Permalänk

Herman miller embody. Dyr ja. Fantastisk ja.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tips på bra stol för en 150 kg snubbe?
Även kinnarps tycks gå av på mitten efter bara några månader.

Tack, tanken har slagit mig att köpa typ ett lyxigt bilsäte från någon gammal merca och svetsa ihop något i stål, om jag faktiskt var smart duktig nog för det.

Permalänk
Medlem

Vill slå ett slag för gamingstolar trots att det är populärt att kritisera dem. Dock bör det väl inte vara billigaste varianten man hittar på ICA MAXI. Har suttit i diverse Kinnarpsstolar och dylikt i över 15 år på kontor och jag tycker att jag sitter skönare här hemma i min Secret Lab

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Hatar människor i alla dessa trådar som alltid ska säga ''kÖp iNtE eN gAmIng stOl!!!'' Nä kanske för att 95% av alla andra kontorstolar har inga eller få inställningsmöjligheter. Det är just det som är grejen med gamingstolar att dom har så många inställingar att ändra på enligt mig.

Beror väl lite på hur den används. Spelar man en timme om dagen funkar säkert en gaming stol bra. Jobbar man däremot 8h om dagen blir det lite andra krav. Mer regelrätta kontorsstolar har ju oftast gott om inställningar, mer hållbara material, reservdelar osv. De håller längre men kostar också därefter. Designpunkten är ju en.smaksak men i mina ögon ser 99% av allt med gaming stämpel ut som skit.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Som jag sa innan, har denna: https://www.inet.se/produkt/6611443/thunderx3-xtc-mesh-svart
Väger också norr om 150 och har haft den i över ett år, håller fortfarande.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

Haft Ikea Markus, lever kvar iofs, dock var det tidigare modellen som hade konstskinn istället för tyg, så blev rätt svettigt. Senaste 8 åren har jag istället nån troligen 15-20+ år gammal Kinnarps jag köpte begagnat för 500:-.

Skrivet av xze-:

Sitter sen några veckor tillbaka i en recliner fåtölj (sjukt bekvämt!!) varierat med lite marklyft för att stärka ryggen emellanåt som jag har i rummet bredvid här nere i källaren.
<Uppladdad bildlänk>

Hade för ~25 år sedan en "klassisk" 80/90 -tals fåtölj som kunde snurra och vicka. Hade ett "bräde" över armstöden för mus+tgb+musmatta, satt nog som bekvämast då i mitt tycke, men min kropp gillade inte det i längden. Satt visserligen rätt många timmar per dag då. Men träning hade kanske gjort skillnaden.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av HM Aeron som ''chill'' stol också? Spelar ungefär 50% av tiden vid datorn och andra 50% så chillar jag bara. Alltså har kanske inte den mest optimala sitt ställningen. Men har kollat runt lite kring Aeron hur den ''tvingar'' dig att sitta rätt. Är den alltså inte särskilt lämpad som relaxstol då?

Tror ni embody skulle vara bättre isåfall?

Någon som har testat ''kab övervakningsstolar'' ?

Permalänk
Medlem

Letar själv nån hernan miller knockoff men till mycket lägre pris, nån som har tips?

Permalänk
Medlem

När det kommer till klassiska stolar så säger jag Kinnarps efter att ha testat för många, det märks att inställningarna är de behövs för att främja bättre sittställning, det är enkelt att variera sig och snabbt hamna rätt oavsett om man vill sitta längre fram på sitsen, låsa den med bra svankstöd eller luta bakåt medan man funderar över eftermiddagens äventyr som mest troligt inte kommer att ske för att man måste tvätta.
Många andra som ska försöka verka bra har jag upplevt att dom haft så absurt många inställningar att det blir svårt att enkelt variera sig utan man ställer in den på ett läge och tänker att där får den vara. Lite som med vandringsryggsäckar. En bra kan man enkelt variera medans man går medans de mer avancerade blir nästan mer begränsande då man ställer in dom en gång i något medel-läge.

Sedan upplever jag att många också är sköna när man sitter, men börjar man kolla hur man egentligen sitter så inser man att det där är inte bra i längden... Det är starten på dom i rymdskeppen i Wall-E...

(i övrigt kör jag på https://www.24.se/hem-tradgard/inredningsprodukter/ergonomisk... och funderar på att köpa en https://www.ajprodukter.se/kontor-konferens/sittmobler/aktivt... )

Under tiden så kör jag på 45 minuter sitt, 10 minuter röra, 45 minuter stå, 10 minuter röra, 45 minuter sitt, och sittandet på lite varierande, stol, knästol och balanspall

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag har en Kinnarps 8000 som jag fick av min gamla arbetsgivare. Det ÄR en bra stol, men efter man suttit å jobbat i 8 timmar och sedan sätter sig för att spela lite på kvällen.. ja alltså då börjar det kännas där bak. Jag är en häffaklump dock så måste ändå säga den håller ihop bra. Jag väger under 120kg men den är nog bra för även de som är runt 130kg kanske. Det enda jag har fått byta ut är nackstödet som jag sabbade när jag drog i det då jag sträckte på mig.

Egentligen så skulle jag vilja ha en ny stol som är skönare. Jag har provat Malmstolen på jobbet och den är riktigt skön men den kostar en bra slant om du ska ha den finare modellen som är extra skön.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Colamy Atlas ska vara bra enligt recensioner. Tänkt köpa en sån men har en Markus som håller än tack vare nya armstöd från en swecmedlem.

https://colamyhome.com/products/atlas-ergonomic-mesh-back-off...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Någon som har erfarenhet av HM Aeron som ''chill'' stol också? Spelar ungefär 50% av tiden vid datorn och andra 50% så chillar jag bara. Alltså har kanske inte den mest optimala sitt ställningen. Men har kollat runt lite kring Aeron hur den ''tvingar'' dig att sitta rätt. Är den alltså inte särskilt lämpad som relaxstol då?

Köpte en Herman Miller Aeron för något år sedan och gick från en Kinnarps-stol. Först var jag riktigt imponerad, Aeron får en att sitta otroligt bra, och den hjälpte mig bli av med en del besvär jag haft i många år som sjukgymnaster inte lyckats lösa. Gungfunktionen är dessutom fantastisk, bättre än någon annan stol jag testat hittills. Men stolen har en tendens att tvinga in en i vissa sittpositioner, vilket har både för- och nackdelar. Vill man luta sig lite åt vänster eller höger skär ryggstödet lätt in i revbenen, och att ta upp fötterna är svårt då plastramen trycker mot benen. Ändå har de sittpositioner som stolen erbjuder uppenbart lindrat mina tidigare problem. Personligen tror jag dock mer på flexibla kontorsstolar som inte begränsar rörelsen, eftersom statisk position är påfrestande i längden. Vissa positioner är kanske inte optimala ergonomiskt, men kan behövas kortare stunder på 5–10 minuter.

Vi fick nya Kinnarps Plus 9-stolar på jobbet, utan nackstöd. De gillar jag skarpt! Sittdynan är rätt tjock och erbjuder mycket mer flexibilitet i hur man kan sitta, även om jag inte suttit i dem någon längre period än.

I slutändan är ergonomi en högst personlig fråga, och det är svårt att ge exakta råd. När flera påpekar för- och nackdelar får man en viss uppfattning, men man behöver nästan alltid testa stolen själv – helst under några dagar eller en vecka, vilket tyvärr ofta är svårt.

Skulle jag behöva välja en stol idag vore det inte lätt, men mellan Kinnarps och HM Aeron tror jag ändå att jag hade valt den senare, eftersom den faktiskt hjälpt mig. Men det är fullt möjligt att den andra är minst lika bra. Det är många stolar på marknaden som ser intressanta ut men de tenderar att vara både dyra och svåra att hitta ställe att testa dem på.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Har testat Noblechairs, Secret Lab, Jysk, MaxMount, ThunderX3 (NetonNet) mm... Ändå har jag alltid valt att gå tillbaka till min IKEA Markus då jag anser att komforten i en sådan är oslagbar sedd till priset (2490;- f.n)

Måste fråga, vad är bra med den?
Den är vanlig men jag förstår inte varför med tanke på att det är mer av en fåtölj snarare än en kontorsstol. Stöd för ryggen existerar inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Har haft en Aeron i flera år nu, och tycker inte det är en chill stol. Den är inte särskilt bekväm, vilket delvis är poängen med den. Jag tycker den inte direkt tvingar dig att sitta "rätt", men den tvingar dig att ofta ändra ställning med små mikrojusteringar som hjälper att hålla blodflödet igång lite och gör att du inte blir så styv i kroppen. Använder den faktiskt för långa spelsessioner av just den anledningen. Chillar jag i soffan och lirar PS i 4 timmar får jag ont i ryggen, men i min Aeron kan jag sitta och spela framför min PC i 12 timmar utan problem.

Det är oavsett min favoritstol någonsin. Hade stora problem med min rygg efter att använt en (dyr) gamingstol i tre år, men efter bara någon månad med min Aeron vaknade jag inte längre upp mitt i natten nästan gråtandes av smärta

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

https://www.sono.se/varumarke/kontorsstol-kab-seating-directo...

200KG stöd, fantastisk för rygg och långa dagar sittandes. Överviktiga kan även kombinera KAB stolar med fotpall. Ryggstödet är superstabilt. Helt annan klass än överprisade märkesstolar som Herman Miller etc. som säljer för utseende/märke snarare än funktion. Med KAB får man stol för hela prislappen.

Är inne på tredje året med min KAB Director stol nu. Köpte den när jag började få ont i ländryggen efter en överbelastningsskada som vart värre varje dag (sitter mycket). KAB stolen blev vändpunkten, ryggen började läka och inte ont en dag sedan dess. Helt annan känsla av att verkligen kunna lita på ryggstödet hjälper enormt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

KAB Controller

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vilken modell är det?

DXRacer, DRIFTING Gaming Chair - OH/DF61/NWB

Permalänk
Skrivet av Gx rade:

Någon som vet vars i sverige man kan testa high end premium stolar? Typ Herman miller? Känns sådär att köpa en så dyr stol sen kanske den inte passar mig...

Om du bor i närheten av Stockholm så har djp workspace ett ganska stort utbud inkl. Aeron och Embody från Herman Miller. Man är välkommen dit och ”prov-sitta-jobba” där en längre stund, så bjuder de även på kaffe.

Min åsikt ang stolar:
Jag hade Ikea Markus i många år och trivdes väl med den, men när den efter ca 10 år började se lite tråkig ut så uppgraderade jag till en Embody och jag är supernöjd med den.

Jag provade Aeron (hos djp) och om man sitter ”upprätt” är den fantastisk.

Men, jag har en ”sitt stil” som gör att Aerons form på sittdyna med sin hårda plastram/kant inte funkar alls. Jag tar ofta gärna upp ett ben under mig, om vartannat. Jag varierar och lutar mig i sidled. Detta gör att Embody stolen passade mig mycket bättre den har en större och plattare sits som gör att jag bekvämt kan ”hoppa runt i sittställning precis så mycket som jag vill”.

Rekommenderar varmt Embody, men förstår oxå att inte alla har råd eller vill lägga 18kr++ på en stol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

KAB Controller

Håller med, kan varmt rekommendera KAB Controller. Bästa stolen jag någonsin ägt. Ställ in den rätt och sitt in den en vecka och du kan sitta dygnet runt utan att det blir obekvämt. Kostar en del dock men helt klart värt det.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Hatar människor i alla dessa trådar som alltid ska säga ''kÖp iNtE eN gAmIng stOl!!!'' Nä kanske för att 95% av alla andra kontorstolar har inga eller få inställningsmöjligheter. Det är just det som är grejen med gamingstolar att dom har så många inställingar att ändra på enligt mig.

Fast detta stämmer bara om man köper basic stolar och då är det samma veva med "gaming" stolar också?

Har själv i alla år kört med ikeas 299kr läderstol (inte funnits nu på flera år samt tror den första köpte vi på ÖB) men efter att ha haft en noblechairs (armstödet gick av inom ett år) så köpte jag en begagnad kinnarps 6000 med runt 20 år på nacken för 500kr och fy satan vilken enorm skillnad det är på stol! något så ofantligt mycket bättre även fast den har 20 år på nacken, och prisvärdhet är inte ens jämförbart, en gaming stol måste man få betalt för att använda för att dom ens ska komma i närheten!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Jag testade nyligen denna stol på Elgiganten https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingstolar-gamingb...
Den var extremt skön att sitta i. Riktigt mjuk och skön. Hade jag inte haft en dyr Dxracer stol redan är jag säker på att jag skulle köpa denna stol direkt. Min egen stol har utgått från sortimentet så därför länkar jag inte den här.

Jag har en sån Arozzi, inte alls nöjd med den, trots att den är ganska dyr så känns den billig.
Armstöden är fladdriga och stolen vill snurra åt vänster när jag sitter i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Den är vanlig men jag förstår inte varför med tanke på att det är mer av en fåtölj snarare än en kontorsstol. Stöd för ryggen existerar inte

Det seriösa svaret är att den är inte särskilt bra alls förutom priset. Enormt få inställningsmöjligheter, det går inte ens att justera armstöden! Dåligt stöd i svanken. Konstig vinkel på ryggstödet. Den jag har (men bara använder för att lägga kläder på numera) är av den äldre varianten med konstskinn så det kan ha ändrats nåt sen dess.

Men, som flera andra påpekat innan så är allas kroppar olika.

Den största fördelen är väl att det finns Ikea överallt så det är lätt att provsitta en. 😎

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om Håg Capisco. Har kört den kontorsstolen hemma i 15 år nu och den håller än idag. Köpte även in en extra för några år sedan att ha på kontoret. Det finns armstöd och nackstöd som tillbehör om man nu vill ha det. Du kan hitta en stol för runt eller under 5000 kr på Blocket eller Marketplace.

Grejen med denna stolen är att jag kan sitta i den 10 timmar+ under en dag utan att få problem med rygg eller liknande. Det är därför jag fastnade för den. Kan rekommendera att testa, kanske är något för dig också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Någon som vet vars i sverige man kan testa high end premium stolar? Typ Herman miller? Känns sådär att köpa en så dyr stol sen kanske den inte passar mig...

DPJ i Stockholm

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Jag har haft två stycken Markus och tycker inte alls de är särskilt bra. Billiga ja, men i övrigt är dom verkligen inget speciellt.
När jag jobbade hemma 5 dagar i veckan under en period så tog det inte lång tid innan dynan var totalt genomsutten. Fick sätta mig på en kudde till slut för att inte baken skulle ta allt för mycket stryk.
Båda stolarna är utbytta mot Kinnarps 8000 Plus samt RH Logic 4 nu, båda över 20 år gamla men ändå väsentligt bättre än Markus-stolen.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Blev rekommenderad denna video igår, inte kollat igenom hela men sitter själv o funderar på ny stol.

Känns som en rätt så bra genomgång av olika stolar, med insyn på sittposition, justering och komfort, även på personens längd.
Den kanske kan hjälpa med sökandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

https://www.sono.se/varumarke/kontorsstol-kab-seating-directo...

200KG stöd, fantastisk för rygg och långa dagar sittandes. Överviktiga kan även kombinera KAB stolar med fotpall. Ryggstödet är superstabilt. Helt annan klass än överprisade märkesstolar som Herman Miller etc. som säljer för utseende/märke snarare än funktion. Med KAB får man stol för hela prislappen.

Är inne på tredje året med min KAB Director stol nu. Köpte den när jag började få ont i ländryggen efter en överbelastningsskada som vart värre varje dag (sitter mycket). KAB stolen blev vändpunkten, ryggen började läka och inte ont en dag sedan dess. Helt annan känsla av att verkligen kunna lita på ryggstödet hjälper enormt.

Tack snälla, om ekonomin löser sig någon gång så får jag skaffa den där. Mvh

Permalänk

Vi som sitter mycket och producerar musik exempelvis, i alla fall i professionella studios så kör vi Herman Miller. Har aldrig problem med rygg, rumpa eller nacke längre. De är dyra, precis som en bra säng, men det är viktigt om man ska spendera halva vakna tiden i en stol:
https://www.hermanmiller.com/en_eur/

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Malmstolen 4000 (7000 kanske är ännu bättre) samt Herman Miller Aeron(?) är väl två kontorsstolar som jag suttit riktigt bra i längre perioder. Om det är kortare perioder så tycker jag våra kontorsstolar på jobbet för typ 4000 sek funkar men när man väl sitter under längre perioder så viker dem sig men hade enkelt löst sig med att addera en sittkudde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dudemeister:

Om du bor i närheten av Stockholm så har djp workspace ett ganska stort utbud inkl. Aeron och Embody från Herman Miller. Man är välkommen dit och ”prov-sitta-jobba” där en längre stund, så bjuder de även på kaffe.

Min åsikt ang stolar:
Jag hade Ikea Markus i många år och trivdes väl med den, men när den efter ca 10 år började se lite tråkig ut så uppgraderade jag till en Embody och jag är supernöjd med den.

Jag provade Aeron (hos djp) och om man sitter ”upprätt” är den fantastisk.

Men, jag har en ”sitt stil” som gör att Aerons form på sittdyna med sin hårda plastram/kant inte funkar alls. Jag tar ofta gärna upp ett ben under mig, om vartannat. Jag varierar och lutar mig i sidled. Detta gör att Embody stolen passade mig mycket bättre den har en större och plattare sits som gör att jag bekvämt kan ”hoppa runt i sittställning precis så mycket som jag vill”.

Rekommenderar varmt Embody, men förstår oxå att inte alla har råd eller vill lägga 18kr++ på en stol.

Var så jäkla nära förra BF att köpa en LG Embody, men allt knarrande av att röra ryggen var något som fick mig att backa. Eftersom jag oftast sitter i tyst rum hemma när jag jobbar så hade de knarrandet stört mig något fruktansvärt. När man spelar och har lurar/andra ljud omkring sig är det väl en sak men inte annars. Det är inget du stört dig på alls?