Vad spelar du för tillfället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Japp nu gav jag upp permanent. Urk vilket segt och tråkigt spel. Man tänker ju att det ska vara waesome när man gillar westerns och voice actingen. Näpp. Skitspel.

Följ inte storyn då! Banrånet är ju skoj 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Japp nu gav jag upp permanent. Urk vilket segt och tråkigt spel. Man tänker ju att det ska vara waesome när man gillar westerns och voice actingen. Näpp. Skitspel.

Jag är glad att det finns spel för alla iallafall.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Vilket spel skulle du rekommendera att spela första gången?

Värt att notera för den oinvigde är att RE 0-3 kräver en del planering och kan kännas segt. Dels att man måste hushålla med ammo och dels att man måste leta som en galning efter färgband (för att kunna spara i spelet). Ibland köttar man på och springer överallt och provar allt, varpå man dör och kan därefter planera spela avsnittet "på riktigt". Mycket trial'n error alltså.

Om man inte spelat något av dem och vill gå på ett säker kort så är det nog RE4 på Wii, tack vare bra utnyttjande sv kontrollen. Dock är ju grafiken lite utdaterad numera och det har gjorts en remake på PS4/PS5 som blivit hyllad. Angående ammo, färgband och spara i spelet så gäller det inte RE 4, utan här finns möjlighet till en viss mån av casual gaming. Det finns liiite story och referenser kopplat till 0-3, men det är inget att tala om, så man kan börja med RE 4.

RE 0-3 är kopplade till varandra, vilket är kul. Utan att spoila något så är det ett ställe som man återvänder till i RE 2 (från RE 1), vilket ger en extra dimension och är kul.

Om man står ut med tank-kontrol och PS1'ans låga upplösning, så rekommenderar jag RE 1-3. Grafiken förfinas i varje spel och man får mer story som delvis hänger ihop, Dem här spelen har släppts som remakes flera omgångar till massa konsoler. Först ut var väl remakes till Gamecube. Grafiken är i princip samma, men högre upplösning och antal polygoner. Senaste remakes'en har släppts till PS4 och är verkligen remakes. Här har man gjort om spelet från grunden, dock fortfarande en remake och ingen reimagination.

För övrigt har jag just provat RE 5 i ca en timme. Hitills har jag inget bra att säga om det, förrutom att grafiken är bättre med ljusår högre upplösning. Men kontrollen är inte bra. Kanske man vänjer sig. Sen har man tagit ytterligare ett steg från originalet. RE 4 tog bort strategin/planerande och RE 5 verkar ha tagit bort spänningen, nu är det bara skjuta våg efter våg av zombies. Nåja, jag får väl prova ett par timmar till.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Började spela Balatro, stort misstag. Det var det hela min helg gick till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sredder:

Vilket spel skulle du rekommendera att spela första gången?

Det är inte så noga med kronologin skulle jag säger eftersom det är så dålig story överlag. Jag älskar Re-spelen. Men inte fasen är det på grund av storyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Började spela Balatro, stort misstag. Det var det hela min helg gick till.

Fantastiskt spel. Om 40 år är alla spel från 2024 säkert bortglömda i något arkiv. Balatro har potential att överleva alla spel i den här generationen. Spelidén känns genial och tidlös.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av EdvinR:

Fantastiskt spel. Om 40 år är alla spel från 2024 säkert bortglömda i något arkiv. Balatro har potential att överleva alla spel i den här generationen.

Ja det var sjukt beroendeframkallande.
Vaknade på morgonen och började lira, plötsligt var det middagsdags och hela dagen var borta.

Permalänk
Medlem

Resident Evil 2 Remake (PS5).

Jag slog till på Remake trilogin (2-4), som är på rea just nu i playstation store. Så nu har jag haft min första sittning med spelet. Det känns lovande och bra än så länge, så jag hoppas det fortsätter så.

Permalänk
Medlem

Just nu är det S.T.A.L.K.E.R 2 ca 28 timmar spelat.
När det är avklarat, ska jag fortsätta med Dragon Age Veilguard, som jag hann att spela i ca 37 timmar innan S.T.A.L.K.E.R 2 släpptes

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

world of tanks & world of warships

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Försökte börja med Grim Fandango Remastered för några dagar sen, men verkar inte funka för mig
Jag har spelat och uppskattat andra Lucasartäventyr och många verkar hålla även Grim Fandango högt, så jag tänkte jag skulle till sist ge det en chans fast jag aldrig lockas av temat, så jag köpte det på senaste Steamrean.

... Men redan 5-10 minuter in känner jag att inget lockar:
Day of the dead temat ger inga vibbar alls för mig, alla dödskallar till nyllen gör att alla ser känslolösa och ganska fula ut.
Storymässigt så ger hela temat med att kränga resor för att betala av nån skuld mig ingen motivation... Och stilen varken grafiskt eller röster osv lockar alls... Gränsnittet verkar väl rätt klumpigt också, även om jag knappt ens börjat försöka pussla än.
Remaken i sig verkar även lite obekvämt mixad mellan gammalt och nytt, då objekt som går att plocka upp verkar vara relativt högupplösta polygoner bland de lågupplösta bakgrunderna, så det ser lite krystat ut.

Jag är inte "inne" alls och funderar starkt på att släppa spelet direkt innan jag investerar mer och kanske ångrar det också.
Någon som spelat och kan uppmuntra mig att tycka det är värt ett försök till eller ska jag släppa det?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Försökte börja med Grim Fandango Remastered för några dagar sen, men verkar inte funka för mig
Jag har spelat och uppskattat andra Lucasartäventyr och många verkar hålla även Grim Fandango högt, så jag tänkte jag skulle till sist ge det en chans fast jag aldrig lockas av temat, så jag köpte det på senaste Steamrean.

... Men redan 5-10 minuter in känner jag att inget lockar:
Day of the dead temat ger inga vibbar alls för mig, alla dödskallar till nyllen gör att alla ser känslolösa och ganska fula ut.
Storymässigt så ger hela temat med att kränga resor för att betala av nån skuld mig ingen motivation... Och stilen varken grafiskt eller röster osv lockar alls... Gränsnittet verkar väl rätt klumpigt också, även om jag knappt ens börjat försöka pussla än.
Remaken i sig verkar även lite obekvämt mixad mellan gammalt och nytt, då objekt som går att plocka upp verkar vara relativt högupplösta polygoner bland de lågupplösta bakgrunderna, så det ser lite krystat ut.

Jag är inte "inne" alls och funderar starkt på att släppa spelet direkt innan jag investerar mer och kanske ångrar det också.
Någon som spelat och kan uppmuntra mig att tycka det är värt ett försök till eller ska jag släppa det?

Om jag minns rätt röstades just GF fram till bästa spelet genom tiderna på PC Gamer eller liknande tidning för 15+ år sedan. Alltså över HL, alla Zelda, och så vidare

Det är lite mysko men trevlig humor och en hel del absurda saker. Men det är typ monkey island i halv-3d, gillar man inte stilen så blir det såklart svårt

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Jämte Balatro har jag börjat spela Star Wars: Outlaws som jag tycker är helt okej än så länge. Känns väldigt Ubisoft men har ganska bra Star Wars känsla i musik och miljöer osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jämte Balatro har jag börjat spela Star Wars: Outlaws som jag tycker är helt okej än så länge. Känns väldigt Ubisoft men har ganska bra Star Wars känsla i musik och miljöer osv.

När det går storm inom spelvärlden kan man aldrig veta om det finns någon substans med stormen. De som stormar borde tänka till tycker jag eftersom det påverkar förtroendet för gaming-community generellt.

Jag har inte spelat spelet. Men jag tror inte för ett ögonblick på att det är så illa.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av EdvinR:

När det går storm inom spelvärlden kan man aldrig veta om det finns någon substans med stormen. De som stormar borde tänka till tycker jag eftersom det påverkar förtroendet för gaming-community generellt.

Jag har inte spelat spelet. Men jag tror inte för ett ögonblick på att det är så illa.

Bästa medicinen mot att inte bli berörd av stormar och annat larv är att helt enkelt ignorera käbblet och spela det man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Robocop : Rogue City

Skitsnyggt spel med den rätta känslan.

Håller med. Ett av få spel som hållit uppe mitt intresse ända till slutet.
Riktigt snyggt och underhållande. Känns verkligen som att vara en del i en 80-tals film om Robocop.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk

Alan Wake 2. Hade tänkt vänta på att det skulle komma till Steam men verkar inte hända så köpte Deluxe nu när det var nedsatt med 50% (DLC inkluderade). Har svårt att hänga med i sådana här spel men ojoj vad välgjort det är, man tappar hakan! Förstår att Epic håller hårt i denna licens. Som sagt svårt att hänga med i svängarna i Alan Wake men det är ändå en häftig upplevelse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Alan Wake 2. Hade tänkt vänta på att det skulle komma till Steam men verkar inte hända så köpte Deluxe nu när det var nedsatt med 50% (DLC inkluderade). Har svårt att hänga med i sådana här spel men ojoj vad välgjort det är, man tappar hakan! Förstår att Epic håller hårt i denna licens. Som sagt svårt att hänga med i svängarna i Alan Wake men det är ändå en häftig upplevelse!

Så du har inte spelat första spelet, eller?

Permalänk
Skrivet av Libra-75:

Så du har inte spelat första spelet, eller?

Bara kollar recap av första samt DLC:s.
Jag förstår historien i stora drag men det är svårt att få grepp om hur allt hänger ihop. Som en feberdröm

Ville mest köra 2:an då jag har så många spel i backloggen. Blir för mycket att köra allt.

Permalänk
Medlem

Underground garage, early access. Tanken är god, car mechanics/need for speed i ett. Får hoppas dom satsar att utveckla det, finns endel att fixa 😄

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Resident Evil 2 (GOG-versionen)

Har aldrig spelat igenom Claire's berättelse i originalet och spelet har åldrats riktigt väl. Älskar det men är fortfarande inte på samma nivå som trean som är min favorit.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Bara kollar recap av första samt DLC:s.
Jag förstår historien i stora drag men det är svårt att få grepp om hur allt hänger ihop. Som en feberdröm

Ville mest köra 2:an då jag har så många spel i backloggen. Blir för mycket att köra allt.

Hehe, ja spelet (spelen) är ju definitivt lite speciella, på ett bra sätt. Skulle säga att det underlättar lite att ha spelat första spelet före andra, så att man är introducerad i allt innan man ger sig på 2:an. Själv är jag en sån som gärna spelar igenom allt från början, men jag kan förstå att alla inte har tid och/eller ork att göra så. Jag hoppas att du gillar spelet, för mig var det Game of the Year 2023.

Har blivit väldigt investerad i Remedys spel som utspelar sig i deras så kallade Remedyverse. Har spelat igenom Alan Wake 1 & 2, Alan Wake's American Nightmare, Control, Quantum Break och långt tillbaka spelat lite av Max Payne spelen. Ser sjukt mycket fram emot Control 2.

Permalänk
Skrivet av Libra-75:

Hehe, ja spelet (spelen) är ju definitivt lite speciella, på ett bra sätt. Skulle säga att det underlättar lite att ha spelat första spelet före andra, så att man är introducerad i allt innan man ger sig på 2:an. Själv är jag en sån som gärna spelar igenom allt från början, men jag kan förstå att alla inte har tid och/eller ork att göra så. Jag hoppas att du gillar spelet, för mig var det Game of the Year 2023.

Har blivit väldigt investerad i Remedys spel som utspelar sig i deras så kallade Remedyverse. Har spelat igenom Alan Wake 1 & 2, Alan Wake's American Nightmare, Control, Quantum Break och långt tillbaka spelat lite av Max Payne spelen. Ser sjukt mycket fram emot Control 2.

Mm, helt omöjligt att förstå nånting av 2:an om man inte åtminstone kollar en recap av första innan. Även DLC och Control som det händer en hel del i.
Det är helt klart ett av dom bättre spelen på senare år!

Permalänk
Medlem

Drog ner "A plague tale: innocence" som var gratis på GOG. Väldigt linjär och inte särskilt svår men ändå spelbar story, lite rörande. Bra grafik och röstskådespelare. Har efter Baldurs Gate 3 märkt att det senare kommit betyda alltmer för mig nuförtiden, för "immersion" skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Control 2 är dock långt borta. Närmast är väl remake av Max Payne 1-2.

Permalänk
Medlem

Kpte en ny fin skärm, så har börjat spela en massa spel jag lagt på hög:

Stalker 2: Ser fint ut, men inväntar bugpatch innan jag återtar spelande. Onödigt att sabba upplevelsen med buggar.

The vanishing of Ethan Carter : Ett äldre, men snyggt spel jag aldrig spelat klart så tar itu med det nu.

Doom Eternal : Börjar om från början med allt grafisk ögongodis nu påslaget. 360hz på skärmen bidrar till bra flyt.

Visage : Vackert skräckspel som nu blir ännu bättre. Tålamodsprövande, men läskig och bra atmosfär.

Serious Sam 4 : Härlig hjärndöd shooter med massa adrenalin när horder av fiender ska massakreras.

Far Cry 6: Snyggt spel om än lite generiskt. Betar av lite i taget.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Control 2 är dock långt borta. Närmast är väl remake av Max Payne 1-2.

Ja, det är möjligt, men det är det spel jag är mest hypad för av Remedy, gillade verkligen första spelet. Max Payne spelen är jag inte lika hypad för alls, tycker dom tillhör deras lite svagare spel. Men det är ju en smaksak, men för mig är det så iallafall.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

20 timmar in i Metaphor. Det är verkligen Persona i fantasy-setting, på gott och ont. Gillar det dock skarpt och kommer större delen av min fritid på det.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Parallellt med min nyfunna COD-besatthet har jag självfallet lagt lite tid på Half Life 2. Helt magiskt varje gång jag kör det!

Permalänk
Medlem

Provar "New Arc Line" som är early access (i Bazzite =Linux) har spelat dryga 5 timmar och än så länge bara stött på en hängning när jag avslutade en av sessionerna. Men i övrigt har det flytit på bra. Märks dock att det är early access och under utveckling fortfarande, men spelbart.
Spelet i sig verkar intressant. Turn based combat (som jag börjat gilla efter att ha spelat BG3)