Specifikationerna för Ryzen 7 9800X3D har läckt

Permalänk
Melding Plague

Specifikationerna för Ryzen 7 9800X3D har läckt

Uppgifterna visar på ett 8-procentigt lyft i spelprestanda jämfört med 7800X3D.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Några procent hit och dit är inte speciellt plånboksöppnande. Det kommer försvinna i andra faktorer som övriga komponenter i datorn, optimering av mjukvara med mera.

Har jag för stora förväntningar?

Lite hoppas jag på en ARM-revolution och att det börjar hända lite med hårdvara.

Permalänk
Medlem

Måste vara den tråkigaste generationen någonsin med Intel 15 och Zen 5.

Visa signatur

12900K | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Väck mig när Zen 6 släpps.

Permalänk
Medlem

Jag tycker fortfarande det ser lovande ut. Sitter på 5000-serien (utan X3D) och känner att detta kommer bli en bra uppgradering för att få ut mer spelprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Väck mig när Zen 6 släpps.

Sov gott!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Låter som en bra uppgradering för mig.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Som ITX-byggare vore det intressant att inkludera i tester hur den presterar med strömbudget strypt till 65W.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Blir antingen en beg 7800X3D eller denna ifall den landar på runt 4000. Lär bli ett lyft oavsett för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Några procent hit och dit är inte speciellt plånboksöppnande. Det kommer försvinna i andra faktorer som övriga komponenter i datorn, optimering av mjukvara med mera.

Lite hoppas jag på en ARM-revolution och att det börjar hända lite med hårdvara.

Troligen har du för stora förväntningar, väldigt få räknar nog med stora skutt från en generation till nästa.
Sitter man på något söligare än t ex 5800X3D däremot så blir det ganska stor ökning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Som ITX-byggare vore det intressant att inkludera i tester hur den presterar med strömbudget strypt till 65W.

Håller med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja, om de 8% prestanda är köpt med högre strömförbrukning så är det nog ingen som jublar.
Ingen som blir förvånad heller å andra sidan, så vill man se känslosvall över de här produkterna får man nog vända sig till Youtubers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Inte tråkigare än ex intel 6000 till 7000 eller ryzen 1000 till 2000. Det blir små uppdateringar ibland helt enkelt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Funderar lite på detta som AMD och Intel gör. De sänker strömförbrukningen på deras senaste generation. Tänk om det kunde bli i alla fall lite mer som förr, att det gick att överklocka lite mer om man nu är okej med en större strömförbrukning. I detta fall genom att bland annat höja strömbudgeten.

Är det så att vi kan få se större procentuell ökning vid överklockning framöver, eller är det enbart ett önsketänkande?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Och här sitter man på en i7-9700K fortfarande och myser i 4K! Tvivlar på att jag får någon prestandaökning alls i spel med en 9800X3D men visst kliar det i fingrarna...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så istället för 100fps så får man 108fps om man uppgraderar från 7800X3D, väntar nog in 10800X3D istället. Enda glada i sammanhanget är plånboken, själv är jag besviken på de nya grejerna både från AMD och Intel.
Nu är det upp till Nvidia att ensamma bryta trenden och visa oss imponerande prestandasiffror. Väntar med spänning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Den kommer att dröja.

Det är också svårt att tro att intel eller AMD skulle vilja ge sig in på på en marknad där det krävs en licens för att de skall få börja tillverka, en licens som arm då kan få för sig att hota med att dra tillbaka, eller tom dra tillbaka. Det doftar inte precis stabilitet.

Permalänk
Medlem

Man är lite sugen nu när AM5 moderkorten och minne har droppat i pris. Min 5800X3D håller bra men just sim titlar springer 9700x iväg över 7700x med över 10%. Tror 9800x3d kommer springa iväg mer än så då 9700x då redan drar ungefär lika mot en 7800x3d som är strömbegränsad jämfört med 7700x.
Så finns en bra chans att 9800x3d blir ett monster.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Och här sitter man på en i7-9700K fortfarande och myser i 4K! Tvivlar på att jag får någon prestandaökning alls i spel med en 9800X3D men visst kliar det i fingrarna...

Det beror så klart på vad du har för GPU och vad du spelar, jagar man stabilt 480 FPS i CS2 som mig kanske det kan bli värt att byta ut 5800x3d.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Så istället för 100fps så får man 108fps om man uppgraderar från 7800X3D, väntar nog in 10800X3D istället. Enda glada i sammanhanget är plånboken, själv är jag besviken på de nya grejerna både från AMD och Intel.
Nu är det upp till Nvidia att ensamma bryta trenden och visa oss imponerande prestandasiffror. Väntar med spänning.

Eller så får du fortfarande 100fps om du är GPU-bunden i dagsläget

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det lär säkert vara ~5% när spelen inte är cherrypickade. 15% mer i produktivitet är ändå en ganska bra förbättring även om spelprestanda är det viktigaste för X3D.

Hoppas den går in på 5000-5500kr, mer än så känns riktigt svårsmält.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte tråkigare än ex intel 6000 till 7000 eller ryzen 1000 till 2000. Det blir små uppdateringar ibland helt enkelt.

Instämmer med @jOnÄTÄn; Intel 9000, 10000 och 11000 var också rätt mediokra generationer om man redan satt på en 8700K till exempel. Det är långtifrån alla gånger vi får se stora prestandahopp. Det är snarare normen att vi ser små inkrementella ökningar som blir stora först när man ser över flera generationer. Men tråkigt är det ju oavsett när en ny generation inte är genomgående bättre än den som direkt ersätts, typ som med Arrow Lake

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Skillnaden var ju att på den tiden var man fortfarande snabbast. Nu ligger man rejält efter ARM i perf/watt och i slutändan kommer det även gälla hastighet, om det inte redan gör det. Och x86 som platform ser ut att ha stagnerat totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

8700K här. Förstår precis vad du menar. Det lär vara ett rejält lyft men allt fungerar ju redan så bra...

Permalänk
Musikälskare

Gäsp

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Den kommer att dröja.

Det är också svårt att tro att intel eller AMD skulle vilja ge sig in på på en marknad där det krävs en licens för att de skall få börja tillverka, en licens som arm då kan få för sig att hota med att dra tillbaka, eller tom dra tillbaka. Det doftar inte precis stabilitet.

Ja det lär dröja till Risc-V börjar närma sig prestandasegmentet, de stora processortillverkarna är med som intel, Nvidia och Qualcomm (premier) och AMD (strategic)

Risc-V är inte ARM men det är besläktade med RISC-processorer.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Hoppades att Intel skulle komma med något bra, blev mellanmjölk istället, så då kanske denna processorn är intressant istället.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Skillnaden var ju att på den tiden var man fortfarande snabbast. Nu ligger man rejält efter ARM i perf/watt och i slutändan kommer det även gälla hastighet, om det inte redan gör det. Och x86 som platform ser ut att ha stagnerat totalt.

Bara att lämna pc:n och börja spela mobilspel.

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Blir antingen en beg 7800X3D eller denna ifall den landar på runt 4000. Lär bli ett lyft oavsett för min del.

Pris 5500 kr skulle hag gissa på.

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Det kommer du inte få med ARM, vi behöver ett helt teknikskifte för det. Jim Keller säger att ISA inte spelar någon större roll längre prestandamässigt, för det som skiljer arkitekturerna åt är en sån otroligt liten del av själva CPU'n nu för tiden. Så länge du kan hålla kärnorna matade så är det jämnt skägg.

Skillnaden mellan ARM och x86 är helt enkelt att ARM siktar på effektivitet och X86 siktar på prestanda.

https://chipsandcheese.com/p/arm-or-x86-isa-doesnt-matter

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör