Permalänk
Medlem

Ny kontorsstol

Är ute efter någon vettig stol att sitta på, behöver någon stol där armstöd helst kan sänkas till under 80cm iaf då datorbordet är lite lägre. Jag föredrar tyg, katten föredrar läder - så får bli tygstol.
Sneglat på Kinnarps-stol som vi har på jobbet men de är ohyggligt dyra och inget jag kan rättfärdiga för frun. Diverse gaming-stolar verkar vara samma lika allihopa. Nån rekommendation i jungeln? Vet att en del sweclockare köpte från Amazon tidigare, hur är det med dessa stolar i kvalitet?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Är ute efter någon vettig stol att sitta på, behöver någon stol där armstöd helst kan sänkas till under 80cm iaf då datorbordet är lite lägre. Jag föredrar tyg, katten föredrar läder - så får bli tygstol.
Sneglat på Kinnarps-stol som vi har på jobbet men de är ohyggligt dyra och inget jag kan rättfärdiga för frun. Diverse gaming-stolar verkar vara samma lika allihopa. Nån rekommendation i jungeln? Vet att en del sweclockare köpte från Amazon tidigare, hur är det med dessa stolar i kvalitet?

max pris???

Permalänk
Medlem

Fractal Design släppte precis dessa stolar https://www.inet.se/hitta?q=refined
Sweclockers har även gjort sin egen recension på denna stol https://www.youtube.com/watch?v=57mfTedQazc

Jag testade nyligen denna stol på Elgiganten https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingstolar-gamingb...
Den var extremt skön att sitta i. Riktigt mjuk och skön. Hade jag inte haft en dyr Dxracer stol redan är jag säker på att jag skulle köpa denna stol direkt. Min egen stol har utgått från sortimentet så därför länkar jag inte den här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

max pris???

Ser högst att det inte är mer än 5k, kan luta mig över det en bit dock, vill inte ha nåt begagnat dock

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Ser högst att det inte är mer än 5k, kan luta mig över det en bit dock, vill inte ha nåt begagnat dock

köpte mig själv en secretlab stol för ca 3 år sen (Titan evo classic)
var lite skeptisk med tanke på priset men gav dom en chans och ångrar mig inte
riktigt bra (i mitt tycke) och ser nästan ny ut fortfarande trots x antal timmar i den,
väntar man till black friday så bruka dom ha bättre priser vilket inte är långt bort
ligger väl på lite över 500 euro idag beroende på modell

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Såvida du inte får råd från någon som har samma kroppsform som dig samt samma sittvanor så skulle jag ta alla råd med en nypa salt. Vill du ha en bra stol så får du jobba för det. Dvs, ut o testa dem

(Byggkvalitet kan du såklart få tips om)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Köp inte "gaming" stolar, det är generellt ingen bra affär i längden, varken för kroppen eller plånboken. Leta istället upp en bättre begagnad märkes stol, ex Kinnarps för kanske 3000 kr. De håller formen förvånandsvärt länge, krävs en hel del för att slita ut dem.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kanske denna kan vara värd att titta närmare på https://www.datormagazin.se/2024/test-thunder-x3-xtc/

Permalänk
Medlem

Har testat Noblechairs, Secret Lab, Jysk, MaxMount, ThunderX3 (NetonNet) mm... Ändå har jag alltid valt att gå tillbaka till min IKEA Markus då jag anser att komforten i en sådan är oslagbar sedd till priset (2490;- f.n)

Perfekt om man är lite längre, robusta solida armstöd som inte ranglar vilket majoriteten gör och hela 10 års garanti!
Min första IKEA Markus började knarra i gasfjädern efter 8 år, kvitto fanns givetvis inte kvar men IKEA bytte ut den mot en ny utan konstigheter.

Jag valde även att byta ut hjulen mot kompletta inlineshjul från Amazon för 400 spänn...stolen blev totalt knäpptyst så fort man rullar och detta kit var modellanpassat just för denna stol.

Vill du inte jaga en begagnad Kinnarps stol, så lägger jag min röst på en Markus!

Permalänk
Medlem

kontorstol för den budgeten så är det väl nästan bara begagnat som gäller tyvärr.

har en begagnad kinnarp 8000 plus och en rh logic 400 hemma jag fick för 5000 respekive 3000kr, nöjd med båda, märker inte av att de var begagnade, dvs tyg intakt, inga fläckar osv.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts hade jag aldrig vågat beställa en stol jag inte kan provsitta. Testade själv runt "hela" GBGs sortiment med omnejd av gamingstolar för några år sedan, endast en av typ 20 stolar kändes tillräckligt bra och värd priset. Var sugen på en Secret Labs ett tag, men efter att ha provsuttit en bättre begagnad hos polaren insåg jag att jag tyckte sitsen var alldeles för hård, men man vänjer sig kanske. Noblechair som nämnts var tex åt helsicke för smal över axlar/rygg och tvingade mig krumma ryggen på ett obehagligt vis.
Så mitt råd är helt enkelt att se till att ha ok på retur (oerhört drygt att montera och demontera dock) eller provsitt innan, för det är så jäkla individuellt med stolar.

Permalänk
Medlem

Guide för köp av en riktig kontorsstol 👍

I denna tråden hittar ni mycket och bra information.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ikea Markus

Permalänk
Medlem

Nöjd med med min DXracer. Har haft den några år nu. Fortfarande lika skön.

Permalänk
Medlem

Tipsar om Rekomo. Där har dom begagnade och fixade stolar från kontor och offentliga verksamheter.
Jag har en Kinnarps 8000 från 2003 som jag haft i sex år typ. Den ser nästan som ny ut.

Permalänk
Medlem

Malmstolen 7000 köpte jag(12k exk moms). Helt ok men inget särskilt. Betydligt bättre än min gamla Kinnarps 6000 iaf.

Var och testade ut hos en ergonomi åf men tyckte det var svårt ändå att välja ut.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

har denna: https://www.inet.se/produkt/6611443/thunderx3-xtc-mesh-svart
Riktigt nöjd, haft den i ett år nu ungefär och den håller för mitt feta arsle fortfarande.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

Tips på bra stol för en 150 kg snubbe?
Även kinnarps tycks gå av på mitten efter bara några månader.

Permalänk
Medlem

Den enda vettiga stolen jag känner till är begagnad. Går ibland att hitta Kinnarps och andra kända märken för 1000kr eller lägre vid utförsäljning/flyttstäd/…

För några år sedan när Universitetet skulle flytta lokaler så slängdes minst ett hundratal som ingen ville ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tips på bra stol för en 150 kg snubbe?
Även kinnarps tycks gå av på mitten efter bara några månader.

Spontan grej skulle kunna vara att leta upp en verkstad i närheten, de allra flesta bilmekaniker har en svets, och kan på så sätt förstärka underredet på godtycklig stol med metalldelar

Permalänk
Medlem

Jag fastnade för Noblechairs Hero med deras "hybridklädsel", köpte för ca 1,5 år sedan så fortfarande lite för ny för att uttala mig om kvaliteten men än så länge ser och känns den helt ny i varje fall.

Mycket nöjd med inställningsmöjligheterna och att man till skillnad från de flesta riktiga kontorsstolar kan fälla bak den så långt att man ligger bekvämt i den. Brukar göra det när jag spelar med handkontroll, tittar på TV eller om jag sitter med och lyssnar på längre webbinar där jag är mer passiv deltagare. Materialet i klädseln verkar också hålla bra, vi har katter och de klättar upp i stolen ibland men än så länge har den klarat sig helt utan märken. Det andas dessutom bättre än vanligt fejkläder så man slipper de där kopiösa mängderna med rövsvett som det kan bli med material som inte andas.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt flera på Amazon (förut på amazon.de). Bra utbud, pris och kvalité.

