Permalänk
Medlem

Köp en Herman Miller Aeron, refurbed, bästa stolen jag haft. Jag har den första generationen. Känns och ser fortfarande ny ut, säkert 10 år gammal.
Provsitt om du kan, vilket man bör göra innan man köper en stol.
Jag sitter låååånga pass framför datorn när jag väl sitter.

Köpte ett tredjeparts nackstöd för några år sen, men det används sällan.
Jag upprepar, köp inte nya kontorsstolar!
Visserligen har du typ 20 års garanti på stolen, tror det är 12+8 om du registrerar köpet, men vafan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Jag valde också en refurbished Herman Miller Aeron, fast en gen2. Sjukt nöjd. Jag provsatt i butik innan så jag var ganska säker på att den skulle bli bra.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Jag valde också en refurbished Herman Miller Aeron, fast en gen2. Sjukt nöjd. Jag provsatt i butik innan så jag var ganska säker på att den skulle bli bra.

Googlade bild på den. Nät-rygg, låg rygg och inget stöd för varesig nacke eller huvud.. å de skulle ha över 22000kr för en begagnad dessutom..

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Googlade bild på den. Nät-rygg, låg rygg och inget stöd för varesig nacke eller huvud.. å de skulle ha över 22000kr för en begagnad dessutom..

22k+ = inte begagnad, har du länk?

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

22k+ = inte begagnad, har du länk?

Kanske inte begagnad, men jag läste remastered som refurbished
https://www.aktivmiljo.se/produkt/herman-miller-aeron-kontors...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BneT:

Jag kan tipsa om Håg Capisco. Har kört den kontorsstolen hemma i 15 år nu och den håller än idag. Köpte även in en extra för några år sedan att ha på kontoret. Det finns armstöd och nackstöd som tillbehör om man nu vill ha det. Du kan hitta en stol för runt eller under 5000 kr på Blocket eller Marketplace.

Grejen med denna stolen är att jag kan sitta i den 10 timmar+ under en dag utan att få problem med rygg eller liknande. Det är därför jag fastnade för den. Kan rekommendera att testa, kanske är något för dig också.

Finns det en förlängning av armstödet? Den vanliga stolen har ju "stöd" men sitter längre bak näsan som "för armbågarna". Jag tycker om allt annat med stolen men hade velat ha armstöd längre fram.

Permalänk
Medlem

Äger Herman miller Aeron och Mirra2, har tidigare haft HÅG Capisco och Malmstolen 4000/R4. Absolut kostade det men min rygg tackar mig. Kan idag sitta på Aeron/Mirra2 i minst 6-7h/dag utan några konstigheter.

Man måste prova sig fram skulle jag säga.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Nätrygg ger ventilation vilket är viktigt när man sitter länge i stolen. Ryggen bör sluta i axelhöjd (vilket Aeron gör) och nackstöd är inte nödvändigt för att sitta ergonomiskt. Det är inte en recliner vi pratar om.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Fick en HM Aeron under pandemin, super najs stol förutom att min har börjat gnissla något jävulskt..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Nätrygg ger ventilation vilket är viktigt när man sitter länge i stolen. Ryggen bör sluta i axelhöjd (vilket Aeron gör) och nackstöd är inte nödvändigt för att sitta ergonomiskt. Det är inte en recliner vi pratar om.

Nätrygg ger inget stöd.

Permalänk
Medlem

Det ABSOLUT bästa är om en kan hitta en refurbished Kinnarps 6000/8000. Går inte köpa nya som privatperson vad jag vet. Ett hyfsat alternativ är vilken gamingstol som helst med rätt inställningar och bra hållning.

Visa signatur

AMDAMDAMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Nätrygg ger inget stöd.

Alla Aeron har svankstöd i någon form. Min rygg älskar den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Alla Aeron har svankstöd i någon form. Min rygg älskar den.

Nät = inget stöd, kan likagärna vara ett stort hål där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Har du provsuttit den själv? Det ser ut som vanligt nät, men det är elastiskt och ger väldigt bra stöd. Inte alls samma sak som en billig stol med vanlig mesh. Varit tvungen att sitta i sånna förut och det är verkligen ingen höjdare (för min kropp iaf), så jag förstår dig ifall det är vad du tänker på när du ser Aerons mesh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Måste fråga, vad är bra med den?
Den är vanlig men jag förstår inte varför med tanke på att det är mer av en fåtölj snarare än en kontorsstol. Stöd för ryggen existerar inte

Svårt o säga, då allt är relativt, men den är ju inte i närheten så mjuk som en fåtölj kan framstå.
Sen så är ju "nätet" på ryggen såpass starkt/välgjort att åtminstone jag känner av tillräckligt med stöd.

Innan jag gick tillbaka till en Markus så köpte jag en dyr Noblechairs för 6-7k, men lämnade tillbaka just pga att jag fick värk i ryggen konstant.

Köpte min första Ikea Markus 2007 och sen dess tills idag, "förbrukat" 2st varav båda gick på garanti (knarrat).
Kort beskrivet så kan man säga att jag spenderat ca 1700kr på kontorsstolar under 15 år... baserat på vad stolen kostade då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Finns det en förlängning av armstödet? Den vanliga stolen har ju "stöd" men sitter längre bak näsan som "för armbågarna". Jag tycker om allt annat med stolen men hade velat ha armstöd längre fram.

Jag har själv inte haft armstöd till mina stolar så kan inte svara på det. Jag använder de delarna som sticker ut horisontellt från ryggstödet för armbågarna som du nämner som armstöd, och har inte känt att jag har behövt något extra armstöd på mina. Det bästa är ju att testa stolen och se vad man tycker om den, men det kanske du redan har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Äger Herman miller Aeron och Mirra2, har tidigare haft HÅG Capisco och Malmstolen 4000/R4. Absolut kostade det men min rygg tackar mig. Kan idag sitta på Aeron/Mirra2 i minst 6-7h/dag utan några konstigheter.

Man måste prova sig fram skulle jag säga.

Fan, det låter som att detta skulle bli min framtida stol då. Har suttit i massa stolar, även de du nämnde, men har inte blivit så nöjd.

Nu kan jag sitta typ 30 min. Har en gammal RH-stol som är sliten.

Skrivet av Daniel H.:

Det ABSOLUT bästa är om en kan hitta en refurbished Kinnarps 6000/8000. Går inte köpa nya som privatperson vad jag vet. Ett hyfsat alternativ är vilken gamingstol som helst med rätt inställningar och bra hållning.

Jo det går, det gjorde jag förra sommaren. 10500kr gick den på (Arbetsstol 6784 tror jag den hette) och jag fick sälja den någon månad senare för 6500kr till mitt jobb.

Testade den i en timme på Kinnarps innan jag bestämde mig, men när jag hade stolen hemma så blev jag aldrig riktigt nöjd med hur jag satt i den.

Det är väldigt inviduellt vad man sitter bäst i.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Jag köpte en IKEA Grönfjäll nyligen.Ny i deras sortiment sedan någon månad. Gillar den verkligen än så länge
https://www.ikea.com/se/sv/p/groenfjaell-kontorsstol-med-arms...

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Nätrygg ger inget stöd.

i länken du skicka ovan på "remastered", så ser du ju ländryggstödet i bilderna

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Allt du radar upp där utom priset är positiva punkter.

Nät-rygg (och sits) gör att stolen är sval att sitta på och gör det dessutom lätt att justera svanken.

Mellanhög rygg utan nackstöd ger flexibilitet, exempelvis är det vanligt att man behöver flexa ut bakåt, vilket denna kombination öppnar upp för.

Stolen är dyr, men jag lyckades köpa min från Tyskland (med alla funktioner) för runt 12 500 kr. Visst hade det varit en viss förlust om den inte passat mig, men i detta fall var det lätt värt det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Du kanske ska titta närmare innan du uttalar dig? Det är endast den absolut enklaste modellen som saknar svankstöd, Aron har faktiskt flera olika typer av svankstöd där den mest avancerade är Posturefit SL, där kan man justera upp ett väldigt aggressivt svankstöd.

https://cdn.shopify.com/videos/c/o/v/ec10da6aae8e490caff348d2d9fb45dc.mp4

Men visst, man ska veta att stödet gäller bara i mitten när man sitter korrekt och inte som på ex Kinnarps plu8 där svankstödet löper hela vägen horisontellt(mer eller mindre).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av BneT:

Jag kan tipsa om Håg Capisco. Har kört den kontorsstolen hemma i 15 år nu och den håller än idag. Köpte även in en extra för några år sedan att ha på kontoret. Det finns armstöd och nackstöd som tillbehör om man nu vill ha det. Du kan hitta en stol för runt eller under 5000 kr på Blocket eller Marketplace.

Grejen med denna stolen är att jag kan sitta i den 10 timmar+ under en dag utan att få problem med rygg eller liknande. Det är därför jag fastnade för den. Kan rekommendera att testa, kanske är något för dig också.

Den är underbar. Den bästa stol jag suttit och sitter i.
Kan bara instämma med allt du säger.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av Kimball:

Var så jäkla nära förra BF att köpa en LG Embody, men allt knarrande av att röra ryggen var något som fick mig att backa. Eftersom jag oftast sitter i tyst rum hemma när jag jobbar så hade de knarrandet stört mig något fruktansvärt. När man spelar och har lurar/andra ljud omkring sig är det väl en sak men inte annars. Det är inget du stört dig på alls?

Inget jag berörs av alls. Alla former av ljud och hur man påverkas är ju extremt subjektivt. Är ljudkänslig annars mot surr, pip, brum men inte just lite knarr från en stol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Jag köpte en IKEA Grönfjäll nyligen.Ny i deras sortiment sedan någon månad. Gillar den verkligen än så länge
https://www.ikea.com/se/sv/p/groenfjaell-kontorsstol-med-arms...

Min fru köpte den där åt mig, fast den korta versionen.
Utan ryggstödet, trodde att jag skulle behöva det.
Men saknar inte alls ryggstödet.

Otroligt skön stol, kan sitta timmar utan att värk, eller kännas obekväm.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

har denna: https://www.inet.se/produkt/6611443/thunderx3-xtc-mesh-svart
Riktigt nöjd, haft den i ett år nu ungefär och den håller för mitt feta arsle fortfarande.

Beställde precis en likadan - hoppas att den håller måttet!

/Daniel

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB - Qnap TS-464 - 40 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joacim_nitz:

Herman miller embody. Dyr ja. Fantastisk ja.

Instämmer haft min embody 3 år snart grym!
Jag har Köpt till headrest bara från atlas 😃
Enda nackdel för min del att den kommer utan!

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Skrivet av Dudemeister:

Inget jag berörs av alls. Alla former av ljud och hur man påverkas är ju extremt subjektivt. Är ljudkänslig annars mot surr, pip, brum men inte just lite knarr från en stol.

UPDATE: Lyssnade idag efter ljud i min stol, men jag upplever att den är väldigt tyst. Om jag ”kastar” mig från sida till sida så kan jag höra något lite knakande men vi pratar ytterligt lite. Från själva ryggstödet är det helt tyst oavsett om jag lutar mig bakåt eller vrider på kroppen i bakåtlutat läge.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Min fru köpte den där åt mig, fast den korta versionen.
Utan ryggstödet, trodde att jag skulle behöva det.
Men saknar inte alls ryggstödet.

Otroligt skön stol, kan sitta timmar utan att värk, eller kännas obekväm.

Menar du inte nackstödet? Utan ryggstöd blir det ju mer en pall.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem