Följ Black Week på SweClockers

Userbenchmark gör magstark bedömning – dissar Ryzen 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Jaa sweclockers testar inte ens norr om 1080p. Varför inte? För att det inte är någon skilnad.

Hade varit intressant med ett litet swec-test i 1440 & 4k, säg 3 processorer och grafikkort från respektive tillverkare i olika prisklasser.
En liten guide på när cpu eller gpu begränsar mest.

Tror knappast att jag får fler fps av att byta ut min 3700x så länge som jag har kvar mitt gamla grafikkort (1440p), men hur stor begränsning blir den med till exempel 7900xt/4070 super?
Åt andra hållet, när är det endast gpu-begränsat i högre upplösning, hur "dålig" cpu kan man komma undan med?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast det gör ju galen skillnad i vissa spel också, ffa just MMO och simulatorspel, så jag skulle hålla med om det. Köper man en speldator för 20k+ till såna spel bör man ha X3D-processor, sannolikt till och med i 4K om man har bra GPU.
Jag bytte från 5800X till 5800X3D och tjänade över 50% FPS i Baldur's Gate 3 i 1440p (med DLSS Quality, annars flaskade mitt RTX 3080 även med 5800X).

<Uppladdad bildlänk>

Med långsamt RAM är vinsten alltså 84%. Och det i 1440p med maxade inställningar, så högst realistiskt scenario. Kunde inte testa med normalt RAM på 5800X men jag skulle bli extremt förvånad om vinsten var under 50%, när skillnaden med snabbare RAM på 5800X3D bara var 4% i avg fps.

Edit: SVM var av i alla benchmarks, hade det i namnet bara på vissa för att jag testade på och av. Det brukar dock bara göra 0-3% i regel.

Fast du visar juh bara typ det jag menade, att ditt baldurs gate redan kör i 100km/h och du fick upp bilen i 170km/h och 99% av alla användare skulle inte märka någon skillnad mellan 90fps och 170fps i ett spel som BG3, pratade vi om valorant/CS så hade många märkt skillnad, men det är aldeles för många som ser en 800% ökning i FPS i BG3 när dem går från 200fps till 1600fps och hävdar att då "MÅSTE MAN HA EN 9800x3d DU SER JUH SKILLNADEN, DEN E HUUUUUUUGEEE WHOOOAAAAWAWAAWWAW!!!!"

Permalänk
Medlem

5800X3D funkar fint, tack och hej

Börjar bli löjligt med dessa analyser ... Allas situationer är olika? Och jag som lirar WoW till 99,9% är dessa CPU'er mer värda än att lägga en större summa på en stark GPU.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

DDR4 3600MHz för i5 13600k och DDR 5 6200 för 9800x3d Kanske är därför den presterar så mycket sämre? Vore ju mer rättvist i ett sånt test om de körde DDR5 minnena på båda. Eller om de i alla fall skrev det tydligt och inte gömde det i beskrivningen som få läser.

Absolut, men fler faktorer spelar ju in. Exempelvis så har DDR4-3600CL16 lägre latens 8.88ns än DDR5-6000CL30 som snittar 10ns. Sen om jag inte missminner mig så är amd plattformen känsligare än intel gällande minnestyp och hastighet, med andra ord, högre frekvens så blir ryzen gladare medans intel tycker allt smakar vanilj 😊. Men det finns säkert någon annan som har bra koll på hur det ligger till mer exakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu svarar jag alla 3 i stället men:

Man måste testa med samma förutsättningar. Annars blir det väldigt skevt.
Saker jag noterar är :
13600k vs 9800x3d, inte samma eller ens optimala ddr. Dessutom ddr4 (icke optimala) vs ddr5 (optimala)

I just cpu krävande spel så är ddr5 bättre pga de kompenserar för utan cache.

I HU så har de samma ddr5 (antar jag, snabb kollade men såg inte vilket) och just Intel trivs med mycket snabbare ram vs amd

Varför envisas?

Ddr4 vs ddr5 kan på sin höjd(enligt tester) i absolut bästa fall kanske ge extra 10 fps (VID ABSOLUT BÄSTA FALL) men det handlar oftast om runt 5 fps.

1% & 0.1% fpsen Är relevant mot cpu prestanda.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk

Letade själv upp tester i 2k och 4k gaming, det skiljer nästan ingenting alls på 13600k och AMDS nya CPU i 2k och 4k. Att då försöka övertala folk som tex har en 13600k att köpa 9800 XD3 för 4k gaming blir lite falsk marknadsföring. Det är ju helt bortslängda pengar som kunde lagts på en bättre GPU istället. Ett bra moderkort+9800 XD3 blir en ganska stor summa, fick själv det förslaget när jag pratade med en försäljare om 4k gaming och han försökte få mig att köpa bättre CPU när det är GPU jag skulle lagt pengarna på

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Varför envisas?

Ddr4 vs ddr5 kan på sin höjd(enligt tester) i absolut bästa fall kanske ge extra 10 fps (VID ABSOLUT BÄSTA FALL) men det handlar oftast om runt 5 fps.

1% & 0.1% fpsen Är relevant mot cpu prestanda.

Nej det finns tester som påvisar mycket högre gains I cpu tunga spel? Var ju skillnad uppemot 30fps....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Userbenchmark påminner om tidningen "en ding ding värld": https://sv.wikipedia.org/wiki/En_ding_ding_v%C3%A4rld

Men det är väl samma?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Letade själv upp tester i 2k och 4k gaming, det skiljer nästan ingenting alls på 13600k och AMDS nya CPU i 2k och 4k. Att då försöka övertala folk som tex har en 13600k att köpa 9800 XD3 för 4k gaming blir lite falsk marknadsföring. Det är ju helt bortslängda pengar som kunde lagts på en bättre GPU istället. Ett bra moderkort+9800 XD3 blir en ganska stor summa, fick själv det förslaget när jag pratade med en försäljare om 4k gaming och han försökte få mig att köpa bättre CPU när det är GPU jag skulle lagt pengarna på

Fast i spel som är cpubundna i 4K så stämmer ju inte det där.
Samma sak ifall 5090 är tillräckligt snabbt för att göra cpun till en flaskhals igen i 4k.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jagers:

Fast du visar juh bara typ det jag menade, att ditt baldurs gate redan kör i 100km/h och du fick upp bilen i 170km/h och 99% av alla användare skulle inte märka någon skillnad mellan 90fps och 170fps i ett spel som BG3, pratade vi om valorant/CS så hade många märkt skillnad, men det är aldeles för många som ser en 800% ökning i FPS i BG3 när dem går från 200fps till 1600fps och hävdar att då "MÅSTE MAN HA EN 9800x3d DU SER JUH SKILLNADEN, DEN E HUUUUUUUGEEE WHOOOAAAAWAWAAWWAW!!!!"

Kolla lägsta-FPS istället, det är det som känns, när det hackar till ordentligt. Den gick från 48.6 fps till 96.2 fps (+98%).

Jag kan garantera dig att jag märkte tydligt när den regelbundet dök ner under 50 fps förut, men jag har knappt märkt av ett enda hack när jag spelat 30 timmar de sista veckorna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av FX9:

Hmmm, verkligen snedvriden jämförelse om så är fallet

Men DLSS = OFF i minst en av spelen, dom visar alla inställningar.

Ibland är det fel på afterburner också, den visade 3% cpu i nån version när jag körde cyberpunk vilket löstes med en uppdatering, arbetar gpun 100% är det den som bottleneckar, antar att han som lagt upp videon slarvat med sina settings, lär finnas bättre jämförelser när fler har fått tag i cpuerna.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Nu menar jag inte bara här på Sweclockers men det är så sjukt mycket dmg-control på internet över att 9800X3D är så bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Userbenchmark,
sponsored by
<Uppladdad bildlänk>

Det värsta är att jag tror inte ens intel skulle betala någon som är så uppenbar. Jag skulle gissa på att det är någon person med diagnos som har ett ohälsosamt fokus att klanka ner på AMD

Permalänk
Medlem

Kanske ute och cyklar här och då är det fritt fram att rätta mig...men analysen att de är helt ute på grönbete när de rekommenderar 13600K för spel är ju befogad...i vilken värld är en 13600K mer intressant än en 5700X3D för spel? Om man vill vara lite mer budgetorienterad i sitt bygge framför att bygga med det bästa man kan få, dvs 9800X3D, är det ju en no-brainer i min värld.

Om inte enbart spel står på menyn kan vi kanske börja prata däremot. Då kan det behöva nyanseras lite. Men fokus i deras uttalande är ju spel. 13600K vs 5700X3D är ju inte ens nära.

Sen kan man säkert kliva ned ytterligare om man verkligen har en tajt budget. Eller lägga lite mer och inte satsa på döda plattformar etc. Det går nyansera om man kastar in bivillkor förstås.

Dvs jag köper att det "problematiserar" 9800X3D för många...men rekommendera kanske något rimligt då och inte något som är uppenbart akterseglat (13600K) ställt mot alternativet (5700X3D).

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det bland de första siterna som dyker upp vid googling av benchmarks, borde förbjudas när de inte kan vara objektiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja, det är klart jag håller med om det. Även en trasig klocka har rätt två gånger om dagen, och allt det där. Sen just 13600K är väl inte den modell jag skulle välja istället för 9800X3D, dock.
Men eftersom de är så vinklade är det omöjligt att rekommendera någon att läsa vad de skriver, eftersom det brukar variera mellan "helt sanslöst fel" och "rätt, men av fel anledning".

Deras tankar om 9800X3D (skrivet innan launch, uppenbarligen):
Kan inte direkt hålla med om att 7000-serien varit en flopp oavsett 7800X3D eller inte. Och de är som vanligt på att man får en massa frame drops med AMD trots att datan i regel talar mot det, samt att man måste köra just de två spelen med ett 4090 för att tjäna på X3D, som de också repeterat förut.

Fast det gör ju galen skillnad i vissa spel också, ffa just MMO och simulatorspel, så jag skulle hålla med om det. Köper man en speldator för 20k+ till såna spel bör man ha X3D-processor, sannolikt till och med i 4K om man har bra GPU.
Jag bytte från 5800X till 5800X3D och tjänade över 50% FPS i Baldur's Gate 3 i 1440p (med DLSS Quality, annars flaskade mitt RTX 3080 även med 5800X).

<Uppladdad bildlänk>

Med långsamt RAM är vinsten alltså 84%. Och det i 1440p med maxade inställningar, så högst realistiskt scenario. Kunde inte testa med normalt RAM på 5800X men jag skulle bli extremt förvånad om vinsten var under 50%, när skillnaden med snabbare RAM på 5800X3D bara var 4% i avg fps.

Edit: SVM var av i alla benchmarks, hade det i namnet bara på vissa för att jag testade på och av. Det brukar dock bara göra 0-3% i regel.

Jobbar du på Userbenchmark?
5800X3D som inte drar nytta av snabb RAM jämför du alltså med en 5800X som drar full nytta av det men med slöklockade RAM och försöker dra paralleller.
5800X3D behöver inte gå omvägen via RAM förrän cachen är fylld så att det bara blir 4% förbättring är ungefär lika klurigt som att köra CPU-bänkmärkningar i 4k med ett RX570.

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RX6600|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|MSI Mech 2X Radeon @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Personen som driver userbenchmark är en känd Intelfanboi och AMD-hater. Så det förvånar ingen.

AMD-phobic kanske?

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jobbar du på Userbenchmark?
5800X3D som inte drar nytta av snabb RAM jämför du alltså med en 5800X som drar full nytta av det men med slöklockade RAM och försöker dra paralleller.
5800X3D behöver inte gå omvägen via RAM förrän cachen är fylld så att det bara blir 4% förbättring är ungefär lika klurigt som att köra CPU-bänkmärkningar i 4k med ett RX570.

Aj, den gjorde ont.

Jag vet att det är missvisande av det skälet, och nämnde det väl ändå i inlägget. Kunde som sagt inte testa 5800X med RAM i 3000+ MHz (pga hårdvarustrul), så det fick den jämförelsen det blev. Gjorde den egentligen för att själv jämföra före/efter så gott som möjligt, inte för att dela online.
Av den anledningen sa jag att jag tjänade "över 50%" fastän vinsten var 84% i snitt och 98% i 0.1% lows, istället för att komma med påståenden om "dubbla prestandan" som vore grovt missvisande.

Om du kollar proffstester så ser du att skillnaden inte är irrelevant där heller.
I Gamers Nexus test så är snittet 120.3 vs 87.2 fps, så en ökning på 38%. Däremot så fick de riktigt dåliga 0.1% lows även med X3D-modellerna, antar att de får med något som är sämre optimerat i sin testslinga, t ex när man trycker end turn kan det nog hacka till i 50 ms, vilket inte helt märks eftersom allt på skärmen står stilla när man trycker.

I andra spel av typen jag nämnde (MMO och simulator) kan det göra det ännu större skillnad; i Assetto Corsa Competizione ligger 9800X3D 45% över 9700X, och 7800X3D 52% över 7700X, båda enligt Hardware Unboxed.

Självklart så gör det inte så stor skillnad i alla spel, och med annat än high end-GPU är det overkill, men något annat har jag inte heller påstått.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem

Men det här var ju något vinnande bidrag i out of context mästerskap och alla hänger på tåget.

Citat:

Nevertheless, the 13600K and 14600K still deliver almost unparalleled real-world gaming performance for around $200 USD.

Detta säger ju inte att de processorerna är bättre för en lägre peng utan att för just ca 200$ leverar de väldigt bra prestanda, för pengen. Texten uttrycker sig rimligen om sweet spot, var får man mest för pengen och är det relevant för folk i gemen. Sweclockers börjar kännas feldöpt då det ibland känns som att majoriteten (som uttalar sig i vissa trådar iaf) hänger sig åt att optimera cpu för spel och galleri.

Gameclockers kanske är lämpligt om den klicken får råda? Kanske vore en lämplig systersajt för jag saknar lite nyans.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kolla lägsta-FPS istället, det är det som känns, när det hackar till ordentligt. Den gick från 48.6 fps till 96.2 fps (+98%).

Jag kan garantera dig att jag märkte tydligt när den regelbundet dök ner under 50 fps förut, men jag har knappt märkt av ett enda hack när jag spelat 30 timmar de sista veckorna.

det låter dock inte som cpu, det låter som bug i spelet, bug i moderkort, bug i cpu, bug i drivisar, , bug i spelmotor eller nått liknande, på papper så finns det ingen anledning för den ena cpu'n att helt plötsligt dyka så lågt i fps och så ofta som det verkar vara för dig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jagers:

det låter dock inte som cpu, det låter som bug i spelet, bug i moderkort, bug i cpu, bug i drivisar, , bug i spelmotor eller nått liknande, på papper så finns det ingen anledning för den ena cpu'n att helt plötsligt dyka så lågt i fps och så ofta som det verkar vara för dig.

Att 0.1% lows är omkring hälften av snittet är väl knappast något ovanligt? Kolla in siffror från valfri sida som visar dem och se hur deras siffror ser ut i olika spel.
Gamers Nexus har såna siffror t ex, så denna video är en bra referens som inkluderar de senaste modellerna.

0.1% lows för 9800X3D hamnar på 42% av genomsnittet i Dragon's Dogma 2, 38% av genomsnittet i BG3 och 23% av genomsnittet i Rainbow Six: Siege, de första tre spelen där de har 0.1%-siffror.

Så att min gamla CPU som värst gick ner till halva FPS:en är ju om något bättre än normen, inte sämre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar väl vara en rimlig bedömning. 9800x3D är ju en entusiastprodukt. Så för gemene man som inte behöver de extra bildrutorna så verkar det vara en rimlig bedömning. Hade själv rekommenderat en 13600 till något som var budgetmedveten.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Men det här var ju något vinnande bidrag i out of context mästerskap och alla hänger på tåget.

Detta säger ju inte att de processorerna är bättre för en lägre peng utan att för just ca 200$ leverar de väldigt bra prestanda, för pengen. Texten uttrycker sig rimligen om sweet spot, var får man mest för pengen och är det relevant för folk i gemen. Sweclockers börjar kännas feldöpt då det ibland känns som att majoriteten (som uttalar sig i vissa trådar iaf) hänger sig åt att optimera cpu för spel och galleri.

Gameclockers kanske är lämpligt om den klicken får råda? Kanske vore en lämplig systersajt för jag saknar lite nyans.

Spending more on a gaming CPU is often pointless, as games are generally limited by the GPU in real-world scenarios.

"AMD is looking to drive demand through aggressive marketing rather than delivering real-world performance."

Nu är inte 14600K med i benchmarksen, men jag skulle kunna tro att den hamnar längre ned.

Problemet här är att de som bara googlar "X cpu vs Y cpu" får denna sidan som en av de första träffarna.
Enligt Userbenchmark har cpuerna samma "effective speed"

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Spending more on a gaming CPU is often pointless, as games are generally limited by the GPU in real-world scenarios.<Uppladdad bildlänk>
"AMD is looking to drive demand through aggressive marketing rather than delivering real-world performance."

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Nu är inte 14600K med i benchmarksen, men jag skulle kunna tro att den hamnar längre ned.

Problemet här är att de som bara googlar "X cpu vs Y cpu" får denna sidan som en av de första träffarna.
Enligt Userbenchmark har cpuerna samma "effective speed"

Fortfarande 1080p och 4090 vilket båda ej är real world. Väldigt få kör 1080p. Väldigt få kör 4090.

Här har ni anledningen för userbenchmarks rekommendation. Vissa som kör cs2 med 720p har nytta av 9800x3d. De flesta med moderna skärmar gäller detta:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Fortfarande 1080p och 4090 vilket båda ej är real world. Väldigt få kör 1080p. Väldigt få kör 4090.

Här har ni anledningen för userbenchmarks rekommendation. Vissa som kör cs2 med 720p har nytta av 9800x3d. De flesta med moderna skärmar gäller detta:

https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/images/minimum-fps-3840-2160.png

Om du kollar på bilderna som jag bifogade så inkluderar det massiva prestandahopp i vissa spel som inte är lika GPUbundna.

Det är inte konstigt att två år gamla GPUer flaskar en sprillans ny CPU.
Nu när lanseringen av 5000-serien är runt hörnet så kommer siffrorna garanterat så annorlunda it.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Om du kollar på bilderna som jag bifogade så inkluderar det massiva prestandahopp i vissa spel som inte är lika GPUbundna.

Det är inte konstigt att två år gamla GPUer flaskar en sprillans ny CPU.
Nu när lanseringen av 5000-serien är runt hörnet så kommer siffrorna garanterat så annorlunda it.

Dina bilder visar 1080p och 1253p. Fortfarande vem köper 4090 och 9800x3d och sedan kör i 1080p?

Visa lite tester på 1440p och 4k istället och helst fler än 2 spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Dina bilder visar 1080p och 1253p. Fortfarande vem köper 4090 och 9800x3d och sedan kör i 1080p?

Visa lite tester på 1440p och 4k istället och helst fler än 2 spel.

Du har redan fått ett flertal exempel på titlar där det faktiskt spelar roll även i 4k hur din cpu presterar.
Jag spelar wow i 4k, och i stora raider dippar jag med min 5800X3D ner precis under 60-70 fps. Jag är övertygad om att en 9800X3D hade lyft det en bra bit, även med mitt lite äldre grafikkort.
Att dessa outliers inte testas, eller sväljs i statistiken för att andra spel blir gpu-bundna av dagens grafikkort är inte samma som att det inte spelar någon roll

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Du har redan fått ett flertal exempel på titlar där det faktiskt spelar roll även i 4k hur din cpu presterar.
Jag spelar wow i 4k, och i stora raider dippar jag med min 5800X3D ner precis under 60-70 fps. Jag är övertygad om att en 9800X3D hade lyft det en bra bit, även med mitt lite äldre grafikkort.
Att dessa outliers inte testas, eller sväljs i statistiken för att andra spel blir gpu-bundna av dagens grafikkort är inte samma som att det inte spelar någon roll

Problemet med world of warcraft är många kör addons, inte samma sak händer varje run. (kanske world first attempts skulle fungera dock)

Det finns ju knappt någon vettig Youtube eller text som faktiskt testar prestandan, det mesta som presenteras är bro science eller trust me bro.

Där de vettigaste försök är halv tappra där en person säger 200 fps i huvudstaden under Prime time medan nästa har drops till 60fps med 4090 +7800x3d.

Jag tycker genuint att det vore intressant med ett vettigt test. Dock skulle alla i partyt ha olika komponenter men göra testet samtidigt...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

https://tpucdn.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/images/minimum-fps-3840-2160.png

Fast med den logiken är 13600K/14600K också totalt onödiga köp och inget alls att rekommendera.
Gamla processorer som Ryzen 3700X och 11600K är mycket bättre köp eftersom de ger 90% av prestandan och troligen går att få nästan gratis. Det kommer aldrig någonsin komma nya spel som kräver mer av CPU:n. Det är en fysisk omöjligthet. Skillnaden mellan processorerna kommer alltid vara exakt sådär stor i 4K i alla spel i all evighet, så det är totalt onödigt att sänka upplösningen och testa för att se hur mycket det egentligen skiljer i prestanda mellan processorerna.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Fast med den logiken är 13600K/14600K också totalt onödiga köp och inget alls att rekommendera.
Gamla processorer som Ryzen 3700X och 11600K är mycket bättre köp eftersom de ger 90% av prestandan. Det kommer aldrig någonsin komma nya spel som kräver mer av CPU:n. Det är en fysisk omöjligthet. Skillnaden mellan processorerna kommer alltid vara exakt sådär stor i 4K i alla spel i all evighet, så det är totalt onödigt att sänka upplösningen och testa för att se hur mycket det egentligen skiljer i prestanda mellan processorerna.

Skiljer ju knappt 20 fps på minimum dock över så spel mot ett 2700x!

Vad jag tycker är konstigt dock är hur olika ALLA siters fps är på många spel.

Baldurs gate 3 är en total överkörning hos Gamers nexus men hos TU är det knappt 3 fps 😊

Visa signatur