Alternativ till Halebop Go (kontantkort)

Permalänk
Inaktiv

Alternativ till Halebop Go (kontantkort)

Halebop försämrar kontantkortet Go från och med den 3/12. Från 2 kr/samtal och 50 öre/sms ska de nu ha 0,99 kr i öppningsavgift, per minut och sms. Inte ett dugg prisvärt för samtal. Det är sällan jag ringer eller skickar sms men när jag väl gör det är det oftast längre samtal. Jag har inget behov av mobildata. Så nu undrar jag vad det finns för alternativ? Har tankat ungefär 100 kr per kvartal med nuvarande prisplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon360305:

Halebop försämrar kontantkortet Go från och med den 3/12. Från 2 kr/samtal och 50 öre/sms ska de nu ha 0,99 kr i öppningsavgift, per minut och sms. Inte ett dugg prisvärt för samtal. Det är sällan jag ringer eller skickar sms men när jag väl gör det är det oftast längre samtal. Jag har inget behov av mobildata. Så nu undrar jag vad det finns för alternativ? Har tankat ungefär 100 kr per kvartal med nuvarande prisplan.

Tror inte det finns någon operatör som har som Halebop har haft innan tyvärr. Alla andra operatörer har minutavgift och öppningsavgift. Det var styrkan med Halebop som de har haft fram tills nu den 3/12

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Tror inte det finns någon operatör som har som Halebop har haft innan tyvärr. Alla andra operatörer har minutavgift och öppningsavgift. Det var styrkan med Halebop som de har haft fram tills nu den 3/12

Riktigt trist. Har varit supernöjd med Halebop Go. Får fundera på hur jag ska göra i fortsättningen. Förr om åren fanns det även ett prisvärt prat-abonnemang hos Universal Telecom.

Permalänk
Inaktiv

Då mina pengar snart är slut på Halebop Go så blir det ett byte till Telenor Rörligt. Antar att det inte finns något bättre alternativ?

Telenor Rörligt:
Samtal 0,69 kr/min
Öppningsavgift per samtal 0,99 kr
Sms/mms 0,69 kr/st
Surf 1 kr/1 MB
Giltighetstid 365 dagar.

Permalänk
Snusfri

Kanske fundera på att skaffa billigaste Hallon för 49kr där du har fria samtal samt sms?.
Istället för 100kr/kvartalet så blir det 147kr, men med minuttaxa och öppningsavgift på Telenor/Halebop så känns det som att prisskillnad blir väldigt liten och "friheten" med fria samtal och sms väger över.

Du får även 1GB surf även om du inte behöver det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Ja, det var ju inte helt lyckat. Jag har ett Halebop som extra-kort då Telia har bättre täckning ibland, så för mig är Telenor inget alternativ. Försökte läsa på lite och tycker att om jag laddar 100kr innan förändringen sker så borde min laddning gälla i ett år åtminstone, och räcka till ett fåtal längre samtal. Men, den som lever får se. Får väl vara glad att de inte drar en fast avgift per månad på kontantkorten.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Kanske fundera på att skaffa billigaste Hallon för 49kr där du har fria samtal samt sms?.
Istället för 100kr/kvartalet så blir det 147kr, men med minuttaxa och öppningsavgift på Telenor/Halebop så känns det som att prisskillnad blir väldigt liten och "friheten" med fria samtal och sms väger över.

Du får även 1GB surf även om du inte behöver det.

Tack för tipset. Trodde det billigaste var ca 100 kr/mån t.ex. Comviq Kontant Fastpris Mini 95 kr/mån med 3GB surf. Har som sagt absolut NOLL behov av surf i kontantkortet då denna kommer att sitta i en knapptelefon utan möjligheter att vare sig surfas på eller användas som hotspot. Så all surf är i praktiken värdelös.

Då jag sällan ringer så blir det fortfarande mer lönsamt att betala 69 öre/min, och jag betalar ju med tankat belopp. Skicka sms gör jag ännu mer sällan så där är 69 öre/min inga problem alls, det betalar jag nästan nu med Halebop Go. Största fördelen med Halebop Go var främst att alla samtal kostade 2 kr totalt, ingen öppningsavgift eller minutpris. Fantastiskt var det! Betalade bara 100 kr per kvartal, ibland knappt det.

Skulle mitt behov ändras och jag behöver göra fler eller längre samtal så ska jag överväga Hallon även om jag känner mig osäker på deras täckning. Även det har varit något som har känts tryggt med Halebop, att de använder Telias nät. Bor i stan dock så har inga problem med någon operatör egentligen men det är klart, när man väl hamnar på vischan har det helt plötsligt betydelse.

Skrivet av Pirum:

Ja, det var ju inte helt lyckat. Jag har ett Halebop som extra-kort då Telia har bättre täckning ibland, så för mig är Telenor inget alternativ. Försökte läsa på lite och tycker att om jag laddar 100kr innan förändringen sker så borde min laddning gälla i ett år åtminstone, och räcka till ett fåtal längre samtal. Men, den som lever får se. Får väl vara glad att de inte drar en fast avgift per månad på kontantkorten.

Ja, jag har verkligen varit supernöjd med Halebop Go. Fick till och med min farsa att byta från Comviq Kontant till Halebop Go vilket känns lite surt nu trots att det fortfarande blir billigare än vad han hade. Han hade dock inte aktivt behövt tömma sitt gamla kontantkort som han gjorde (Comviq tar hela 1,99 kr/min efter 30 dagar då deras prisplaner bara gäller i 30 dagar).

Har Telenor så mycket sämre täckning eller bor du långt upp i landet eller på vischan?

Det spelar ingen roll när du laddar ditt kort, giltighetsdatumet ser du om du kollar ditt saldo. Närmar du dig slutdatumet för kortet och behöver tanka så gör du givetvis det. Du får dock Halebop Go:s nya prisplan oavsett om du tankar före eller efter nya priserna träder i kraft (frågade faktiskt Halebop om detta).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon360305:

Har Telenor så mycket sämre täckning eller bor du långt upp i landet eller på vischan?

Det spelar ingen roll när du laddar ditt kort, giltighetsdatumet ser du om du kollar ditt saldo. Närmar du dig slutdatumet för kortet och behöver tanka så gör du givetvis det. Du får dock Halebop Go:s nya prisplan oavsett om du tankar före eller efter nya priserna träder i kraft (frågade faktiskt Halebop om detta).

Tele2 och Telenor bygger sina nät tillsammans (förutom 3G 2100 som båda håller på o stänga ner) och har ca 90% yttäckning. Telia har ca 92% yttäckning

Angående giltighetsdatumet så har Telia och Halebop en fördel för du behöver inte tanka på 1 gång/år utan du måste bara använda kortet, dvs skicka ett SMS, ringa ett samtal eller använda lite surf för att förlänga giltighetstiden med 1 år till skillnad från alla andra operatörer i Sverige.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ställer mig i kören om att Halebop GO var guld värt. Bästa var att man slapp få någon form av panik ifall samtalen drog ut på tiden. Hjälpte även några att byta till det just för att det var så enkelt/prisvärt.

Själv ringer jag så lite så jag tror inte jag kommer att byta för tillfället, så länge de inte börjar med "30 dagars prisplan efter laddning för att sedan minst dubblera priset" som var anledningen till att jag bytte från Telia.

Ett alternativ till "billigare" abonnemang är ju Fello, som även dem använder Telias nät ifall man har det behovet. Fick mamma att byta från Halebop GO till dem nu när ändringen går igenom (speciellt med black week erbjudandet med 25kr/mån de tre första månaderna).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Tele2 och Telenor bygger sina nät tillsammans (förutom 3G 2100 som båda håller på o stänga ner) och har ca 90% yttäckning. Telia har ca 92% yttäckning

Angående giltighetsdatumet så har Telia och Halebop en fördel för du behöver inte tanka på 1 gång/år utan du måste bara använda kortet, dvs skicka ett SMS, ringa ett samtal eller använda lite surf för att förlänga giltighetstiden med 1 år till skillnad från alla andra operatörer i Sverige.

Då ska täckningen inte vara några bekymmer. Det är väl främst Tre då som har begränsad yttäckning?

Det där med tankningen kände jag inte till faktiskt. Nu har jag tankat en gång per kvartal så det har mindre betydelse för min del. Kan ju vara intressant att veta för min farsa dock som inte använder den lika mycket som jag. Så tack för informationen.

Skrivet av loefet:

Ställer mig i kören om att Halebop GO var guld värt. Bästa var att man slapp få någon form av panik ifall samtalen drog ut på tiden. Hjälpte även några att byta till det just för att det var så enkelt/prisvärt.

Själv ringer jag så lite så jag tror inte jag kommer att byta för tillfället, så länge de inte börjar med "30 dagars prisplan efter laddning för att sedan minst dubblera priset" som var anledningen till att jag bytte från Telia.

