Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

I gott sällskap med prost, senna och schumacher

Vinna till varje pris mentalitet.

Nu när regelboken gav klartecken att preja en förare av banan så utnyttjade Verstappen det direkt i nästa lopp. Han tyckte han var före till apex och utnyttjade reglerna till max. Denna gång var han inte före, men det räcker med att föraren tycker att de är före för att göra manövern.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt kul av Verstappen! Målet är att inte läcka poäng för många poäng till Norris och han hittar alltid kreativa vis att hantera situationen, att försöka se till att Norris inte vinner om han som nu säkert vet inte har racepace på hårda att hantera Ferrari bakom sig.

Håller med @Svensktiger
Vad vore F1 utan dessa karaktärer som Max och även t.ex Alonso, eller för den delen Yoki
Mediaputsade förare ger inget underhållningsvärde.

Mer sådant här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Fantastiskt kul av Verstappen! Målet är att inte läcka poäng för många poäng till Norris och han hittar alltid kreativa vis att hantera situationen, att försöka se till att Norris inte vinner om han som nu säkert vet inte har racepace på hårda att hantera Ferrari bakom sig.

Han hade väl kunnat bli fyra utan straff, så han själv tappade 4 poäng på det. Svårt för Norris att vinna oavsett. Sainz pressade inte direkt på slutet, Leclerc var inte tillräckligt snabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Han hade väl kunnat bli fyra utan straff, så han själv tappade 4 poäng på det. Svårt för Norris att vinna oavsett. Sainz pressade inte direkt på slutet, Leclerc var inte tillräckligt snabb.

norris hade också kunnat vinna och han blivit 4 och tappat mer poäng, med ytterligare risk att tappa Merc. Alltså gjorde han ett försök iaf även om exekveringen kunde varit bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Vinna till varje pris mentalitet.

Nu när regelboken gav klartecken att preja en förare av banan så utnyttjade Verstappen det direkt i nästa lopp. Han tyckte han var före till apex och utnyttjade reglerna till max. Denna gång var han inte före, men det räcker med att föraren tycker att de är före för att göra manövern.

Schumacher hade ett par race där jag upplevde honom som över gränsen osportslig, helt klart, rent mentalt har jag aldrig riktigt kunna släppa det, han var därför aldrig riktigt en favorit för mig.

Men jag börjar tappa tålamodet med Verstappen, han svär och lever mot sitt egna team (konstant), är hur otrevlig som helst samtidigt som han blivit värre än någonsin i hur han beter sig mot övriga förare på banan, osportslig och dryg. Vi får väl se om han vinner F1 i år men jag tror annars att hans storhetsperiod är över, han har tappat det, kul så länge det varade. Det är ju helt ofattbart att Red Bull står ut med honom så som han beter sig nu. Är också imponerad över att han inte får ännu mer kritik än vad han får från övriga förare, det är något av ett mysterium, totalt obegrepligt att de kan hålla sig från att ge honom en hård rak höger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Sen får man inte missa att det blev poäng för båda Haas bilarna!!

Japp, kul för Hulk, Mag och Haas. De ryckte från RB i constructors.
https://www.formula1.com/en/results/2024/team

Permalänk
Medlem

Ja, jag är ju ett stenhårt Verstappen-fan och just hans regeltänjande är en del i hans storhet. Han vågar, för så länge man vinner på sin körstil, ja då vinner man på det. Det är mentaliteten och har alltid varit. Image och allt det där skiter han i. En vinst är en vinst.

Rätt så sjukt egentligen att han nu i stort sätt fått hela sporten att bli helt omkullkastad. Det är ju uppenbart att det inte kan vara tillåtet att bara kasta sig in i en kurva, vara först på "APEX" och sen har man rätt till sin linje, oavsett om man håller sig kvar på banan eller inte.

Men här gick han över gränsen nå så jävulskt. Det han sysslade med är inte racing, utan farligt. Jag hoppas RB tar sitt märke i beaktning och faktiskt säger åt honom att han är en representant för märket, och inte bara sig själv.

Han skulle blivit straffad i förra racet, det tycker jag är rätt så självklart nu. Helt enkelt för att han fick en fördel av att lämna banan. Hade han klarat kurvan inom den vita linjen så visst, då är det en bra omkörning. Men iom att han lämnar banan så måste omkörningen vara olaglig.

Något annat kan jag inte se för det kommer skapa totalt kaos. Om reglerna måste ändras eller förtydligas så lär man göra det fort för nu har alla förare börjat kasta sig in på insidan.

Nåja. Förlorar Norris mästerskapet med någon enstaka poäng så är det inte Max fel iaf. McLaren har tabbat bort sig så många gånger så det är helt upp till laget själva. Lyckas han ta förarmästerskapet är det ett mirakel av rang!

Det som ofta flyger runt i min skalle är alla här som tyckte F1 "är så jävla tråkigt" blablablablablabla i början av säsongen. Ha! Joroserrusåatt, man ska inte ropa hej...!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Verstappen och Norris krigar bort sig och Leclerc blir WDC!

Skämt åsido, kul att det är så pass jämt just nu

Edit: syntax

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Schumacher hade ett par race där jag upplevde honom som över gränsen osportslig, helt klart, rent mentalt har jag aldrig riktigt kunna släppa det, han var därför aldrig riktigt en favorit för mig.

Men jag börjar tappa tålamodet med Verstappen, han svär och lever mot sitt egna team (konstant), är hur otrevlig som helst samtidigt som han blivit värre än någonsin i hur han beter sig mot övriga förare på banan, osportslig och dryg. Vi får väl se om han vinner F1 i år men jag tror annars att hans storhetsperiod är över, han har tappat det, kul så länge det varade. Det är ju helt ofattbart att Red Bull står ut med honom så som han beter sig nu. Är också imponerad över att han inte får ännu mer kritik än vad han får från övriga förare, det är något av ett mysterium, totalt obegrepligt att de kan hålla sig från att ge honom en hård rak höger.

Red bull står ut med Verstappen? Du vet att Verstappen är större än hela Red Bulls F1 division.

De båda har 1 mål, vinna. Hamilton har sagt samma sak hela sin karriär, vinna eller så får det va. Att komma 2a eller ännu värre inte ha möjligheten att vinna på grund av dåligt material är under all kritik för dessa förare.

Många är glada att va i Formel 1, sen har du Max, Lewis de är inte där för det är kul. De är där för att vinna precis allt och inga undantag. Med deras talang och CV kan de också ställa högre krav än någon annan mot både chefer, ingenjörer och stall.

Max kan gå precis var han vill bara. Men han vill köra för den som levererar bäst bil och betalar + 50? 60? miljoner euro om året. Har du inte bilen är han inte intressrad.

Lite som din egen arbetsplats, vissa är glada för att va där, ha ett jobb, vissa gillar att småsnacka och några är mer fyrkantiga och ser det som en arbetsmiljö och vill inte alls ha något småsnack utan är mer resultatinriktade.

Tror Max skiter fullständigt i vad andra tycker, tänker eller säger. Det är allt eller inget, bilen alltså. Är den bra så är den bra, är den dålig dvs = vinner inte, då är den skit och det är ditt jobb (stallets) jobb att lösa. Alla får betalt, alla har en yrkesroll. Max roll är att vinna, de andra ska leverera materialet så han kan vinna, är materialet inte tillräckligt bra så har de inte gjort sitt jobb och därav är hans kritik också rättfärdigad.

Permalänk
Medlem

Checko Perez resultat är helt ofattbara. Hur dålig är bilen egentligen? Är det bara Max körande som bär upp hela stallet nu?

Permalänk
Medlem

@Zipparn han fick skador på side poden efter kontakten med Lawson, tappade nog en del pace där.

Men ja, generellt har han inte direkt presterat. Men vi har Perez att tacka att det är kamp om konstruktörsmästerskapet

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Checko Perez resultat är helt ofattbara. Hur dålig är bilen egentligen? Är det bara Max körande som bär upp hela stallet nu?

Någon som vet om det är några skillnader på Max's bil och Checkos? Känns som att RB kanske satsar på Max bil, och låter Perez få resterna. Att dom sett det som en rationell sak att göra i en landskap med budgettak. Bättre att ha en bra bil som kan ta 25 poäng, och en bil som förhoppningsvis kan hålla sig inom top 5. Nu funkar ju inte det med Perez brist på talang...

Är bilen lika så kan jag inte för mitt liv begripa varför man gav Perez ett tvåårskontrakt... det kan inte BARA vara att han säljer kepsar i Mexiko liksom. Det måste finnas en ursäkt för hans resultat, och det måste vara att han kör en traktor jämfört med Max.

Fan, jag har en tråkig måndag på jobbet så då börjar jag spåna i sånt här. Ska fan skärpa mig nu!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Känns som om Max har förstarätt till dom delar han (och sin pappa) vill ha. Man skulle vart flugan på väggen i det rummet de har dessa diskussioner.
Kanske nån kommer med en bok om några år.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Känns som om Max har förstarätt till dom delar han (och sin pappa) vill ha. Man skulle vart flugan på väggen i det rummet de har dessa diskussioner.
Kanske nån kommer med en bok om några år.

Vi får hoppas på en bok, men det bästa vore ju en manga! Max hade gjort sig bra som mangafigur!

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Räknar vi 6 senaste loppen har Max snittat 12,8 poäng medan Landbro snittat 18,2. Fortsätter det så de sista kvarvarande loppen vinner Max med ~27 poäng. Krävs dock inte mycket för att Landbro ska knappa in.

Nja Norris vinner inte detta han har haft snabbare bil Verstappen sedan imola och ändå har typ bara tagit 10 poäng på Verstappen sedan dess.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Red Bull skulle inte varit någonstans denna säsongen utan Verstappen det är ruskigt imponerade av Verstappen att fortfarande leder mästerskapet i den där bilen det kan man inte ta ifrån honom även fast han körde fult igår men skulle säga att det är mer konsekvens från föra racet med apex regeln. Han testade gränserna där och då gick bra. Självklart så försöker att utnyttja reglerna en gång till men då gick det snett. F1 har alltid handlar om att hitta "loophole" i reglerna allt från bilarna till hur man utnyttjar dom på bana.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Vi får hoppas på en bok, men det bästa vore ju en manga! Max hade gjort sig bra som mangafigur!

Makkusu Senpai - The White Ghost of Zandvoort. Kommer bli en storsäljare!

Permalänk
Medlem

Red Bull spelar 4D med Perez

Hamna långt ned i konstruktörsmästerskapet = fler timmar i vindtunneln = mindre prispengar = Perez sponsorer (Mexicos president, Disney+ och alla andra) betalar mellanskillnanden.

Win win.

Perez är helt värdelös. Bilarna är nog identiska. Var ju snack både förra året och detta år varje gång Red Bull kommer med nytt golv och Perez alltid lyckas med att använda lyftkranen samma helg så hela pitlane får se golvet...

Måste vara förra året, så klassiskt, Newey har skapat världens bästa golv, kommer till Monaco och Perez sätter bilen i väggen direkt så alla får se hur nya golvet såg ut hahaha riktig pajas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Hamna långt ned i konstruktörsmästerskapet = fler timmar i vindtunneln = mindre prispengar = Perez sponsorer (Mexicos president, Disney+ och alla andra) betalar mellanskillnanden.

Win win.

Perez är helt värdelös. Bilarna är nog identiska. Var ju snack både förra året och detta år varje gång Red Bull kommer med nytt golv och Perez alltid lyckas med att använda lyftkranen samma helg så hela pitlane får se golvet...

Måste vara förra året, så klassiskt, Newey har skapat världens bästa golv, kommer till Monaco och Perez sätter bilen i väggen direkt så alla får se hur nya golvet såg ut hahaha riktig pajas!

Du har en poäng i det du säger.. Men ändå låter det så långsökt..

Permalänk
Medlem

Somnade igår som vanligt när jag ser F1, men hur tog sig Lando förbi Leclerc och hur hamnade han så långt efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

3-4 bäst skulle jag säga Perez hade dock skador på sin bil men borde fortfarande inte va varit så långsam. Att vara iprincip sist hela racet är under all kritik. Men skulle inte förvåna mig om var blir kvar ett år till pågrund av hans sponsorer.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Någon som vet om det är några skillnader på Max's bil och Checkos? Känns som att RB kanske satsar på Max bil, och låter Perez få resterna. Att dom sett det som en rationell sak att göra i en landskap med budgettak. Bättre att ha en bra bil som kan ta 25 poäng, och en bil som förhoppningsvis kan hålla sig inom top 5. Nu funkar ju inte det med Perez brist på talang...

Är bilen lika så kan jag inte för mitt liv begripa varför man gav Perez ett tvåårskontrakt... det kan inte BARA vara att han säljer kepsar i Mexiko liksom. Det måste finnas en ursäkt för hans resultat, och det måste vara att han kör en traktor jämfört med Max.

Fan, jag har en tråkig måndag på jobbet så då börjar jag spåna i sånt här. Ska fan skärpa mig nu!

Inga skillnader förutom att Verstappen får uppgraderingarna först men så är det i alla stall den bästa förarna brukar alltid få uppgraderingar före den andra föraren om dom inte kan har tid att uppgradera både bilarna på en gång.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Win win.

Nu glömmer du bort övre sponsor kommer dra ner pengarna dom bidrar med rejält när dom tappar placeringar i mästerskapet så tror inte är någon win win situation direkt. Sen så är det nog inga många top förare som vill köra i hellre samma stall som Verstappen dom väljer hellre att vara första förare i sitt stall istället.

Dock så verkar det som Perez sponsorer betalar en stor del av Verstappen lön och utan dom så skulle inte Red Bull ha råd. Så tror nog att spelar väldigt stort roll samt att mest troligtvis inte kan få in någon annan top förare i stallet.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Somnade igår som vanligt när jag ser F1, men hur tog sig Lando förbi Leclerc och hur hamnade han så långt efter?

Leclerc fick en "snap" ut ur sista kurvan räddade dock väldigt snyggt kunde slutade riktigt illa. Sedan gick han i depå på näst sista varvet för sätta snabbaste varv därmed hamna han ca 30s bakom Lando.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X

Permalänk
Medlem

Man får heller inte glömma att Newey inte är kvar och hur det kommer påverka MV, även om jag tror han i stort sett gjort färdigt nästa års bil.
Blir spännande att se hur det går och hur RB kommer hantera nya bilarna om ett par år utan AN.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Tycker bestraffningarna igår va solklara. Det är dock obegripligt hur Russell kommer undan med 5s mot Bottas i Austin. Stewards bedömde att det var oavsiktligt från Russells sida. Rätt sjukt när man jämför de två sida vid sida. Hur stewards kan bedöma förares avsikt när körningen är identisk är bortom mitt förstånd. Alonso verkar ha en poäng i det här med britter och lättare straff.

Edit: Kollat telemetrin nu och det är ju de facto Norris som ger igen (Austin) med samma medicin i kurva 4. Han är efter vid inbromsningen kommer in 15km/h snabbare än något annat varv och på så sätt är han lika/före Verstappen vid apex. Därav har han ju rätt till en bilbredd i kurvan. Detta gör dock Russells 5s än mer obegripligt med tanke på att han var attackerande mot Bottas och rimligtvis bör haft stenkoll på bilarnas position.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Det har varit tragiskt med Perez i RB, jag är mycket negativt överraskad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

3-4 bäst skulle jag säga Perez hade dock skador på sin bil men borde fortfarande inte va varit så långsam. Att vara iprincip sist hela racet är under all kritik. Men skulle inte förvåna mig om var blir kvar ett år till pågrund av hans sponsorer.

Perez låg dock bra till innan skada.
Han låg typ 7-8s före piastri när han hade hårda däck innnan han fick skada. Och piastri var nästan om båda haas i slutet.
Om han nu var 11-12a då. Tror han kunnat sluta där Max slutade om han inte gått ihop.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

🚨 | The FIA has corrected Max Verstappen's 10 second penalty for forcing another driver off the track.

He now also gets 2 penalty points added to his license (which brings him to a total of 6 over a 12 month period).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

🚨 | The FIA has corrected Max Verstappen's 10 second penalty for forcing another driver off the track.

He now also gets 2 penalty points added to his license (which brings him to a total of 6 over a 12 month period).

Får dålig smak i munnen av det här. Stewards är alltså Johnny Herbert som öppet deklarerat att han vill se en brittisk förare vinna och Tim Meyer son till McLarens grundare.
Säga vad man vill om straffen (jag tycker de är korrekta men lite hårda) men det där är fan helt absurt att de sitter som stewards.
FIA måste ta tag i detta.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5