Intel Core Ultra 5 245K – sämre spelprestanda än föregångaren

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dinkefing:

Och vad är dessa bättre alternativ?

Skrivet av Pepsin:

Beror på vilka produktivitetsapplikationer. I vissa fall som t.ex. 3D-rendering ligger Intel bättre till, medan i t.ex. Photoshop presterar en 245K sämre än en Ryzen 7600.
https://www.techpowerup.com/review/intel-core-ultra-5-245k/13...

Det finns ett argument att göra för 14700K också. Visserligen är den på en "död" plattform och kostar 600 kr mer, men det kompenseras av billigare moderkort för sockel LGA 1700.

Permalänk
Medlem

Vid lanseringen så har jag för mig att Inet hade 20 st 245K i lager och nu har de 19...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av pt96hni:

Vid lanseringen så har jag för mig att Inet hade 20 st 245K i lager och nu har de 19...

Säljer som smör i solsken!

Efter årsskiftet lär vi få se billigare moderkort och prissänkningar på Arrow Lake, men någon storsäljare lär det inte bli.

Permalänk

Bra recension, men jag saknar OC, vilket ni hade tidigare. För någon som aldrig kör "stock" på hårdvara så är det intressant att se jämförelser när båda lägrens konkurrenter är "rimligt" (dvs inte att man finjusterat 24h, utan stabilitet med lite ökad Vcore) överklockade.

En annan sak gällande recensionerna: Kan ni vänligen göra en expanderbar TLDR istället för att den alltid syns, dessutom i början av recensionsartiklarna? TLDR är en Spoiler. Även om jag scrollar förbi den så hinner jag uppfatta några positiva/negativa punkter. Det fråntar all spänning av att läsa artikeln. Så en expanderbar (per default ihopfälld) panel för TLDR önskar jag verkligen. Tack på förhand!

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ThreadRipper:

Bra recension, men jag saknar OC, vilket ni hade tidigare. För någon som aldrig kör "stock" på hårdvara så är det intressant att se jämförelser när båda lägrens konkurrenter är "rimligt" (dvs inte att man finjusterat 24h, utan stabilitet med lite ökad Vcore) överklockade.

En annan sak gällande recensionerna: Kan ni vänligen göra en expanderbar TLDR istället för att den alltid syns, dessutom i början av recensionsartiklarna? TLDR är en Spoiler. Även om jag scrollar förbi den så hinner jag uppfatta några positiva/negativa punkter. Det fråntar all spänning av att läsa artikeln. Så en expanderbar (per default ihopfälld) panel för TLDR önskar jag verkligen. Tack på förhand!

Tack för feedback! Överklockning har definitivt hamnat på backburnern de senaste åren, men ska se om det är något vi kan återinföra framöver på produkter där det kan vara intressant (om möjligt tidsmässigt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Tack för feedback! Överklockning har definitivt hamnat på backburnern de senaste åren, men ska se om det är något vi kan återinföra framöver på produkter där det kan vara intressant (om möjligt tidsmässigt).

lägger till mina 2 ören, tycker överklockning har blivit mindre intressant för "vanliga" nu när moderna chip turboboostar rätt rikligt på egen hand. visst man kan få lite mer med manuell klockning men mycket mer olika frekvenser och pill och när man är färdig får man kanske 10% mer klock i slutändan men ser mindre än 10% ökning i benchmarks. det är så jag uppfattat det men har kanske fel.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av GizmoTheGreen:

lägger till mina 2 ören, tycker överklockning har blivit mindre intressant för "vanliga" nu när moderna chip turboboostar rätt rikligt på egen hand. visst man kan få lite mer med manuell klockning men mycket mer olika frekvenser och pill och när man är färdig får man kanske 10% mer klock i slutändan men ser mindre än 10% ökning i benchmarks. det är så jag uppfattat det men har kanske fel.

Ja så är det ju, och detta är mycket av anledningen varför överklockning har tagit en allt mindre roll i våra tester. Men ibland dyker det upp någon specifik komponent som faktiskt vinner lite prestanda på fintrimning och då kan det vara kul att kika närmare på.

Permalänk
Medlem

Intel får du upp betydligt mer än så min 12600k har ju all core 4.5 och single 4.9 turbo

Vid OC kan du enkelt få 5ghz all core och vissa cored på 5.4 (jag fick enbart 5.2) med detta så får du ca 20% högre cinbench.
och dessutom en effekt runt 185W vid all core och gaming runt 85-95 beroende på spel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Håller helt med här, särskilt för spel är det sällan värt mödan att få en stabil överklock numera känner jag. För tyngre sustained load känns det som att undervolt och allmän tuning för ens burk är viktigare då alla moderna CPUs är sådana monster ändå att det är viktigare att bara hantera värmen.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ja så är det ju, och detta är mycket av anledningen varför överklockning har tagit en allt mindre roll i våra tester. Men ibland dyker det upp någon specifik komponent som faktiskt vinner lite prestanda på fintrimning och då kan det vara kul att kika närmare på.

Glöm då inte att överklockning idag även innefattar undervolt för att få bättre prestanda tack

Ett sidospår, vad är det som gör att ni har svårt att hitta tid till tester?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av SCORPIUS:

Glöm då inte att överklockning idag även innefattar undervolt för att få bättre prestanda tack

Ett sidospår, vad är det som gör att ni har svårt att hitta tid till tester?

Det varierar, men sett till högprofilslanseringar som en ny grafikkortsgeneration eller processorfamilj så kanske vi har den nya produkten i hand 3-4 dagar före embargo när artikeln ska publiceras.

Det lämnar inte så mycket tid över helt enkelt till ”extragrejer” som överklockning. Eller ja, tid går ju alltid att skapa genom att tumma på fritiden, men är inte så intresserad längre av att jobba 12-14h-dagar. Been there, done that.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det varierar, men sett till högprofilslanseringar som en ny grafikkortsgeneration eller processorfamilj så kanske vi har den nya produkten i hand 3-4 dagar före embargo när artikeln ska publiceras.

Det lämnar inte så mycket tid över helt enkelt till ”extragrejer” som överklockning. Eller ja, tid går ju alltid att skapa genom att tumma på fritiden, men är inte så intresserad längre av att jobba 12-14h-dagar. Been there, done that.

Ok, det kan jag förstå och nej, så mycket ska ni inte arbeta.
Jag tänker mer på tester som ni gör över tid och sen presenterar för oss när dom är färdiga.
Jag personligen känner inte att allt behöver vara nya produkter heller.
Helt enkelt projekt som är kul för er att göra och intressant för oss att läsa.
Det var rätt mycket sådant förr
Sweclockers är fortfarande sidan på internet jag läser på var dag. För så bra är den.
Men något har gått förlorat. Kanske är det en helt naturlig utveckling.
Men det känns som att ni hade roligare förr på jobbet till oss läsares fördel.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad på
"XeLPG UHD 770 4 st. XE-cores"
i de nya mot
"Xe(–)UHD 770 32 st. EU:s"
i de gamla.
Eller är det bara nytt namn och lite högre frekvens? Tänker att de endå kallas uhd770 i båda?

Och är intels igpu användbara för lättare spel nu för tiden eller är de lika kass som det som sitter i min 7600?

Fattar att ni hoppar över att testa dom lär inte vara särskilt många som köper en "K" cpu för att köra IGPU.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är det någon skillnad på
"XeLPG UHD 770 4 st. XE-cores"
i de nya mot
"Xe(–)UHD 770 32 st. EU:s"
i de gamla.
Eller är det bara nytt namn och lite högre frekvens? Tänker att de endå kallas uhd770 i båda?

Och är intels igpu användbara för lättare spel nu för tiden eller är de lika kass som det som sitter i min 7600?

Fattar att ni hoppar över att testa dom lär inte vara särskilt många som köper en "K" cpu för att köra IGPU.

Har för mig de är bättre än väntat och klarar en del spel i 1080p

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har för mig de är bättre än väntat och klarar en del spel i 1080p

Trevligt. Vore ju kul om de kunde tävla med AMDs G modeller eller till och med bli bättre än de.
Sitter ju ofta en Intel gpu i billiga laptops som för många är första steget in i PC.

Kikat lite på youtube men det är svårt att veta vad som är äkta och korrekt utförda tester. Men det verkar i alla fall som att man kan komma undan med att spela på dessa om man sänker sina krav lite. Kan jag inte säga om den Gpu som amd kör på sina vanliga körde den i två veckor innan mitt grafikkort kom och det var två tråkiga veckor. Det verkar mest vara en bildvisare för word burkar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Varför görs inget test på Intel Core Ultra 7 265?
Nyfiken på hur den presterar även om man vet att AMD kommer att ligga i topp.

Visa signatur

_ _
l Define R7 Compact Noctua l Asus Rog Strix Z490-F l Intel Core i7 10700K l Asus 4070ti l HyperX 2x16GB DDR4 3600MHz l Samsung SSD 970Evo M2 l Corsair RM850X l Windows 11 l 32" Odyssey G7 l