Ett alternativ till "billigare" abonnemang är ju Fello, som även dem använder Telias nät ifall man har det behovet. Fick mamma att byta från Halebop GO till dem nu när ändringen går igenom (speciellt med black week erbjudandet med 25kr/mån de tre första månaderna).

Exakt så! Även om jag sällan ringer så var det skönt att veta att om man t.ex. behövde ringa kundtjänst eller nån myndighet att pengarna inte kunde ta slut. Med vänner och familj är det inga problem då alla har fria samtal och gärna erbjuder sig att ringa upp, men det behövde de inte ens göra när det bara kostade mig 2 kr (och det gjorde det så fort jag ringde så fanns ingen vits med att lägga på).

Även om jag ringer lite så tycker jag ändå att 69 öre/min istället för 99 öre/min gör det värt för mig att byta till Telenor Rörligt (speciellt då mitt saldo snart är slut). Annars är 99 öre/min inte så farligt om man jämför med Comviq som tar 1,99 kr/min efter 30 dagar. Hör att Telia är likadan.

Permalänk
Inaktiv

@jnsson Angående giltighetstiden på Halebops kontantkort. Måste man ringa ett samtal eller skicka ett sms för att förlänga giltighetstiden eller räknas det även om man bara mottar ett samtal eller ett sms?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon360305:

@jnsson Angående giltighetstiden på Halebops kontantkort. Måste man ringa ett samtal eller skicka ett sms för att förlänga giltighetstiden eller räknas det även om man bara mottar ett samtal eller ett sms?

Man måste göra nåt som kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon360305:

Då ska täckningen inte vara några bekymmer. Det är väl främst Tre då som har begränsad yttäckning?

Ja, Tre har mycket mindre täckning än våra ändra 3 stora operatörer om man ser till hela Sverige, särskilt ovanför Sundsvall. Jag har varit på alldeles för många ställen där Tre haft väldigt dålig täckning eller inte täckning överhuvudtaget för att Tres nät ska vara ett alternativ för mig. Har mitt Halebop nummer av 2 anledningar dels för att om jag skulle hamna på ett ställe där Tele2 inte har någon täckning (har ej skett än under de 7-8 år jag haft ett extra nummer) och dels för att ha ett nummer att ange på ställen där jag inte vill ange mitt huvudnummer.

Skrivet av anon360305:

Bra fråga. Jag kan inte hitta det på Halebops sida alls. Så vet ej. Däremot så förlängdes mitt kontantkorts giltighetstid med 1 år när jag bara slog på SIM 2 (har dual SIM telefon) när jag skulle använda det numret under dagen för att ta emot samtal så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Man måste göra nåt som kostar.

Det är lite märkligt i så fall se mitt inlägg precis ovanför detta. Jag slog bara på SIM 2 slotten i min telefon där Halebop kortet sitter och fick giltighetstiden förlängd med 1 år utan att jag gjorde något för några veckor sedan. Surfen var från SIM 1 och jag ringde inte och skickade inte heller något SMS eller så

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är lite märkligt i så fall se mitt inlägg precis ovanför detta. Jag slog bara på SIM 2 slotten i min telefon där Halebop kortet sitter och fick giltighetstiden förlängd med 1 år utan att jag gjorde något för några veckor sedan. Surfen var från SIM 1 och jag ringde inte och skickade inte heller något SMS eller så

Så bra för dig att halebops regler inte fungerar för dig. Grattis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon360305:

Ja, jag har Comviq (Tele2) i vanliga fall (pga bäst mobil-deal och täckningen är ok till vardags), men jag är ca en månad per år ute i skärgården. Telia har inte bäst täckning överallt, men bäst generellt, och kombinerar man Tele2 & Telia så har man ungefär så bra täckning man kan få ute på vischan/naturen/skärgården.

Bra att du frågade Halebop om just detta, då jag ringer så extremt lite med Halebop kommer jag ändå att ligga kvar på det.

Skrivet av jnsson:

Jag tror också det är ungefär så. Min giltighetstid går ut 11 november 2025 (då kopplade jag ur kortet för att spara batteri), jag laddade senast i juni 2024 tror jag, har endast använt kortet för mottagande av samtal. Och senaste samtalet jag fick (på Halebop-kortet) var i juli. Provade nyss att dra iväg ett SMS till det, ska se om giltighetstiden förlängs eller vad som händer.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave