Raspberry Pi lanserar egna SSD:er

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi lanserar egna SSD:er

Den lilla datorn är numera så kraftfull att den kan användas till många fler sysslor än tidigare, och med det ökar behovet av snabb lagring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir de billigare än övriga tillverkarna så absolut.

OT.
((Så till det roliga med Raspberry Pi å deras tanke med att det skulle bli en billig dator till de som inte hade råd men en.
Är rätt säker på att de flesta av dem har köpts av personer som har råd.))

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Bra, vore nice om de i en framtida RPI modell kunde onboarda en M2 slot direkt på kakan för att slippa blaffa på en stor HAT+ adapter bara fixa en mer proper disk för OS/lagring, samt skippa flaskhalsen microSD för att få plats.

Då skulle man kunna använda PCIE för att leka med annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

OT.
((Så till det roliga med Raspberry Pi å deras tanke med att det skulle bli en billig dator till de som inte hade råd men en.

Hur exakt skulle de kunna bli billigare än alla andra tillverkare menar du?

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av gargamelo:

Bra, vore nice om de i en framtida RPI modell kunde onboarda en M2 slot direkt på kakan för att slippa blaffa på en stor HAT+ adapter bara fixa en mer proper disk för OS/lagring, samt skippa flaskhalsen microSD för att få plats.

Då skulle man kunna använda PCIE för att leka med annat kul

Vad är det för användningsområde du har där microSD är flaskhalsen? Är genuint nyfiken på när det skapar problem. Använder du den som en desktop?

Själv kör jag en RPi5 som NAS med en SATA-hat kopplad till PCIe-porten. Kör Open Media Vault och Jellyfin på den. Fungerar superbra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

OT.

Skrivet av Tossefar:

Det kommer den ju förstås inte vara. Enligt etiketten är det fö https://biwintechnology.com/ / https://en.biwin.com.cn/ som tillverkar den (iaf i nuläget).

Dock är ju inte m.2 i längden 2230 (dvs extra kort) jättepopulär i det stora hela, så det kan ju vara till hjälp rent tillgänglighetsmässigt att de har en modell som officiellt ingår i Raspberry Pi-ekosystemet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Vad är det för användningsområde du har där microSD är flaskhalsen? Är genuint nyfiken på när det skapar problem. Använder du den som en desktop?

Själv kör jag en RPi5 som NAS med en SATA-hat kopplad till PCIe-porten. Kör Open Media Vault och Jellyfin på den. Fungerar superbra!

Inte mig du citerade, men i mitt fall så är detta högintressant framförallt på grund av livslängden. Har haft många minneskort som gett upp efter ett tag.

Visa signatur

Main Desktop: 7800X3D - 48GB RAM - 7900 XTX
Main Laptop: Framework 13 - 7640U - 32GB RAM
+ en massa servrar, laptops, raspberries osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

OT.

De allra flesta modellerna tillverkas forfarande, endast två modeller av RPI är EOL, ytterligare tre modeller går EOL januari 2026,. Model 3B går sen EOL 2028, 3B+ EOL 2030, 4B först 2034.

Går utmärkt att köpa en Zero, Zero 2, en Model 3A+, eller en 3B+ om man har en budget att förhålla sig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det kommer den ju förstås inte vara. Enligt etiketten är det fö https://biwintechnology.com/ / https://en.biwin.com.cn/ som tillverkar den (iaf i nuläget).

Dock är ju inte m.2 i längden 2230 (dvs extra kort) jättepopulär i det stora hela, så det kan ju vara till hjälp rent tillgänglighetsmässigt att de har en modell som officiellt ingår i Raspberry Pi-ekosystemet.

Inte bara det, deras modeller kommer ju att garanteras fungera med en RPI 5B och nyare modeller, finns väl ingen annan tillverkare som lämnar den typen av garanti för raspberry p, för drift eller för firmware-uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Tiden då RPi var non-profit är över, de är lika kommersiella som alla andra hårdvarutillverkare nu.

Skrivet av filbunke:

Inte bara det, deras modeller kommer ju att garanteras fungera med en RPI 5B och nyare modeller, finns väl ingen annan tillverkare som lämnar den typen av garanti för raspberry p, för drift eller för firmware-uppdateringar.

Den garantin är totalt värdelös och är bara till för att en skall köpa från dem istället för andra. Bussen är standardiserad och om det fungerar på linux så fungerar det på Raspberry.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Tiden då RPi var non-profit är över, de är lika kommersiella som alla andra hårdvarutillverkare nu.

Den garantin är totalt värdelös och är bara till för att en skall köpa från dem istället för andra. Bussen är standardiserad och om det fungerar på linux så fungerar det på Raspberry.

Finns listor över NVME SSD:er som inte fungerar/inte fungerar 100% med en rpi 5:a, men som då fungerar för linux. Alla tillverkare av SSD:er har inte program för linux för att uppdatera firmware, med den här är det klart att stöd kommer att finnas för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Finns listor över NVME SSD:er som inte fungerar/inte fungerar 100% med en rpi 5:a, men som då fungerar för linux. Alla tillverkare av SSD:er har inte program för linux för att uppdatera firmware, med den här är det klart att stöd kommer att finnas för det.

Men då beror det ju på att RPi-hårdvaran inte följer standard eller är för dåligt designad. Det kan dom inte ta extra betalt för iallafall.
Jag har inte stött på någon NVME-tillverkare (som inte är superliten eller kinaskit) som inte kan uppdatera firmware i linux.

fwupd eller nvme-kommandona fungerar fint.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Precis det jag menade. vilket gör att det är ingen mening med att släppa en RPI SSD..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Den enda kritiken jag har haft med alla mina Pi:s är att sdkortet har skrivits sönder och behövts bytas med jämna mellanrum. En SSD är ju som bekant betydligt mer tålig och bara den aspekten gör det superintressant. Hastighetsboosten är bara grädden på topp.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Den enda kritiken jag har haft med alla mina Pi:s är att sdkortet har skrivits sönder och behövts bytas med jämna mellanrum. En SSD är ju som bekant betydligt mer tålig och bara den aspekten gör det superintressant. Hastighetsboosten är bara grädden på topp.

Köp av märke säger jag. Kör enbart Sandisk Ultra, hållit på med raspberrys av och till i 10 år, aldrig haft sönder ett, eller haft korrupt data. Mycket kodkompilerande och liknande.

Hade något Samsung kort till någon av de första jag hade, blev korrupt hela tiden.

Med det sagt, mycket bra att man kan ha NVME nu.

Permalänk
Medlem

Tänkte göra en pi till min bil som skall hålla i Carplay. Mest som ett hobbyprojekt. Nån som har ett tips på en snygg skärm som får plats i dubbel eller tripple din? (consol på Tesla M3 2024, vet inte om det är DIN ens)
Hade hoppats på att integrera det med Sexy Knob efter vart om det är möjligt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Precis som övriga efterfrågar så kanske de kan sätta en M.2 slot under PCBn så slipper man påkosta ytterligare en PCB som "hatt". Rimligen borde en 2230 inte dra så mycket att värmen på undersidan blir ett problem.

Kostar kanske 50-100kr i extrakomponenter, så det är mest att de kanske behöver lite dyrare PCB också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Sdkort suger för os, pajjat flera gånger när jag kört HA. Numera kör jag en beggad nuc som kom med 256GB SSD total kostnad 1200kr som springer cirklar kring Pi.. Formfaktorn är nästan densamma när man lägger på disken.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Sdkort suger för os, pajjat flera gånger när jag kört HA. Numera kör jag en beggad nuc som kom med 256GB SSD total kostnad 1200kr som springer cirklar kring Pi.. Formfaktorn är nästan densamma när man lägger på disken.

Vad är det för nuc för 1200kr som springer cirklar runt en RPi5? Den är ändå rätt kompetent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Vad är det för nuc för 1200kr som springer cirklar runt en RPi5? Den är ändå rätt kompetent.

