Nvidia släpper nytt inställningsprogram

Permalänk
Melding Plague

Nvidia släpper nytt inställningsprogram

Nu kan du ladda ned den färdiga versionen av Nvidia-appen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice, verkar bättre än Experience iaf, nu slipper man logga in för att tanka ner nya drivrutiner...

Permalänk
Medlem

På tiden men bara allt kommer med smidigt, från NVCP!
Kört betan sedan början och gillar upplägget 👍

Permalänk
Medlem

Får fel vid installation, Error code 0x80004005. Chattar med deras support nu...

Permalänk
Medlem

Nu vill man veta hur mycket telemetri och insamling av data som sker innan installation.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Nice, verkar bättre än Experience iaf, nu slipper man logga in för att tanka ner nya drivrutiner...

Undantag om man köper ett grafikkort och du får med ett spel som måste aktiveras.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Är det sant? Äntligen!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det saknas fortfarande inställningar så man måste ändå gå tillbaka gamla kontrollpanelen.
Jag låter betatestarna jobba vidare!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Tror ALDRIG på när jag hör Den "färdiga" versionen av någonting..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Skrivet av Sarato:

Är det sant? Äntligen!

Jag har använt https://www.techpowerup.com/download/techpowerup-nvcleanstall... ett bra tag. Fungerar perfekt, och man kan välja lite hur installern ska fungera. Tex blockera telemetry, välja om PhysX och ljuddrivrutiner ska ingå medan man installerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Nu vill man veta hur mycket telemetri och insamling av data som sker innan installation.

Det går stänga av 2 av 3, men inte alla.

Edit: Bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Är det sant? Äntligen!

Jupp, inte tankat ner själv än men enligt HU här i videon så säger han det iaf

Permalänk
Medlem

holy bloatware jesus

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dakke:

holy bloatware jesus

Hur så?
Geforce Experience om något är ju bloatware.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Har bara testat ett par timmar, helt okej, men saknar överblicken över spelen man hade i Geforce Experience, men det går säkert ställa in nånstans.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag gillar den vanliga nvidia kontrollpanelen, den hade jag bara helst haft kvar. Tycker det är tråkigt att den ska bort, får hoppas att det går att installera den iallafall utan att nvidia behöver vara med på det.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Har bara testat ett par timmar, helt okej, men saknar överblicken över spelen man hade i Geforce Experience, men det går säkert ställa in nånstans.

Trycker du på "See all" uppe till höger där vid "Library" får du en viss överblick.

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt GeForce Experience eftersom jag är kapabel att ändra inställningarna själv i spelen.

Däremot använder jag den gamla kontrollpanelen rätt ofta, så man får hoppas den nya kommer att ha alla funktioner om det är tänkt att den ska ersätta den gamla.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att användargränssnitt i de många fall försämrats med tiden. Och detta gäller inte bara Nvidia utan allmänt. Oväsentliga ting har letat sig in eller viktiga inställningar har flyttats runt till flera olika platser, tagits bort eller flyttats ut till små specialprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag gillar den vanliga nvidia kontrollpanelen, den hade jag bara helst haft kvar. Tycker det är tråkigt att den ska bort, får hoppas att det går att installera den iallafall utan att nvidia behöver vara med på det.

I nuläget verkar ju detta vara betydligt närmare att ersätta GFE, men jag antar att kontrollpanelen också ska ersättas längre fram.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha en extra app med stora bilder på spel i mitt "library", jag vill bara ha en kontrollpanel inbakad i windows, precis som förr.

Minimalistiskt, helst med mycket funktioner. Allt behöver inte se modernt ut.

Kanske är jag påväg att bli gammal, men tycker det är svårare och svårare med sånna här förändringar 😆

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | Asus X870-P | Corsair DDR5 @6400 MHz | Samsung 9100 PRO M2 | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | Corsair RM750x | LG 32'' @165Hz G-Sync | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Ni som har installerat det. Hur många Processer är igång i detta program. ?????
Det är ju en av anledningarna man inte installerar programmet.
En då om det inte direkt påverkar Datorn. Men en då. Har aldrig gillat att där ligger typ 8 stycken Processer. När man inte då använder finesserna.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem

Har det som behövs med NVCP och Profile Inspector. Visst, NVCP kan kanske se snyggare ut och vara lite mer användarvänligt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghaan:

<Uppladdad bildlänk>

Trycker du på "See all" uppe till höger där vid "Library" får du en viss överblick.

Såg det men jag skulle helst vilja ha som innan där man ser alla spel direkt med stora bilder som på front sidan utan att man behöver scrolla åt sidan.

När man har små ikoner efter klickat på alla och de kommer i en lista är bra om man har väldigt många spel installerade.

Men men antar det kommer fixas framöver och att man kan välja storlek.

Tack i alla fall

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Under privacy:
[] Required data that is neccesary by nvidia app and cannot be switched off.

Varför kan de inte specifiera vad det är för data?

Användaren får inte byta inställning för grafikkortet utan att Nvidia sniffar "Required data". Det här är ju bara löjligt!.

Hade det varit möjligt att kryssa ut även "required data" och vissa funktioner då inte fungerar, hade jag kunnat köpa det.

De skyddar min data. Javisst! Ända tills de själva blir hackade och sen har de force major.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Ni som testat, finns det funktion för att cacha instant replay i RAM istället för disk, samt finns det möjlighet att spara instant replay till gif?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Vart tog vanliga kontrollpanelen vägen?

Edit: Ok det fanns visst "Driver settings" längst ner på varje spel men det är inte alla inställningar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 9950X][Gigabyte X870E Aorus Elite][G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400Mhz 32GB CL-32-39-39-102][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Skrivet av pskjonte:

Jag vill inte ha en extra app med stora bilder på spel i mitt "library", jag vill bara ha en kontrollpanel inbakad i windows, precis som förr.

Minimalistiskt, helst med mycket funktioner. Allt behöver inte se modernt ut.

Kanske är jag påväg att bli gammal, men tycker det är svårare och svårare med sånna här förändringar 😆

Känner likadant. Och jag blir nostalgisk av detta:

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Man har aldrig behövt logga in för att ladda ner drivrutiner från nvidia: https://www.nvidia.com/en-us/drivers/

Visa signatur