Imac först ut bland Apples nya Mac-modeller

Permalänk
Melding Plague

Imac först ut bland Apples nya Mac-modeller

Bestyckas med systemkretsen M4 och – för första gången – minst 16 GB arbetsminne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det Duger. Men jag kommer inte att köpa Apple 🍏 eftersom Rossman har förklarat och visat hur svårt Apple gör det för användarna att uppdatera eller byta 🔀 komponenter i deras system.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Bra att det äntligen startar på 16GB men för dyrt i Sverige men det är som vanligt svenska kronans fel. Minns när man klagade på att 1 dollar blev 10kr här(man tänkte inte då på att våra priser var med moms). Nu skulle man vara jätteglad för det. 1299 dollar blir 19000kr här.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Jag är lite smått sugen på att köpa en Apple mini och på något sätt fästa den bakom en skärm. Kanske en plåt bakom skärmen med extra Vesa fästet så man förutom armstativet som tar upp första vesa kan ha en Apple mini där. Det blir en liknande lösning som denna iMac fast man får välja sin egen skärm och då slippa ha skärmen stående direkt på bordet.
Vissa med iMac gör typ tvärt om och skapar ett vesa från fotfästet: https://www.youtube.com/watch?v=9XYq3-OB03A

Skrivet av Radovic:

Det Duger. Men jag kommer inte att köpa Apple 🍏 eftersom Rossman har förklarat och visat hur svårt Apple gör det för användarna att uppdatera eller byta 🔀 komponenter i deras system.

Vi går emot tider då allt gör mindre lokalt och det har då inget behov av att uppgradera datorn. Jag håller dock med om att det ej är bra att det är så omständigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den kan också uppgraderas till 32 GB arbetsminne, medan instegsmodellen är begränsad till maximalt 24 GB.

Bara vid köptillfället, det är väl fastklistrat?

Eller kan man numera ta sin imac till en apple store så att de värmer bort klistret, uppgraderar mängden, och klistrar igen? Tror inte det.

Permalänk
Medlem

Ingen 120hz+ skärm? Ja, jag vet att det finns på vissa Pro-modeller.
När ska de ta klivet på riktigt? Själv tog jag det 2002…

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vissa med iMac gör typ tvärt om och skapar ett vesa från fotfästet

Om man önskar köra med Vesa så kan man köpa iMac med det monterat:

https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/imac-vesa

Men man får såklart lösa en egen fot om man ångrar sig i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag är lite smått sugen på att köpa en Apple mini och på något sätt fästa den bakom en skärm. Kanske en plåt bakom skärmen med extra Vesa fästet så man förutom armstativet som tar upp första vesa kan ha en Apple mini där. Det blir en liknande lösning som denna iMac fast man får välja sin egen skärm och då slippa ha skärmen stående direkt på bordet.
Vissa med iMac gör typ tvärt om och skapar ett vesa från fotfästet: https://www.youtube.com/watch?v=9XYq3-OB03A

Vi går emot tider då allt gör mindre lokalt och det har då inget behov av att uppgradera datorn. Jag håller dock med om att det ej är bra att det är så omständigt.

De Är så dyr 💸 att man "vill" kunna uppdatera datorn själv?
Hade den kostat som en Samsung så kanske det hade spelat mindre roll...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Skrivet av dagas:

Bra att det äntligen startar på 16GB men för dyrt i Sverige men det är som vanligt svenska kronans fel. Minns när man klagade på att 1 dollar blev 10kr här(man tänkte inte då på att våra priser var med moms). Nu skulle man vara jätteglad för det. 1299 dollar blir 19000kr här.

1 dollar är ca 10-11 kr även nu, så det är ett ganska rejält påslag på priset även efter att ha lagt på moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspaze:

1 dollar är ca 10-11 kr även nu, så det är ett ganska rejält påslag på priset även efter att ha lagt på moms.

<Uppladdad bildlänk>

Stämmer ganska bra med 19000kr om du räknar med att vi även betalar kemikalieskatten, är väll på 17% eller nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keawon:

Stämmer ganska bra med 19000kr om du räknar med att vi även betalar kemikalieskatten, är väll på 17% eller nått.

Det är väl max 250kr eller något sånt.

Men ja, något lurt verkar det vara…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Lurt?

Dom tar betalt det dom kan ta betalt för att vi betalar det. Samma anledning mobiler kostar 12000 kr i dag när dom fortfarande inte blivit mycket dyrare att tillverka. Dollarkursen påverkar, givetvis, men detta är en premiumprodukt - apple har alltid varit dyra.

Det som varit konstigt är hur billig apple egentligen varit länge. Första M1orna fick man ju för 10-12k när dom kom och det var innan inflationen exploderade. En iphone för 5k var också för billigt, för apple då.

Ja menar, google pixel telefonerna gick upp dubbelt i pris på mindre än 3 år..

Priserna vi ser för all elektronik kommer stanna. Ingen är längre intresserad och sälja grejer med skitdålig marginal. Varför sälja miljoner av något och bara tjäna några kronor per enhet. Bättre sälja tusentals och tjäna tusentals kronor per såld enhet.
Alla har lärt av apple och grafikkortstillverkarna som får sålt allt dom tillverkar.

Permalänk
Medlem

Jag har en äldre version av den här iMacen. Tycker att det är en fantastisk dator. Bra skärm, högtalare, mikrofoner och webbkamera i stationär dator som är hyfsat flyttbar. Den är perfekt i mindre hem där man vill ha flera funktioner i inredningen. Köksbordet kan vara båda skrivbord och matbord. När hela bordet ska användas ställer man bara undan datorn.

Permalänk
Medlem

Bra med 16GB, jag trodde definitivt de skulle mellanlanda på 12GB först. Det som är mindre kul är att steget upp till 512GB SSD kostar nästan 3000kr mer, det är ett sinnesjukt pris.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Bra med 16GB, jag trodde definitivt de skulle mellanlanda på 12GB först. Det som är mindre kul är att steget upp till 512GB SSD kostar nästan 3000kr mer, det är ett sinnesjukt pris.

12GB hade varit helt ologiskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Lurt?

Dom tar betalt det dom kan ta betalt för att vi betalar det. Samma anledning mobiler kostar 12000 kr i dag när dom fortfarande inte blivit mycket dyrare att tillverka. Dollarkursen påverkar, givetvis, men detta är en premiumprodukt - apple har alltid varit dyra.

Det som varit konstigt är hur billig apple egentligen varit länge. Första M1orna fick man ju för 10-12k när dom kom och det var innan inflationen exploderade. En iphone för 5k var också för billigt, för apple då.

Priserna vi ser för all elektronik kommer stanna. Ingen är längre intresserad och sälja grejer med skitdålig marginal. Varför sälja miljoner av något och bara tjäna några kronor per enhet. Bättre sälja tusentals och tjäna tusentals kronor per såld enhet.
Alla har lärt av apple och grafikkortstillverkarna som får sålt allt dom tillverkar.

Lugn här nu.

Det jag menar är att ex en iPhone 16 Pro ligger på $1199, vilket tydligen blev 14 495kr.

Då är det ju skumt att en dator för $1299 helt sonika blev 19 000kr.

Marginalerna för USD och SEK bör ju vara snarlika så den största skillnaden måste ju vara skatt och avgifter, så frågan är ju vad det är som gör datorn såpass mycket dyrare.

(Dvs CopySwede avgift, kemikalieskatt etc som gör en dator så mycket dyrare i Sverige än en telefon)

Priserna för elektronik har gått upp till del som du säger, men även många fler avgifter idag än för 15 år sedan

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det är nog inte bara valutakursen utan också moms, kemikalieskatt, plus påslag för vinst hos dist i flera steg

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Lugn här nu.

Det jag menar är att ex en iPhone 16 Pro ligger på $1199, vilket tydligen blev 14 495kr.

Marginalerna för USD och SEK bör ju vara snarlika så den största skillnaden måste ju vara skatt och avgifter, så frågan är ju vad det är som gör datorn såpass mycket dyrare.

(Dvs CopySwede avgift, kemikalieskatt etc som gör en dator så mycket dyrare i Sverige än en telefon)

Priserna för elektronik har gått upp till del som du säger, men även många fler avgifter idag än för 15 år sedan

iPhone 16 Pro kostar $999 (Max kostar $1199). Jämför man med 16 Pro 512 GB så kostar den $1299 och det blir 18995 svenska butiken.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vilka som köper dessa all in 1 produkter. Om 4-5år så vill man kanske uppgradera, då ska man slänga/sälja hela enheten - känns sjukt opraktiskt. Mkt bättre att köpa typ en Mac mini och en bra skärm.

Snygg design dock, kanske det som lockar många

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Lugn här nu.

Copyswede maxavgiften borde vara 75kr för båda. 1kr/GB med ett tak på 75kr.

Kemikalieskatten är lite svårare att räkna ut, men det går att få 50% eller 95% avdrag på den skatten, om vi räknar på att Apple borde få 50% så är det 'bara' 267kr för den. Kemikalieskatten på mobiltelefonen borde bli runt 13kr med samma avdrag.

Permalänk
Datavetare

M1 slog knock på hela laptopmarknaden med sin CPU och även iGPU-prestanda (högre än alla andra vid launch). M4 är världens snabbaste CPU, med marginal. Givet att M3 Max till och med är en snabbare spel CPU än 7800X3D (förutsatt att spelet är ARM64 native) och M4 nu verkar toppa M3s ST-prestanda med ~20 % är det inte alls osannolikt att hela M4-serien är kommer ligga i topp i något de egentligen inte ens är designade för.

Deras styrka ligger primärt i "produktivitet". Snabbaste Windows-dator man lär kunna köpa för programutveckling 2025 kommer vara en M4 Mac körandes Windows under parallels. I alla fall till om/när Nvidia/Mediatek släpper sin CPU och om Qualcomm gör en uppdatering (nämnade Snapdragon 8 gen 4 har 2:a gen Oryon som har rätt stor boost över Snapdragon X de lanserade för PC i somras).

Även GPU-delen i Mac är unik. M3 Max har en iGPU som är något snabbare än Radeon 7900XTX i GPGPU-rendering i blender och den är inte alls långt efter i att köra LLMs. Stora skillnaden är att en iGPU har tillgång till allt RAM, så det är en konsument-GPU som presterar som topp dGPUer fast med tillgång till upp mot ~100 GB RAM.

Ja, Mac är dyr. M3 Max (och kommande M4 Max/Ultra) är väldigt dyra. Men om man faktiskt har nytta av prestanda är de nästan löjligt prisvärda givet att det helt saknas konkurrenter i flera fall och där det finns hittar vi typiskt produkter för datacenter som får Apples priser att se ut som brandrea.

Skrivet av boibo:

Lurt?

Den trista sanningen är att priset på kretsar har ökat brutalt mycket. Backar man ett decennium kostade systemkretsar som används i topp-mobilerna under $50. Snapdragon 8 gen 4 ryktas ligga på ~$200 och Mediatek Dimesity 9400 på ~$160.

Ur det perspektivet har ju M-serie Mac:arna haft en väldigt snäll prisutveckling. Instegsmodellen av Imac med M1 kostade $1299 och idag kostar M4 versionen $1299.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Förstår inte vilka som köper dessa all in 1 produkter. Om 4-5år så vill man kanske uppgradera, då ska man slänga/sälja hela enheten - känns sjukt opraktiskt. Mkt bättre att köpa typ en Mac mini och en bra skärm.

Snygg design dock, kanske det som lockar många

Då förstår du inte kundkretsens motiv. En iMac håller definitivt längre än 4 år. Jag tycker att iMac är en fantastisk dator. Det ör en sladd in i väggen för allt. Och ”allt” följer med när man flyttar datorn i hemmet. Det är en perfekt dator för människor som lever på mindre ytor som inte vill ha skrivbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

M1 slog knock på hela laptopmarknaden med sin CPU och även iGPU-prestanda (högre än alla andra vid launch). M4 är världens snabbaste CPU, med marginal. Givet att M3 Max till och med är en snabbare spel CPU än 7800X3D (förutsatt att spelet är ARM64 native) och M4 nu verkar toppa M3s ST-prestanda med ~20 % är det inte alls osannolikt att hela M4-serien är kommer ligga i topp i något de egentligen inte ens är designade för.

Deras styrka ligger primärt i "produktivitet". Snabbaste Windows-dator man lär kunna köpa för programutveckling 2025 kommer vara en M4 Mac körandes Windows under parallels. I alla fall till om/när Nvidia/Mediatek släpper sin CPU och om Qualcomm gör en uppdatering (nämnade Snapdragon 8 gen 4 har 2:a gen Oryon som har rätt stor boost över Snapdragon X de lanserade för PC i somras).

Även GPU-delen i Mac är unik. M3 Max har en iGPU som är något snabbare än Radeon 7900XTX i GPGPU-rendering i blender och den är inte alls långt efter i att köra LLMs. Stora skillnaden är att en iGPU har tillgång till allt RAM, så det är en konsument-GPU som presterar som topp dGPUer fast med tillgång till upp mot ~100 GB RAM.

Ja, Mac är dyr. M3 Max (och kommande M4 Max/Ultra) är väldigt dyra. Men om man faktiskt har nytta av prestanda är de nästan löjligt prisvärda givet att det helt saknas konkurrenter i flera fall och där det finns hittar vi typiskt produkter för datacenter som får Apples priser att se ut som brandrea.

Den trista sanningen är att priset på kretsar har ökat brutalt mycket. Backar man ett decennium kostade systemkretsar som används i topp-mobilerna under $50. Snapdragon 8 gen 4 ryktas ligga på ~$200 och Mediatek Dimesity 9400 på ~$160.

Ur det perspektivet har ju M-serie Mac:arna haft en väldigt snäll prisutveckling. Instegsmodellen av Imac med M1 kostade $1299 och idag kostar M4 versionen $1299.

Amazon har läckt spec för nya Mac mini och går att få med upp till 14 cpu cores, 20 gpu och 64 GB ram
https://www.macrumors.com/2024/10/28/amazon-leaks-new-mac-min...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Amazon har läckt spec för nya Mac mini och går att få med upp till 14 cpu cores, 20 gpu och 64 GB ram
https://www.macrumors.com/2024/10/28/amazon-leaks-new-mac-min...

Det skall bli intressant vad den nya minin bjuder på tycker. Jag är inne på att byta ut min nuvarande M2 Pro Mini och hoppas att det inte är alltför mycket portar/utgångar som fösvinner.

Permalänk
Medlem

Vi går emot tider då allt gör mindre lokalt och det har då inget behov av att uppgradera datorn.

Jag gör precis tvärt om! Appar som DiffisionBee och Draw Things kan använda CoreML fullt ut.

AI har ökat mitt behov av kraftigare SoC, då jag inte vill/får dela med mig av all information till att träna andras AI-modeller.

Offline är framtiden!

Känns lite absurt att kunna generera AI-bilder på en iPhone genom SDXL Turbo på 5 sekunder Allt helt lokalt!

Permalänk
Medlem

Förstår inte vilka som köper dessa all in 1 produkter. Om 4-5år så vill man kanske uppgradera

Typ mina svärföräldrar som behåller mac:ar i 8-9 år. Alla vill inte uppgradera som vi här vill och imac är klockren för den typen av kund. Fungerar garanterat ypperligt längre tid även på ett kontor för office + webbläsare. De som vill uppgradera oftare säljer ofta vidare sin dator snarare än skrota den och apple håller bra andrahandsvärde. Så köp, använd 3-4 år, sälj, och den köparen kör den säkert i 3-4 år till.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

@Yoshman:
Är mest imponerad av Metal och CoreML samt hur mycket mer optimerat allt blir för varje version av macOS som släpps.

När macOS var Intel-baserat, så gällde snarare det motsatta. Då kändes det som att OS:et bara blev mer och mer krävande.

Med Apple Silicon ser jag istället fram emot varje uppdatering, där Metal ökat ordentligt i prestanda sedan Big Sur. En gammal M1 Pro har aldrig varit mer effektiv än nu!

Permalänk
Musikälskare

Sjukt snygg, trevligt med mera minne också!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

alltid kul å titta hur apples grejer ligger kvar i samma pris USD och bara exploderar i SEK. gnäll inte på Apple, gnäll på era politikers som driver penningspolitiken, avgiftspolitik mm.

Permalänk
Inaktiv

Det är nog inte bara valutakursen utan också moms, kemikalieskatt, plus påslag för vinst hos dist i flera steg

Men det är fortfarande dyrt för oss i Sverige, med moms och kemikalieskatt "borde" den landat på 16999, och inte 18999.

Vinst för ÅF räknas självklart in i riktpris, och 1299 är ju dessutom vad den faktiskt säljs för i US och inte något papperspris utan vinster. Sen kan vi landa något högre här i norden beroende på hur snäva marginaler det har räknats på, men tycker ändå att det svenska priser är högre än vad man kan förvänta sig baserat på hur det brukar se ut för andra produkter.

Skrivet av SuperSverker:

175Kr/kg, eller max 550kr.