Skrivet av whisky:
EU har bestämt att digitala varor och tjänster inte får prissättas olika i olika medlemsländer så är det inte ett större problem.
Knappast!
EU verkar för frihandel, varvid det skulle gå emot en av EU's grundprinciper.
Skrivet av oooskar:
Jag bor i Oslo och har således norskt Apple-konto. Jag skulle nyligen ge ett musikalbum som present till min far (som har svenskt konto) på iTunes, men det är inte möjligt att ge present (eller presentkort) från ett Apple-konto i ett land till ett konto i ett annat land.
Nu vet jag iofs inte om just detta initiativ skulle hjälpa mig eftersom Norge inte är med i EU (men EEA), men jag hejar på det ändå!
Då Norge är med i EES så borde ekonomiska tjänster inte blockeras, med undantag där Norges regler skiljer ifrån EU.
Vad jag säger är att utbudet kan variera beroende på upphovsrättslagar, finns inte albumet i Sverige så blir det svårt att ge bort på grund av upphovsrättslig grund. EES hanterar inte upphovsrätt!
Hade du däremot köpt albumet på fysisk media...
Skrivet av TeamRocket:
Tycker äpple får göra hur de vill då de tillhandahåller tjänsten. Om EU parlamentet vill ha det annorlunda kan de utveckla sin egna app store.
Är ett sätt att se det.
Råder dig att läsa min text i slutet.
Skrivet av oooskar:
Jag tror du har rätt när det gäller detta.
Däremot är det intressant att vissa andra EU-regler inte gäller, vilket bland annat gör att Apple Intelligence är tillgängligt i Norge (än så länge bara på engelska) men inte i Sverige.
Se https://www.apple.com/no/apple-intelligence/
(motsvarande sida på Apples svenska sida finns inte).
Det är helt beroende på olika lagar och regler i Norge i förhållande till EU, EES är ett frihandelsavtal och inte ett upphovsrättsligt avtal.
Om Norge haft EU medlemskap, däremot...
Skrivet av Captain Acid:
Någon liknande diskussion behövs med Amazon. Jag har sett varor på Tyska Amazon som inte skickas till Sverige.
Inte att jag vill försvara Amazon, men samtidigt skall vi inte glömma att Amazon är en handelsplats där flera aktörer verkar (stora som små företag). Varvid det är företagen som bestämmer om dom vill eller finner det intressant att skicka till annat land.
Helt enkelt, kan dom hantera ett åtagande gentemot kund.
Ser inte att EU överhuvudtaget (någonsin) kommer att agera mot den delen, då en del av grund är friheten att verka på egna villkor.
Det skulle innebära att Klas runt hörnet som har en liten butik med elektronik skulle tvingas att skicka till kunder i exempel Italien, han vet var Italien finns på kartan, men det är allt.Han kan inte språket, ej heller hur ekonomiska avtal fungerar i Italien.
Antagligen så hade Klas lagt ner och sökt sig en annan inkomst.
==========================================================
Lite historia (med tankar), som känns viktiga för att förstå varför EU finns, vilken strävan och mål som finns.
Vägen till EU började direkt efter krigsslutet 1945 med en del lösa möten mellan parlamentariker, jurister, frihetskämpar m.m. Deras mål var ett Europa med stadigvarande fred. 1951 så mynnade det ut i Europeiska kol- och stålgemenskapen, viket var startskottet till en varaktig fred, men det innehöll även början på, eller mer rätt fröet till EU's frihandel.
Frihandeln stipulerar fri rörlighet på tjänster, varor, pengar och människor. Något som medlemsstater tyvärr naggar på emellanåt, så även företag. Som Apple...
Vägen till förverkligande i projekt är ofta krokig och fulla med fallgropar, stora som små. För EU's del som egentligen bör ses som det största projektet i modern tid har vägen varit väldigt krokig och med ett oöverskådligt antal fallgropar, ett projekt som vi alla borde beundra då det dagligen ger oss fördelar om än så små, för det mesta. Uttrycket "Många bäckar små" passar verkligen in här.
Strävan efter att bibehålla FRED är antagligen den mest beundransvärda delen, fastän vi alltid skall komma ihåg att en kedja inte är starkare än dess svagaste länk.
Vilket borde vara det största argumentet till EU motståndare, om dom nu vill förstå...
Den krokiga vägen ledde 1993 fram till den inre marknaden (Maastrichtfördraget) och Amsterdamfördraget med de ”fyra friheterna”: fri rörlighet för personer (1), varor (2), tjänster (3) och pengar (4).
En fortsättning kom 1995 i en liten by i Luxemburg som gett sitt namn åt Schengenavtalet, som gradvis gjort det möjligt för människor att resa i stora delar av EU utan passkontroller.
---
Enkelt kan man säga att det är en sträva att göra livet lättare och likvärdigt för alla EU-medborgare, samt att på alla tillgängliga plan och medel bibehålla fred.
Egentligen så är det en väldigt skör konstruktion som vi bör vara väldigt rädda om...
För att kunna vara rädda om konstruktionen så måste vi till viss del förstå den, inte att vi skall bli experter. Däremot grunden "Dom fyra friheterna" som kommit ur strävan att bibehålla fred.
Undertecknad var från början en motståndare till EU, men ju mer jag lärde mig, desto mer så lärde jag mig att tycka om och se fördelar med EU.
Edit: Med ovan sagt så blir man ibland lite ledsen när man ser politiker som sitter i EU och inte verkar ha förstått vad EU egentligen är, det man främst ser (av naturlig orsak) är svenska politiker med egen agenda som går stick i stäv med vad EU är och strävar efter.
Eller för den delen Viktor Orban, som snarare ser EU som en kassako.