Skrivet av Hoggaforfan:
Åh andra sidan använder du snabbare maskiner att utföra själva arbetet på, som jag tolkar det så är detta mest för tillgången till de maskinerna. Nackdelen är väl just det när internet försvinner så blir inget gjort men hur ofta händer det? Många jobb kräver ju internet även med en traditionell maskin så situationen blir densamma.
Denna maskinen lär hålla några år medans en normal dator som man behöver kanske inte duger lika länge innan den behövs uppgradera prestandarden.
Den har säkert sin marknad men som allt annat är den kanske inte för alla.
Sen får man inte glömma att Windows segas ner efter ett tags användande och behöver hanteras manuellt eller med ett skript för PowerShell, som för övrigt kräver sjukt mycket kod. Linux vore bättre hos företag på många aspekter.
Men då kommer de med det mest typiska utsagot: "mjukvaran är byggd för endast Windows" och/eller "företaget samarbetar med Microsoft och måste därmed använda deras tjänster". Dessa går att åtgärda, men ju längre tid man väntar med att fixa biffen, desto längre tid tar det att få skiten gjord. Sen finns det alternativ till Microsoft Teams som är både 100% gratis och som man kan själv installera på sin egna server och därmed få bättre integritet. Det blir extrapengar i kassan varje år Pengar som man kan ta till andra, mer viktigare saker.
"De som arbetar måste lära sig Linux". Kort svar: nej. Vissa Linux-distributioner (främst Linux Mint Cinnamon, men även Linux Lite) är byggda för Windows-vana användare.
"Serverarbetarna måste lära sig Linux". Ja, och? De arbetar med servrar och är tekniska av sig. Vad är problemet? Måste de gå en utbildning som kostar pengar för att lära sig Linux? Nej. Sök runt på nätet och man får samma lärning som i en utbildning. Det finns många bra guider och troubleshootingfrågor på forum som man kan ta del av. "Utbildning är ett krav". Jaha? Sätt pengar på en utbildning då "Nej, vi har inte resurser till det och det är bättre att vara kvar i Windows som alla kan". Då kan man ta till sig guider. "Nej, det är för komplicerat och tar för lång tid". Men vafan -.-
Jag har haft diskussioner med än så länge 1 kommun om att få bättre integritet, få mer pengar över varje år, och att få en säkrare arbetsmiljö. Men det är "komplicerat". Det är lika komplicerat (om inte mindre komplicerat) som när man skulle fixa till Windows för herrans massa år sen!
Varför drog jag upp Linux i allt detta nu då? Jo, för att Linux kräver mycket mindre än vad Windows gör. Linux Mint Cinnamon (som ett bra exempel) kräver endast 2 GB i arbetsminne (men 4 GB för en behaglig upplevelse). Sen finns det Linux-distributioner som kräver exakt eller mindre än 1 GB att fungera. Listan: https://en.wikipedia.org/wiki/Light-weight_Linux_distribution. Men Linux Mint Cinnamon rekommenderas, även till företag (om du frågar mig). Sen är Windows en jävel på att segas ner efter ett tag + krascha och hålla på, medan Linux bara tuffar på som om det vore nyinstallerat (beroende på vad man gör med systemet, såklart).
Tänk så mycket bättre det hade varit om Linux användes i företag och i alla myndigheter. Fröjden
Personer som håller med företagen och andra, kommer att rätta mig om 3... 2... 1...