Ryzen 7 9800X3D bränd – handhavandefel boven

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag syftar på de som börjar kalla saker clickbait på otrevliga sätt, baserat på att något kan uppfattas som negativt om deras favorit-varumärke.

Man kan ju säga att du inte är så neutral i frågan. i just detta fallet var rubriken helt åt väggarna fel emot vad som egentligen hänt (Nu är den fixad i alla fall).

Sockeln har ådragit sig skador och även vid metall bygelns ena gångjärn ser den ut vara böjd. Sett bilder även på annat moderkort som också blivit bränt och hade liknande skador, men där såg det ut som den glidit ur i motsatt hörn (uppe vid fästanordningen).

Frågan skulle snarare vara om det svårare att få AMD LGA cpu att ligga still än en Intel? Sen har personen i fråga varit vettig och monterat CPU med moderkortet liggandes eller ståendes?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Man kan ju säga att du inte är så neutral i frågan.

Du får nog läsa fler inlägg som jag skrivit i nutid (de senaste åren) om AMD om du tycker att det är ett problem.

Om det hade funnits ett problem så är det väl angeläget att det uppmärksammas, så att man kan rätta till det i så fall. Ett bidragande problem här är dagens medielandskap där nyheter betraktas som gamla efter några timmar, och då får man kanske också acceptera att visst nätforumfiske i jakt på scoop numera tillhör det normala.

Nu har jag själv inte byggt något med AMD sedan 90-talet, så jag har ingen praktisk erfarenhet av AM5, men en förklaring i sammanhanget kunde ju varit att MSI på något sätt misslyckats med ingående detaljer på sina moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kom igen nu. Du har varit här tillräckligt länge för att känna igen de mest uppenbara trollen och klara att ignorera dem.

Jag syftar på de som börjar kalla saker clickbait på otrevliga sätt, baserat på att något kan uppfattas som negativt om deras favorit-varumärke.
Hur mycket betalar du för Sweclockers? Har du något förslag på hur de ska finansiera en redaktion?

En dålig rubriksättning borde rimligen inte generera ett sånt enormt raseri för en sida som är helt kostnadsfri, lika lite som man skäller ut värden över att kryddningen inte passade mig när man blev bjuden på middag.

Visst är gratis gott men tid är också pengar och många vill inte slösa tid på lågkvalitativt innehåll.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nja, får väl vänta på vad som kommer fram i utredningarna.
Det är ju åtminstone en var sockel ser/såg skadad ut på bilderna som visats.
De som direkt skrek om att det är amd som bränner cpuer igen är de som bör se över sitt tonläge; två cpuer sen släpp är väldigt få att gå på, dessutom inga nya bilder på tvåan

Finns bilder på 2:an om jag fattat rätt, den sockeln ser också skadad ut.

https://quasarzone.com/bbs/qn_hardware/views/1751432?cpage=1&...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Yep, helt klart en till skadad sockel.
Ser fram emot resultatet av utredningen, men än så länge är buildzoids "utredning" den som verkar troligast om att det är cpuer som inte legat helt rätt vid montering

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Galet att folk forcerar in cpuer så xD fasen den är trög även när den är korrekt, vill inte gissa på hur trög den är när halva ligger utanför

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25