Följ Black Week på SweClockers

Nu är det dags för SweClockers nya mobildesign!

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt blev all font för stor på desktop, och zoom på 90% resulterar i att fonten inte går att läsa. Lagom störigt.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

"Hej, här är en jättestor uppdatering! vi ses nästa år!"
Hmmm :/

Kommer att tänka på Dilbert strippen när nätverksbossen gör en stor (otestad) ändring på nätverket ögonblicket innan han går på semester

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sp1k3n:

Om du hade tydliggjort det med en smiley hade jag förstått det men det gjorde du ju inte. Hur ska jag då veta ditt syfte, jag är ingen tankeläsare.

För det första var det inte jag som skrev inlägget, för det andra så var det fler än jag som tyckte att det var solklart. Så KANSKE bara inse att sarkasm inte är din grej..?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Wow vilken försämring det blev på desktop... Nu behöver man väl inte fortsätta hälla bensin på elden, men detta var ju riktigt dåligt.
Håller med kören i helhet att ni inte tänkt till alls.

Känns som det är ett skämt när man ser användare göra bättre layout än er.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det är väl reklam som är där för de som kör utan adblock?

Men på forumet finns inte det problemet utan den högra spalten ligger i linje med kanten. Har de ingen reklam där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Även billiga mobilskärmar har ju hög DPI dock. 720p på 6" är långt högre densitet än 4K på 27", och 1080p på 6" mer än dubbelt.

Ang fonten, hur ser det ut för er med 1440p-skärmar (eller högre)?
Av alla saker jag stört mig på med nya designen så är fonten inte en av dem. Även när jag sitter löjligt nära skärmen och ser pixlarna så tycker jag fonten ser bra ut. Har inte testat på dator med 1080p då jag inte har någon.

1440p på en 27" och fonten är både suddig och jobbig att läsa jämfört med den förra som hade ett mer naturligt utseende som inte såg ut som en kass custom mobil-font från 2010.

Roligt att jag direkt såg att den var suddig då jag ser lite halvtaskigt, men märkte det ändå omedelbart vid övergången till nya siten....
Folk med fullgod syn måste tycka att det är ännu värre kan jag tänka mig.

Permalänk

Ser bra ut på mobil men på PC ser det verkligen katastrof ut. Tillbaka med gamla designen på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Men på forumet finns inte det problemet utan den högra spalten ligger i linje med kanten. Har de ingen reklam där?

Nej, i forumet är reklamen mellan "modulerna" i högerkant, medan på startsidan är det även en till reklam längst ut som sitter pinnad när du scrollar.
Forumet har en "bredare" huvud-del än startsidan p.g.a detta.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

För det första var det inte jag som skrev inlägget, för det andra så var det fler än jag som tyckte att det var solklart. Så KANSKE bara inse att sarkasm inte är din grej..?

Eftersom jag hade gjort ett liknande inlägg tidigare, tolkade jag det som att någon tyckte att jag upprepade mig och ville påpeka det på ett för mig spydigt sätt. Hade det varit jag som gjort inlägget hade jag förtydligat det med en smiley, för att undvika missförstånd. Hade det funnits en med hade det inte misstolkats av mig heller. Att vissa är duktigare på att tolka när det är sarkasm betyder inte att alla är det.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Nej, i forumet är reklamen mellan "modulerna" i högerkant, medan på startsidan är det även en till reklam längst ut som sitter pinnad när du scrollar.
Forumet har en "bredare" huvud-del än startsidan p.g.a detta.

Ännu ett störande problem då, olika bredd på olika sidor, avsaknad av konsekvent utseende.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Razken:

1440p på en 27" och fonten är både suddig och jobbig att läsa jämfört med den förra som hade ett mer naturligt utseende som inte såg ut som en kass custom mobil-font från 2010.

Roligt att jag direkt såg att den var suddig då jag ser lite halvtaskigt, men märkte det ändå omedelbart vid övergången till nya siten....
Folk med fullgod syn måste tycka att det är ännu värre kan jag tänka mig.

Kanske beror på något annat då, som OS, webbläsare osv.
Jag kör 27" 1440p (+ Windows 11 23H2 + Firefox) och har fullgod syn (sista syntestet visus 1.4, så över "normalsyn") och tycker det ser skarpt ut.
Grannen som var här igår tyckte inte heller det var något skumt med texten (men gillade inte heller ändringarna till 5 länkar istället för 10 osv -- vilket inte heller brorsan gillade...).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Helt plötsligt blev all font för stor på desktop, och zoom på 90% resulterar i att fonten inte går att läsa. Lagom störigt.

Detsamma för mig på desktop, utom i Chrome i Ubuntu där allt faktiskt ser bra ut i 100%.

Helt klart att Sweclockers gjort ett mindre genomtänkt val av typsnitt till sidan.

Hade varit intressant att se hur allt ser ut från redaktionens sida.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas de ändrar tillbaka utseendet.

Påminner lite hur döden av Fragbite när n24 köpte upp och ändrade utseendet, vilket gjorde att jag och andra slutade besöka hemsidan, även fast man var där för nyheter var ändå forumet en stor del. Nuförtiden är det forumet som driver mig till Sweclockers, nyheter i sig gör det inte. Youtube har tagit över Nyhets delen av dator/teknik.

Hoppas de tar till sig feedbacken.

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mishy:

Jag hoppas de ändrar tillbaka utseendet.

Påminner lite hur döden av Fragbite när n24 köpte upp och ändrade utseendet, vilket gjorde att jag och andra slutade besöka hemsidan, även fast man var där för nyheter var ändå forumet en stor del. Nuförtiden är det forumet som driver mig till Sweclockers, nyheter i sig gör det inte. Youtube har tagit över Nyhets delen av dator/teknik.

Hoppas de tar till sig feedbacken.

Håller med här. Det är helt klart forumet som får en att stanna kvar, och har varit så under en längre period. Om sidan/forumet blir sämre finns det inte mycket som håller en kvar.
Jag menar det har inte direkt levererats någon större mängd redaktionellt innehåll förutom nyheter på väldigt länge.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Det enda rätta nu är att ni skriver fler krönikor som plåster på såren, kanske "pinna" dessa högst upp för att driva engagemang. En "missa inte" banner är viktigt så att dom inte missas.

Tack! Men jag tror att ni missade ”missa inte” bannern. Lägg gärna en till krönika där, och kanske mer reklam innan första nyheten dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

<Uppladdad bildlänk>

Tack! Men jag tror att ni missade ”missa inte” bannern. Lägg gärna en till krönika där, och kanske mer reklam innan första nyheten dyker upp.

Härligt med repeterat innehåll som man tror är nåt nytt...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

Har kunnat sitta timtals och läsa på sweclockers tidigare utan minsta problem (på desktop). Men nu får jag faktiskt ont i ögonen efter bara några minuter. Mest tydligt blir det när man är högst upp på sidorna när fyrkanterna med Nytt i forumet, Senaste privatannonserna osv syns.

Märks tydligt att förändringen är riktad till mobilversionen och att man lite kastar oss desktopanvändare under bussen, detta räknade jag inte med på en sida dit jag gissar att dom flesta hittat på grund av sitt intresse för datorer.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

I mobiltelefonen ser det bra ut. Jag ser till och med mer i telefonen än på desktop (!) (längre rader om nytt i forumet).

Fonten ser suddig ut på macOS, MBP14" båda i den inbyggda skärmen och på externa 1920x1200 skärmar. Detta i Firefox. Det är faktiskt jobbigt på riktigt att läsa en längre tid.

"Nytt i forumet" - jag saknar fler rader! Det är så jag upptäcker vad som händer. Samma med marknaden. Raderna är också på tok för korta, jag får oftast inte tillräcklig med info för att avgöra kontext (som någon exemplifierade med: Vi som gillar w... - Whisky? Whiskas? Wolverine?) Likadant med pratbubblan till kommentarsantalet - den känns bakvänd. Spegelvänd så att "pratstrecket" pekar på antalet, eller ta bort, den tar mycket plats och linjerar inte alls med varandra.)

Reklamen på första sidan känns mer intrusive än tidigare

Med det sagt; det är lätt att gnälla och svårt att ge beröm. Troligen har det gjorts fler förändringar som vi _inte_ märkt av, och då kan man anta att de inte var dåliga (i vart fall inte lika usla som de som upprepas gång på gång i den här tråden).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Stort tack för all feedback. Vi är verkligen nöjda med nya designen på mobilen. Vi är däremot inte alls nöjda med delar av densamma på desktop. På allmän begäran har vi därför beslutat att återgå till de “gamla” widgets som visar vad som händer i forumet, marknaden och nyheter. Tyvärr är vår programmerare Johan förkyld, så det kommer inte att bli gjort förrän han är tillbaka på jobbet igen.

Vi har också fått flera synpunkter på att nya typsnittet inte skalar ordentligt på vissa enheter och håller på att ta reda på vad det beror på. Klart är dock att vi behöver åtgärda det på något sätt. Det kommer också att ske när Johan är tillbaka.

Igen, tack för alla synpunkter. Fortsätt skriva och kommentera! Vi läser och tar till oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Stort tack för all feedback. Vi är verkligen nöjda med nya designen på mobilen. Vi är däremot inte alls nöjda med delar av densamma på desktop. På allmän begäran har vi därför beslutat att återgå till de “gamla” widgets som visar vad som händer i forumet, marknaden och nyheter. Tyvärr är vår programmerare Johan förkyld, så det kommer inte att bli gjort förrän han är tillbaka på jobbet igen.

Vi har också fått flera synpunkter på att nya typsnittet inte skalar ordentligt på vissa enheter och håller på att ta reda på vad det beror på. Klart är dock att vi behöver åtgärda det på något sätt. Det kommer också att ske när Johan är tillbaka.

Igen, tack för alla synpunkter. Fortsätt skriva och kommentera! Vi läser och tar till oss.

Låter som ett rimligt första steg 👍

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Det är bra att ni delvis återgår till den gamla designen på desktop. Jag håller tummarna att det blir lite bättre denna gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Bra! Men det är inte bara skalningen som är ett problem med fonten. Jag kan inte sätta fingret på vad det är, men den är så jävla jobbigt att läsa. Kan ni inte bara köra den gamla?

Permalänk

Förändringen av designen ligger i linje med hur de grafiska gränssnitten generellt utvecklats de senaste 10-15 åren, mer tomrum, mindre information och otydligare marginaler. Ett otyg man aldrig blir klok över...

En annan sak jag stör mig på, men som jag säkert kommer vänja mig vid, är att knapparna för att byta sida i forumet är orange, orange färg förknippar jag med oläst info, typ citat eller nytt inlägg i följda trådar.

Edit:
Mycket kritik i tråden mot den nya designen, viket inte är så konstigt, men hoppas ingen tar det personligt bara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av izzie:

Bra! Men det är inte bara skalningen som är ett problem med fonten. Jag kan inte sätta fingret på vad det är, men den är så jävla jobbigt att läsa. Kan ni inte bara köra den gamla?

Vissa fonter, t ex de flesta av windows standardfonter, har ”hintning” som talar om hur de ska placeras på system som använder subpixelanpassning som truetype. Andra fonter har det inte, och då märker man mer av att skärmens ppi egentligen inte räcker till för den skalning man försöker göra.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Tråkigt att gubbgnällstråden kastade ut denna tråden ur flödet och forumsammanfattningen som brukade finnas längst ner är borta.
Det är på tok för lite gnäll i den här tråden.

För övrigt tycker jag att ni bör återinföra underhåll av websidan efter midnatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Det kan du få tillbaka med Better Sweclockers

Visa signatur

Tycker du inte om nya fonten och vill ha tillbaka Arial? Eller ändra utseendet på andra saker?
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av pacc:

Alltså, nej. Det var ju som en Parental Control för vuxna! Många gånger man skulle dygna och gav upp klockan 3:00...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Har inget problem med typsnittet Inter på mobilen, mobilen har 409 dpi/ppi eller 1080x2520 på 6,7-tum. Monitorn vid datorn har däremot 1920x1200 24-tum vilket ger 94 dpi/ppi och där ser inte typsnittet bra ut.

Det kanske känns tråkigt att hålla fast vid gamla Arial? Men även sidor som Google kör Arial. Det finns alternativ om man vill ha en annan sans-serif och Inter räknas intressant nog inte till ett "web safe" typsnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Varför ska underhåll ske efter midnatt? Väldigt många är ju fortfarande vakna efter midnatt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har inget problem med typsnittet Inter på mobilen, mobilen har 409 dpi/ppi eller 1080x2520 på 6,7-tum. Monitorn vid datorn har däremot 1920x1200 24-tum vilket ger 94 dpi/ppi och där ser inte typsnittet bra ut.

Det kanske känns tråkigt att hålla fast vid gamla Arial? Men även sidor som Google kör Arial. Det finns alternativ om man vill ha en annan sans-serif och Inter räknas intressant nog inte till ett "web safe" typsnitt.

Nej, Jag tycker dom skall ta steget ut och gå full IT Nörd och köra hela siten med Wingdings.