Snabbkoll: Blir din nästa processor AMD eller Intel?

Permalänk
Medlem

Valde att avstå röst eftersom ett alternativ i stil med "Bestämmer mig när det är dags att uppgradera" saknades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

... eller en snor-billig gammal Intel.

Ja, det många begagnade, prisvärda Intel. CPU. vilka kan köra Win 11. Min 12 år gamla desktop med en i7 sluta fungera så det blev en laptop med i5 g10 för 2300:-. Servad och med 12 mån garanti. Har inget behov av extrem prestanda. Att där är skavanker på chassi och skärm har ingen betydelse eftersom jag ska koppla den till extern skärm och använda externt bluetooth tangentbord (ersätta min desktop).

Permalänk
Medlem

För långt fram i framtiden för att bestämma redan nu, så jag avstod att rösta.

Men om jag skulle byta i dagsläget så skulle det bli AMD igen. Intel har tappat mitt förtroende på senaste tiden.

Permalänk
Medlem

Kommer nog dra på en Intel just pga E-cores!
Hade gärna sett strömförbrukningen gå ner ännu mer i CPUer men att döda lite prestanda som det är idag.

Kan man spela spel i 100 FPS, så känner jag personligen varför ska jag kräma ut mer. Finns som ingen nytta.

(ja all CS fanbois kommer bara 400+++ är viktigt), men nej, det är det inte. Inte om man spelar på casual nivå.

Sitter fortfarande och funderar på vad folk vill ha 2-300FPS i spel för.. När stabil 100 är mycket mer än väl i alla titlar. (om man nu inte vill spela FPS på elitnivå där FPS är övertag) som de oftast inte är i det stora hela.

Permalänk
Medlem

Hade jag köpt idag hade jag köpt 9800x3d. Men jag funderar inte på att uppgradera förrän Nvidias nästa generation grafikkort släpps. Vet inte vad som kommer vara bäst kombination pris & prestanda då. Jag brukar inte köpa absoluta toppen och brukar vilja hålla mig till rätt beskedlig energiåtgång då jag kör ITX. Men mycket troligt att det blir 9800x3d.

Permalänk
Medlem

AMD utan tvekan.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Jag tror att min nästa processor blir vad än Inet/Webhallen/Komplett väljer att inkludera i nåt generöst Sweclockers-exklusivt drop som jag inte har självbehärskning nog att motstå. Så blev det med nuvarande kombination av moderkort och processor, och det verkar ha varit en rätt bra affär.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Kör ju idag ett ROG STRIX X670E-A med 7800x3d så lär väl mest troligtvis bli en ny cpu som passar det moderkortet. Antagligen om en eller två generationer. Ett 11800X3D om de nu behåller namnschemat så länge. xD

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Skypad 4.0 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Min uppsättning slår både 9800X3D och de nya Intel så för mig blir det inget innan Intel kommer med sin "X3D", och om den är bra nog.
Hade jag sysslat mer med rendering så hade jag lätt skaffat en 285K.

Sedan ett par år får man ut mera av att optimera OS och minne än av rå prestanda i de flesta spel jag spelar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Datavetare

Röstad inte, saknade alternativet: "hoppas verkligen att jag redan köpt min sista x86 CPU, vill inte uppmuntra till teknik som håller tillbaka utvecklingen"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

OM det mot förmodan skulle bli aktuellt att uppgradera så blir det en AMD då jag sitter med ett Hero X670E och en 7950X. Jag spelar väldigt lite så X3D lockar mig inte. Tänker istället att nästa uppgradering borde blir en ARM baserad maskin.

Permalänk
Medlem

Kommer ta många år innan jag kör på Intel igen. Nästa blir en 9950X3d.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Intel, alltid. Skulle jag varit gamer kanske AMD skulle varit något jag skulle kolla på men... Att jag väljer Intel är för att jag alltid haft just Intel och aldrig upplevt något mindre bra med det, men visst AMD är inte på något vis dåligt för den delen, kanske tvärt om snarare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Svårt att veta, det som är bäst pris/prestanda om 2-5 år.

Permalänk
Medlem

Gissar att nästa processorn blir till jobbdatorn, och verkar vara att vi ska köra Qualcomm ARM på samtliga nya datorer (ej server) så blir nog det.

Privat hoppas jag på att det blir något annat än x86, men är några år tills det är dags.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

För tidigt att säga något. Min 13900kf får hänga kvar i några år till innan jag byter och då blir det kolla av läget och se vad som finns och vad som passar bäst vid det köp tillfället

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Dominator Platinum RGB 6400cl36
GPU: RTX 4090 Suprim X Main Display: MSI Optix MAG281URF
SSD: Samsung 980 Pro & 990 Pro 1TB, WD SN850X 2TB, Kingston KC3000 4TB
Cooler: h150i Elite LCD PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Peripherals: Logitech G915, Superlight 2 DEX, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem

Vi snackar om 5-7 år i framtiden här, så kan inte svara på den frågan nu.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Apple räknar jag att det blir, antingen en M4 eller M5 hoppas jag på.

Permalänk
Medlem

Det lutar åt AMD, mina två senaste CPU:er har varit AMD innan, annars har det varit Intel för hela slanten. AMD har gjort en enorm uppryckning vs Intel som tidigare var det självklara valet för mig.

Dock har jag ett litet problem med fTPM strutter på min AMD i kombination med Windows 11
https://windowsreport.com/windows-11-amd-ftpm-stuttering/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Hur kan man veta det redan nu?

Kanske att Intel släpper världens bästa CPU nästa gång?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Valde AMD då det troligtvis bara bli en ny 5***-CPU när min 5600 känns för klen, men så som jag använder datorn så lär det dröja

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl egentligen bara relevant för de som tänkt köpa CPU denna generation eller som av principskäl väljer det ena över det andra? Nu finns det väl en klick som köper nytt med 12-24 månaders mellanrum för skojsskull men majoriteten gör nog rätt i att inte bestämma idag vad dom skall köpa för CPU "imorgon".

"Om du skulle köpt ny CPU/(dator) idag, hade du då valt AMD, Intel, SD ARM, Apple ARM" hade väl varit betydligt vettigare fråga att ställa?

Jag har så jag klarar mig både i Servern, desktop och laptop. När det väl är dags hoppas jag att ARM på Windows är ett vettigt alternativ.

Särskrivning
Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

AMD. Ska försöka leva på AM5 så länge jag kan.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Då både spel- och teknikintresset stadigt dalar (iaf sett till nymodigheter) så kan det vara så att min 5800X är den sista processorn jag skaffar.

Lär väl bli någon uppgradering av laptop (Macbook Pro) eller snarare ersätta den och speldatorn med en stationär Mac framöver, typ en Mac Mini med M4 Pro eller motsvarande när det är dags... men även dit är det långt.

Jag behöver inte mer och det känns skumt.

Permalänk
Hedersmedlem

Svårt att säga! Nuvarande CPU är en AMD Ryzen 7 3800X som är jag är supernöjd med, och jag inte ser någon anledning att byta ut denna generation.

Att nu på förhand välja CPU-tillverkare utan att veta hur kommande produkter ser ut vore rent fanboybeteende.

Permalänk
Medlem

AMD på en liten server & intel för resten när de kommer ut med nytt workstation kort (krets) moderkort kretsen & dess funktioner känns viktigare än processorn där duger vilken som helst, tror det blir en typ 16 kärnig där (har aldrig riktigt gillat amd s moderkort threadripper / epyc e ok fast känns som att det saknas nytänkande på lagring & funktioner.(åtminstånde på threadripper korten) som sagt moderkortet e viktigare än x antal kärnor för mig. men enda jag bestämmt e amd på lillservern sen får man se vad som kommer vem vet kan ju bli en nvidia eller nåt annat me (fast blir defenitivt ej en mac, med deras priser på im / lagring & begränsad uppgraderbarhet)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Lär sitta kvar på AM4 ett par år till, mina pengar går till den som kan erbjuda bäst pris/prestanda Q4 2026, helt enkelt.

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Har kört Intel i väldigt många år, just nu i5 14600k.
Men nästa blir tametusan AMD, förtroende för Intel försvann efter hur de hanterade microcode-fiaskot.
Jag försöker alltid bygga så tyst jag kan och temperaturen på AMD har varit avskräckande tidigare.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Nästa dator blir nog en till jobb, då kommer det nog bli en 288V. De ser ganska bra ut när det gäller energieffektivitet och igpu. Och så finns det så många modeller att välja på jämfört AMD.

Hade jag köpt en riktig dator så hade det varit AMD, ingen tvekan.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

AMD hela vägen (CPU+GPU). Lirar bättre med Linux helt enkelt.