Samlingstråd - Avbrutna ordrar vid ’prisfel’

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Många företag har dock ljugit sedan starten. Andelen snyft-mejl jag och många andra fått från stora företag är många.

Amazon har haft enormt mycket prisfel, speciellt vid lanseringen för många år sen. Då haglade snyft-breven in, det ena sjukare än den andra..

Sen behöver man inte vara ett ass som många är som köper tiotals, ja nästan hundratals av de felprisade varorna för att sälja på tradera.

Finns många säljare som har rena shoppar på tradera, med hundratals artiklar som man vet är prisfel från Amazon. 😅

Säger ingenting om att sälja grejer man köpt på sig, men nu pratar vi storskalig affärsverksamhet med allt från köksredskap, barnböcker, kläder, leksaker, bildelar och precis allt möjligt.

Folk skapar system för att hitta de bästa fynden osv.
Har ju dykt upp en hel del nya laptops och stationära datorer i marknaden här. Folk som köper 2 felprisade datorer "för att få sin egen gratis". Dock har säljaren varit Amazon i de flesta fall där så det drabbar väl ingen fattig. Handlar man av 3:e part så får man bestämma själv var sin moraliska gräns går, typ.

Hade jag haft en beställning på 1 gungstol (som är relevant nu pga tipset) så hade jag låtit den vara men hade jag beställt 20 gungstolar bara för att kränga på tradera hade jag avbokat men det är väl det som är problemet.

De som mest troligt kommer avboka är dem som beställt 1 till sig själv men tar åt sig av mejlet. De som inte avbokar är de som beställde 20-30 tycken och ser kommande vinst så därför tycker jag att ni som beställt 1-2 för eget bruk kan låta era ordrar stå kvar.

Är det så att företaget skulle riskera negativa konsekvenser på allvar så kommer de ändå avbryta ordrarna. Man blir inte avstängd av Amazon för att avbryta ordrar vid ett tillfälle. Däremot är det väl inte superbra för deras metric men kanske bättre än att ta en storförlust.

Är det inte du som krängde prisfels-produkter för kung och fosterland här för något år sedan? Kan förstå då att du inte tycker det är konstigt.

Men alla får ju göra sina egna val. Är det stora bolag eller så att företaget inte hör av sig alls så kan jag tycka att det är ok att behålla produkten.

Om dom hör av sig som familjeföretag och informerar att det råkat bli ett misstag och ber en att ta bort ordern så tycker jag fortarande att man är rätt tattig eller bara fattig om man väljer att strunta i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Är det inte du som krängde prisfels-produkter för kung och fosterland här för något år sedan? Kan förstå då att du inte tycker det är konstigt.

Men alla får ju göra sina egna val. Är det stora bolag eller så att företaget inte hör av sig alls så kan jag tycka att det är ok att behålla produkten.

Om dom hör av sig som familjeföretag och informerar att det råkat bli ett misstag och ber en att ta bort ordern så tycker jag fortarande att man är rätt tattig eller bara fattig om man väljer att strunta i det.

Nej? Överdriv lite mer.

Såklart har jag köpt saker på Amazon, hur mycket som helst och det jag inte ville ha själv, säljer jag.
Minns att jag hade ett par SO-DIMM minnen där jag köpte en del, OWC vill jag minnas att det var.
Sen någon datorstol, multimeter och ritplatte-gate var jag med på också men köpte ett fåtal, inte 25-30 som vissa andra även om jag hade kunnat göra det rent praktiskt.

Så 98-99% av det jag köpt sedan 2020-2021 på Amazon har varit för eget bruk.
Någon gång har jag köpt på mig skit bara för att det varit billigt bara men sällsynt. Slutar bara med att det hamnar i en låda och som landar på återbruket några månader senare oavsett.

Däremot finns det många (okej, en del) medlemmar här från Sweclockers (och såklart Swedroid) som driver tradera-butiker med hundratals produkter och verkar inte göra annat än att sitta hela dagarna och leta fynd. Kanske har de slutat sitt "riktiga" jobb och numera lever på att kränga amazon-produkter, vad vet jag.

Helt ärligt bryr jag mig inte. Gör jag ett misstag i mitt jobb måste jag stå för det. Varför ska inte samma sak gälla alla? Inkl säljare på amazon? Gör om, gör rätt och stå för ditt misstag. Sen behöver man inte maximera och köpa 50 produkter bara för att det är felpris men om jag hade sett en felprisad laptop på Amazon hade jag slagit till direkt, utan att skämmas precis som säkert 95% av alla andra här inne. Dock hade jag inte beställt 10 stycken bara för att.

Hade jag beställt en gunga för 52 kr istället för 520 kr hade jag inte gråtit mig till sömns över det.
Hade chansen att beställa och även om jag har småbarn bland vänner så beställer jag aldrig från 3:e part längre utan jag beställer bara saker som är fulfilled by amazon och till 99% bara sådant som även säljs av amazon.

Finns folk som haft strul med 3:e part säljare och fått sina konton låsta efter man köpt för mycket av 3:e part (som varit prisfel) så efter det jag sett i forum genom alla år så rekommenderar jag faktiskt ingen att köpa av 3:e part när det är felprisat då du i värsta fall kan få ditt amazon-konto låst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Nej? Överdriv lite mer.

Såklart har jag köpt saker på Amazon, hur mycket som helst och det jag inte ville ha själv, säljer jag.
Minns att jag hade ett par SO-DIMM minnen där jag köpte en del, OWC vill jag minnas att det var.
Sen någon datorstol, multimeter och ritplatte-gate var jag med på också men köpte ett fåtal, inte 25-30 som vissa andra även om jag hade kunnat göra det rent praktiskt.

Så 98-99% av det jag köpt sedan 2020-2021 på Amazon har varit för eget bruk.
Någon gång har jag köpt på mig skit bara för att det varit billigt bara men sällsynt. Slutar bara med att det hamnar i en låda och som landar på återbruket några månader senare oavsett.

Däremot finns det många (okej, en del) medlemmar här från Sweclockers (och såklart Swedroid) som driver tradera-butiker med hundratals produkter och verkar inte göra annat än att sitta hela dagarna och leta fynd. Kanske har de slutat sitt "riktiga" jobb och numera lever på att kränga amazon-produkter, vad vet jag.

Helt ärligt bryr jag mig inte. Gör jag ett misstag i mitt jobb måste jag stå för det. Varför ska inte samma sak gälla alla? Inkl säljare på amazon? Gör om, gör rätt och stå för ditt misstag. Sen behöver man inte maximera och köpa 50 produkter bara för att det är felpris men om jag hade sett en felprisad laptop på Amazon hade jag slagit till direkt, utan att skämmas precis som säkert 95% av alla andra här inne. Dock hade jag inte beställt 10 stycken bara för att.

Hade jag beställt en gunga för 52 kr istället för 520 kr hade jag inte gråtit mig till sömns över det.
Hade chansen att beställa och även om jag har småbarn bland vänner så beställer jag aldrig från 3:e part längre utan jag beställer bara saker som är fulfilled by amazon och till 99% bara sådant som även säljs av amazon.

Jag tror vi pratar om lite olika saker. Jag har inga problem med att man fyndar en laptop till felpris eller att man köper en gunga för 50 kr.

Gränsen för min moral är när säljaren hör av sig och ber snällt att ta bort ordern då det är så pass viktigt för dom att få in marginalerna och att ha bra betyg på amazon så cancellera jag mer än gärna en sådan order.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Jag tror vi pratar om lite olika saker. Jag har inga problem med att man fyndar en laptop till felpris eller att man köper en gunga för 50 kr.

Gränsen för min moral är när säljaren hör av sig och ber snällt att ta bort ordern då det är så pass viktigt för dom att få in marginalerna och att ha bra betyg på amazon så cancellera jag mer än gärna en sådan order.

Jag förstår vad du menar. Det jag tog upp är du inte vet om dessa "stories" som säljaren drar är sanna eller inte. MAMOI kanske är ett riktigt vinstdrivande företag vilket inte skulle överraska mig med tanke på hur dyra barngrejer är överlag. (Inte kollat upp så vet inte)

Men om man orkar kan man säkert kolla upp företaget mer ingående och sen ta sitt beslut därefter.
Jag har fått google-translate snyfthistorier från "miljardföretag" förut. Allt för att avbryta en order.

Ritplattorna t.ex så fick väl några medlemmar mejl om att avbryta och det är ju inte så att XPPen är ett litet företag direkt. Sen finns det företag som sagt att "företaget kommer gå under om de måste skicka ut allt" vilket inte heller har stämt.

Du har över 900 sidor här där det finns sjukt många stories. Allt från folk som ska förlora jobbet, till att godzilla sänkte fartyget i Suez-kanalen, att produkten helt plötsligt är livsfarlig och måste återkallas, att den gick sönder i den fejkade frakten och allt möjligt mellan himmel och jord. Det som störde många tror jag är att säljarna ofta ljög istället för att säga sanningen att det blivit prisfel.

https://swedroid.se/forum/threads/fyndtipstraden-amazon-se-le...

Här är en säljare som var ärlig och han fick cred av medlemmar hos Swedroid:

"Tänk om alla säljare på Amazon kunde vara ärliga och inte hitta på massa ursäkter...

Meddelande från säljaren PureGaming:

Jag kontaktar dig angående din senaste beställning på Amazon.

Jag är ledsen att behöva informera dig om att vi har upptäckt ett prisfel på grund av ett problem med valutakonverteringen i vår butik i lördags morse.

Detta ledde till att fel priser visades på Amazon. När vi upptäckte problemet och tog bort våra listor hade hundratals beställningar gjorts i vår butik, bland annat din.

Vi var då tvungna att stänga vår butik helt och kontakta Amazon för att hitta en lösning. Jag har talat i telefon med dem dagligen sedan dess, och vi har hoppats att de skulle kunna hjälpa oss, men tyvärr har den enda lösning som vi hittills fått varit att annullera beställningen.

Eftersom flera dagar har gått och vi inte vill låta dig vänta längre har vi tagit det tuffa beslutet att annullera beställningen. Vi har utfärdat en fullständig återbetalning på ditt konto, du behöver inte göra något annat.

Jag är ledsen för besväret. Som sagt har jag redan haft Amazon i telefon om detta problem och vi kommer att samarbeta med dem för att förhindra detta i framtiden.

Vi vet att detta kan komma som en besvikelse och vi vill försäkra oss om att vi kan hjälpa till på alla möjliga sätt om det behövs ; så du är välkommen att höra av dig till mig om du har några frågor eller behöver hjälp.

Vi är återigen hemskt ledsna för besväret.

Med vänliga hälsningar,

Jonathan @ Pure Gaming"

Permalänk
Skrivet av Calma:

Här är en säljare som var ärlig och han fick cred av medlemmar hos Swedroid:

Var det inte så att Pure Gaming försvann från Amazon i den vevan? Att finnas kvar kan ju vara värt mer är cred från Swedroids medlemmar.

Permalänk

Det precis hände till mig idag. Jag hade beställt några datorkomponenter från Compu-mail, och har fått ett beställningsbekräftelse. I deras ord "Observera att detta inte är en orderbekräftelse. Ett bindande köpeavtal har inte ingåtts innan du har fått en orderbekräftelse ". De glömde bort att inkludera moms i priset och då var beställningspriset 25% mindre. De har sedan avbrutit mina beställningar på grund av prisfel. Skulle det vara värd att ta den med Konsumentverket eller ARN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragoshhh:

Det precis hände till mig idag. Jag hade beställt några datorkomponenter från Compu-mail, och har fått ett beställningsbekräftelse. I deras ord "Observera att detta inte är en orderbekräftelse. Ett bindande köpeavtal har inte ingåtts innan du har fått en orderbekräftelse ". De glömde bort att inkludera moms i priset och då var beställningspriset 25% mindre. De har sedan avbrutit mina beställningar på grund av prisfel. Skulle det vara värd att ta den med Konsumentverket eller ARN?

Om det står i mailet som affären skickat att det inte är en orderbekräftelse i juridisk mening utan bara att mail som säger att dom har tagit emot din köpförfrågan, då har du inget att komma med. Så du skulle inte få rätt hos ARN och Konsumentverket.

Bara om du har fått en riktig orderbekräftelse så räknas den som bindande accept. Som dom då är bundna till.

Permalänk
Medlem

Jävla corsair. De avbröt alla ordrar på shift 1200 antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Jävla corsair. De avbröt alla ordrar på shift 1200 antar jag?

Antar det. Det jag tycker är extra "roligt" är att dom skickar detta till mig.
"
Your order has been canceled
Order #C14825xx was canceled at your request and your payment has been refunded ."

Permalänk
Medlem

Satan vad tråkigt med avbruten order från Corsair.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cido:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Yepp...

Samma här.
Gäller det alla? Även dem som valde svarta kablar?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Samma med Corsair

Permalänk
Medlem

Min order från Corsair blev också avbruten i förrgår. Köpte med vita kablar. Sjukt tråkigt då det var PSU med vita kablar som var typ det enda jag hade kvar att köpa i min white build.

Permalänk
Medlem

Samma här, köpte helvit. tycker ändå inte att priset va helt åt skogen för billigt, men kommer inte tjafsa.

15% rabatt på ordinarie pris lär man knappast använda heller så rabattkoden känns rätt värdelös som kompensation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cido:

<Uppladdad bildlänk>

Att bete sig som i den screenshoten mot någon random kundservicemedarbetare är fan riktigt pinsamt.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cido:

<Uppladdad bildlänk>

"You're a greedy bastard!"
från: A greedy bastard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cido:

<Uppladdad bildlänk>

Tycker du att det är ett rimligt sätt att som vuxen människa bete sig mot andra? Hur tror du att kundtjänsten skulle vara inblandad i beslutet?

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem

Wow är ni så seriösa alltid i livet?
Vet inte varför ni blev kränkta 🤷‍♂️
Det var mer ett skämt mejl än ett hat mejl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Samma här, köpte helvit. tycker ändå inte att priset va helt åt skogen för billigt, men kommer inte tjafsa.

15% rabatt på ordinarie pris lär man knappast använda heller så rabattkoden känns rätt värdelös som kompensation.

Någon skrev att de hade haft liknande reor tidigare så det var inget uppenbart prisfel i alla fall. Även om det var billigt så var det dessutom bara en lös PSU (refurb?) med kabelkit.

De verkar ha översålt en hel del och jag kan förstå att restnoterade beställningar med flera månaders leveranstid annullerades men i det här fallet verkar de ha makulerat samtliga ordrar vilket känns ganska oseriöst, även de med bekräftad lagerstatus.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

Då kom första mailet om att CTEK-laddaren är annullerad..

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Ni kanske inte ska räkna med att de kommer bli levererade. Beställde tidigt imorse och fick nu detta mail:

Hello,

The price for CTEK MXS 10 - Fully Automatic Battery Charger (Base Charge, Renewal, Trickle Charge of Larger Car, Caravan, Boat, Motor-home Batteries) 12V, 10 A - EU Plug (ASIN:B004DI7350) was displayed incorrectly when you placed your order.

Despite our best efforts, with the millions of items available on our website, pricing errors can occasionally occur.

In our Conditions of Use and Sale (please visit http://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html/?nodeId=20..., we state that where an item's correct price is higher than our stated price, we will, at our discretion, cancel the order and notify you of that cancellation.

Your order has now been cancelled. If you still want to purchase this item, please place a new order.

We’re sorry for the inconvenience caused.

Regards,

Customer Service Department
Amazon.se

Permalänk
Medlem

Mina ordrar blev också annullerade, beställde några minuter efter tipset.

Permalänk
Medlem

Fick samma på laddaren jag köpte.
Märkligt dock eftersom det var märkt som "Blixtdeal" och det brukar väl amazon köra med emellanåt?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Min order är på g iaf

Permalänk
Medlem

Det som avbröts för mig när jag kollade nu var tillbehören för typ 13-20 kronor.
Laddarna är kvar under mina beställningar.

Permalänk

Beställde två laddare i separata ordrar, båda är markerade som Skickade med leverans lördag respektive måndag.

Det beror nog lite på hur tidigt man lade ordern och hur många de släppte iväg med det rabatterade priset.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Nu är alla mina orders påväg att försvinna... bara mxs 3.8 kvar men får väl mail vilken minut som helst att de också är avbeställda

Visa signatur

Lian Li O11 Vision Compact | ASUS ROG Strix 1200W Platinum | ASRock B650E Taichi Lite | Ryzen 7 9800x3d | G.Skill 32GB 6400MHz CL30 Trident Z5 Royal Silver | ASUS GeForce RTX 5070 Ti 16GB Prime OC | Corsair Nautilus 360 RS ARGB | WD Black SN850X 2TB | Dell 27" Alienware AW2725DF OLED QHD 360 Hz

Permalänk
Medlem

Aa min blev också annulerad... Typiskt. Beställde snabbkontakt och en MXS 7... Synd

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Expertgissare

Fick min MXS 3.8 laddare plus två terminal tillbehör (fast installation med led + säkring) annullerade nu.
Det var typiskt, hade tänkt ge bort till en bekant som inte använder bilen så ofta längre.
Får hoppas de skickar den andra laddaren man beställde

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Min MXS 10 blev skickad.
Även en snabbkoppling skickades men ena snabbkopplingen blev annullerad.

Beställde laddaren i en egen beställning och tillbehören i en annan.

Visa signatur

OLED83C1 | RTX 5080 | Elac/SVS 7.1.2 | Switch 2 (pre-order) |