GIMP 3.0 nära – 20 år efter 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det ÄR enkelt att programmera. Idag kan du programmera i många fall utan att ha en aning om hur det fungerar.

Lite som att säga att det är enkelt att bygga något. Ja vem som helst kan hamra ihop två brädor på träslöjden. Inte riktigt lika många kan bygga ett modernt hus.

Bara den ofantliga mängden specifik GIMP-kunskap som krävs, gör att även den "bästa" utvecklaren i världen skulle ha svårt att tillföra något av värde överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

GIMP känns oerhört föråldrat och segt, med udda konventioner (som tyvärr ofta är fallet med open source-hobbyprojekt där en liten klick neckbeards ska vara sära för sakens skull). Jag läste för några år sen att huvudutvecklaren blev ovän med alla och att det bara var han kvar och att ingen räknade med att det skulle bli nåt mer av det. Så jag är förvånad över att det blir en ny "version".

Trots alla brister funkar det hyfsat för mina behov. Enklare fotoredigering med lite korrigeringar av färger och kontrast som går utanför det som är smidigt att göra i Canons DPP4.

Rita saker från grunden är tyvärr nästan omöjligt om man vill ha förståndet i behåll, så när jag efter många års plågor hittade Krita, har jag äntligen ett smidigt och bra alternativ för det behovet. Dock inte lika användbart för fotojustering.

Jag hade mycket väl kunnat köpa Photoshop, om det gick. Prenumerationsupplägget är både alldeles för dyrt och helt orimligt som enda alternativ. Jag hade kunnat tänka mig att betala 1200-1500 spänn för en evighetslicens för en viss version av PS, utan uppgraderingsmöjlighet. Men det går inte. Och att pirata program har jag lagt bakom mig för en herrans massa år sen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det ÄR enkelt att programmera. Idag kan du programmera i många fall utan att ha en aning om hur det fungerar.

Nej, det är det inte. Jag skulle till och med säga att det är svårare i dag än för 20-30 år sen. Förr var det mer "rent", medan man i dag måste ha koll på en hiskelig massa komponenter med spexiga namn för att göra saker.

Jag ser mig som hyfsat skärpt, lätt för matematiska principer, logik och språk, men jag har aldrig lyckats ta mig förbi nybörjarnivån inom programmering. Bara snäppet över "Hello world!". Språken är onödigt krångligt uppbyggda, med klumpiga sätt att skriva saker. Allt ska skötas genom diverse saker utåt som man mer eller mindre måste gå en universitetsutbildning för att förstå sig på. Nej, det är verkligen, verkligen inte enkelt att programmera!!!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Nu är Gimp 3.0 släppt. 😯 🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

gimp.org verkar ha missat det, för det står inte ett ord om det på förstasidan...

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Menar du RC? För den officiella versionen är iallafall 2.10.38 enligt deras nedladdningssida

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

<Uppladdad bildlänk>

gimp.org verkar ha missat det, för det står inte ett ord om det på förstasidan...

Skrivet av jnsson:

Menar du RC? För den officiella versionen är iallafall 2.10.38 enligt deras nedladdningssida

De har inte förpackat det än.

https://gitlab.gnome.org/GNOME/gimp/-/commit/9785099e5a0dcdc3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Då skulle inte jag säga att GIMP 3.0 är släppt än

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Den här tråden är trasig för mig. Det senaste inlägget jag ser är från 15 nov förra året. Trots att jag ser att det finns inlägg från i dag i forumöversikten. Jag har försökt tvångsladda om med cachetömning, men inget hjälper...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Exakt! Ett evigt tragglande och elände när man är van vid PS. Har verkligen försökt uppskatta det men workflowet blir aldrig detsamma.

Det finns (fanns?) nån sorts plugin/addon som gjorde det mer likt PS med genvägar och så som jag testade förra året.
Det blev väl inte bra direkt men det blev iaf hjälpligt bättre än default.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

https://gitlab.gnome.org/GNOME/gimp/-/tags/GIMP_3_0_0

https://flathub.org/apps/org.gimp.GIMP

https://www.phoronix.com/news/GIMP-3.0-Tagged

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag installerade det nyss från Flathub, så jag kan bekräfta att det är släppt där iaf 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Jag installerade det nyss från Flathub, så jag kan bekräfta att det är släppt där iaf 🙂

Ok, finns inte på GIMPs hemsida för Windows iallafall

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ok, finns inte på GIMPs hemsida för Windows iallafall

Det dröjer säkert lite för sekundära OS... Det är inte små förändringar de har gjort. De har bytt GUI bibliotek till GTK3 och programmet har nu stöd för Wayland (och X11). Maskotten Wilbur har också fått lite färg. De kommer nu att fokusera på att släppa punktreleaser med betydligt kortare intervaller. Ja, "kortare intervaller" blir ju spännande att se vad det innebär.