Permalänk
Skrivet av SnowgubbeN:

Har testat Noblechairs, Secret Lab, Jysk, MaxMount, ThunderX3 (NetonNet) mm... Ändå har jag alltid valt att gå tillbaka till min IKEA Markus då jag anser att komforten i en sådan är oslagbar sedd till priset (2490;- f.n)

Perfekt om man är lite längre, robusta solida armstöd som inte ranglar vilket majoriteten gör och hela 10 års garanti!
Min första IKEA Markus började knarra i gasfjädern efter 8 år, kvitto fanns givetvis inte kvar men IKEA bytte ut den mot en ny utan konstigheter.

Jag valde även att byta ut hjulen mot kompletta inlineshjul från Amazon för 400 spänn...stolen blev totalt knäpptyst så fort man rullar och detta kit var modellanpassat just för denna stol.

Vill du inte jaga en begagnad Kinnarps stol, så lägger jag min röst på en Markus!

Håller med helt, köpte 2 för över 4 år sedan nu, då kostade de t.o.m bara 1600kr styck. Har inte hittat en stol närheten så bra i prisklassen. 10 års garanti är fan inte dåligt heller.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem

Har suttit på många olika Kinnarps både på kontor och även hemma.. och jag gillar dom, men föredrar Haworth Fern då den passar min kropp bättre: https://shopping.haworth.com/en-se/products/fern-office-chair

Fern har i mitt tycke t.ex. mycket skönare sittdyna än Kinnarps om du sitter många timmar på den. När en Kinnarps bottnar ut är den verkligen inte skön, då det i princip sitter metalldelar som trycker rakt in i bakbenen under skummet. Jag kan i jämförelse i princip sitta en 12-14 timmar på en Fern utan att få ont i baken.

Som många andra skriver beror det dock på hur mycket du väger och hur din kropp är formad, jag chansade efter att ha sett många recensioner och ångrar det inte, men var också redo att skicka tillbaka den om den inte hade passat mig.

Har även provsuttit Steelcase Leap och Herman Miller Aeron, men gillade inte sittdynan/meshen lika mycket på dom.

Har i övrigt haft allt ifrån billigare kontorsstolar som Markus från Ikea.

Personligen ångrar jag inte att jag sparade lite längre och köpte en dyrare stol, men förstår att inte alla har den möjligheten/resonerar så. Allt beror på hur länge du sitter på den och hur mycket du kan försvara kostnaden för din respektive som du skriver.

Permalänk
Medlem

Det har alltid förvånat mig att ingen (som jag vet) inte raidar skroten och fixar till bilstolar med kontorsstolsunderrede och säljer.

Jag skulle vilja ha en sådan.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Sitter sen några veckor tillbaka i en recliner fåtölj (sjukt bekvämt!!) varierat med lite marklyft för att stärka ryggen emellanåt som jag har i rummet bredvid här nere i källaren.

Varierar mellan denna och en äldre, knappt oanvänd Kinnarps 8000 med nya armstöd.
Föredrar den här äldre varianten då nästintill alla nya kontorsstolar har så sjukt aggresivt svankstöd som jag inte blir klok på.

Typ den här modellen som jag fick tag i begagnat för 1000kr.

Köpte en mindre bordsskiva på bauhaus som jag sågat till och sedan klätt in med en gammal oversize musmatta och häftat på baksidan.

När jag kliver ur så lägger jag bara upp tgbord och mus på skrivbordet, lägger skivan på högkant bredvid mig och sen sänker ner reclinern.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem

Hatar människor i alla dessa trådar som alltid ska säga ''kÖp iNtE eN gAmIng stOl!!!'' Nä kanske för att 95% av alla andra kontorstolar har inga eller få inställningsmöjligheter. Det är just det som är grejen med gamingstolar att dom har så många inställingar att ändra på enligt mig.

Permalänk

Jag använder Kinnarps både privat och professionellt, och det fungerar utmärkt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Nöjd med med min DXracer. Har haft den några år nu. Fortfarande lika skön.

Vilken modell är det?

Permalänk
Medlem

Någon som vet vars i sverige man kan testa high end premium stolar? Typ Herman miller? Känns sådär att köpa en så dyr stol sen kanske den inte passar mig...