Valve anklagas för slapp moderering på Steam

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jerseph:

Okej och vem ska få bestämma vad som är hat och inte? Är det din definition som gäller?

Det är som vanligt. Varje plattformsägare väljer själva vilka uppföranderegler som gäller hos sig.
Bion får avgöra om det är OK att skråla sig igenom ett biobesök eller inte. Varje restaurang väljer om det är ok att sjunga fotbollsramsor (vilket funkar på vissa - men inte andra ställen). Varje simhall, varje flygplats, bibliotek och varje nöjesfält väljer vilka uppföranderegler de har.
På samma sätt är det på publiceringsplattformar. Både abaloga - och digitala så som social media.
Ska vi som företag framföra inlägg på vår plattform åt dig får du följa vårt företags uppföranderegler. Eller hitta nå annat ställe.
Det är alltså som det alltid har varit.
Jag förundras faktiskt lite över hur det här ens är något folk undrar över när det är som det alltid varit.

Skrivet av jerseph:

Tänk om någon skulle anse att det du precis skrev var "hat" för att du motsätter dig allas lika rätt att uttrycka sig? Det är precis det som är problemet och som riskerar att skapa ännu mer motsättningar i samhället när människor känner sig orättvist behandlade.

Jag vill inflika här med att alla har rätt att uttrycka sig. Däremot innefattar inte yttrandefriheten rätten att bli publicerad av andra.
Du har alltså inget stöd att kräva att andra ska föra fram budskap åt dig - oavsett system.
Den delen bygger istället på helt frivilliga åtaganden där publcist och skribent kan komma överens om olika deals.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Just när det gäller Wolfenstein finns det väl redan en tysk version som INTE har svastikor i sig Fanns iaf förr, har ju svårt att se att Tyskland släppt på siftt svastikaförbud. Implementering av den versionen av spelen skulle isf lösa problemet.

Nej Tyskarna ändrade reglerna 2019 så att sådant material tillåts om syftet inte är att sprida Nazistisk propaganda, så den tyska versionen av Wolfenstein finns inte längre.

Skrivet av Thor:

Det låter bra, men det fungerar inte i praktiken. Att utesluta någon gör inte att deras åsikter helt plötsligt upphör.

Edit: Kanske missuppfattade lite.

Att hantera intoleransen är det som är knäckfrågan, detta görs då via öppen dialog för att komma till rätta med den.

Det påstås ofta att så är fallet men tittar man på vad som faktiskt sker i praktiken så verkar det, iaf ibland, fungera precis tvärtom. T.ex så har antalet öppna angrepp mot olika invandrargrupper ökat i USA efter valet 2016, helt plötsligt så var det en massa människor som tidigare visste att man inte fick bete sig på ett visst sätt som nu fick fick uppfattningen att det var fritt fram att bete sig som svin mot t.ex Mexikaner.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Okej, du sprider själv halvlögner med dessa påståenden vilket inte direkt höjer din trovärdighet. Det är fortfarande ett faktum att Twitter sparkade ut en sittande president från sin plattform.

Det stämmer däremot inte. De väntade på att han inte längre var president tills han bannades.
Innan dess vägrade de trots att han flertal gånger bröt mot deras användaravtal.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det stämmer däremot inte. De väntade på att han inte längre var president tills han bannades.
Innan dess vägrade de trots att han flertal gånger bröt mot deras användaravtal.

Det är faktiskt du som har fel, han bannades ett par veckor innan (8 januari) Biden blev president (20 januari). Så officiellt var han sittande president när han blev avstängd.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Självaste Donald Trump blev ju avstängd och censurerad men vad vet jag. (Med många andra, men detta exempel borde räcka för alla med en egen hjärna att tänka med)

Hej, jag ser inte Donald som ett bra exempel då han inte följer de regler som var vid det tillfället han blev utslängd men han är ett bra exempel åt andra hållet då han anklagar alla motståndare för att vara kommunister så fort de säger emot honom samt använder FoxNews till att svärta ned personen eller organisationen ifråga. Detta blev skrivit efter lite tänkande med egen hjärna.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Hej, jag ser inte Donald som ett bra exempel då han inte följer de regler som var vid det tillfället han blev utslängd men han är ett bra exempel åt andra hållet då han anklagar alla motståndare för att vara kommunister så fort de säger emot honom samt använder FoxNews till att svärta ned personen eller organisationen ifråga. Detta blev skrivit efter lite tänkande med egen hjärna.
Mvh Paul

Han är ju ett utmärkt exempel, inte för att han är Donald Trump som individ, men för att han var president. Om en president kan bannas från nationens största sociala media plattform vad tror du de gör med vanligt folk då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är som vanligt. Varje plattformsägare väljer själva vilka uppföranderegler som gäller hos sig.
Bion får avgöra om det är OK att skråla sig igenom ett biobesök eller inte. Varje restaurang väljer om det är ok att sjunga fotbollsramsor (vilket funkar på vissa - men inte andra ställen). Varje simhall, varje flygplats, bibliotek och varje nöjesfält väljer vilka uppföranderegler de har.
På samma sätt är det på publiceringsplattformar. Både abaloga - och digitala så som social media.
Ska vi som företag framföra inlägg på vår plattform åt dig får du följa vårt företags uppföranderegler. Eller hitta nå annat ställe.
Det är alltså som det alltid har varit.
Jag förundras faktiskt lite över hur det här ens är något folk undrar över när det är som det alltid varit.

Jag vill inflika här med att alla har rätt att uttrycka sig. Däremot innefattar inte yttrandefriheten rätten att bli publicerad av andra.
Du har alltså inget stöd att kräva att andra ska föra fram budskap åt dig - oavsett system.
Den delen bygger istället på helt frivilliga åtaganden där publcist och skribent kan komma överens om olika deals.

Låter bra i teorin eller hur? Dock är problemet det att det är allför få allternativ på marknaden till tex Twitter (numera X), vilket gör att 'alla' människor använder samma platform(ar) för att kommunicera, vilket då betyder att det är monopol. På sätt och vis så är dessa aktörer en del av det 'allmänna rummet' online, visst så kan de ha uppföranderegler, samtidigt så ändras dom regelbundet, eller så är de så luddiga som möjligt (så att de kan tysta vem som helst när de känner för det) och ibland så används dom ofta för att tysta människor som har åsikter som INTE går stick i stäv med de styrande.

Det här är ett problem.

På YouTube tex så shadowbannas du om du skriver något som går emot den allmänna 'ordningen', allt detta sköts av bots och AI, det är inga människor som modererar, och då finns det heller ingen du kan vända dig till om du blir temporärt avstängd (eller helt och hållet avstängd) osv.

Notera.
Min Svenska är usel, jag kommunicerar hela dagarna på Engelska, både i tal och skrift. Har gjort under många år och tyvärr så är resultatet inte det bästa när jag skall försöka mig på att göra det på Svenska. Det är vad det är, förhoppningsvis så är det i vart fall läsbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Han är ju ett utmärkt exempel, inte för att han är Donald Trump som individ, men för att han var president. Om en president kan bannas från nationens största sociala media plattform vad tror du de gör med vanligt folk då?

Efter den 6 januari 2020 ser jag inte att Twitter hade något val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Exakt! Det är moderering. Precis som att Sweclockers modererar detta forum bör Valve moderera sin tjänst och inte tolerera t.ex vad vi såg i en screenshot förut. Vad är skillnaden?

Det var precis det jag hanterade i upprinningen till våran diskussion vi för nu. Dvs att moderering fungerar och censur inte. Ett exempel på moderering där JasBC hade sagt ifrån gav effekt. Jag påvisade då varför det gav effekt, dvs modereringen.

Jag tror det börjar bli lite cirkulärt.

Min poäng var att moderering är rätt väg att gå, censur inte.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Det påstås ofta att så är fallet men tittar man på vad som faktiskt sker i praktiken så verkar det, iaf ibland, fungera precis tvärtom. T.ex så har antalet öppna angrepp mot olika invandrargrupper ökat i USA efter valet 2016, helt plötsligt så var det en massa människor som tidigare visste att man inte fick bete sig på ett visst sätt som nu fick fick uppfattningen att det var fritt fram att bete sig som svin mot t.ex Mexikaner.

Jag vet inte om ökande våld mot minoriteter i Usa är relaterat till att öppen dialog förs (om jag förstod dig rätt). Sedan är givetvis framsteg för demokratin och tolerans bara möjligt i väl fungerande samhällen. Dvs där standard för levnadsvillkor inte försämras, vilket är fallet i Usa. De mer grundläggande problemen som mat, säkerhet, jobb osv tenderar alltid vara mer värda än tolerans för grupper vilka inte är lika eller liknar den egna grupptillhörigheten. Det är först när det fysiska är säkrat som det mentala kan tillåtas expandera, ren överlevnad (sett till landets materiella standard då givetvis).

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Efter den 6 januari 2020 ser jag inte att Twitter hade något val.

Ingen är eller var tvungen att prenumerera på Donald Trumps tweets. De som inte vill höra eller veta vad Trump yttrar sig om kan väl själva blocka honom. Censur och viss typ av selektiv moderering som inte appliceras lika för alla blir ett stort problem när vissa som inte gillar något vill blockera andra från att ta del av det.

Jag är inte för droger. Men om några ville opinionsbilda för legalisering till exempel och alla plattformar bara förbjöd diskussioner om ämnet med argumentet att det är olagligt och därför är det inte välkommet på plattformen. Hur ska man då förändra på saker och ting på samhällsnivå? Faktum är att man måste tillåta saker man som individ inte gillar om man vill leva i fungerande samhälle. Man kan inte bara sitta där och säga allt jag inte gillar ska vara förbjudet och tro att det kommer bli bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Ingen är eller var tvungen att prenumerera på Donald Trumps tweets. De som inte vill höra eller veta vad Trump yttrar sig om kan väl själva blocka honom. Censur och viss typ av selektiv moderering som inte appliceras lika för alla blir ett stort problem när vissa som inte gillar något vill blockera andra från att ta del av det.

Jag är inte för droger. Men om några ville opinionsbilda för legalisering till exempel och alla plattformar bara förbjöd diskussioner om ämnet med argumentet att det är olagligt och därför är det inte välkommet på plattformen. Hur ska man då förändra på saker och ting på samhällsnivå? Faktum är att man måste tillåta saker man som individ inte gillar om man vill leva i fungerande samhälle. Man kan inte bara sitta där och säga allt jag inte gillar ska vara förbjudet och tro att det kommer bli bra.

Det stämmer utmärkt men när du har en brukare som kontinuerligt bryter mot brukaravtalet så tycker inte jag att det ska spela någon roll om du är president eller Svensson, Trump fick betydligt fler chanser än du och jag hade fått. Försöker du dessutom sedan elda på dina supportrar att begå ett väpnat uppror så att du ska slippa erkänna dig besegrad i ett val så är det kanske inte så konstigt att du blir utesluten från en plattform typ Twitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Jag förstår inte alls vad du menar, du tycker inte man ska kunna bli bannad om man bryter mot reglerna?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Låter bra i teorin eller hur? Dock är problemet det att det är allför få allternativ på marknaden till tex Twitter (numera X), vilket gör att 'alla' människor använder samma platform(ar) för att kommunicera, vilket då betyder att det är monopol. På sätt och vis så är dessa aktörer en del av det 'allmänna rummet' online, visst så kan de ha uppföranderegler, samtidigt så ändras dom regelbundet, eller så är de så luddiga som möjligt (så att de kan tysta vem som helst när de känner för det) och ibland så används dom ofta för att tysta människor som har åsikter som INTE går stick i stäv med de styrande.

Det här är ett problem.

På YouTube tex så shadowbannas du om du skriver något som går emot den allmänna 'ordningen', allt detta sköts av bots och AI, det är inga människor som modererar, och då finns det heller ingen du kan vända dig till om du blir temporärt avstängd (eller helt och hållet avstängd) osv.

Notera.
Min Svenska är usel, jag kommunicerar hela dagarna på Engelska, både i tal och skrift. Har gjort under många år och tyvärr så är resultatet inte det bästa när jag skall försöka mig på att göra det på Svenska. Det är vad det är, förhoppningsvis så är det i vart fall läsbart.

Jag håller med. De som strikt argumenterar utefter det juridiska censurbegreppet missar väsentliga nyanser och gör det allt för enkelt för sig. Nog för att det är sant, att de censurregleringar vi är vana vid tar sikte på relationen mellan skribent, publicist och stat. Men det är ju ett resultat av en svunnen tid, där direkt statlig inblandning sågs som den fria åsiktsbildningens och det fria ordets stora och naturliga fiende. Nu är dynamiken annorlunda. Nu när privata företag äger torget varvid åsiktsmedlarna bara äger ett nådens arrende. Samtidigt som staten genom regleringar eller inofficiella relationer kan påverka vad de privata plattformsägarna kan tolerera och bedriver således mellanhandscensur helt lagligt.

Generellt borde alla kommunikationskanaler på Internet regleras såsom infrastruktur och ha mycket små förväntningar vad gäller moderering av innehåll. Den nuvarande ordningen är ohållbar och har allt för stort moderationstryck och för stort värderingsfokus, där yttranden som lätt som kopplas till en viss politisk ideologi eller prägel avgör huruvida meddelandet är kosher eller inte. Det är en anti-intellektuell och anti-liberal hållning, som frustrerar mig dubbelt genom att inte uppmärksammas som sådan av allt för många som tycks slumrande hänga på reglerings- och censurivrarnas godhetsmaskerade korståg emot rimligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Som jag skrev tidigare, han blev utslängd för att inte följa de regler som då gällde och om du inte förstår att regler skall gälla för alla så kan du väl förklara vilka regler skall gälla för Trump.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Det stämmer utmärkt men när du har en brukare som kontinuerligt bryter mot brukaravtalet så tycker inte jag att det ska spela någon roll om du är president eller Svensson, Trump fick betydligt fler chanser än du och jag hade fått. Försöker du dessutom sedan elda på dina supportrar att begå ett väpnat uppror så att du ska slippa erkänna dig besegrad i ett val så är det kanske inte så konstigt att du blir utesluten från en plattform typ Twitter.

Ja men alla förstår vid det här laget att brukaravtalen är vad fan styrelsen och ägarna vill och kan ändras från en dag till annan och ingen läser de här avtalen ändå. Sitter man som Twitter eller X i en monopol situation då ska man som plattform inte lägga sig i allt. Om något kan vara olagligt men det är upp till tolkning då lämnar man över ansvaret till myndigheterna så får de avgöra det efter gällande lagstiftning. Man går bara inte och bannar en president som har stöd av mer än 50% av väljarna på eget bevåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Ja men alla förstår vid det här laget att brukaravtalen är vad fan styrelsen och ägarna vill och kan ändras från en dag till annan och ingen läser de här avtalen ändå. Sitter man som Twitter eller X i en monopol situation då ska man som plattform inte lägga sig i allt. Om något kan vara olagligt men det är upp till tolkning då lämnar man över ansvaret till myndigheterna så får de avgöra det efter gällande lagstiftning. Man går bara inte och bannar en president som har stöd av mer än 50% av väljarna på eget bevåg.

Mer än 50?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Jag förstår inte alls vad du menar, du tycker inte man ska kunna bli bannad om man bryter mot reglerna?

Om man driver ett defakto monopol bör man inte kunna stifta vilka som helst regler för att hålla borta meningsmotståndare. Twitter eller X är inte på samma nivå som Jannes forum som har 20 användare och drivs från hans server i garderoben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Mer än 50?

Ja.

https://newsinteractives.cbc.ca/elections/us/2024/results/

Trump
50.1% popular vote
76,386,169 votes

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Om man driver ett defakto monopol bör man inte kunna stifta vilka som helst regler för att hålla borta meningsmotståndare. Twitter eller X är inte på samma nivå som Jannes forum som har 20 användare och drivs från hans server i garderoben.

Det är ingen skillnad.

Edit: Med det sagt så daltade man med Trump och lät honom vara kvar under nästan hela hans presidentskap just för att han var president.

Vad är det för regler du syftar på?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jo men nu talar vi om 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Det är ingen skillnad.

Edit: Med det sagt så daltade man med Trump och lät honom vara kvar under nästan hela hans presidentskap just för att han var president.

Vad är det för regler du syftar på?

Skillnaden är gigantisk med tanke på räckvidden och hur många man når ut till. Sen är den ena en business med stora ekonomiska intäkter medan den andra kanske drivs ideellt från donationer som knappt täcker driftkostnaden.

Regler oavsett art men som appliceras selektivt eller efter politisk färg. Som exempel. Har du åsikter vi inte delar applicerar vi reglerna till din nackdel, medans tycker du som oss så väljer vi att applicera reglerna till din fördel eller så väljer vi att inte upprätthålla reglerna på lika villkor. Eller tycker du inte som oss de-rankar vi dig och shadowbannar dina posts trots att du har tusentals följare medans tycker du som oss promotar vi vad du har att säga oavsett om du är populär eller inte.

Permalänk
Medlem

Är den där listan med 184622 förbjudna ord och fraser offentlig, så att vi i pöbeln kan undvika att göra oss skyldiga till tankebrott? Jobbigt att även "shekel" kan vara problematiskt, det är ändå Israels officiella valuta.

ADL är som påven - de är ofelbara när de uttalar sig ex cathedra. Alla djur är jämlika, men vissa är mer jämlika än andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Skillnaden är gigantisk med tanke på räckvidden och hur många man når ut till. Sen är den ena en business med stora ekonomiska intäkter medan den andra kanske drivs ideellt från donationer som knappt täcker driftkostnaden.

Regler oavsett art men som appliceras selektivt eller efter politisk färg. Som exempel. Har du åsikter vi inte delar applicerar vi reglerna till din nackdel, medans tycker du som oss så väljer vi att applicera reglerna till din fördel eller så väljer vi att inte upprätthålla reglerna på lika villkor. Eller tycker du inte som oss de-rankar vi dig och shadowbannar dina posts trots att du har tusentals följare medans tycker du som oss promotar vi vad du har att säga oavsett om du är populär eller inte.

My house, my rules. På det sättet är det ingen skillnad - bara för att man har en stor plattform så betyder det inte att det plötsligt måste råda anarki där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

My house, my rules. På det sättet är det ingen skillnad - bara för att man har en stor plattform så betyder det inte att det plötsligt måste råda anarki där.

Med andra ord tycker du att yttrandefrihet är det samma som anarki och bara dem med privilegier skall få föra det publika samtalet framåt. Lite som när det bara fanns 2 statskontrollerade TV kanaler och inget internet.

Your house, your rules* But don't forget that your house is built in my country and I ve got friends with pitchforks dear laddie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Med andra ord tycker du att yttrandefrihet är det samma som anarki och bara dem med privilegier skall få föra det publika samtalet framåt. Lite som när det bara fanns 2 statskontrollerade TV kanaler och inget internet.

Your house, your rules* But don't forget that your house is built in my country and I ve got friends with pitchforks dear laddie.

Nej.

Du verkar tycka att en stor orättvisa begicks när trump blev bannad från twitter. Jag säger att så inte är fallet men jag tror inte jag kommer kunna övertyga dig något annat så stannar här.

stavfel
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Och där har vi det, när yttrandefrihet förväxlas med att få säga precis vad som helst motarbetas eller stoppas kommer hoten om våld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Och där har vi det, när yttrandefrihet förväxlas med att få säga precis vad som helst motarbetas eller stoppas kommer hoten om våld.

Så nu har du det svart på vitt. Kontext spelar roll. Om man isolerar ord och meningar från resten av konversionen kan man få saker att se ut som något annat. Och det finns en hel del individer där ute som ägnar mycket tid på att avsiktligt misstolka sina meningsmotståndare för att få dem bannade. Så att de kan ha värdegrundsmonopol på plattformar och projicera deras värderingar som om de vår majoritetens fast det inte är så i verkliga livet.

Permalänk
Medlem

Gör dom något överhuvudtaget?
Många får sina konton stula och länsade.
Drabbades själv fast jag har Stream Guard.
Ingen notis på Steam Guard ändå var dom inne på mitt konto. Efter kontakt med supporten kunde dom såklart inte se något.
Tappade rejält lusten för Steam som plattform.

Roms uppgång och fall 2.0?

Permalänk

Detta är inte enkelt. Jag vill ju helst inte att kommentarer tas bort eller att folk stängs av, men folk kan dock bete sig så hemskt.

Att tillhöra en minoritetsgrupp och se hat mot denna minoritetsgrupp är inte alls roligt. Det finns ju såklart hat mot majoritetsgrupper också, men det brukar inte vara på samma nivå. Det brukar vara mer hat mot minoriteter, och hatet mot minoriteter brukar vara mycket mer seriöst, och vissa går till minoritetspersoners profiler och sprider hat där med, och folk brukar dras med i hatet mot minoritetsgrupper men inte lika mycket för hat mot majoritetsgrupper.

Jag anser här att majoriteten på Steam är vita cismän som är kristna/ateister.

Om ett spel lägger till stöd för minoritetsgrupper så kan det ibland leda till att forumen får inlägg efter inlägg om hur någon inte bara hatar på alternativet som är helt frivilligt att utnyttja, men också riktar detta hat mot minoritetsgrupperna, och att andra dras med i hatet. Folk som redan inte gillade minoritetsgrupperna, men som inte sa något tills detta inlägg gav dem en plats att sprida sitt hat på. Detta hat inkluderar också missinformation som också sprids och ger felaktig information till allmänheten.

Utvecklaren/publiceraren kan på egen hand moderera inlägg och ta bort hatet. Men kan det inte vara så att Steam kanske bör moderera detta åt dem istället?

Det är en sak att diskutera om funktionen i spelet och hur den kan ha en påverkan på spelet. Men det är en helt annan sak att sprida hat. Ett exempel jag kan tänka på nu är om tex Pokémon skulle introducera HBTQ, eller mer specifikt att utöver att pokémon kan vara hetero, så kan de också vara homo, bi och asexuella. Detta skulle påverka tex "attract", och skulle göra bisexuella objektivt sämre och asexuella objektivt bättre. Detta är vettig kritik, och man kan nämna detta utan att också sprida hat mot HBTQ. Men vissa är väldigt duktiga på att inte bara kritisera, men också attackera personer.

*någon