Webhallen besvarar kritiken – lovar bättring

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Med den tröskeln för presumptiva "i teorin" föreslår jag att man blir 100% självförsörjande.

Handwire och 3D-printade keycaps går ju, men om någon ollat ens pro micro eller "lubeat" switcharna är man ju rökt!

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke2013-07-24:

Ljughallen gör allt för att bedriva skademinimering. Det verkar som att fler och fler börjar rösta med plånboken, vilket nu skapar en besvärlig situation för dem ))

Indignationen är gissningsvis överdriven. Tror det som vanligt är en liten högljudd minoriteten som syns och hörs. Har personligen haft minimala problem med webhallen, jämfört med problem jag haft med ett par av deras konkurrenter, så jag fortsätter handla där om pris och tillgänglighet är rätt (och hos deras konkurrenter).

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Håller helt med om att detta var vidrigt hanterat från start men om de backar upp sina ord med handling ser jag inte någon anledning till att "hytta med näven" eller "Kommer aldrig att handla därifrån igen". Man får tänka på också att om Webhallen går i graven är det ytterligare en mindre plats att kunna åka och köpa hårdvara när man får känn i köp nerven.

Alla har rätt till sin åsikt men dessa diskussioner brukar bli löjliga med allt dyngkastande...

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Skulle gissa att det är "by design".

Webhallen är den dyra butiken utan lager med centralt läge. NetOnNet är postorder med billig lagerbutik. Komplett är nätbutiken med bäst priser jfm sina oäktingar.

Minst en ska bort! Oddsen kring vilken borde inte vara så höga.

För egen del känner jag mig klar med Webhallen efter nära 20 år som trogen kund.

Komplett själva då va? Jag har uteslutande dåliga erfarenheter av det bolaget...

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact / Samsung 990 EVO 4TB / WD Black SN850 1TB / Ryzen 9 5900X / Noctua NH-D15 Chromax / Gainward 4090 / Corsair SF750 / Asus Dark Hero / HyperX Fury 4x32GB

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Mindfighter:

Indignationen är gissningsvis överdriven. Tror det som vanligt är en liten högljudd minoriteten som syns och hörs. Har personligen haft minimala problem med webhallen, jämfört med problem jag haft med ett par av deras konkurrenter, så jag fortsätter handla där om pris och tillgänglighet är rätt (och hos deras konkurrenter).

Självklart vill man helst ha en produkt som är helt orörd, men samtidigt är det kanske inte hela världen om den skulle ha varit uppackad. Med både öppet köp och ångerrätt finns det ändå möjlighet att lösa det om något skulle kännas fel. Visst kan det vara lite irriterande, men ingen hamnar direkt i kläm på grund av det.

Kanske är jag en gammal stofil men jag minns tiden före e-handeln när det nästan var standard att öppna kartongen i butiken för att kontrollera att allt fanns med innan man betalade i kassan.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Kanske är jag en gammal stofil men jag minns tiden före e-handeln när det nästan var standard att öppna kartongen i butiken för att kontrollera att allt fanns med innan man betalade i kassan.

Är nog mer stofil och snällare, betalade och gick ut ur butik för att sen öppna och kontrollera att allt fanns med och allt såg ok ut. För att snabbt vända och klaga direkt om något var vajsing. Gör samma sak idag, men oftast e-handlat, öppnar, kollar och skulle någon ha ollat min pryl så skulle jag klaga. (nu kommer jag inte kunna släppa det @lillaankan_i_dammen att folk har ollat på kläderna jag köper... )

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag har ingenting emot att en returvara säljs som ny om bara lite skyddsplast saknas, det känns rimligt. Däremot om det finns tecken på användning eller någonting saknas så ska det såklart vara en fyndvara.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Jag handlar numera på Inet, ville jag ha beggat för nypris skulle jag köpa på tradera. Däremot tycker jag ehandlarna kan införa en returavgift om systemet "utnyttjas" för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaospojken:

Komplett själva då va? Jag har uteslutande dåliga erfarenheter av det bolaget...

Där har jag gjort typ ett inköp sedan de lämnade Stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av piTurbo:

Jag handlar numera på Inet, ville jag ha beggat för nypris skulle jag köpa på tradera. Däremot tycker jag ehandlarna kan införa en returavgift om systemet "utnyttjas" för mycket.

Dem har väl all rätt att stänga av konton/banna folk från att handla av dem.

Det är väl ett par klädföretag som har infört något sånt att folk som skickar tillbaka för mycket får inte handla av dem online längre.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Det här känns ju skumt, man ska som kund kunna lita på 100% att dom inte mygglar och säljer öppnade produkter som nya. Dålig bortförklaring att det kommer ta tid.. bara se till att göra det så snabbt ni kan inte komma med ursäkter....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Självklart vill man helst ha en produkt som är helt orörd, men samtidigt är det kanske inte hela världen om den skulle ha varit uppackad. Med både öppet köp och ångerrätt finns det ändå möjlighet att lösa det om något skulle kännas fel. Visst kan det vara lite irriterande, men ingen hamnar direkt i kläm på grund av det.

