Permalänk
Medlem

Köpråd hemmabiosystem!

Vad tror alla proffs på hemmabio? Bra system för slanten? Kör för nuvarande bara på TV högtalarna. Vill max lägga 3000kr.

Är ett äldre beggat system något att ha eller blir man lurad?

https://www.facebook.com/share/ocrPs1brNfKFQGTX/?mibextid=79P...

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror på hur beroende man är av stöd för nyare format och funktioner som 4k, HDR, Atmos, ARC.
Vad ska du använda för signalkälla och vilken tv ska det kopplas mot ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på hur beroende man är av stöd för nyare format och funktioner som 4k, HDR, Atmos, ARC.
Vad ska du använda för signalkälla och vilken tv ska det kopplas mot ?

Är helt ny då det gäller ljud men vad har 4K och HDR med ljudet att göra? Som jag förstått det kopplar man ett slutsteg till TVn sen vidare från slutsteget(receiver) till några högtalare och en bas ofta 5.1 (5 högtalare 1 bas).

Tvn är en LG QNED81 4K med HDR och 120hz. Ljudfunktioner har jag sämre koll på…

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobbe157:

Är helt ny då det gäller ljud men vad har 4K och HDR med ljudet att göra? Som jag förstått det kopplar man ett slutsteg till TVn sen vidare från slutsteget(receiver) till några högtalare och en bas ofta 5.1 (5 högtalare 1 bas).

Tvn är en LG QNED81 4K med HDR och 120hz. Ljudfunktioner har jag sämre koll på…

Hur man kopplar beror på vad syftet är, alla vill inte ha signalkällorna anslutna i rvn utan kopplar in dem i hembioförstärkaren och då passerar bilden genom den, man kan även vilja ha flera bildvisare till en signalkälla eller nått liknade. Man bör i vart fall fundera på hur man vill kunna skicka signalerna och vilka format som är aktuella.
Din tv är modern och stödjer det mesta nya men ska du inte koppla in prylar i förstärkaren utan bara i tvn så är det väl bara arc och toslink som är aktuellt mellan tv och förstärkare, Onkyon har både arc och toslink.
Jag tror det är ett prisvärt paket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Både jag och min bror har haft Onkyo med problem med HDMI-kortet. Jag hade en TX-NR609, han hade en dyrare modell. De startar upp som de ska men ger varken bild eller ljud. Händer från en dag till en annan så inget jag märkte av innan det hände. Man kan säkert ha tur och den håller hur länge som helst men jag skulle inte ha chansat om det inte är ett riktigt fyndpris.

Såg väl inte direkt ut som att den i annonsen står välventilerat heller. Värme är tydligen inte "HDMI-problemets" bästa vän. Googla HDMI board och modellnummer så lär du säkert få en del träffar.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på hemmabio eller systemet på länken men med den budgeten så är begagnade prylar bästa valet. Lyssna och bedöm före köp. Det finns olika moderna ljudformat som äldre system inte klarar av men jag tror att det alltid finns alternativa ljudspår så att det blir inte tyst.

Permalänk
Rekordmedlem

Systemet klarar inte nyare ljudformat typ Atmos men det är inget verkligt problem eftersom det inte heller finns högtalare för det och ska du gå till Atmos så blir det betydligt dyrare på alla sätt om det ska bli bra.
Om det blir problem med hdmikortet så gör det inte heller så mycket om du kan köra toslink då du ändå inte ska använda Atmos.
Du får tänka det som att du köper begagnade högtalare och får med en hembioförstärkare, för 2500kr så är det prisvärt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att den bott i en håla betyder nödvändigtvis inte att den levt ett hårt liv. Men man får ändå räkna med att det är ganska hög risk överlag på den här typen av prylar både elektriskt och mekaniskt.

Se till att mikrofonen är med bara.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

hemmabiosystem känns ganska 2007

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

hemmabiosystem känns ganska 2007

Det är från 2011.

Ett år innan den inställda undergången.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint