Imac först ut bland Apples nya Mac-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Men det är fortfarande dyrt för oss i Sverige, med moms och kemikalieskatt "borde" den landat på 16999, och inte 18999.

Apple har dock varit konsekventa när det gäller prisomvandlingen. iPhone 16 Pro 512 GB kostar 1299 USD och i Sverige ligger den på 18 995 kr.

Edit: nu ser jag att jämförelsen redan är postad i tråden.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av walkir:

@Yoshman:
Är mest imponerad av Metal och CoreML samt hur mycket mer optimerat allt blir för varje version av macOS som släpps.

När macOS var Intel-baserat, så gällde snarare det motsatta. Då kändes det som att OS:et bara blev mer och mer krävande.

Med Apple Silicon ser jag istället fram emot varje uppdatering, där Metal ökat ordentligt i prestanda sedan Big Sur. En gammal M1 Pro har aldrig varit mer effektiv än nu!

Håller med. För att ta Blender som exempel igen. Tittar man på prestanda med M3 Max 40 core GPU över versioner

Blender Version

Blender Benchmark poäng

4.0.0

3538

4.1.0

3743

4.2.0

4257

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

iPhone 16 Pro kostar $999 (Max kostar $1199). Jämför man med 16 Pro 512 GB så kostar den $1299 och det blir 18995 svenska butiken.

Gick lite fort när jag kollade Apples hemsida, tack för rättelsen

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

alltid kul å titta hur apples grejer ligger kvar i samma pris USD och bara exploderar i SEK. gnäll inte på Apple, gnäll på era politikers som driver penningspolitiken, avgiftspolitik mm.

I detta fallet så verkar den nya iMac:en ha samma pris som den gamla och då får man 16 GB ram i stället för 8.

Permalänk
Medlem

Det blir ingen ny förräns de släpper Apple Intelligence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det släpptes igår dock inte EU.
https://www.apple.com/newsroom/2024/10/apple-intelligence-is-...

Permalänk
Medlem

Bra med 16GB RAM som standard, det trodde jag faktiskt redan imac hade, med tanke på att min 2015 års 15" Macbook Pro hade det som standard.

Prestandamässigt är det här nog en säker 10+ årsdator för många. Även om lagringen är väldigt liten som standard. Har inte Mac-folket digitalkameror i sina mobiler? Eller köper alla till några hundra GB molnlsgringe?

Utseendet är, för mig, ingen höjdare, men så har jag aldrig gillat imac heller, utseendemässigt (eller prismässigt), kul med lite fäegvariation dock för dem som vill.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är släppt i EU till macOS nu, men till iOS/iPadOS kommer det först till våren.

"For European Union residents: Apple Intelligence is available with macOS Sequoia 15.1 on supported Mac models."

https://support.apple.com/en-us/121115

Permalänk
Medlem

Fin dator. Kan nog bli ett köp, alternativt invänta MacMini M4! Stortrivs med Apples ekosystem 🍏💚

Smådyrt? Ja. Men det är de värt 👍

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Kommer den med fler skärmstorlekar? En 34" ultrawide hade varit riktigt intressant.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Det släpptes igår i EU också. Kanske inte alla delar men definitivt en del. Jag testade nämligen på min mac igår efter det att jag installerade macOS 15.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det släpptes igår i EU också. Kanske inte alla delar men definitivt en del. Jag testade nämligen på min mac igår efter det att jag installerade macOS 15.1.

Så här står det i Apples svenska press release:

Mac-användare i EU kan använda Apple Intelligence på amerikansk engelska med macOS Sequoia 15.1. I vår kommer Apple Intelligence-funktioner att börja rullas ut till iPhone- och iPad-användare i EU. Detta kommer att inkludera många av kärnfunktionerna i Apple Intelligence, inklusive skrivverktyg, Genmoji, en omdesignad Siri med rikare språkförståelse, ChatGPT-integration och mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Mac-användare i EU kan använda Apple Intelligence på amerikansk engelska med macOS Sequoia 15.1.

Precis. Apple Intelligence finns i Europa från och med macOS 15.1 som jag och andra har skrivit ovan.

Permalänk
Medlem

Är inte detta nästan prisvärt jämfört med Macbooks och iPads?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

12GB hade varit helt ologiskt...

Det finns numer minneskretsar på 1.5 och 3GB, och det är det som de kör i en av MBPerna (18GB-varianten är 6 st 3GB-kretsar), så det var väl ganska väntat att det var det Apple skulle köra med. Bara positivt att de inte tog det mellansteget.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det finns numer minneskretsar på 1.5 och 3GB, och det är det som de kör i en av MBPerna (18GB-varianten är 6 st 3GB-kretsar), så det var väl ganska väntat att det var det Apple skulle köra med. Bara positivt att de inte tog det mellansteget.

Tack för förklaringen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det är släppt i EU till macOS nu, men till iOS/iPadOS kommer det först till våren.

"For European Union residents: Apple Intelligence is available with macOS Sequoia 15.1 on supported Mac models."

https://support.apple.com/en-us/121115

Perfekt tack.

Jag har inga större förhoppningar att det kommer till iOS till våren dock, även om det står på någon europeisk websida hos Apple, det borde isåfall stå på all europeiska webbsidor isåfall.

Permalänk
Medlem

Nu kom M4 Mac Mini oxå
https://www.apple.com/se/newsroom/2024/10/apples-new-mac-mini...

M4 Pro versionen verkar ha Thunderbolt 5 till skillnad från M4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Nu kom M4 Mac Mini oxå

Det blir en M4 Pro för min del. Lutar åt 24 GB minne, 1 TB SSD samt 10 GBit nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Nu kom M4 Mac Mini oxå

Tycker Mac Minin är bland det mest prisvärda Apple säljer. Coolt att den är så mycket mindre också!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det blir en M4 Pro för min del. Lutar åt 24 GB minne, 1 TB SSD samt 10 GBit nätverk.

Funderar själv lite på 14' MacBook Pro med M4 Pro cpu, den borde komma imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Typ mina svärföräldrar som behåller mac:ar i 8-9 år. Alla vill inte uppgradera som vi här vill och imac är klockren för den typen av kund. Fungerar garanterat ypperligt längre tid även på ett kontor för office + webbläsare. De som vill uppgradera oftare säljer ofta vidare sin dator snarare än skrota den och apple håller bra andrahandsvärde. Så köp, använd 3-4 år, sälj, och den köparen kör den säkert i 3-4 år till.

Mac har lång livslängd, så länge dom inte går sönder då.. Men prestandan håller bra. Frugan har en macbook pro 2016 med 8gb ram. Funkar utmärkt att redigera 4k video i, om än hårddisken snabbt blir full (detta är versionen med löstagbar SSD, så ja lyckades komma över en 256gb att byta till).

Tror inte många windows burkar från samma år hade gått att använda. Windows 11 känns segt på en modern i7 laptop, som på pappret har mer prestanda än 2016 macbook. O då har man inte ens slagit på bitlocker som gör saker ännu segare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Mac-användare i EU kan använda Apple Intelligence på amerikansk engelska med macOS Sequoia 15.1. I vår kommer Apple Intelligence-funktioner att börja rullas ut till iPhone- och iPad-användare i EU. Detta kommer att inkludera många av kärnfunktionerna i Apple Intelligence, inklusive skrivverktyg, Genmoji, en omdesignad Siri med rikare språkförståelse, ChatGPT-integration och mer.

Utan svenska är åtminstone inte jag intresserad. Kalla mig konservativ. Men jag vill inte skriva/tala engelska med min egna dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Funderar själv lite på 14' MacBook Pro med M4 Pro cpu, den borde komma imorgon.

Vad är det som är så viktigt med M4 Pro som du inte får med basvarianten M4. Ja, den är lite snabbare såklart med några kärnor extra. Förutom det? Skalar priset med prestandan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Vad är det som är så viktigt med M4 Pro som du inte får med basvarianten M4. Ja, den är lite snabbare såklart med några kärnor extra. Förutom det? Skalar priset med prestandan?

M4 har 4P och 4/6E kärnor medans Pro har 8/10P och 4E så den har mer än dubbelt så många prestanda kärnor. Dessutom 273 GB minnesbandbredd mot 120 samt Thunderbolt 5 mot 4.

Permalänk
Sötast
Skrivet av BrottOchStraff:

Förstår inte vilka som köper dessa all in 1 produkter. Om 4-5år så vill man kanske uppgradera, då ska man slänga/sälja hela enheten - känns sjukt opraktiskt. Mkt bättre att köpa typ en Mac mini och en bra skärm.

Snygg design dock, kanske det som lockar många

En mac är dock inte en pc och hur man tänker är lite annorlunda.

Du köper en mac idag för 25.000kr, du använder den i 4-6 år och såvida du inte fysiskt förstör den så håller den samma skick dag 1 som år 4.
Du säljer den sedan för 15.000-20.000kr och byter upp dig till en ny modell. Alltså är det bara första maskinen som är dyrare än pc.

Maskinerna är inte halva vägen till att bli e-skrot 12månader efter inköp och de är fantastiska begagnade som nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

M4 har 4P och 4/6E kärnor medans Pro har 8/10P och 4E så den har mer än dubbelt så många prestanda kärnor. Dessutom 273 GB minnesbandbredd mot 120 samt Thunderbolt 5 mot 4.

I vilka scenarion önskar du bättre bandbredd än 120 GB/s? Försöker förstå för att jag själv ska kunna fatta ett vettigt beslut.

Basvarianten av M4 verkar vara så otroligt bra prestanda per krona så nu är jag på jakt efter argument för M4 Pro innan jag trycker på knappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

I vilka scenarion önskar du bättre bandbredd än 120 GB/s? Försöker förstå för att jag själv ska kunna fatta ett vettigt beslut.

Basvarianten av M4 verkar vara så otroligt bra prestanda per krona så nu är jag på jakt efter argument för M4 Pro innan jag trycker på knappen

I mitt fall vill jag ha en M4 Pro för mera kärnor samt thunderbolt 5 stöd när jag redigerar bilder men för de flesta så räcker en M4 fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

En mac är dock inte en pc och hur man tänker är lite annorlunda.

Du köper en mac idag för 25.000kr, du använder den i 4-6 år och såvida du inte fysiskt förstör den så håller den samma skick dag 1 som år 4.
Du säljer den sedan för 15.000-20.000kr och byter upp dig till en ny modell. Alltså är det bara första maskinen som är dyrare än pc.

Maskinerna är inte halva vägen till att bli e-skrot 12månader efter inköp och de är fantastiska begagnade som nya.

PC blir ju knappast e-skrot efter 12 månader? jag har haft min burk sen 2015 (bara bytt GPU en gång och uppgraderat SSD)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Radovic:

Det Duger. Men jag kommer inte att köpa Apple 🍏 eftersom Rossman har förklarat och visat hur svårt Apple gör det för användarna att uppdatera eller byta 🔀 komponenter i deras system.

Och i verkligheten så är det väl typ nästan ingen som faktiskt har någon nytta av det ens?

Känns mest som att man klagar på det mest bara för att klaga.

Köpte själv en MacBook 2013 som fungerar skapligt fortfarande.

Nu funderar jag däremot på att skaffa en liten enkel stationär modell istället för att lägga ungefär samma summa på en WindowsPC.

Livslängden har ju historiskt varit mycket längre hos Mac så priset är inte så svårt att motivera. Jag var tidigare väldigt anti just på grund av priset.