Skumt ryskt konto på andriod telefon?

Permalänk
Medlem

Skumt ryskt konto på andriod telefon?

Hej!
Nybliven android användare efter år av iphone vana.

Jag upptäckte att under lägg till konton ligger vad som ser ut som något rysk liknande konto. Bifogar bild där man ser det längst ner på bilden.

Jag noll koll på android så om någon vet vad det kan vara så skulle det hjälpa.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag har också det som alternativ på min mobil (Fairphone 5).
Varför vet jag däremot inte.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det är serbiska för "Företags- eller skolkonto" (Microsoft 365 konto). Misstänker att geolokalisering funkar lite sisådär på era telefoner.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Den blå bilden tyder på att det är ett "Arbetskonto".

Är det en helt ny mobil?
Kolla under "Hantero Konton" i inställningar så ser du vilka konton som ligger kvar på mobilen. Gör en fabriks återställning från inställnings menyn för att se till att telefonen är helt ren från gamla konton.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Det står inte på ryska på din bild.

Längst ner på bilden så står det "пословни или школски налог", vilket är "företags- eller skolkonto" på serbiska.

Längre upp står det också "Microsoft налог" som betyder "Microsoft-konto" på serbiska.

"Företags- eller skolkonto" är ett vanligt begrepp som används av Microsoft, så det känns sannolikt att den texten också kommer från Microsoft-appen.

På något sätt har någon av dina Microsoft-appar i din telefon blivit inställda på serbiska istället. Eller så har någon utvecklare blandat ihop serbiska och svenska. Oavsett kan det vara så att man klickat fel någonstans när man valt mellan serbiska och svenska, då menyerna sannolikt ligger nära varandra. Eller så har språkkoderna hamnat fel helt enkelt.

Jag hade kollat inställningarna i dina Microsoft-appar i första hand.

Edit: Jag kollade precis min egen telefon (en OnePlus 6) och jag har också exakt samma valmöjligheter i min egen telefon! Sannolikt har utvecklarna tabbat sig och blandat ihop språken någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är serbiska för "Företags- eller skolkonto" (Microsoft 365 konto). Misstänker att geolokalisering funkar lite sisådär på era telefoner.

Skrivet av KRUSSIDULL:

Den blå bilden tyder på att det är ett "Arbetskonto".

Är det en helt ny mobil?
Kolla under "Hantero Konton" i inställningar så ser du vilka konton som ligger kvar på mobilen. Gör en fabriks återställning från inställnings menyn för att se till att telefonen är helt ren från gamla konton.

Skrivet av pv2b:

Hej!

Det står inte på ryska på din bild.

Längst ner på bilden så står det "пословни или школски налог", vilket är "företags- eller skolkonto" på serbiska.

Längre upp står det också "Microsoft налог" som betyder "Microsoft-konto" på serbiska.

"Företags- eller skolkonto" är ett vanligt begrepp som används av Microsoft, så det känns sannolikt att den texten också kommer från Microsoft-appen.

På något sätt har någon av dina Microsoft-appar i din telefon blivit inställda på serbiska istället. Eller så har någon utvecklare blandat ihop serbiska och svenska. Oavsett kan det vara så att man klickat fel någonstans när man valt mellan serbiska och svenska, då menyerna sannolikt ligger nära varandra. Eller så har språkkoderna hamnat fel helt enkelt.

Jag hade kollat inställningarna i dina Microsoft-appar i första hand.

Edit: Jag kollade precis min egen telefon (en OnePlus 6) och jag har också exakt samma valmöjligheter i min egen telefon! Sannolikt har utvecklarna tabbat sig och blandat ihop språken någonstans

Tack allihopa för grymt hjälpsamma svar.

Det är en helt ny telefon och vart orolig att jag lyckats åka på något skumt hack.

Jag har antagligen lyckas som ni skrev lyxkats välja serbokratiska under någon appinställning när jag virrat om kring i androidlabyrinten

Återigen tusen tack.

Permalänk
Medlem

Jag drar en vild gissning att någon har hanterat SE(rbien) som landskoden SE (Sverige) när man geolokaliserat det.
Nära skjuter ingen hare, som man säger i Schweiz

Permalänk
Medlem

Jag har också den där. Det har inget med något du har gjort alltså, det är snarare Google som gjort något fel.