EU till Apple: Sluta geoblockera mellan medlemsstater

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Jag tror du har rätt när det gäller detta.
Däremot är det intressant att vissa andra EU-regler inte gäller, vilket bland annat gör att Apple Intelligence är tillgängligt i Norge (än så länge bara på engelska) men inte i Sverige.
Se https://www.apple.com/no/apple-intelligence/
(motsvarande sida på Apples svenska sida finns inte).

Apple Intelligence är tillgängligt i Sverige på macOS.

Permalänk
Medlem

Roligt om Apple tvingas släppa Apple Intelligence fullt till EU när de inte får släppa deras AI funktioner i EU. Hur ska detta gå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxfahl:

Roligt om Apple tvingas släppa Apple Intelligence fullt till EU när de inte får släppa deras AI funktioner i EU. Hur ska detta gå?

Det är väl apple som har valt att inte släppa Apple Intelligence till iPhones och iPads inom EU förrän till våren? Jag har inte sett något om att EU har hindrat apple här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är väl ändå ganska rimligt att den instans som ansvarar för upprättandet av lagutrymmet också har mandat att upprätthålla lagen.
Alltså att varken personer eller juridiska personer ska kunna strunta i rådande lagstiftning utan påföljder.

Om det inte passar företagen att följa lagstiftningen så kan ju företagen sätta upp egna länder där de får göra som de vill.

Och vart skulle denna landmassa dyka upp ifrån har du tänkt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

De kan väl köpa Sealand?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

De kan väl köpa Sealand?

Vad är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

De kan väl köpa Sealand?

Sealand slutade väll vara ett eget land efter att britterna ökade sin gräns utanför kusten?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

apple kan väl fråga Danmark om att få köpa Grönland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

apple kan väl fråga Danmark om att få köpa Grönland.

Hah ja, dom kan ju alltid försöka.
Men rent hypotetiskt, låt säga att dom skulle få göra det. Skulle dom då kunna göra precis vad dom vill?
Dom behöver inte bry sig i något vad gällande produktion, miljö, klimat, arbetsvilkor osv? Resten av omvärlden skulle bara acceptera det och skicka råvaror till dom så att dom kan förädla detta och skapa produkuter utav det och sedan fylla omvärldens marknader med dessa produkter?
Ska dom ha sjukvård där borta? Kommer dom att behöva polis och militär någon gång i framtiden? Skolor? Allt vad infrastruktur heter? Det kommer att börja kosta det. Det känns som att allting av det där faller på sin egen orimlighet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Berduf:

Ja nä det kan de inte.
Förslaget är inte allt för seriöst.

Det är ett inspel på förslaget från @TeamRocket att EU skulle bedriva företagande i from av en egen appstore.
Ungefär lika bra upplägg som att företag ska driva länder.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Tycker äpple får göra hur de vill då de tillhandahåller tjänsten. Om EU parlamentet vill ha det annorlunda kan de utveckla sin egna app store.

Nu fungerar det inte så. Företag har en skyldighet att följa de lagar och regler som gäller på en viss marknad och om Apple vägrar så får de helt enkelt inte tillgång till den marknaden.

Skrivet av r80x:

Då kan vi ju göra våra egna iPhones. Som EU har pressar Apple mm på senaste så kommer det ju sluta med att de antingen backar ur helt eller att de gör som Samsung gjort förr. Alla andra får en grym variant men vi i EU får billigt skräp.

Och? Varför skall Apple vara immun mot de krav som andra tillverkare har? Tycker detta krav är väldigt rimligt faktiskt. Geoblockeringar är ett satans påfund och borde försvunnit tillsammans med VHS-kassetter.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja nä det kan de inte.
Förslaget är inte allt för seriöst.

Det är ett inspel på förslaget från @TeamRocket att EU skulle bedriva företagande i from av en egen appstore.
Ungefär lika bra upplägg som att företag ska driva länder.

😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Vad är det?

En gammal försvarsplatform utanför Engelska kusten där något gäng bestämde sig för att skapa sitt egna land.

Skrivet av Ostbullen:

Sealand slutade väll vara ett eget land efter att britterna ökade sin gräns utanför kusten?

Möjligt, men Pepsi hade en av världens största flottor en gång i tiden, Apple kan väl köpa sig en flotta och försvara det lite bättre. Alternativt utveckla en egen iBoat ^^

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

EU har bestämt att digitala varor och tjänster inte får prissättas olika i olika medlemsländer så är det inte ett större problem.

Knappast!
EU verkar för frihandel, varvid det skulle gå emot en av EU's grundprinciper.

Skrivet av oooskar:

Jag bor i Oslo och har således norskt Apple-konto. Jag skulle nyligen ge ett musikalbum som present till min far (som har svenskt konto) på iTunes, men det är inte möjligt att ge present (eller presentkort) från ett Apple-konto i ett land till ett konto i ett annat land.
Nu vet jag iofs inte om just detta initiativ skulle hjälpa mig eftersom Norge inte är med i EU (men EEA), men jag hejar på det ändå!

Då Norge är med i EES så borde ekonomiska tjänster inte blockeras, med undantag där Norges regler skiljer ifrån EU.
Vad jag säger är att utbudet kan variera beroende på upphovsrättslagar, finns inte albumet i Sverige så blir det svårt att ge bort på grund av upphovsrättslig grund. EES hanterar inte upphovsrätt!
Hade du däremot köpt albumet på fysisk media...

Skrivet av TeamRocket:

Tycker äpple får göra hur de vill då de tillhandahåller tjänsten. Om EU parlamentet vill ha det annorlunda kan de utveckla sin egna app store.

Är ett sätt att se det.
Råder dig att läsa min text i slutet.

Skrivet av oooskar:

Jag tror du har rätt när det gäller detta.
Däremot är det intressant att vissa andra EU-regler inte gäller, vilket bland annat gör att Apple Intelligence är tillgängligt i Norge (än så länge bara på engelska) men inte i Sverige.
Se https://www.apple.com/no/apple-intelligence/
(motsvarande sida på Apples svenska sida finns inte).

Det är helt beroende på olika lagar och regler i Norge i förhållande till EU, EES är ett frihandelsavtal och inte ett upphovsrättsligt avtal.
Om Norge haft EU medlemskap, däremot...

Skrivet av Captain Acid:

Någon liknande diskussion behövs med Amazon. Jag har sett varor på Tyska Amazon som inte skickas till Sverige.

Inte att jag vill försvara Amazon, men samtidigt skall vi inte glömma att Amazon är en handelsplats där flera aktörer verkar (stora som små företag). Varvid det är företagen som bestämmer om dom vill eller finner det intressant att skicka till annat land.
Helt enkelt, kan dom hantera ett åtagande gentemot kund.
Ser inte att EU överhuvudtaget (någonsin) kommer att agera mot den delen, då en del av grund är friheten att verka på egna villkor.
Det skulle innebära att Klas runt hörnet som har en liten butik med elektronik skulle tvingas att skicka till kunder i exempel Italien, han vet var Italien finns på kartan, men det är allt.Han kan inte språket, ej heller hur ekonomiska avtal fungerar i Italien.
Antagligen så hade Klas lagt ner och sökt sig en annan inkomst.

==========================================================

Lite historia (med tankar), som känns viktiga för att förstå varför EU finns, vilken strävan och mål som finns.

Vägen till EU började direkt efter krigsslutet 1945 med en del lösa möten mellan parlamentariker, jurister, frihetskämpar m.m. Deras mål var ett Europa med stadigvarande fred. 1951 så mynnade det ut i Europeiska kol- och stålgemenskapen, viket var startskottet till en varaktig fred, men det innehöll även början på, eller mer rätt fröet till EU's frihandel.

Frihandeln stipulerar fri rörlighet på tjänster, varor, pengar och människor. Något som medlemsstater tyvärr naggar på emellanåt, så även företag. Som Apple...

Vägen till förverkligande i projekt är ofta krokig och fulla med fallgropar, stora som små. För EU's del som egentligen bör ses som det största projektet i modern tid har vägen varit väldigt krokig och med ett oöverskådligt antal fallgropar, ett projekt som vi alla borde beundra då det dagligen ger oss fördelar om än så små, för det mesta. Uttrycket "Många bäckar små" passar verkligen in här.
Strävan efter att bibehålla FRED är antagligen den mest beundransvärda delen, fastän vi alltid skall komma ihåg att en kedja inte är starkare än dess svagaste länk.
Vilket borde vara det största argumentet till EU motståndare, om dom nu vill förstå...

Den krokiga vägen ledde 1993 fram till den inre marknaden (Maastrichtfördraget) och Amsterdamfördraget med de ”fyra friheterna”: fri rörlighet för personer (1), varor (2), tjänster (3) och pengar (4).
En fortsättning kom 1995 i en liten by i Luxemburg som gett sitt namn åt Schengenavtalet, som gradvis gjort det möjligt för människor att resa i stora delar av EU utan passkontroller.
---
Enkelt kan man säga att det är en sträva att göra livet lättare och likvärdigt för alla EU-medborgare, samt att på alla tillgängliga plan och medel bibehålla fred.

Egentligen så är det en väldigt skör konstruktion som vi bör vara väldigt rädda om...
För att kunna vara rädda om konstruktionen så måste vi till viss del förstå den, inte att vi skall bli experter. Däremot grunden "Dom fyra friheterna" som kommit ur strävan att bibehålla fred.

Undertecknad var från början en motståndare till EU, men ju mer jag lärde mig, desto mer så lärde jag mig att tycka om och se fördelar med EU.

Edit: Med ovan sagt så blir man ibland lite ledsen när man ser politiker som sitter i EU och inte verkar ha förstått vad EU egentligen är, det man främst ser (av naturlig orsak) är svenska politiker med egen agenda som går stick i stäv med vad EU är och strävar efter.
Eller för den delen Viktor Orban, som snarare ser EU som en kassako.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Doggerland

Bara att bygga en mur för att hålla vattnet ute, det har det ju tränats en del på på andra sidan atlanten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Hah ja, dom kan ju alltid försöka.
Men rent hypotetiskt, låt säga att dom skulle få göra det. Skulle dom då kunna göra precis vad dom vill?
Dom behöver inte bry sig i något vad gällande produktion, miljö, klimat, arbetsvilkor osv? Resten av omvärlden skulle bara acceptera det och skicka råvaror till dom så att dom kan förädla detta och skapa produkuter utav det och sedan fylla omvärldens marknader med dessa produkter?
Ska dom ha sjukvård där borta? Kommer dom att behöva polis och militär någon gång i framtiden? Skolor? Allt vad infrastruktur heter? Det kommer att börja kosta det. Det känns som att allting av det där faller på sin egen orimlighet.

apple? De får väl starta några äppelkrig och sen införa en äppelrebublik?

Precis som vad bananbolagen gjorde...

https://en.wikipedia.org/wiki/Banana_Wars
https://en.wikipedia.org/wiki/Banana_republic

(Inget av det här är ju på någotvis allvarligt menat... Rådet att köpa Grönland kommer ju av en orange mans försöka att göra detsamma...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

apple? De får väl starta några äppelkrig och sen införa en äppelrebublik?

Precis som vad bananbolagen gjorde...

https://en.wikipedia.org/wiki/Banana_Wars
https://en.wikipedia.org/wiki/Banana_republic

(Inget av det här är ju på någotvis allvarligt menat... Rådet att köpa Grönland kommer ju av en orange mans försöka att göra detsamma...)

Haha jo jag vet. Men du kan ge dig fan på att dom där storbolagen vill ha mer och jag skulle inte bli förvånad om deras största dröm är att få vara sin egen stat där dom kan få leva ut sina egna befängda fantasier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det kan man redan med de flesta.

Jag har t.ex. amazon prime och Spotify från Polen.
Betalar 130 kr per år för Prime och 13 kr i månaden för Spotify.

Nu är det ju inte något fusk eller så, då jag faktiskt har en lägenhet i Polen och polskt bankkonto/kort,
Men jag beställde det från Sverige ocu det dras från mitt svenska kort då jag varit lat och inte ändrat.

Hur kan du få det så billigt som 13kr i Polen? 23,99PLN bör det väl vara = 60 SEK?

Om man jämför löner och priser ser man snabbt varför tjänster är billigare i vissa länder. Danska löner ligger på runt 77 500 SEK i snitt, medan svenska ligger på 39 900 och polska på 32 843 SEK. Ändå kostar Spotify Premium 169 SEK i Danmark, 119 SEK i Sverige och bara 60 SEK i Polen. Om vi anpassade det svenska priset efter löneskillnader borde Spotify landa runt 87 SEK jämfört med Danmark och 73 SEK jämfört med Polen. Amazon Prime är också intressant – i Polen kostar det runt 10 SEK i månaden, vilket hade varit cirka 12 SEK här med samma justering.

Tror de i så fall skulle behöva sänka priserna i Sverige så det bättre matchar vår nya, lägre levnadsstandard

Permalänk
Testpilot
Skrivet av r80x:

Då kan vi ju göra våra egna iPhones. Som EU har pressar Apple mm på senaste så kommer det ju sluta med att de antingen backar ur helt eller att de gör som Samsung gjort förr. Alla andra får en grym variant men vi i EU får billigt skräp.

Finns för mycket pengar inom EU för Apple att dra sig ur.

Mellan alla regler, lagar och förordningar som lägger press på bolag är det vid detta laget uppenbart fortfarande lönsamt att ha verksamhet här; lönsamt till nivån att Apple var villig att kasta bort hela lightning-monopolet på sina enheter och vad det innebar i förlorade intäkter, istället för att dra sig ur — säger en hel del.

Så kör på EU, visa vart skåpet ska stå!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >