Vem ska betala arbetsgivaravgift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du kan ta Schweiz som ett jämförbart land. Mindre land i EU ungefär samma klimat etc. Bättre sjukvård, högre löner, högre levnadsstandard, starkare valuta etc.

Fast allt är betydligt dyrare i Schweiz också.
Höga hyror, dyr kollektivtrafik, dyrt att äta…

Sedan blir sjukvården vad du väljer, genom de försäkringar du anser dig vilja betala för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du kan ta Schweiz som ett jämförbart land. Mindre land i EU ungefär samma klimat etc. Bättre sjukvård, högre löner, högre levnadsstandard, starkare valuta etc.

"there is no free public healthcare in Switzerland. Instead, all residents of Switzerland must pay for their own private health insurance. "
"In 2024, the average monthly premium for adults over 26 will be CHF 397.20 "

Vilket blir ca 5k i månaden....

"How much does childcare cost in Switzerland? A daycare centre costs around CHF 130 per child per day (source: swissinfo.ch). If a family needs full-time childcare, the figure rises to CHF 2600 at 20 working days a month."
130 CHF =1600 sek/dag
2600 = 32 091kr/ månad

Du får inte glömma inte detta också i beräkningar dock?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är en "avgift" direkt knuten till dig som person och vilken lön du har. Det vore mer rimligt om man tog bort arbetsgivareavgiften, tvingade alla arbetsgivare att från samma datum ge anställda deras tidigare bruttolön * 1,3142 som ny bruttolön och att sen inkomstskatten höjdes med motsvarande. Rakt och enkelt, men det finns en anledning att man inte önskar att det är rakt och enkelt. Vilken får man fundera på själv...

För att folk söp upp sina pengar och det fanns inget kvar till pension sen…

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Din arbetsgivare, tjänar du 100kr så betalar den runt 80kr utöver lönen i arbetsgivaravgift och inbetalning till din framtida pension. (I många fall även runt 1200kr om året för friskvård, årlig hälsokoll för alla över 50år etc..)

Arbetsgivaravgiften är 31.42% så om du tjänar 100kr i månaden kostar du din arbetsgivare 131.42:-
Du betalar sedan inkomstskatt på 100:-

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Sedan blir sjukvården vad du väljer, genom de försäkringar du anser dig vilja betala för.

en halvbra burgarmeny i Schweiz = +200SEK

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

För att folk söp upp sina pengar och det fanns inget kvar till pension sen…

Läs om Läs rätt, jag skrev att arbetsgivaravgiften ska bakas in i inkomstskatten, d.v.s. den höjs för att motsvara samma. D.v.s. staten får in samma pengar och kan fördela dessa EXAKT som idag. Skillnaden är semantisk, vad man kallar saker. Där jag är en förespråkare för keep-it-simple-stu**d istället för att ”krångla till saker” även om jag fattar varför man önskar obfuskera saker.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felbon:

Står arbetsgivaren för arbetsgivaravgift eller dras den från min lön varje månad?

Ja.

Självklart är det arbetsgivaren som betalar arbetsgivaravgiften, och det är en del av arbetsgivarens lönekostnad för dig.
Om den syns på ditt lönebesked är en annan fråga, och det gör den oftast inte.

Så om du har en avtalad månadslön på t.ex. 29000kr så kommer du att få 29000kr (minus avdragen inkomstskatt) varje månad.
Arbetsgivaravgift, tjänstepension, och liknande som arbetsgivaren betalar ser du oftast inte alls på lönebeskedet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Läs om Läs rätt, jag skrev att arbetsgivaravgiften ska bakas in i inkomstskatten, d.v.s. den höjs för att motsvara samma. D.v.s. staten får in samma pengar och kan fördela dessa EXAKT som idag. Skillnaden är semantisk, vad man kallar saker. Där jag är en förespråkare för keep-it-simple-stu**d istället för att ”krångla till saker” även om jag fattar varför man önskar obfuskera saker.

I stand corrected, missförstod din punkt 😅 Tack för förtydligandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Blir vanligare och det är bra, välinformerade medborgare är bra medborgare.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Din arbetsgivare kanske bara presenterar vad han betalar in utöver din lön, men den skall inte dras från din överenskomna månadslön. Sen finns det ju många andra anställningsformer, timlön/uber/fodora?, etc. som kan vara mer komplexa.

