1570913190468881/?r...

Det begagnade paketet är prisvärt hur du än ser på det för du betalar så lite och högtalarna går att använda med andra förstärkare om Onkyon skulle dö, det går i princip inte att göra en dålig affär om högtalarna är ok och du köper allt för 2500kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Äldre Onkyo är nästan 100% säkert garanterade att för eller senare få defekt hdmi board, så länge det funkar är det ett prisvärt alternativ men ha i åtanke att du kan behöva en ny förstärkare när som helst.
Talar av egen erfarenhet har tre äldre Onkyo två av dom har fortfarande kvar 2-3 fungerande HDMI portar den tredje är helt utan bild.

Det var återkallning och gratis utbyte av HDMI-kortet på denna modell. Hela serien tillverkades väl defekt kort... Efter byte funkar min fortfarande sådär 12 år senare.