Microsoft lanserar minidator för moln-Windows

Permalänk
Medlem

Känns som något du kan lösa med hårdvara för en tusenlapp…

Och ARM.
Förutom att Teams är ett virus som vägrar försvinna iofs

Jag gillar idén med terminaler men hade helst sett att man tog det ett steg till och körde direkt från telefonen, i alla fall för de vanliga kontorsråttorna…

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/52/Pdp7-oslo-2005.jpeg/800px-Pdp7-oslo-2005.jpeg
Så här ser en minidator ut (bildkälla)

D.v.s. mindre än en stordator.

Vill påstå att datorn i artikeln är en mikrodator. Däremot kan jag köpa att det är en mini-PC

Relativt allt är, Einstein sa...

SW ref

Dold text
Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Det här, el egentligen en slags tunn klient, är ju egentligen inte så dumt.
Att användare, oavsett om det gäller privatpersoner el företag, helt skulle slippa bry sig om klienten vore ju säkert bra för många.
En klient som annars ska hanteras i någon mening och uppdateras osv.

Idag borde ju prestandan kunna vara tillräckligt bra.
Vi kör ju virtuella fjärrklienter i arbetet och det funkar hyfsat acceptabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

Just när man fått upp hoppet om döden för den värdelösa VDI-tekniken,

Microsoft: ”Hold my beer”.

Skrivet av LicKeN:

För IT-personal är det ett bra verktyg som jag förstår att man gillar.
Men för den generelle användaren så är det en försämring. Och ja, det finns specialfall och faktiskt väldigt bra funktionalitet som kan förbättras vid rätt tillämpning (sjukhus, nedsäkring av känsligare appar med RemoteApp osv).
Men allt för ofta har VDI nyttjats på ett alldeles för brett sätt och sålts in som en silver bullet till himmelriket - vilket i regel resulterat i användarmässiga katastrofer.

VDI gjort rätt kan vara riktigt trevligt att använda! Speciellt om man kör gpu för beräkning av videoström och komprimering av den på server sidan. Med lite resurser bakom sen så blir det rejält med fart i det.

Kör nästan uteslutande vdi själv när jag jobbar hemma även om jag har valet att köra med laptopen.

Det många som bygger vdi system gör fel är att det snålas på hårdvaran.
Tex inte använder höghastighets nät, har för låg klock på cpu och snålar in på lagingslösningen.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Nä, usch. Jag skulle då aldrig använda ett operativsystem som är beroende av både internet och molnet, inte ens via ett företag Tänk om internet dör och man inte har tillgång till mobildata eller något trådlöst nätverk (vilket förvisso är en oerhört liten risk)? Då är den minidatorn praktiskt taget värdelös. Sen finns det andra anledningar som gör att jag inte ens vill sätta mig framför en sådan. Kanske titta på lådan, men absolut inge mer än så.

Åh andra sidan använder du snabbare maskiner att utföra själva arbetet på, som jag tolkar det så är detta mest för tillgången till de maskinerna. Nackdelen är väl just det när internet försvinner så blir inget gjort men hur ofta händer det? Många jobb kräver ju internet även med en traditionell maskin så situationen blir densamma.
Denna maskinen lär hålla några år medans en normal dator som man behöver kanske inte duger lika länge innan den behövs uppgradera prestandarden.
Den har säkert sin marknad men som allt annat är den kanske inte för alla.

Permalänk
Medlem

Det här är ett större bedrägeri än Windows RT. Det får mig bara att hata Microsoft mer.

Permalänk
Medlem

Låter ju bra i teorin men om alla arbetsplatser skulle köra såna låter inte så bra att Microsoft skall sitta på folks databaser. Går det ens att säkerhetskopiera ner saker på egna hårddiskar?

Om man kan logga in med en vanlig dator i detta moln mode så ser jag det som intressant, kanske via en webbläsare.

Då kan man ju ha en cloud version för arbete som man kan nå hemma och på jobbet och sedan logga ut för att vara på sin riktiga dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Åh andra sidan använder du snabbare maskiner att utföra själva arbetet på, som jag tolkar det så är detta mest för tillgången till de maskinerna. Nackdelen är väl just det när internet försvinner så blir inget gjort men hur ofta händer det? Många jobb kräver ju internet även med en traditionell maskin så situationen blir densamma.
Denna maskinen lär hålla några år medans en normal dator som man behöver kanske inte duger lika länge innan den behövs uppgradera prestandarden.

Ja jag utför det mesta av det arbete som egentligen kräver en dator redan nu via fjärrskrivbord mot beräkningsdatorerna som står på annan ort så utan internet blir det inget arbete gjort där iaf.
Mail och Teams går fint att köra från mobilen och skulle man behöva peta i excel eller slänga ihop en PowerPoint går det det hyfsat med Dex.

Men ser inte riktigt varför man skulle vilja ha en klient istället för att bara köra det via telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

För IT-personal är det ett bra verktyg som jag förstår att man gillar.
Men för den generelle användaren så är det en försämring. Och ja, det finns specialfall och faktiskt väldigt bra funktionalitet som kan förbättras vid rätt tillämpning (sjukhus, nedsäkring av känsligare appar med RemoteApp osv).
Men allt för ofta har VDI nyttjats på ett alldeles för brett sätt och sålts in som en silver bullet till himmelriket - vilket i regel resulterat i användarmässiga katastrofer.

Har VDI på jobbet och precis som du säger så är det ett utmärkt verktyg för IT-personal.

Våra normala arbetsdatorer är väldigt nedlåsta, så det är skönt att ha tillgång till ett mer öppet system.

Ang användarmässiga katastrofer, så är det nog mest en kvarleva från förra seklet. Numera körs snarare flertalet modena appar direkt i webbläsaren, så egentligen borde man kunna klara sig väldigt långt utan Remote Desktop-klienten.

I annat fall borde affärskritiska system ha designats för att just fungera över VDI:n.

Edit:
Har precis fått Windows 11 på jobbet och valde att klicka igång VMware Horizon Client istället för RDC.

Får känslan att Horizon laggar mindre med PCoIP jfm RDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LicKeN:

Och ja, det finns specialfall och faktiskt väldigt bra funktionalitet som kan förbättras vid rätt tillämpning (sjukhus, nedsäkring av känsligare appar med RemoteApp osv).

Vad är RemoteApp? Allting som är känsligt bör inte köras ha ett tvång att köras över en nätverkskabel egentligen. Som utrustning på sjukhus t.ex.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Vet inte varför alla hatar så mycket på Thin-klienter?
Är fantastiskt praktiskt, som admin kan jag påtvinga uppdateringar och flusha hela maskiner vid säkerhetsproblem och "olämpliga" installationer.
Maskiner som inte behöver dela accesser kan snabb och enkelt skiljas ut utan VLAN-problematik, för användare som slutar kan disken sparas i 30 dagar och sen terminers och en ny anställd kan ta den stationen 5 min senare.

Jag kör redan en liknande lösning för service-tekniker och lageranställda, de delar på ett par fasta stationer som remotar in på deras egna desktops, extremt smidigt och vi som företag slipper ha 80% av alla skrivbordsplatser tomma, eftersom den personalen största delen av tiden är i fält eller ute på lagret och jobbar.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Vi har på jobbet ett par användningsområden där en lösning i stil med denna Link skulle fungera alldeles som handen i handsken, men tyvärr är det alldeles för dyrt med Windows 365. För egen del använder jag till väldigt stor del virtuella maskiner för att utföra mitt arbete, och skulle väl egentligen (för det mesta, i alla fall) klara mig på en mycket mindre kraftfull fysisk dator än den jag har nu som "terminal" eller halvtunn klient, så att säga.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Den har säkert sin målgrupp. Microsoft sitter väl på enorma summor som kan användas till att slösa på projekt som kanske inte riktigt hittar hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Sen får man inte glömma att Windows segas ner efter ett tags användande och behöver hanteras manuellt eller med ett skript för PowerShell, som för övrigt kräver sjukt mycket kod. Linux vore bättre hos företag på många aspekter.

Men då kommer de med det mest typiska utsagot: "mjukvaran är byggd för endast Windows" och/eller "företaget samarbetar med Microsoft och måste därmed använda deras tjänster". Dessa går att åtgärda, men ju längre tid man väntar med att fixa biffen, desto längre tid tar det att få skiten gjord. Sen finns det alternativ till Microsoft Teams som är både 100% gratis och som man kan själv installera på sin egna server och därmed få bättre integritet. Det blir extrapengar i kassan varje år Pengar som man kan ta till andra, mer viktigare saker.

"De som arbetar måste lära sig Linux". Kort svar: nej. Vissa Linux-distributioner (främst Linux Mint Cinnamon, men även Linux Lite) är byggda för Windows-vana användare.

"Serverarbetarna måste lära sig Linux". Ja, och? De arbetar med servrar och är tekniska av sig. Vad är problemet? Måste de gå en utbildning som kostar pengar för att lära sig Linux? Nej. Sök runt på nätet och man får samma lärning som i en utbildning. Det finns många bra guider och troubleshootingfrågor på forum som man kan ta del av. "Utbildning är ett krav". Jaha? Sätt pengar på en utbildning då "Nej, vi har inte resurser till det och det är bättre att vara kvar i Windows som alla kan". Då kan man ta till sig guider. "Nej, det är för komplicerat och tar för lång tid". Men vafan -.-

Jag har haft diskussioner med än så länge 1 kommun om att få bättre integritet, få mer pengar över varje år, och att få en säkrare arbetsmiljö. Men det är "komplicerat". Det är lika komplicerat (om inte mindre komplicerat) som när man skulle fixa till Windows för herrans massa år sen!

Varför drog jag upp Linux i allt detta nu då? Jo, för att Linux kräver mycket mindre än vad Windows gör. Linux Mint Cinnamon (som ett bra exempel) kräver endast 2 GB i arbetsminne (men 4 GB för en behaglig upplevelse). Sen finns det Linux-distributioner som kräver exakt eller mindre än 1 GB att fungera. Listan: https://en.wikipedia.org/wiki/Light-weight_Linux_distribution. Men Linux Mint Cinnamon rekommenderas, även till företag (om du frågar mig). Sen är Windows en jävel på att segas ner efter ett tag + krascha och hålla på, medan Linux bara tuffar på som om det vore nyinstallerat (beroende på vad man gör med systemet, såklart).

Tänk så mycket bättre det hade varit om Linux användes i företag och i alla myndigheter. Fröjden

Personer som håller med företagen och andra, kommer att rätta mig om 3... 2... 1...

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Fick idag en (inte så) härlig påminnelse om att M$ verkligen satsar på webbaserat, öppnade nya outlook som M$ nu tvingat en att gå över till, utan att vara ansluten till internet.
Vilket betyder, inget nätverk, ingen åtkomst till mejl. Med gamla outlook så hade man alla mejl lokalt, nu ligger alla mejl i molnet.

Så frågan är nog, när hamnar windows OS i molnet då M$ redan börjat att flytta ut en del...

Antagligen så får man börja titta sig om efter en annan emejl hanterare, så man kan fortsätta med att ha mejlen lokalt.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Fick idag en (inte så) härlig påminnelse om att M$ verkligen satsar på webbaserat, öppnade nya outlook som M$ nu tvingat en att gå över till, utan att vara ansluten till internet.
Vilket betyder, inget nätverk, ingen åtkomst till mejl. Med gamla outlook så hade man alla mejl lokalt, nu ligger alla mejl i molnet.

Så frågan är nog, när hamnar windows OS i molnet då M$ redan börjat att flytta ut en del...
<Uppladdad bildlänk>

Antagligen så får man börja titta sig om efter en annan emejl hanterare, så man kan fortsätta med att ha mejlen lokalt.

Ja, det är skrämmande Som tur var finns Thunderbird som ett oerhört bra alternativ

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Ja, det är skrämmande Som tur var finns Thunderbird som ett oerhört bra alternativ

Man tackar!

Testar nu

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Som vanligt för lite USB portar.

jag har 1 6tb hdd för tankning
1 ext 1tb sata ssd för spel
1 xbox one joypad/handkontroll.
mus + tbord
ibland en sladd typ ladda saker och synca kontrollen eller koppla in saker, sony psp, minnes sticka & allt vad man kan ha.
ibland usb wifi.
ibland en retro handkontroll.
extern skivläsare.

Är det verkligen så dyrt med usb portar månne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten64:

Som vanligt för lite USB portar.

jag har 1 6tb hdd för tankning
1 ext 1tb sata ssd för spel
1 xbox one joypad/handkontroll.
mus + tbord
ibland en sladd typ ladda saker och synca kontrollen eller koppla in saker, sony psp, minnes sticka & allt vad man kan ha.
ibland usb wifi.
ibland en retro handkontroll.
extern skivläsare.

Är det verkligen så dyrt med usb portar månne?

Hör att någon lever kvar på 2000-talet

Idag är det tankekraft tillsammans med AI som gäller!

Men ärligt så sitter min USB-hubb direkt i skärmen. Väldigt smidigt att bara ha en sladd till datorn