Du får nästa presentera ett fiktivt exempel (relativt seriöst) och ange vilken månadslön som den är baserad på. (Multiplicera alla siffror med en faktor så blir de nog "krypterade".)

Glöm inte att ha koll på vilka pensionsavsättningar som görs, oavsett din nuvarande ålder. Det är försent att göra något åt dem när du fyller 67, eller att du upptäcker 20 år från nu att det har varit för snålt. Tänk också på att eventuella bruttolöneavdrag (tjänstebil, dator eller andra förmåner) påverkar pensionsavsättningen.

Jag har haft många jobb och vid varje lönespec har arbetsgivaren skrivit, brutto för månaden, sen hur mycket skatt som dras och hur mycket netto jag får. Men på det här jobbet så finns alla delar med, hur mycket skatt som betalas från min lön och i specen står det även arbetsgivaravgift som arbetsgivaren dragit på min lön. Det är första gången jag ser det. I tråden finns det en lustigkurre som inte kan komma med något svar och säger, arbetsgivare står klart tydligt att arbetsgivaren betalar avgiften men det är inte svar utan en lustigkurre.

Jag jobbar som timmis om det är till hjälp men det har jag gjort på andra jobb också utan att sett något sånt här.

Nu tramsar det i tråden för mycket och ämnet har spårat ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Ja.

Självklart är det arbetsgivaren som betalar arbetsgivaravgiften, och det är en del av arbetsgivarens lönekostnad för dig.

Så om du har en avtalad månadslön på t.ex. 29000kr så kommer du att få 29000kr (minus avdragen inkomstskatt) varje månad.
Arbetsgivaravgift, tjänstepension, och liknande som arbetsgivaren betalar ser du oftast inte alls på lönebeskedet.

Jag tycker också det är en självklar sak men jag blev lite förbluffad när jag såg det här,

Skattespecifikation
Total lönekostnad
(En viss summa)
Arbetsgivaravgift
(en viss summa)
Bruttolön
(en viss summa)
Inkomstskatt
(en viss summa)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felbon:

Jag har haft många jobb och vid varje lönespec har arbetsgivaren skrivit, brutto för månaden, sen hur mycket skatt som dras och hur mycket netto jag får. Men på det här jobbet så finns alla delar med, hur mycket skatt som betalas från min lön och i specen står det även arbetsgivaravgift som arbetsgivaren dragit på min lön. Det är första gången jag ser det. I tråden finns det en lustigkurre som inte kan komma med något svar och säger, arbetsgivare står klart tydligt att arbetsgivaren betalar avgiften men det är inte svar utan en lustigkurre.

Jag jobbar som timmis om det är till hjälp men det har jag gjort på andra jobb också utan att sett något sånt här.

Om du tittar på siffrorna så borde nog arbetsgivaravgiften inte ingå i "summa som är avdragen".
Vissa arbetsgivare har börjat skriva ut arbetsgivaravgiften så att arbetarna vet hur mycket den är men det är inget som dras av från bruttolön.
Jag har sett detta under ganska många år men det kanske börjar bli vanligare numera.
Ok, missade att det stod "Total lönesumma" ovan. Det är alltså inte samma som överenskommen bruttolön utan den totala kostnaden för arbetsgivaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felbon:

Jag tycker också det är en självklar sak men jag blev lite förbluffad när jag såg det här,

Skattespecifikation
Total lönekostnad
(En viss summa)
Arbetsgivaravgift
(en viss summa)
Bruttolön
(en viss summa)
Inkomstskatt
(en viss summa)

Skrivet av Tespo:

Om du tittar på siffrorna så borde nog arbetsgivaravgiften inte ingå i "summa som är avdragen".
Vissa arbetsgivare har börjat skriva ut arbetsgivaravgiften så att arbetarna vet hur mycket den är men det är inget som dras av från bruttolön.
Jag har sett detta under ganska många år men det kanske börjar bli vanligare numera.

Detta har stått på min lönespec sedan 2006... Detta inkluderar ett par sommarjobb också. Så ca 6 olika arbetsgivare inom olika branscher

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felbon:

Svaret har givits i tråden redan, men jag tycker att sidodiskussionen har varit givande. Det är ytterst värdesättande att få läsa hur andra länder finansierar sina samhällen och sedan jämföra med hur vi gör. Men jag förstå din känsla av att enbart en del handlade om din specifika frågeställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Ganska meningslös diskussion. Det är betydligt dyrare i Sverige än Rumänien.

På samtliga områden så slår Schweiz högre. Lag och ordning, överlägset politiskt, växande BNP, 2.5% arbetslöshet, stark valuta som var i paritet 1971, numera 12.31kr..

Det är inte så imponerande att delvalvera sig ur alla problem med springnota.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Dock inget EU-land.

Instämmer i övrigt.

Permalänk

Lite kort bara

Ersättningar från en arbetsgivare är alltid (eller ska alltid) vara brutto, dvs *före* ev. skatt (skatten kan variera men brutto är alltid brutto oavsett var du bor eller hur gammal du är) och ev. arbetsgivaravgifter. Det är bruttoersättningen som arbetsgivaren redovisar till Skatteverket tillsammans med avdragen skatt (och eventuelle förmåner). Avdragen skatt (eller A-skatt) är något helt annat än arbetsgivaravgifter; a-skatten styrs av vart du är folkbokförd (där du var ~nov förra året eller om arbetsgivaren genom dig (a-skattseldel) eller SKV fått uppgift om *att din a-skatt ska jämkas till en viss nivå pga* t.e.x rapporterade/medräknade sidoinkomster. Exempelvis: skatt ska dras enligt tabell XX som då motsvarar summan av de tre arbetsgivare du arbetar för med 33,33% tjänstegrad).

Arbetsgivaravgifter tillkommer på arbetsgivarens *lönekostnad* [och *underlaget* för en ev. förmån]. A-skatt är *inte* en *på arbetgivardeklaration* kostnad för arbetsgivaren. Kostand för förmån kan däremot uppkomma i form av arbetsgivarens hyra av "fotmassageapparaten" som du behöver för att arbeta hemifrån eller exempelvis leasinghyra av tjänstebil, service, besiktning etc av denna.

En förmån *i sig* är inte en kostnad för arbetsgivaren även om underliggande kostnad i princip alltid finns, men är däremot *ett *underlag för ytterligare arbetsgivaravgift - som *tillkommer* på denna eventuella förmånsdel. A-skatten på förmån är inte en kostnad för *arbetsgivaren* eftersom den dras från *din* ersättning som sätts in på bank.

Avdragen skatt (A-skatt) är något som arbetsgivaren gör på din *bruttoersättning* dvs inklusive ev. förmån enligt gällande regler (vanligtvis enligt skattetabell enligt den A-skattesedel du lämnat in, eller om arbetsgivaren hämtar in denna från SKV genom ditt personnummer. En dag kan det vara att x% gäller för ungdomar mellan 18-xx år gamla exempelvis, i stället för standard 31,42%. Räkna alltid på att 31,42% gäller om du inte är pensionär).

Löneväxling

Utan att gå in på detaljer kan en arbetsgivare spara några kronor om du i överenskommelse med arbetsgivaren (och är inom utrymmet, dvs inte överstiger takbelopp) växlar 3 000 kr till tjänstepension. Dvs från månadslön 43 000 brutto "går du ner" säg 3 000 till 40 000 men får i stället 3 000 kr extra avsatt till tjänstepension. På tjänstepensionselen som i detta scenario är inom taket och därmed är avdragsgill utgår endast 24,26% särskild löneskatt - så en 'ren' växling är då fördelaktigt för din arbetsgivare. Ligger du precis på gränsen eller *över*
gränsen för statlig skatt är det mer värt för dig, men ett utgångsläge är att inte växla 1 000 kr till 1 000 kr utan säg 1 000 till 1 100 (eller mer) vid löneväxling.

Förtydligande om förmån
Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Ganska meningslös diskussion. Det är betydligt dyrare i Sverige än Rumänien.

På samtliga områden så slår Schweiz högre. Lag och ordning, överlägset politiskt, växande BNP, 2.5% arbetslöshet, stark valuta som var i paritet 1971, numera 12.31kr..

Det är inte så imponerande att delvalvera sig ur alla problem med springnota.

Anledningen dock är de ligger centrerat i Europa med en väldigt efterfrågad export. De hjälper inte till något med invandring/asyl per capita.

Anledningen till de kan ha så låg skatt är ju för att de har så låg arbetslöshet.

Sverige är 991% större till landyta än Schweiz, det krävs med andra ord avsevärt mer av allt för att tillfredsställa befolkning, även om mycket då inte blir en bra investering när det gäller sjukvård/kommunsltrafik.

Nu skall vi inte diskutera politik och invandring men huvudpoängen med Schweiz är att de ligger centralt mellan köpstarka länder, låg arbetslöshet med hög befolkning i ett litet, till ytan, land.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är en "avgift" direkt knuten till dig som person och vilken lön du har. Det vore mer rimligt om man tog bort arbetsgivareavgiften, tvingade alla arbetsgivare att från samma datum ge anställda deras tidigare bruttolön * 1,3142 som ny bruttolön och att sen inkomstskatten höjdes med motsvarande. Rakt och enkelt, men det finns en anledning att man inte önskar att det är rakt och enkelt. Vilken får man fundera på själv...

Som egenföretagare och med antal anställda anser jag helt enkelt att du har fel.

Avgiften kommer aldrig att överföras till den anställde som en löneförhöjning. Det är en avgift som vi som arbetsgivare betalar för att täcka ett antal framtida utgifter för arbetstagaren, och det går helt enkelt inte att tvinga ett företag att höja lönen 1.31, det enda du åstadkommer då är att företagen kommer sparka någon, frysa eller sänka lönerna ett tag för att öka vinsten.

Att försöka skifta över ansvaret till den enskilde anställde kommer bara och endast se till att företagen kommer att höja sina vinster medan arbetstagaren kommer att stampa på samma lön, men utan pension, föräldraförsäkring och sjukförsäkring. Kostnader som den enskilde sen ändå måste betala till ett försäkringsbolag, vilket kommer att bli dyrare.

Att den gemene Svensson har blivit hjärntvättad till att tro att arbetsgivaravgiften är något dåligt för den enskilde anställde samt tro att Svensson hade fått högre lön och högre reallön om den togs bort, är nog en av näringslivets största bedrifter på 2000-talet.

MVH
AB-företagare.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Att den gemene Svensson har blivit hjärntvättad till att tro att arbetsgivaravgiften är något dåligt för den enskilde anställde samt tro att Svensson hade fått högre lön och högre reallön om den togs bort, är nog en av näringslivets största bedrifter på 2000-talet.

Åter igen, läs om läs rätt. Jag är fullt medveten om att någon förändring inte kommer ske eftersom obfuskeringen fyller sitt syfte.

Jag fiskar inte efter att den ska tas bort och lönerna ska höjas. Jag fiskar efter att det vore BRA om det visualiserades för svensson, där ett tanke-expriment är att höja allas löner med *1.3142 och SAMTIDIGT öka inkomstskatten med samma belopp. Det skulle göra det extremt enkelt och tydligt jämfört med dagens upplägg.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Åter igen, läs om läs rätt. Jag är fullt medveten om att någon förändring inte kommer ske eftersom obfuskeringen fyller sitt syfte.

Jag fiskar inte efter att den ska tas bort och lönerna ska höjas. Jag fiskar efter att det vore BRA om det visualiserades för svensson, där ett tanke-expriment är att höja allas löner med *1.3142 och SAMTIDIGT öka inkomstskatten med samma belopp. Det skulle göra det extremt enkelt och tydligt jämfört med dagens upplägg.

Tanke-experimentet är väl gott och bra att ha, men syftet med det ser jag inte. För alla de anledningar jag redan nämnt.

Att genomföra experimentet i verkligheten skulle leda till högre levnadskostnader i form av diverse försäkringskostnader och i längden lägre pensionsavsättningar för gemene Svensson. Detta bör därmed också tas med i tanke-experimentet, men är något som alltid lägligt glöms bort varje gång man diskuterar frågan.

Så du får gärna utveckla varför detta tankeexperiment överhuvudtaget ska genomföras; Vad är syftet och den slutliga ändamålet?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Att genomföra experimentet i verkligheten skulle leda till högre levnadskostnader i form av diverse försäkringskostnader och i längden lägre pensionsavsättningar för gemene Svensson. Detta bör därmed också tas med i tanke-experimentet, men är något som alltid lägligt glöms bort varje gång man diskuterar frågan.

Så du får gärna utveckla varför detta tankeexperiment överhuvudtaget ska genomföras; Vad är syftet och den slutliga ändamålet?

Om man tar arbetsgivaravgiften, bakar in den i inkomstskatt Krona för Krona och vi fortsätter med EXAKT samma fördelning av insamlade kronor till exakt det pengarna går till idag. Hur skulle det påverka högre levnadskostnader och lägre pensionsavsättningar?

Syftet skulle vara att sluta obfuskera. Bara titta i denna tråd så förstår man att det finns ett behov av att förenkla.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Om man tar arbetsgivaravgiften, bakar in den i inkomstskatt Krona för Krona och vi fortsätter med EXAKT samma fördelning av insamlade kronor till exakt det pengarna går till idag. Hur skulle det påverka högre levnadskostnader och lägre pensionsavsättningar?

Syftet skulle vara att sluta obfuskera. Bara titta i denna tråd så förstår man att det finns ett behov av att förenkla.

Jag har redan besvarat den frågan i tidigare inlägg.
Vi kommer vi aldrig hamna i en position där vi fortsätter med EXAKT samma fördelning av insamlade kronor. Det kommer helt enkelt inte att ske. Den tanken är lika utopisk och naiv som tanken på den goda diktatorn. Ska vi prata om utopier och de perfekta lösningarna, finns det så mycket mer som kan och bör fixas.

Att kalla något för att obfuskera, bara för att det är lite krångligt, är helt fel i mina ögon. Det finns goda anledningar till varför denna uppdelning av skatt och avgift finns, och det är något som arbetar bara och endast till fördel av arbetstagaren. Att den är uppdelad och krånglig att förstå vid första anblick innebär inte att man försöker obfuskera eller dölja.

Tvärtom är krångligheten bakom systemet en lösning för att skydda och försvara arbetstagaren från att bli blåst av näringslivet, i korta raka ord.

Men för mig som arbetsgivare hade det absolut underlättat och möjliggjort en radda med handlingar för att skifta kostnaden till arbetstagaren och i längden öka min vinst markant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Anledningen dock är de ligger centrerat i Europa med en väldigt efterfrågad export. De hjälper inte till något med invandring/asyl per capita.

Anledningen till de kan ha så låg skatt är ju för att de har så låg arbetslöshet.

Sverige är 991% större till landyta än Schweiz, det krävs med andra ord avsevärt mer av allt för att tillfredsställa befolkning, även om mycket då inte blir en bra investering när det gäller sjukvård/kommunsltrafik.

Nu skall vi inte diskutera politik och invandring men huvudpoängen med Schweiz är att de ligger centralt mellan köpstarka länder, låg arbetslöshet med hög befolkning i ett litet, till ytan, land.

Schweiz ekonomiska styrka har väldigt lite med det geografiska läget att göra. Grannlandet Tyskland är visserligen köpstarkt men det är inte så att Schweiz export präglas av utrymmeskrävande varor - ekonomin drivs av finansiella tjänster, insurance och läkemedel.

Sjukvård och övriga välfärdstjänster är visserligen i vissa fall avgiftsfinansierade men håller å andra sidan världsklass, exempelvis sjukvård, skola och trygghet. Sedan ska en månatlig kostnad för sjukvårdsförsäkring på mostvarande 5 000 SEK (i genomsnitt) ställas i relation till en medianinkomst på motsvarande 80 000 SEK (on topic: från detta dras en "arbetsgivaravgift", i mitt fall på cirka 5%).

Från fyra års ålder är Kindergarten gratis i det offentliga systemet.

Källa: bor i Schweiz sedan pre-pandemi.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Schweiz ekonomiska styrka har väldigt lite med det geografiska läget att göra. Grannlandet Tyskland är visserligen köpstarkt men det är inte så att Schweiz export präglas av utrymmeskrävande varor - ekonomin drivs av finansiella tjänster, insurance och läkemedel.

Sjukvård och övriga välfärdstjänster är visserligen i vissa fall avgiftsfinansierade men håller å andra sidan världsklass, exempelvis sjukvård, skola och trygghet. Sedan ska en månatlig kostnad för sjukvårdsförsäkring på mostvarande 5 000 SEK (i genomsnitt) ställas i relation till en medianinkomst på motsvarande 80 000 SEK (on topic: från detta dras en "arbetsgivaravgift", i mitt fall på cirka 5%).

Från fyra års ålder är Kindergarten gratis i det offentliga systemet.

Källa: bor i Schweiz sedan pre-pandemi.

Fast barn har väl inte gratis sjukvård i Schweiz heller? Vad jag förstår så är det lite lägre bara (4k i månaden)
Så en barnfamilj med 2 vuxna 2 barn pröjsar 18k i månaden för sjukförsäkring, notera att sjukförsäkring sällan inkluderar själva kostnaden för vården heller utan innebär självrisk/subventionerad kostnad.

Så 80kx2=160k så 11% i kostnad för sjukvård som vi i Sverige pröjsar 4% eller vad någon länkade för. Dessutom pröjsar du den med redan skattade medel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Yes, så en promille av jordens invånare har det bättre än oss. Riktigt synd om oss...
Vi har det bättre än 99,9% av jordens befolkning då...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag har redan besvarat den frågan i tidigare inlägg.
Vi kommer vi aldrig hamna i en position där vi fortsätter med EXAKT samma fördelning av insamlade kronor. Det kommer helt enkelt inte att ske. Den tanken är lika utopisk och naiv som tanken på den goda diktatorn. Ska vi prata om utopier och de perfekta lösningarna, finns det så mycket mer som kan och bör fixas.

Att kalla något för att obfuskera, bara för att det är lite krångligt, är helt fel i mina ögon. Det finns goda anledningar till varför denna uppdelning av skatt och avgift finns, och det är något som arbetar bara och endast till fördel av arbetstagaren. Att den är uppdelad och krånglig att förstå vid första anblick innebär inte att man försöker obfuskera eller dölja.

Tvärtom är krångligheten bakom systemet en lösning för att skydda och försvara arbetstagaren från att bli blåst av näringslivet, i korta raka ord.

Men för mig som arbetsgivare hade det absolut underlättat och möjliggjort en radda med handlingar för att skifta kostnaden till arbetstagaren och i längden öka min vinst markant.

Det jag tror Mindfighter menar är att vi ska förtydliga att det är en skatt som vi betalar men som inte alla ser. Skatten på ens lön är inte runt 30% utan klart högre pga arbetsgivaravgiften.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Det jag tror Mindfighter menar är att vi ska förtydliga att det är en skatt som vi betalar men som inte alla ser. Skatten på ens lön är inte runt 30% utan klart högre pga arbetsgivaravgiften.

Det är exakt det som det inte är.... Det är inte en skatt, och det är inget som "vi" betalar, om "vi" = arbetstagare. Det är just detta tänk som jag refererar till när jag menar att näringslivet gjort ett jävla bra jobb på att lura folk till att tro att de betalar "dolda skatter".

Du får gärna läsa genom samtliga ovan inlägg, orkar inte upprepa allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det är exakt det som det inte är.... Det är inte en skatt, och det är inget som "vi" betalar, om "vi" = arbetstagare. Det är just detta tänk som jag refererar till när jag menar att näringslivet gjort ett jävla bra jobb på att lura folk till att tro att de betalar "dolda skatter".

Du får gärna läsa genom samtliga ovan inlägg, orkar inte upprepa allt.

Det är en blandning av olika avgifter och även en allmän löneavgift som rakt av kan beskrivas som en skatt. T.ex. som Skatteverket själva gör. Sluta förlöjliga debatten.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024....

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det mesta är ju till din pension?

Nu börjar väl det här närma sig politik, men vill bara påpeka att den enskilt största komponenten i arbetsgivaravgiften, lite mer än en tredjedel, är det som kallas för "Allmän löneavgift". Den är inte kopplad till någonting och är en ren skatt. Det är faktiskt ett helt bedrövligt förfarande att baka in den i arbetsgivaravgiften.

Näst största delen är som du nämner ålderspension, och sen kommer olika försäkringar. Tror de flesta inte har något större problem med att betala dessa avgifter och jag förstår inte problemet med att redovisa dem, det görs ju ibland hos privata arbetsgivare men det borde göras av alla arbetsgivare.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"