Dator- och spelrelaterade fynd ni gjort på oväntade platser (Soprum mm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Har iaf noll dåligt samvete för att det eventuellt skulle vara stöld, folk slänger ju fullt fungerande saker som inte kommer bli nåt annat än skrot vilket i min bok är det som ska vara det som är olagligt. Hela saker ska säljas eller ges bort till bättre behövande, punkt!

100%. Riktig kapitalist schwein-lag.

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

I min förra BRF hade vi ett bord avsett för skänkes-prylar i soprummet, fyndade en Tivoli Kloss Model 1

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fp1.liveauctioneers.com%2F3954%2F325566%2F175258339_1_x.jpg%3Fquality%3D80%26version%3D1712583256&f=1&nofb=1&ipt=cd2cf0569dca846128b76d2009923273e9255dffc802624c247a7ef02a2e66dc&ipo=images

Den saknade sladd, men hade en passande liggandes hemma och den fungerar klockrent! Används nästan dagligen än idag, det är något speciellt med att ställa in frekvensen manuellt

Vi hade en sån hylla i min förra förening. Tokbra, tycker jag!
Gjorde inga så fina fynd i mitt fall, men fick några Stephen King-böcker i fint skick

(Och lämnade bort en och annan gammal dator som jag inte orkade sälja. Skänker man slipper man ju testa att allt funkar.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Den ÅVC som jag brukar besöka nära lantstället har ett återvinningsrum där besökare kan lämna/hämta prylar. Oftast porslin, skidor eller annat, men även småelektronik. Perfekt ur återvinningssynpunkt. Nu har även ÅVC nära här infört detta, helt perfekt. Fyndat lite småelektronik, och annat gött

Permalänk
Medlem

frågar man vaktmästare i gamla kommunala inrättningar, framförallt skolor så står det ofta sjukt mycket gamla datorer där, modell M tangentbord, Amigor, fram till ungefär pentium 3.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Utförde ett jobb åt det lokala ishockeylaget och fick som bonus ta över en halvgammal Fujitsu-towerserver, som tydligen agerat ”tekningsmusikdator” uppe i kontrollbåset. Den körde Windows 7 Ultimate som snabbt byttes ut mot CentOS och användes senare som allt-i-allo-server. Stabil pjäs. Tyngsta datorn jag någonsin lyft.

Visa signatur

Ryzen 5700X3D | Sapphire 7800XT Pulse | B450-F Strix | 32GB Corsair 3600MHz | Noctua NH-U14S | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | MacBook Air M1 | Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

nja, du kommer inte tas till rätten för det, men du skulle troligen fällas om det togs dit

Det måste finnas nån motpart som anser sig blivigt bestulen, vem skulle det vara, den som felaktigt slängt fel ?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Hittade i soprummet en gammal dator, visade sig sen att hårddisken innehöll vågade bilder på gamla ägaren så jag slog sönder hårddisken av respekt för henne.

Övervägde först om man skulle letat upp personen och återlämnat men kändes creepy det med, så blev släggan istället.

Haha jo du det hade varit creepy delux. Bra beslut å göra slut på eländet 🙂

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det måste finnas nån motpart som anser sig blivigt bestulen, vem skulle det vara, den som felaktigt slängt fel ?

Det är ju poängen i mitt inlägg; som det ser ut (enligt tidigare inlägg) så äger soprummens ägare alla de sopor som slängs/ställs där, och skulle de se att du tar saker därifrån och vara sura över det så skulle det (med rätt bevisning) troligen fälla dig för det.
Att det inte (troligen) finns någon förening som skulle vara sura över det är något helt annat.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Firman skulle slänga Bosch maskiner för vi gått över till Hilti
. Slagborr, slagborr med sladd, skruvdragare, cirkelsåg, sticksåg, tigersåg och mutterknackare. Batterierna var dock dåliga så fick köpa 4 nya för 1000kr allt fungerar suveränt trots att det har ett antal år på nacken. Perfekt för diverse hemmabruk

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem

Hittade ett par Yamaha NS 1000M högtalare till salu på ett bord fullt med gamla stekpannor, stolar och annat för 200 kr på en lokal bonnmarknad (bor ute på vischan) och gamla paret som sålde var väldigt förvirrade över hur uppspelt jag blev över ett par högtalare från sent 70tal. Var svårt att förklara men lyckades övertyga paret att ta en tusenlapp av mig i alla fall. Burkarna är värda runt 15k i det skicket dom var i där på bordet en fuktig morgon.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk

Tyvärr inga bilder, men har gjort lite fynd.
Bland annat: Så gott som nytt scassi från Frakta Design, en 48
portars Catalyst switch från Cisco, en 24portar Switch från HP samt diverse helt fungerande Desktop PC.sedan har jag hittat massa annat oxå som jag inte riktigt kommer ihåg.

Permalänk
Medlem

Hittat en läkare stol med otroligt många funktioner, helt fungerande, lite smuts på sättet, utanför containern på städdagen. Nu är den min gamingstol 7 år tillbaka.
Den Renault Alpine rally diecast metal bil 1/24 skala från Burago Italien kostade minst 100 gånger mer på Ebay än den 50kr jag betalade på loppis.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Hittade en påse med dessa godbitar utanför en sån där grön återvinningcontainer

Permalänk
Medlem

Hittade en IBM 8555 med skärm i en övergiven del av fabriken när jag började jobba där inom IT. Dammade av den och den postade med att CMOS batteriet var slut, löste det problemet men nu ger den andra felmeddelanden men med lite öm kärlek och underhåll så ska jag nog få igång den.

Visa signatur

Asgard - Nordens största och Sveriges största Star Citizen Organisation.
Referral kod: STAR-92KM-Q67T

Permalänk
Medlem

En fullt fungerande ’3d laser’ som min fru kallade den, alltså en 3d-skrivare

Annars är det en hel del hifi och datorer, många datorer som varit mindre än 5 år gamla, men det är ovanligare nu för tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Jag demonterar ju av produkter och sorterar så jag ser sådant jämt.

Vad är det för företag du jobbar på? Låter ju intressant!

Permalänk
Skrivet av friArsenik:

Grå zon beror på

Nej det är ingen gråzon, det tillhör ägaren till sopprummet / anläggningen som står för hämtning/hantering.
Att ta ifrån ett sopprum/elektronikåtervinning etc är stöld och kan bestraffas.