Snabbtest: Single-channel mot dual-channel – hur stor är prestandaskillnaden?
Senast redigerat
Det är en intressant artikel, om än att den inte innehåller några direkta nyheter för de flesta.
Jag tycker dock att artikeln hade kunnat expanderas med jämförelser med 4 ramstickor. Skillnaden mellan single channel och dual channel är givetvis betydligt större än att jämföra dual channel och fyra stickor, men skillnaden finns där, och det är väl just hur stor den är som är intressant.
GamersNexus gjorde en sådan för några år sedan (https://www.youtube.com/watch?v=-UkGu6A-6sQ), men man hade ju inte haft något emot att se Sweclockers ge sig på något liknande framförallt med Ryzen 9000-serien.
Jo, men de har olika mängd minne när de testar två respektive fyra stickor. Misstänker att skillnaden kan bero på hur cachen hanteras... dvs det kan bli mindre krockar i cachen om man har mer minne tillgängligt. Dvs det vore intressant att även testa tex 16 respektive 32 GB minne med samma timings och bara två stickor.
Dual Chanel har varit standard i snart 20 år. För mig det var Athlon 64 som jag först stötte på det. Otroligt att det fortfarande skeppas så mycket system med bara ett minne.
Skulle vara intressant att se hur quad Chanel påverkar Även om det bara är Threadripper och sånt som har stöd för det.
Det har ju parallellkopplats minnen sedan 386 tiden.
Då för att minnena var 8-bit breda (30-pin SIMM minnen) och minnesbussen var 32.
Samma sak hände när Pentium ersatte 486'orna, minnesbussen var 64-bit bred men minnena var bara 32 (72-pin SIMM's).
Med SDRAM (168-pin DIMM's) nådde vi 64-bit "breda" minnen och det räckte ett bra tag.
Notera dock att vissa moderkort/chipsets kunde få bättre prestanda med flera moduler MHA sk "interleaving", även om prestandavinsten var liten.
Nästa steg var DDR minnen, som behöll 64-bit men såklart dubblade datarate utan att göra en dyr 128-bit bus nödvändig.
Första steget tillbaka till "riktig" dual channel var med Intels E7205 chipset som använde DDR minnen.
Detta var Intels steg tillbaka till SDRAM (DDR i det här fallet) efter RDRAM (aka rambus) floppen.
Asus legendariska P4G8X använde E7205, ett moderkort som redan 2002 kom med Gbit LAN integrerat.
Har fortfarande mitt kort kvar tillsammans med en annan unik komponent, Intels 3.06Ghz P4 som var den första konsument CPU'n med HT!
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2024 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.