Följ Black Week på SweClockers

GIMP 3.0 nära – 20 år efter 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det ÄR enkelt att programmera. Idag kan du programmera i många fall utan att ha en aning om hur det fungerar.

Lite som att säga att det är enkelt att bygga något. Ja vem som helst kan hamra ihop två brädor på träslöjden. Inte riktigt lika många kan bygga ett modernt hus.

Bara den ofantliga mängden specifik GIMP-kunskap som krävs, gör att även den "bästa" utvecklaren i världen skulle ha svårt att tillföra något av värde överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

GIMP känns oerhört föråldrat och segt, med udda konventioner (som tyvärr ofta är fallet med open source-hobbyprojekt där en liten klick neckbeards ska vara sära för sakens skull). Jag läste för några år sen att huvudutvecklaren blev ovän med alla och att det bara var han kvar och att ingen räknade med att det skulle bli nåt mer av det. Så jag är förvånad över att det blir en ny "version".

Trots alla brister funkar det hyfsat för mina behov. Enklare fotoredigering med lite korrigeringar av färger och kontrast som går utanför det som är smidigt att göra i Canons DPP4.

Rita saker från grunden är tyvärr nästan omöjligt om man vill ha förståndet i behåll, så när jag efter många års plågor hittade Krita, har jag äntligen ett smidigt och bra alternativ för det behovet. Dock inte lika användbart för fotojustering.

Jag hade mycket väl kunnat köpa Photoshop, om det gick. Prenumerationsupplägget är både alldeles för dyrt och helt orimligt som enda alternativ. Jag hade kunnat tänka mig att betala 1200-1500 spänn för en evighetslicens för en viss version av PS, utan uppgraderingsmöjlighet. Men det går inte. Och att pirata program har jag lagt bakom mig för en herrans massa år sen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det ÄR enkelt att programmera. Idag kan du programmera i många fall utan att ha en aning om hur det fungerar.

Nej, det är det inte. Jag skulle till och med säga att det är svårare i dag än för 20-30 år sen. Förr var det mer "rent", medan man i dag måste ha koll på en hiskelig massa komponenter med spexiga namn för att göra saker.

Jag ser mig som hyfsat skärpt, lätt för matematiska principer, logik och språk, men jag har aldrig lyckats ta mig förbi nybörjarnivån inom programmering. Bara snäppet över "Hello world!". Språken är onödigt krångligt uppbyggda, med klumpiga sätt att skriva saker. Allt ska skötas genom diverse saker utåt som man mer eller mindre måste gå en universitetsutbildning för att förstå sig på. Nej, det är verkligen, verkligen inte enkelt att programmera!!!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S