Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jocke92:

Enligt den tråden så har man ju skapat en DNS-loop. Där man sagt till UDM att fråga pihole. Och pihole ska fråga samma IP som default gateway, vilket är UDM.

Lösningen då är att antingen programmera pihole till att använda andra publika DNS:er uppströms. Eller att man låter UDM använda sin ISPs DNS:er och istället talar om att UDM ska dela ut pihole som enda DNS (och sedan förnyar enheternas IP).

Jag vet inte vilka DNSer pihole använder uppströms per default, då jag inte har någon själv

Den har ett gäng förvalda men har i bakhuvudet att man också kan välja egen DNS själv utöver de val som finns. (Google och cloudflare finns bla)

Permalänk
Medlem

Borde ha haft en accesspunkt med stöd för 6GHz. Kommer köra 80MHz på den så behovet av 320MHz är inte riktigt där. Men visst finns det inget som kostar mindre än U7 pro?

Jag har läst att vissa har haft problem när det kommer till U7-enheterna. För att nämna några så täcker den bland annat IoT och 6GHz. Det viktiga för mig är att 6GHz fungerar. Kommer inte att ha MLO aktiverat heller.

Jag vet inte, det jag har läst om på nätet kanske bara var användarfel? Rekommenderar du U7 pro? Jag har inte riktigt bråttom så jag kan vänta ett tag, undrar bara om det är någon mening.

Benyttet meg av google translate, håper det kanskje ble noe tydeligere enn min svensk. Visst ble det så 😀

Permalänk

Hallå!

Tänkte fråga efter lite hjälp. Flyttar till hus (105kvm) med denna planlösning och där cpe:n sitter i hallen.

Skulle det "räcka" med en enhet för att ha bra mottagning i hela huset? Och isåfall vilken? Huset är en träkåk med gipsade innerväggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr-knox3000:

Hallå!

Tänkte fråga efter lite hjälp. Flyttar till hus (105kvm) med denna planlösning och där cpe:n sitter i hallen.

Skulle det "räcka" med en enhet för att ha bra mottagning i hela huset? Och isåfall vilken? Huset är en träkåk med gipsade innerväggar. <Uppladdad bildlänk>

Kanske, kanske inte. Det beror på dina krav och vanor. Skall du gamea eller slöscrolla? Livestreama eller läsa Aftonbladet? Skall någon utrustning anslutas med kabel?

Jag hade börjat med en UCG och en AP (U6 Pro eller U7 Pro) i entrén, i höjd med eldstaden. Räcker inte det skulle jag satt en andra utanför badrumsdörren och flyttat in den första i vardagsrummet. För att ansluta mer än en AP behöver du även en switch.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Enligt den tråden så har man ju skapat en DNS-loop. Där man sagt till UDM att fråga pihole. Och pihole ska fråga samma IP som default gateway, vilket är UDM.

Lösningen då är att antingen programmera pihole till att använda andra publika DNS:er uppströms. Eller att man låter UDM använda sin ISPs DNS:er och istället talar om att UDM ska dela ut pihole som enda DNS (och sedan förnyar enheternas IP).

Jag vet inte vilka DNSer pihole använder uppströms per default, då jag inte har någon själv

Jag har provat allt 🙃

Du väljer vilka DNS PiHole ska köra. Google, Quad9 osv. Men fördelen med Unbound är att du kör ”egenhostad” DNS som inte läcker ut information till de större aktörerna (mer privacy).
Behövde inte gör något speciellt och det fungerade utan problem på Asus, inga loops osv. Borde varit samma logik här, men nej.. det fungerar inte med unbound utan jag måste köra de extern tex. Google.

Börjar faktiskt att bli lite besviken på UniFi. Grym interface, men det räcker inte..

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Kanske, kanske inte. Det beror på dina krav och vanor. Skall du gamea eller slöscrolla? Livestreama eller läsa Aftonbladet? Skall någon utrustning anslutas med kabel?

Jag hade börjat med en UCG och en AP (U6 Pro eller U7 Pro) i entrén, i höjd med eldstaden. Räcker inte det skulle jag satt en andra utanför badrumsdörren och flyttat in den första i vardagsrummet. För att ansluta mer än en AP behöver du även en switch.

Tack för svar!

Kommer inte bli att bli att jag gamear något! Men däremot kommer jag bygga en smartahem lösning via HA. Kommer även ha en plexserver och lite annan streaming också. Kommer att beställa Bahnhof och köra en hastighet på 500-1000mbit/s

Möjligen kommer något att installeras med kabel men vet inte vad och hur många portar just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr-knox3000:

Tack för svar!

Kommer inte bli att bli att jag gamear något! Men däremot kommer jag bygga en smartahem lösning via HA. Kommer även ha en plexserver och lite annan streaming också. Kommer att beställa Bahnhof och köra en hastighet på 500-1000mbit/s

Möjligen kommer något att installeras med kabel men vet inte vad och hur många portar just nu.

Som jag skrev i en annan tråd (#20643549) tycker jag att du ska köpa en router och sedan nyttja accesspunkter för att bygga ett trådlöst nätverk. Det ger bäst prestanda och flexibilitet.

Konkret förslag:

Jag bor i en tvåplansvilla (trä, isolerade innerväggar) på 200kvm och en U6LR täcker hela huset.

SVJV har inte CGWU PoE så du kan inte koppla accesspunkterna direkt in i routern. Antingen behöver du komplettera med en switch (Flex är väldigt trevlig, men kräver även den separat strömkälla. Vill du framtidssäkra hade jag rekommenderat en Pro 8 PoE.) eller så behöver du köpa en separat PoE-injektor för varje AP. Är du bara intresserad av WiFi just nu hade jag börjat med en PoE-injektor och byggt ut med switch vid behov.

Edit: Verkar som att USW Ultra har VLAN-stöd sedan början på året (länk), så den kan vara ett alternativ om man vill doppa tårna i managerade switchar.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Som jag skrev i en annan tråd (#20643549) tycker jag att du ska köpa en router och sedan nyttja accesspunkter för att bygga ett trådlöst nätverk. Det ger bäst prestanda och flexibilitet.

Konkret förslag:

Jag bor i en tvåplansvilla (trä, isolerade innerväggar) på 200kvm och en U6LR täcker hela huset.

SVJV har inte CGWU PoE så du kan inte koppla accesspunkterna direkt in i routern. Antingen behöver du komplettera med en switch (Flex är väldigt trevlig, men kräver även den separat strömkälla. Vill du framtidssäkra hade jag rekommenderat en Pro 8 PoE.) eller så behöver du köpa en separat PoE-injektor för varje AP. Är du bara intresserad av WiFi just nu hade jag börjat med en PoE-injektor och byggt ut med switch vid behov.

Edit: Verkar som att USW Ultra har VLAN-stöd sedan början på året (länk), så den kan vara ett alternativ om man vill doppa tårna i managerade switchar.

Tack för ett konkret förslag!

Låter mycket intressant, gillar oftast att investera i produkter som håller i längden.
En fråga, denna dream router såg att den har 2 PoE portar. Vad är fördel/nackdel att köra denna med en u-7pro istället för det förslaget du gav?

(En som är helt grön på deras eko system!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr-knox3000:

Låter mycket intressant, gillar oftast att investera i produkter som håller i längden.
En fråga, denna dream router såg att den har 2 PoE portar. Vad är fördel/nackdel att köra denna med en u-7pro istället för det förslaget du gav?

Prestandan i den är inte den bästa. Och formfaktorn är lite lustig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Jag har provat allt 🙃

Du väljer vilka DNS PiHole ska köra. Google, Quad9 osv. Men fördelen med Unbound är att du kör ”egenhostad” DNS som inte läcker ut information till de större aktörerna (mer privacy).
Behövde inte gör något speciellt och det fungerade utan problem på Asus, inga loops osv. Borde varit samma logik här, men nej.. det fungerar inte med unbound utan jag måste köra de extern tex. Google.

Börjar faktiskt att bli lite besviken på UniFi. Grym interface, men det räcker inte..

Förstår inte riktigt ditt problem om jag ska vara ärlig men klart att Unifi fungerar med Pihole och Unbound, om unbound inte fungerar har det väl inget att göra med routern/gateway? Låter som något är fel konfigurerat. Kör du pihole och unbound på samma enhet? Och vad har du angett som upstream DNS i pihole?

Har själv kört med Adguardhome och Unbound länge utan problem även om jag nyligen gick ifrån Unbound till public upstream istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Jag har provat allt 🙃

Skrivet av Solanum95:

Låter som något är fel konfigurerat. Kör du pihole och unbound på samma enhet? Och vad har du angett som upstream DNS i pihole?

Klart det är felkonfigurerat, @donhoz vill du ha hjälp får du skicka mer info på din konfig.

Börja med pihole eller unbound beroende på vad du kör och se till att det fungerar från servern. Använd nslookup eller dig lokalt och välj att köra namnuppslagen lokalt 127.0.0.1. Fungerar inte det så är första felet där...

root@prometheus:~# nslookup
> server 127.0.0.1
Default server: 127.0.0.1
Address: 127.0.0.1#53
> sweclockers.se
Server: 127.0.0.1

Non-authoritative answer:
Name: sweclockers.se
Address: 158.174.189.103

Nästa steg när det fungerar är att kolla unifi-configen. Får dina klienter rätt dns-server o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr-knox3000:

Wifi6 istället för Wifi7 access punkt och den är begränsad till 700 mbit routing (500 mbit med dpi/ips). Ultran fixar 1 gbit.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Förstår inte riktigt ditt problem om jag ska vara ärlig men klart att Unifi fungerar med Pihole och Unbound, om unbound inte fungerar har det väl inget att göra med routern/gateway? Låter som något är fel konfigurerat. Kör du pihole och unbound på samma enhet? Och vad har du angett som upstream DNS i pihole?

Har själv kört med Adguardhome och Unbound länge utan problem även om jag nyligen gick ifrån Unbound till public upstream istället.

Skrivet av Mindfighter:

Klart det är felkonfigurerat, @donhoz vill du ha hjälp får du skicka mer info på din konfig.

Börja med pihole eller unbound beroende på vad du kör och se till att det fungerar från servern. Använd nslookup eller dig lokalt och välj att köra namnuppslagen lokalt 127.0.0.1. Fungerar inte det så är första felet där...

root@prometheus:~# nslookup
> server 127.0.0.1
Default server: 127.0.0.1
> sweclockers.se
Server: 127.0.0.1

Non-authoritative answer:
Name: sweclockers.se
Address: 158.174.189.103

Nästa steg när det fungerar är att kolla unifi-configen. Får dina klienter rätt dns-server o.s.v.

Om vi säger såhär:
Det fungerar med Unbound men såhär ser scenariot ut. Aldrig behövt konfigurera eller ändra min rpi och tänkte att jag inte behöver göra det nu heller utan borde räcka att jag sätter statisk IP till den i nya routern.

Kör jag unbound och går mot tex Netflix så får jag direkt svar att Netflix är inte åtkomligt. Stäng av wifi och den kommes åt på direkten. Sätt på wifi igen och refresha några gånger och då fungerar det helt plötsligt. Upptäckte detta beteende när Netflix på min Apple TV begärde inlogg varje gång jag startade om enheten.

Med unbound på fungerar det mesta och jag kan surfa, men vissa kända hemsidor krånglar och endast efter några F5 så kommer de upp.

Kör jag public upstream så fungerar allt och problematiken borta. Adblock fungerar och inga problem där.

Jag har startat om hela installationen från grunden antal gånger och följt olika ”guides” men det fungerar inte, även om det som ”fel konfigurerats” nu är rätt enligt guides och tidigare router uppsättning.

Kanske är det något i UniFi? IPS:en? Eller någon konfig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Får dina klienter rätt dns-server? Vad har du satt i dhcp-options att det ska delas ut för dns-server till dina klienter? Har du samma lokala nätverk som tidigare? (tänker om du har någon begränsning i din pihole och asus kör väl oftast 192.168.0.0/24 som lokalt nät). Blockar din isp utgående port 53 (dns), tänker eftersom det fungerar om du väljer public upstream. (vet ej vad det är, kör inte pihole själv)

Som sagt
0. Sätt fast ip på din pihole/unbound server
1. Börja från server-side (pihole/unbound), fungerar det gå vidare
2. Testa från klient, installera nslookup/dig och välj din pihole/dns som server, fungerar det gå vidare
3. Kolla dhcp inställningar, delar du ut rätt dns-server till dina klienter

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Om vi säger såhär:
Det fungerar med Unbound men såhär ser scenariot ut. Aldrig behövt konfigurera eller ändra min rpi och tänkte att jag inte behöver göra det nu heller utan borde räcka att jag sätter statisk IP till den i nya routern.

Kör jag unbound och går mot tex Netflix så får jag direkt svar att Netflix är inte åtkomligt. Stäng av wifi och den kommes åt på direkten. Sätt på wifi igen och refresha några gånger och då fungerar det helt plötsligt. Upptäckte detta beteende när Netflix på min Apple TV begärde inlogg varje gång jag startade om enheten.

Med unbound på fungerar det mesta och jag kan surfa, men vissa kända hemsidor krånglar och endast efter några F5 så kommer de upp.

Kör jag public upstream så fungerar allt och problematiken borta. Adblock fungerar och inga problem där.

Jag har startat om hela installationen från grunden antal gånger och följt olika ”guides” men det fungerar inte, även om det som ”fel konfigurerats” nu är rätt enligt guides och tidigare router uppsättning.

Ta en screenshot på din pihole dns upstreams inställningar och posta här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Kör jag unbound och går mot tex Netflix så får jag direkt svar att Netflix är inte åtkomligt. Stäng av wifi och den kommes åt på direkten.

Låter då mer som att du har problem med dina AP/WiFi, än med routern.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

För streaming kan det vara bäst att använda ISP DNS, din ISP har kanske bäst koll på vilka servrar den har bra koppling till.
Gjorde lite tester och för play.max.com för Telia fiber (Göteborg) och Telia 4G.
9.9.9.9 skickar mig till Helsingfors för båda.
8.8.8.8 skickar mig till Stockholm för mobil och Köpenhamn för fiber.
Telias DNS ger samma ställen som Google men andra servrar.

ECS (EDNS Client Subnet) gör ju att DNS blir lite mer komplicerat, det finns stöd för ECS i unbound.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr-knox3000:

Skrivet av jocke92:

Prestandan i den är inte den bästa. Och formfaktorn är lite lustig

Skrivet av Mindfighter:

Wifi6 istället för Wifi7 access punkt och den är begränsad till 700 mbit routing (500 mbit med dpi/ips). Ultran fixar 1 gbit.

Vad jag kan se så vill U7-Pro respektive U7-Pro-Max båda matas med PoE+, men UDR är bara specad att leverera PoE. UDR innehåller dessutom en egen Wifi6-AP.

UDR: https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-unifi-cloud-gatewa...
U7-Pro: https://eu.store.ui.com/eu/en/category/wifi-flagship/products...
U7-Pro-Max: https://eu.store.ui.com/eu/en/category/wifi-flagship/products...

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, rtx2660s
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Kan ni rekommendera en router/gateway för ett hus med förutsättningarna:

just nu en D-Link 24-portar switch (med några POE-portar, fanns sedan tidigare men planeras att bytas till en Unifi i framtiden),
5 olika Unifi AP (alla kopplade via POE),
5 POE-kameror ej Unifi så behöver inte deras inspelning.
Just nu körs controller på en gammal NAS som inte riktigt orkar med. Så önskemål är att ha en gateway med det inbyggt för enklast underhåll.
I stort sett alla stationära enheter är inkopplade via nätverkskabel.
Kan nog vara igång 4 olika streaming-tjänster åt gången och något spel, så finns väl inget behov av att klara 1gbit men bra om det i alla fall klarar 500mbit för framtiden.
Finns "serverrum" med litet rack så okej att den inte är knäpptyst.

Något mer man behöver tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

just nu en D-Link 24-portar switch (med några POE-portar, fanns sedan tidigare men planeras att bytas till en Unifi i framtiden),
5 olika Unifi AP (alla kopplade via POE),
5 POE-kameror ej Unifi så behöver inte deras inspelning.
Just nu körs controller på en gammal NAS som inte riktigt orkar med. Så önskemål är att ha en gateway med det inbyggt för enklast underhåll.
I stort sett alla stationära enheter är inkopplade via nätverkskabel.
Kan nog vara igång 4 olika streaming-tjänster åt gången och något spel, så finns väl inget behov av att klara 1gbit men bra om det i alla fall klarar 500mbit för framtiden.
Finns "serverrum" med litet rack så okej att den inte är knäpptyst.

Något mer man behöver tänka på?

Cloud Gateway Ultra låter ju som en bra lösning för dig då. Jag har den själv och tycker att den är riktigt bra. Nästa steg är Cloud Gateway max, men den behöver du inte då du inte kommer köra Unifi-kameror.
Visst, sen är det alltid kul med en Dream Machine Pro eller SE, men det är kanske lite overkill...

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Ultra eller Max om du vill ha unifi controllern inbyggd och inte har 10Gbit internet
https://eu.store.ui.com/eu/en?category=all-unifi-cloud-gatewa...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ultra eller Max om du vill ha unifi controllern inbyggd och inte har 10Gbit internet
https://eu.store.ui.com/eu/en?category=all-unifi-cloud-gatewa...

Ser att Max har stöd för lagring, är det bara för deras kameror eller kan man använda det till annat?

har båda inbyggd controller så man inte behöver en cloud key eller installerat på annat ställe?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Pake:

Ser att Max har stöd för lagring, är det bara för deras kameror eller kan man använda det till annat?

har båda inbyggd controller så man inte behöver en cloud key eller installerat på annat ställe?

Lagringen är för deras kameror. Båda har en inbyggd controller 👍

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Lagringen är för deras kameror. Båda har en inbyggd controller 👍

Tack så mycket.
Såg att Max är svindyr i Sverige och slutsåld (utan lagring) på deras hemsida.

Låter som att det får bli en Ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Här kan du nörda ner dig på skillnaderna mellan alla gateway modeller
https://evanmccann.net/blog/ubiquiti/unifi-comparison-charts

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Någon som provat G5 PTZ?
Redigt sugen efter att sett nån youtubesnubbe dema den.

Permalänk
Medlem

Vart skickas deras grejer ifrån? Åker man på tull etc?
Hittar ej Cloud Max på amazon alls, bara ultra. Rejält sugen på en max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

Vart skickas deras grejer ifrån? Åker man på tull etc?
Hittar ej Cloud Max på amazon alls, bara ultra. Rejält sugen på en max.

Köper du från deras eu-butik så skickas det inom eu, ingen tull.
https://eu.store.ui.com/eu/en

Edit: Letade upp senaste beställningen, skeppas från nederländerna.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Köper du från deras eu-butik så skickas det inom eu, ingen tull.
https://eu.store.ui.com/eu/en

Edit: Letade upp senaste beställningen, skeppas från nederländerna.

Snyggt! Ja, då kanske de blir en beställning trots allt. XD

Permalänk

Är det nödvändigt för en vanlig konsument att köra U7 Pro? Eller räcker det med en Lite 6?