Stod att den var begagnad, och det är väl nyckeln till att den bara kostade 1200 spänn förmodar jag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Andy Mcdee:

Precis som övriga efterfrågar så kanske de kan sätta en M.2 slot under PCBn så slipper man påkosta ytterligare en PCB som "hatt". Rimligen borde en 2230 inte dra så mycket att värmen på undersidan blir ett problem.

Kostar kanske 50-100kr i extrakomponenter, så det är mest att de kanske behöver lite dyrare PCB också?

Just den lösningen finns på andra Pi:s. Problemet med "Alternative" Pi brukar vara sämre stöd för program etc.

Ett trevligt undantag är SBC baserade på Rockchip 3588, Rockchip har betalat utvecklare för att fixa riktigt bra kernel.org stöd. Kör själv Ubuntu 24.04 LTS på en Orange Pi 5 Plus som hemma server (och använder samma SBC i en del jobbprojekt).

Många av OPi5 modellerna har både M.2 stöd (de flesta med M.2 2280) samt eMMC-stöd. Trevliga med eMMC är att det tar mindre plats, är billigare och drar mindre ström (om något av det spelar roll).

Senaste uppdateringen i form av OPi5 Max släpptes i somras, den har M.2 2280, eMMC, Wifi-6 samt 2,5 GBit/s Ethernet och går att hitta från strax över 1000 SEK med 8 GB RAM (finns från 4 GB RAM upp till 32GB RAM, Plus versionen har två st 2,5 GBit/s Ethernet).

Är likartad CPU i denna som för RPi5, 4 st Cortex A76. Men OPi5 har också 4 st Cortex A55 och är tillverkad på Samsung 8 nm mot RPi5 som kör TSMC 16 nm. OPi5 drar därför klart mindre ström, nära nog dubbel perf/W.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag hade en home assistant-installation som höll i ungefär 3-4 månader innan minneskortet dödade hela installationen. Nu har jag satt upp en till sådan för några månader sedan i sommarstugan. Får se om den klarar sig ett helt år ;).

Har även haft nån pihole där installationen blivit korrupt (inte samma rasbperry pi-enhet). Den har emellertid rullat på rätt snällt i några år så där har det varit mindre problem egentligen.

För home assistant är det inte rekommenderat att spara loggarna på ett SDkort. I know. Men nu är det den utgången som finns lätt-tillgänglig helt enkelt.

Hade väl inte använt det för pihole. Gör inget om den rasar och man kör in allt igen. Men ja, för temperaturloggning och sådant där datan faktiskt är av intresse ser jag helt klart ett mervärde i att få tillgång till mer stabil lagring än USBminnen och SDkort.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Köp av märke säger jag. Kör enbart Sandisk Ultra, hållit på med raspberrys av och till i 10 år, aldrig haft sönder ett, eller haft korrupt data. Mycket kodkompilerande och liknande.

Hade något Samsung kort till någon av de första jag hade, blev korrupt hela tiden.

Jag har hört home assistant i många år på en pi och det har förbrukats alla möjliga olika märken. Tröttnade tillslut och har en virtuellt på en dator nu istället. Men med sd flash så är ju Dessa icke problem 😊

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Skrivet av radx:

Jag har hört home assistant i många år på en pi och det har förbrukats alla möjliga olika märken. Tröttnade tillslut och har en virtuellt på en dator nu istället. Men med sd flash så är ju Dessa icke problem 😊

Samma här! Jag har kört HA på två olika pi3 med nåt Samsung, Sandisk Ultra, Sandisk Extreme och till och med körde jag ett Sandisk Extreme Pro som "nödlösning" när Extreme-kortet havererade en natt. Storlekarna har varierat från 32Gb i det första till 64Gb och sen tror jag det var 256Gb i de båda sista. Pro-kortet gav aldrig upp men när jag behövde stoppa i det så tröttnade jag. Fixade då en SSD som jag körde ett tag, men när en NUC med en 4-gen i3 blev ledig i hemmet så testade jag den som HA-maskin istället och det var faktiskt ett lyft från Pi4an (som jag ganska nyligen hade införskaffat för HA-maskin).
På pappret borde de prestera ungefär likvärdigt men NUCen är bra mycket snabbare vid omstarter, omladdningar och uppdateringar osv. Och jämfört med Pi3an så är det ju ljusårs skillnad!

Vet inte vad jag ville säga egentligen, men kul nyhet och Pi5 med M2-disk kanske är en utmanare att kunna husera mångsysslare och inte bara dedikerad till nån enstaka uppgift som HA.

Permalänk
Medlem

Jag är uppe i 14 förstörda SD-kort som använts till digital signage-system på jobb.
High Endurance-korten fungerar bättre.
Detta är över en period på lite över 2 år.

Så i arbetet tackar jag och tar emot att kunna använda SSD på ett snyggt sätt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

Samma här! Jag har kört HA på två olika pi3 med nåt Samsung, Sandisk Ultra, Sandisk Extreme och till och med körde jag ett Sandisk Extreme Pro som "nödlösning" när Extreme-kortet havererade en natt. Storlekarna har varierat från 32Gb i det första till 64Gb och sen tror jag det var 256Gb i de båda sista. Pro-kortet gav aldrig upp men när jag behövde stoppa i det så tröttnade jag. Fixade då en SSD som jag körde ett tag, men när en NUC med en 4-gen i3 blev ledig i hemmet så testade jag den som HA-maskin istället och det var faktiskt ett lyft från Pi4an (som jag ganska nyligen hade införskaffat för HA-maskin).
På pappret borde de prestera ungefär likvärdigt men NUCen är bra mycket snabbare vid omstarter, omladdningar och uppdateringar osv. Och jämfört med Pi3an så är det ju ljusårs skillnad!

Vet inte vad jag ville säga egentligen, men kul nyhet och Pi5 med M2-disk kanske är en utmanare att kunna husera mångsysslare och inte bara dedikerad till nån enstaka uppgift som HA.

Jag va faktiskt sugen på en NUC själv när det begav sig men jag hade behov för lite andra Linux & windows servers, så i mitt fall så passade jag på att uppgradera min gaming dator och satte sedan min gamla som server här hemma. Har sedan bytt hårdvara över åren och idag är min server en ryzen 5850 med 128gb ram, helt utan gpu, och 4tb nvme storage.

Jag jobbar med enterprise system och virtualisering på jobbet och pratar man hastighet så är min hemmabruk helt sinnessjukt snabb. Men har ju såklart inte högre driftsäkerhet än en vanlig dator. Det har jag fått bli varse ett par gånger över åren också. Moderkort som givit upp och sånt. 😅

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har några Rpi liggande hemma. Allt från gen1 till gen 4. Lagring har varit en utmaning sen start. Jag tror att det beror på vad du lagrar. Min Magic Mirror har gått i flera år. Men har haft HA där SD kortet gått sönder snabbt. I dessa fall har jag även haft Influx databaser på den och då kommer det skrivas galet mycket mer än på andra jag haft. Och det har korten inte klarat under längre tid. Inte heller roligt att lägga massor av tid för att veta att det kan gå sönder när som helst.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem

Det jag gillar att göra med Pi4or är att Netboota dem, en förvånadsvärt smidig process! Vore kul att se en ny men typ pi3 långsam raspberry pi med samma pris som 3:an men med 4:ans nyare bättre firmware och bootloader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaks:

Inte mig du citerade, men i mitt fall så är detta högintressant framförallt på grund av livslängden. Har haft många minneskort som gett upp efter ett tag.

Skulle nog säga samma här, har säkert förbrukat 10+ SD-kort som bara dött utan någon förklaring jämfört med 0 SSD, pensionerade min gamla Intel 120GB SSD för 2-3 år sedan, körd som OS-disk sedan 2011 och den fungerade fortfarande när jag bytte...

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag har läst att det är WD SN740 som brandas som Raspberry Pi SSD

Visa signatur

#1 I7 7700K@5Ghz | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 I5 6600K@4600Mhz | 8gb DDR4 | GTX1070 |
#3 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS