Följ Black Week på SweClockers

Sony förklarar varför PC-portar kräver PSN-konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Är inte detta pågrund av steam family funktionen? dom vill väl helt enkelt att inte folk ska kunna dela spelet med andra och därmed kräver ett externt konto för att kunna spela.

De kan ju bara välja att spelet inte ska fungera med Steam Family i så fall.

Permalänk
Skrivet av FribBe:

Känner mig alltid genast tryggare när jag måste skapa ännu ett jävla konto för att spela ett spel eller liknande.

Eller inte alls.

kan nog hålla med om detta.

oftast blir man ju bara irriterad när man köpt ett steam spel för att sedan behöva göra ett konto och hålla reda på ett till lösenord...

brukar sluta i att man antingen har något asdåligt lösenord som någon kunde hackat på typ 20 sec om de ville eller ett textdokument med lösenord på skrivbordet...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hmm grrr...

Permalänk
Medlem

Haha lägg ägg Sony..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Är inte detta pågrund av steam family funktionen? dom vill väl helt enkelt att inte folk ska kunna dela spelet med andra och därmed kräver ett externt konto för att kunna spela.

med tanke på vart resten av världen är påväg så tror jag att det helt enkelt handlar om att samla in din data och sälja den, money money money....

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen ett spel på steam där jag var tvungen att göra ett konto till i spelet, specifikt till det spelet. Krävdes om jag ville spela med andra.

Har jag fattat det rätt så köper du tex spiderman 2 på steam så måste du utöver det ha ett psn konto? Släng in ett till spel specifikt konto så känner jsg mig ÄNNU säkrare.

Drar mig mer och mer för nya spel. Flera olika konton för varje spel är nog standard snart, självklart måste du dessutom identfiera dig med bank id så dom är säkra på att du får rätt reklam för datan du "ger" dom.

Tur att jag har mina gamla spel kvar som inte kräver mycket alls.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Även om jag inte gillat det har jag acceptera detta när det kommit till spel som man köper via Steam men sedan behövt logga in och låsa upp spelen i t.ex U-Play eller Origin eftersom det då varit därigenom man spelat spelen.

Men här är det ju inte direkt så att man köper spelet via steam, låser upp det i PSN och sedan spelar det på sin ps4/ps5 konsol, det är ju fortfarande 100% steam man spelar genom, det enda de kan vara intresserade av här (när det kommer till singleplayer spel) är ju användardata.

OM man faktiskt samtidigt hade låst upp en Ps4/Ps5 version av spelet så att man kunde välja mellan att spela på PC eller konsol hade jag kanske varit lite mer accepterande av detta kravet men nu känns det ju bara som att man man får lite extra krångel och ger bort sina uppgifter utan att få någon direkt tillbaka för det.

Inte för att det varit något spel jag känt att jag måste köpa som berörs av detta än så länge men känns ju surt för framtiden med denna typen av krav. Ju mindre motstånd Sony möter, desto större risk att flera andra kommer haka på trenden med meningslösa inloggningskrav (nu verkar de ju dock få ganska mycket motstånd så kan ju hoppas att det avskräcker andra från att göra samma sak).

Permalänk
Medlem

Känns inte som att Sony ger ett ärligt svar. Det finns garanterat någon annan anledning hos Sony som gör att de vill tvinga in spelare till PSN.

Permalänk

Jag säger bara såhär. Vill man tänka på säkerheten så lägg ner allt steam epic launcher ea launcher allt som har med launchers att göra och börja tillverka spelen på skiva eller usb-minne med installations filer på. Då blir det mycket säkrare att inte behöva ladda ner spelen. Och gör bara en inloggningsfas inne i spelet för onlinespel som det var i battlefield 2 och 2142. Gå tillbaka till 90-00 när man inte behövde internet för att spela och installera spel. Visst många kommer inte tycka om min argument men det bryr jag mig inte om 😝

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Så alltså inte 'all your data are belong to us'?

Låt gå att PSN-konto skulle kunna krävas om det är en titel med en multiplayeraspekt och crossplay innefattande Playstation-konsolerna. Men för single player finns det ingen anledning i världen.

Men icke Sony spel som har crossplay? Ska alla i världen bli tvingade till ett PSN konto så fort ett Playstation ska få vara med dom vuxna o spela? Ser hellre att Playstation håller sej borta i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Känns inte som att Sony ger ett ärligt svar. Det finns garanterat någon annan anledning hos Sony som gör att de vill tvinga in spelare till PSN.

Det ska vara en koppling till en playstation tjänst, enda anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tyvärr har japanskan inte någon motsvarighet till vare sig skitsnack eller bullshit, så det får duga att säga det på gammal vanlig herderlig svenska.

S-K-I-T-S-N-A-C-K !!!

ふざけるな fyller syftet? ...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Sant, jag känner mig sjukt otrygg när jag spelar spel utan PSN-konto. :')

Samma här. Funderar på att skapa ett sådant fast jag inte har något spel. Kan du hjälpa mig?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

"Vi gillar att samla in er data."

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Vem går på ett sånt lame argument? Samma folk som blir skrämda av media och köper hemlarm för tusentals kronor?

Det är såklart girighet i grunden, precis som vanligt.

Sony väcker mer ilska i mig än glädje nu för tiden.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Alltid kommer gamle Benjamin upp när nån hävdar säkerhet som enda argument för nått dumt och att Sony blivit hackade mer än en gång visar att hans argument är fullständigt ihåligt. Men Sony har en lång historia av att vilja låsa in kunder i sina lösningar så man är inte förvånad.

"Those who would give up Essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag ska erkänna att jag är en sån som har konton på typ alla tjänster och bara loggar in och inte tänker mer på det.

Enda gången jag blir upprörd är spel som envisas med att logga ut en automatiskt efter en tidsperiod.

Visa signatur

Cosbyness is next to Godliness - Robert Jebediah Freeman, A.K.A. Granddad

Permalänk

Ser det snarare som att de vill att PC spelarna ska vänja sig vid PSN. så kan de sakta men säkert lägga mer och mer innehåll där och eventuellt lansera PSN som en egen butik eller kräva månadsavgift för multi-player spel som helldivers (servrarna är inte gratis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

brukar sluta i att man antingen har något asdåligt lösenord som någon kunde hackat på typ 20 sec om de ville eller ett textdokument med lösenord på skrivbordet...

En lösenordshanterare hjälper dig med detta.

Permalänk

Att Sony "lär" sig fortfarande ang PC spelares behov och vanor efter att ha varit med i branschen i 25 år känns som ren BS.

Nog för att jag har ett PSN konto men det är principen här som är avgörande.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Varför försöker de ens? De allra flesta lär väl likförbannat inse att det inte handlar om att skydda spelarna, utan om att Sony på något sätt vill berika sig själva ytterligare.

Lite ärlighet från företagen vore kul som omväxling när den här sortens kritik uppstår. Hade haft lättare att köpa ett ärligt svar i stil med "vi vill arbeta in PSN och konvertera PC-spelare till Playstationspelare, lev med det eller spela något annat." än uppenbar bullshit som detta.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Som man säger på engelska - "Don't piss on me and tell me it's raining"

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Skrivet av Sysop:

En lösenordshanterare hjälper dig med detta.

hjälper ju tyvärr inte ytterligare ett lösenord att försöka komma ihåg istället... å den dan man är utelåst där så har man ingen koll på vilket lösenord som går till vad som låg i den för man har inte använt det riktiga lösenordet på länge...

färre krav på tjänster som ska ha sitt eget lösenord är lösningen...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Men icke Sony spel som har crossplay? Ska alla i världen bli tvingade till ett PSN konto så fort ett Playstation ska få vara med dom vuxna o spela? Ser hellre att Playstation håller sej borta i så fall.

Givetvis inte.

Jag trodde det var underförstått att nyheten gäller Sony-titlar som kommer till PC. Nej, givetvis ska Sony hålla klåfingrarna borta från andra titlar med crossplay.

Ser helst att andra jobbiga aktörer (glor på dig nu, Epic Online Services) håller sig borta från mina spel, men det är redan för sent då flera av titlar som jag köpt har fallit för den monetära flirten från Epic långt efter att jag köpt titeln (7 Days to Die, till exempel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Givetvis inte.

Jag trodde det var underförstått att nyheten gäller Sony-titlar som kommer till PC. Nej, givetvis ska Sony hålla klåfingrarna borta från andra titlar med crossplay.

Ser helst att andra jobbiga aktörer (glor på dig nu, Epic Online Services) håller sig borta från mina spel, men det är redan för sent då flera av titlar som jag köpt har fallit för den monetära flirten från Epic långt efter att jag köpt titeln (7 Days to Die, till exempel).

Nej inte 7 days to die!? Jag som tänkt köpa de nu till helgen o lira med polarna. Måste man ha ett Epic konto för de alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Nej inte 7 days to die!? Jag som tänkt köpa de nu till helgen o lira med polarna. Måste man ha ett Epic konto för de alltså?

Nej, det tror jag inte, men de gick från Steamworks till Epic Online Services och jag har blockerat EOS på grund av vad jag läst om EOS. På grund av detta kan jag inte ens spela 7 Days to Die solo, kan inte ens starta spelet.

Permalänk
Medlem

Läst att Rockstar kommer kräva ett konto på deras tjänst för GTA6 så det känns som detta spel redan är begravt…… precis som GTAV som knappt sålt 200 exemplar. 😉

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Nej, det tror jag inte, men de gick från Steamworks till Epic Online Services och jag har blockerat EOS på grund av vad jag läst om EOS. På grund av detta kan jag inte ens spela 7 Days to Die solo, kan inte ens starta spelet.

Va fan. Jag har aldrig äns haft Epic installerat på min dator av olika anledningar. Vill inte ha något med det att göra. Hopp då blir det till att skippa 7 days to die då.

Permalänk

Spelar ingen roll för mig vill de ha så får de ha det kan ändå spela spelet