Permalänk
Medlem

Efter att ha läst ungefär alla forum och recensioner om stolar jag kunde hitta så slutade det med att jag köpte en begagnad Kinnarpsstol på en firma som säljer begagnade kontorsmöbler. Ångrar mig inte en sekund och är otroligt nöjd med mitt köp. Snart ägt den i en vecka och flinar så fort jag tänker på hur skön den är. Provsatt en Arozzi vernazza innan på elgiganten som jag också tyckte var rätt skön men kvalitetskänslan du får med en kinnarps är svår att hitta.
Anledningen att det blev en kinnarps är för att det var nära till hands, jag kollade överallt efter RH logic och Malmstolen också men kunde varken hitta en på blocket eller på varubolaget.
Pris? Undrar du säkert. 3400kr fick jag böta för den vilket kan verka lite saftigt för säkert en 5-10 år gammal stol men jag fick 3 års garanti på den också så jag kan inte klaga. Dom är lite billigare på blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BneT:

Jag har själv inte haft armstöd till mina stolar så kan inte svara på det. Jag använder de delarna som sticker ut horisontellt från ryggstödet för armbågarna som du nämner som armstöd, och har inte känt att jag har behövt något extra armstöd på mina. Det bästa är ju att testa stolen och se vad man tycker om den, men det kanske du redan har gjort.

Har testat den och tycker den känns riktigt skön i och me datt den får en att naturligt sitta bättre med ryggen i och med sittdynan. Saknar dock armstöd lite längre fram, lutar man sig bakåt kan de bakre stöden passa för armbågarna mitt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Beställde precis en likadan - hoppas att den håller måttet!

/Daniel

Det gjorde jag med! Kommer imorgon efter lite leverans strul skulle kommit igår annars.
Dela gärna vad du tycker om din

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Det gjorde jag med! Kommer imorgon efter lite leverans strul skulle kommit igår annars.
Dela gärna vad du tycker om din

Sitter i den nu!
Jag hade en Svive Gemini innan och denna känns faktiskt bättre att sitta i, kanske inte lika skön att luta tillbaka och lägga upp fötterna på skrivbordet och kolla på någon film

Men man sitter extremt mycket bättre i den. Så efter 4h sittandes så är jag i alla fall väldigt nöjd än så länge

/Daniel

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB - Qnap TS-464 - 40 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Sitter i den nu!
Jag hade en Svive Gemini innan och denna känns faktiskt bättre att sitta i, kanske inte lika skön att luta tillbaka och lägga upp fötterna på skrivbordet och kolla på någon film

Men man sitter extremt mycket bättre i den. Så efter 4h sittandes så är jag i alla fall väldigt nöjd än så länge

/Daniel

Går från en gammal DXRacer King som varit med ett tag. Ska dela vad jag tycker när jag får min förhoppningsvis snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Sitter i den nu!

/Daniel

Nu är min ThunderX3 XTC Mesh Svart ihopmonterad.
Första man tänker på är att man kan ju sätta typ datorfläktar eller dylikt, kanske även peltier/tec kylare överallt bakom meshen på både "dynan" och ryggen om man vill ha det riktigt kallt! haha
När man suttit ett tag så märker man att det verkligen inte behövs speciellt om man har takfläkt för bara den märks av när man sitter i stolen
Tror inte man kan få någon svalare stol, sån här har jag letat länge efter 👌
Får se vad livslängden är, hoppas den kommer hålla ett tag.
Tycker den är väldigt skön att sitta i, ryggstödet/lumbar support är perfekt för mig!
Men det är bara några timmar man använt den än.

@BigO161107 tack för tipset älskar stolen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Äger Herman miller Aeron och Mirra2, har tidigare haft HÅG Capisco och Malmstolen 4000/R4. Absolut kostade det men min rygg tackar mig. Kan idag sitta på Aeron/Mirra2 i minst 6-7h/dag utan några konstigheter.

Man måste prova sig fram skulle jag säga.

Jag funderar på Aeron eller Herman Miller Embody eller Malmstolen 4000 m. DUX-dyna alt. RH 400.
Har lite krabba med ländryggen.

Nån gissning om vilken som har bäst stöd för ländryggen?

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Nu är min ThunderX3 XTC Mesh Svart ihopmonterad.
Första man tänker på är att man kan ju sätta typ datorfläktar eller dylikt, kanske även peltier/tec kylare överallt bakom meshen på både "dynan" och ryggen om man vill ha det riktigt kallt! haha
När man suttit ett tag så märker man att det verkligen inte behövs speciellt om man har takfläkt för bara den märks av när man sitter i stolen
Tror inte man kan få någon svalare stol, sån här har jag letat länge efter 👌
Får se vad livslängden är, hoppas den kommer hålla ett tag.
Tycker den är väldigt skön att sitta i, ryggstödet/lumbar support är perfekt för mig!
Men det är bara några timmar man använt den än.

@BigO161107 tack för tipset älskar stolen

Ingen orsak, kul att du är nöjd!

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelBritta:

Jag funderar på Aeron eller Herman Miller Embody eller Malmstolen 4000 m. DUX-dyna alt. RH 400.
Har lite krabba med ländryggen.

Nån gissning om vilken som har bäst stöd för ländryggen?

Sorry för sent svar. Jag hade missat att svara totalt!

Jag har också lite problem med min ländrygg och Aeron passade mig bäst. Men ta det med en nypa salt. Jag skulle rekommendera att testa stolen alla dagar i veckan

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem

Någon mer som testat IKEA Grönfjäll? Skall man satsa med eller utan nackstöd?

Haft en IKEA Markus men gillar inte att det inte går att höja / sänka armstöden så när den gett upp efter 13 år så är det dags att testa något nytt.

Var på Jysk och Mio och inte mycket förutom "Gamingstolar" som jag är rädd står för högt pris och låg kvalitet. Bor tyvärr långt från närmsta IKEA så kan inte åka och testa själv vilket inte är så optimalt.

https://www.ikea.com/se/sv/p/groenfjaell-kontorsstol-med-arms...
https://www.ikea.com/se/sv/p/groenfjaell-kontorsstol-med-arm-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Någon mer som testat IKEA Grönfjäll? Skall man satsa med eller utan nackstöd?

Haft en IKEA Markus men gillar inte att det inte går att höja / sänka armstöden så när den gett upp efter 13 år så är det dags att testa något nytt.

Var på Jysk och Mio och inte mycket förutom "Gamingstolar" som jag är rädd står för högt pris och låg kvalitet. Bor tyvärr långt från närmsta IKEA så kan inte åka och testa själv vilket inte är så optimalt.

https://www.ikea.com/se/sv/p/groenfjaell-kontorsstol-med-arms...
https://www.ikea.com/se/sv/p/groenfjaell-kontorsstol-med-arm-...

Markus är väldigt o-ergonomisk, så om du suttit i en sån där stolen tvingar huvudet in i ett nackstöd så känns det kanske som att det är det man ska ha, för att du är van vid det.

Frågan är då kanske; sitter du bekvämt så? Då kanske du vill ha ett nackstöd. Det är också väldigt skönt att ha nackstöd om man ska lägga ner stolen i liggande läge, om man gillar att ligga ner och kolla serier eller vad man nu gör i liggande läge.

Vill du sitta ergonomiskt så behövs inte nackstöd alls.

Har faktiskt kollat på den stolen du länkade och den ser inte alltför dum ut. Ska försöka testa den någon dag och se om jag sitter skönt i den. Som jag nämnt innan i tråden så är det väldigt inviduellt vad man sitter skönt i.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Markus är väldigt o-ergonomisk, så om du suttit i en sån där stolen tvingar huvudet in i ett nackstöd så känns det kanske som att det är det man ska ha, för att du är van vid det.

Frågan är då kanske; sitter du bekvämt så? Då kanske du vill ha ett nackstöd. Det är också väldigt skönt att ha nackstöd om man ska lägga ner stolen i liggande läge, om man gillar att ligga ner och kolla serier eller vad man nu gör i liggande läge.

Vill du sitta ergonomiskt så behövs inte nackstöd alls.

Har faktiskt kollat på den stolen du länkade och den ser inte alltför dum ut. Ska försöka testa den någon dag och se om jag sitter skönt i den. Som jag nämnt innan i tråden så är det väldigt inviduellt vad man sitter skönt i.

Grejen är att armstöden tar i skrivbordet så har väl snarare suttit lite framåtlutad för att "nå" skrivbordet så absolut inte ergonomiskt men hållbarheten är ju otroligt bra. Sitsen som ger sig efter 12-13 år.

Kör utan nackstöd då, ligger jag ned och kollar något så blir det soffan fåtölj framför tv:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Grejen är att armstöden tar i skrivbordet så har väl snarare suttit lite framåtlutad för att "nå" skrivbordet så absolut inte ergonomiskt men hållbarheten är ju otroligt bra. Sitsen som ger sig efter 12-13 år.

Kör utan nackstöd då, ligger jag ned och kollar något så blir det soffan fåtölj framför tv:n

Okej, då förstår jag.

Snabb lektion i hur man sitter ergonomisk:

Sitsen ska vara rätt långt ner så att du har fötterna stadigt i golvet, så att du känner att trycket kommer upp ur benen in i svanken.

Om du känner bak i svanken så har du som 2 knölar, där nånkring ska trycket ligga från svankstödet.

Det är ovant i början om man är van vid annan stol men kan rekommendera att börja sitta bra. Jag slarvade med det och det får jag verkligen sota för i senare år.

Liten video där en expert förklarar hur det går till.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Det låter som att armstöden är feljusterade.

Börja med att justera stolens höjd så att båda fötterna når golvet (eller en fotpall). Se till att låren inte vilar på stolskanten, då det kan strypa blodtillförseln.

Justera sedan armstöden så att armarna kan vila bekvämt utan att belasta axlar, skuldror eller nacke.

Ställ in skrivbordshöjden så att den ligger precis i nivå med armstöden.

Justera armstöden horisontellt så att du kan rulla in stolen nära bordskanten, så att magen nästan når fram, utan att armstöden slår i bordet.

Det kan finnas hinder för att uppnå en optimal inställning, men då får man försöka hitta en lösning.

Ergonomi är ett intressant begrepp – det handlar i grunden om att sitta på ett sätt som är avslappnat och bra för kroppen. Även om en specifik position ofta rekommenderas, vet vi numera att det är skadligt att hålla sig fast i en enda position, oavsett hur ergonomiskt bra den anses vara.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det låter som att armstöden är feljusterade.

Börja med att justera stolens höjd så att båda fötterna når golvet (eller en fotpall). Se till att låren inte vilar på stolskanten, då det kan strypa blodtillförseln.

Justera sedan armstöden så att armarna kan vila bekvämt utan att belasta axlar, skuldror eller nacke.

Ställ in skrivbordshöjden så att den ligger precis i nivå med armstöden.

Justera armstöden horisontellt så att du kan rulla in stolen nära bordskanten, så att magen nästan når fram, utan att armstöden slår i bordet.

Det kan finnas hinder för att uppnå en optimal inställning, men då får man försöka hitta en lösning.

Ergonomi är ett intressant begrepp – det handlar i grunden om att sitta på ett sätt som är avslappnat och bra för kroppen. Även om en specifik position ofta rekommenderas, vet vi numera att det är skadligt att hålla sig fast i en enda position, oavsett hur ergonomiskt bra den anses vara.

Något i denna stilen kanske, jag sitter dock oftast mycket närmare skrivbordet än vad som visas på bilden.
https://i.redd.it/d6c7uiamap791.jpg

Den där bilden var verkligen skev, inga 90 grader alls. Är det finn fem fel eller

Permalänk
Medlem

Vet att jag inte sitter perfekt, därav anledningen till att hitta en annan modell.

Skrivbordet jag har är också del i det hela med låder undertill och är inte ljusterbart. Får väl bli nästa grej om det går att hitta något som inte är enormt fult. Svårt med svart / vitt när allt annat är i trä.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den där bilden var verkligen skev, inga 90 grader alls. Är det finn fem fel eller

Det behöver ju inte vara 90 grader så ja, det hade väll varit bättre i detta fallet att skippa den texten eller angivet ett intervall. Men jag tog bort bilden nu eftersom det uppenbarligen var mer vilseledande.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Det behöver ju inte vara 90 grader så ja, det hade väll varit bättre i detta fallet att skippa den texten eller angivet ett intervall. Men jag tog bort bilden nu eftersom det uppenbarligen var mer vilseledande.

Det var inte menat att vara så kritisk, jag menade bara att det stod 90 grader på flera ställen som var långt från 90 grader ritat. När det blir så motsägelsefullt blir det svårt att veta vilken information man ska välja att lita på