Skillnaden är väl att i butik, så kan personalen se hur varan hanteras, ingen (förutom en ganska galen kompis jag hade i tonåren som gillade att olla lysknappar) skulle nog våga olla på ett tangentbord i butiken.
Nu är jag personligen inte så rädd för ollning, utan snarare att någon tappat prylen i golvet eller spillt dryck på den.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av walkir:

Skulle gissa att det är "by design".

Webhallen är den dyra butiken utan lager med centralt läge. NetOnNet är postorder med billig lagerbutik. Komplett är nätbutiken med bäst priser jfm sina oäktingar.

Minst en ska bort! Oddsen kring vilken borde inte vara så höga.

För egen del känner jag mig klar med Webhallen efter nära 20 år som trogen kund.

Jag har också svårt att se dem överleva på sikt nu när de lägger ner centrallagret i Bredden. Utan det så måste butikerna steppa upp ordentligt med vad de har på hyllan mm om de inte ska tappa intäkter från huvudstaden. Utan det blir de snabbt bara bara ytterligare en nätbutik och där är de inte med i matchen. Så.. jag tror lagerflytten till slut blir spiken…
De lär hur som helst behöva en helt ny strategi om de vill finnas kvar

Synd, jag gillar webbis och har altid blivit väl bemött vid garantiärenden mm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Var förbi Webhallen idag på Sveavägen! Gick förbi, fräste och fnyste lite och senare direkt in på Inet

Webhallen finns inte på kartan längre.

Klart det gör! Förlåt, var bara tvungen...

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Lägg bördan på de personer som köper saker, bryter förpackningen, pillar (slarvigt) på dem och sedan (över)använder öppet köp - inte på övriga.

Jag vet att alla inte gör som jag eller bryr sig, men jag har nog aldrig lämnat tillbaka något jag öppnat, plockat ut och testat. Har man bestämt sig för köp så får det vara, annars får man väl sälja det vidare själv.

Absolut, det är ju en sak om något verkar vara konstigt eller utanför vad man rimligen förväntar sig (exv. feltryck, dålig finish, ovanligt hög coil whine, väldigt dåligt panellotteri), men annars får man väl klämma och känna i butik alt. kolla några YouTube-videor.

Det är ju i grunden folk som överanvänder öppet köp genom för mycket velande, ogenomtänkta spontanköp, eller utnyttjande av systemet som drabbar övriga. Beställer hem en mängd olika produkter, testar dem hemma och returnerar allt utom ev. en sak som ger upphov till detta. Lägg kostnaden på dem istället, typ att om man returnerar en tydligt bruten förpackning etc. så kostar för hanteringsavgift + nedskrivning av produktvärde.

Och, det är klart det blir många gråzoner och gränsdragningsproblem, men då får man satsa resurser på att styra upp det så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippas:

Too litte, too late Webhallen. Jag har redan skrubbat er från listan över trovärdiga återförsäljare.

Ja men verkligen! Komplett har satt sin sista potatis för mig med..
Otroligt vidrigt beteende via kundtjänst. Är väldigt sällan i kontakt med kundtjänster överlag, och definitivt aldrig blivit bemött på de sättet tidigare.

Permalänk
Medlem

Trodde inte det skulle drabba mig, men jag köpte två hårddiskar förra veckan och den ena hade 29 drifttimmar och 17 uppstarter. Blev retur.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 850 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

<Uppladdad bildlänk>
Klart det gör! Förlåt, var bara tvungen...

Tack! Får skylla på Apple Maps!

Permalänk
Medlem

Min fråga är återigen, varför handla på Webhallen när man kan handla på inet?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Mindfighter:

Är nog mer stofil och snällare, betalade och gick ut ur butik för att sen öppna och kontrollera att allt fanns med och allt såg ok ut. För att snabbt vända och klaga direkt om något var vajsing. Gör samma sak idag, men oftast e-handlat, öppnar, kollar och skulle någon ha ollat min pryl så skulle jag klaga. (nu kommer jag inte kunna släppa det @lillaankan_i_dammen att folk har ollat på kläderna jag köper... )

Butiksupplevelsen på 90-talet:

Andreas: Åh nytt reklamblad från Siba. Panasonic DGX-9000 VHS-spelare med SCART och ShowView Video Plus++ för 1797kr! Najs, jag drar dit.

* Kliver in på Siba *

Andreas: Hej, jag letar efter Panasonics videospelare för 1797kr som fanns i reklambladet.
Säljaren: Ah vi har bara en kvar. Den står längst in och längst bak där på hyllan.

* Lite skadad kartong, många måste ha klämt på denna. Bäst att öppna och kontrollera innehållet. *

Andreas: Ska det inte följa med en SCART-kabel?
Säljaren: Tyvärr, det ingår inte.
Andreas: Ojdå, vad kostar en sån?
Säljaren: Vi har Philips Super Premium SCART Ultra på kampanjpris för 299kr.
Andreas: 299 kr? Finns det ingen billigare?
Säljaren: Nja, tyvärr är det den enda modellen vi har på lager.
Andreas: Okej, får ta en sån då ....
Säljaren: Behöver du batterier också?
Andreas: Batterier?
Säljaren: Ja till fjärrkontrollen
Andreas: Ja jo ...
Säljaren: Just nu får du ett storpack Duracell för 169kr
Andreas: Vad kostar det lilla paketet?
Säljaren: 129 kr
Andreas: Äsch, får väl ta storpacket då.
Säljaren: Just nu har vi erbjudande på guldförsäkring för just Panasonics videospelare för endast 649 kr ...
Andreas: Nej tack
Säljaren: ... då ingår utbytesgaranti även kvällar och helger
Andreas: NEJ
Säljaren: Det blir 2 265 kronor ...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

är skeptisk mot alla returer, även dom som säljs som returer. varför skulle jag ta risken att t ex köpa ett grafikkort som kanske har returnerats pga hög coil wine för att spara ett par hundralappar?

Visa signatur

Intel® Core™ i5-4200U @ 1.60Ghz
8mb ram
500mb hårddisk

VroooM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

1) ligger närmare
2) har saker i lager
3) ligger i närheten
4) har saker i lager

typ?

Permalänk
Medlem

Ambitionen är nog snarare att ingen ska märka nästa griseri de håller på med. Kan dock bjuda på ett system för att uppnå deras "ambition" om att nya varor ska vara nya; "Är varan ny? Om ja, sälj som ny."

Permalänk
Medlem

Att det till och med har funnits en intern "tävling" om att markera returvaror som nya visar ju tydligt att detta inte är ett misstag på individnivå, utan något som varit styrt högre upp i organisationen. Det spelar ingen roll vilka "nya rutiner" de påstår sig införa – trovärdigheten är helt och hållet förbrukad vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hundmat:

Att det till och med har funnits en intern "tävling" om att markera returvaror som nya visar ju tydligt att detta inte är ett misstag på individnivå, utan något som varit styrt högre upp i organisationen. Det spelar ingen roll vilka "nya rutiner" de påstår sig införa – trovärdigheten är helt och hållet förbrukad vid det här laget.

Exakt det här är problemet. Det är inte ens en liten "tabbe", eller ett missförstånd. De höll tävlingar i vem som kunde markera om så många prylar som möjligt, och sälja av de som nya. Hur folk kan ta det här företaget på allvar efter en sådan fadäs är bortom mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippas:

Hur folk kan ta det här företaget på allvar efter en sådan fadäs är bortom mig.

Du skulle bara veta hur mycket korkade tävlingar säljchefer hittar på överallt där jag haft insyn… du gör nog bäst i att sluta handla på alla ställen för att vara på säkra sidan!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av techOn3:

jag har inget ont att säga om dom, men det märks att alla här är någon form av offer för öppnade förpackningar

Alla? Jag pratar gärna för mig själv och jag har inte fallit offer för öppnade förpackningar vad jag sett iallafall.

Skrivet av Mindfighter:

Jag håller med. Jag har inte haft mer problem hos Webhallen än övriga ställen jag handlat på

Skrivet av Awsmkiid:

1. Närmare
2. Har mer varor i sortimentet än Inet. Är i allafall 2 anledningar för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

1) ligger närmare
2) har saker i lager
3) ligger i närheten
4) har saker i lager

typ?

Där listade du alla anledningar till att jag numera väljer Inet framför Webhallen.

Bortsett från Bredden, så ekar Webhallen ofta öde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Där listade du alla anledningar till att jag numera väljer Inet framför Webhallen.

Bortsett från Bredden, så ekar Webhallen ofta öde.

Bor i 08-land, inet finns bara "inne i stan", så det är skatter in och ut till deras butiker, och webbhallen ligger "runt hörnet" i fruängen, som är kanske en mil från mig med bil. Så Inet är inget att "bara svänga förbi" för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Bor i 08-land, inet finns bara "inne i stan", så det är skatter in och ut till deras butiker, och webbhallen ligger "runt hörnet" i fruängen, som är kanske en mil från mig med bil. Så Inet är inget att "bara svänga förbi" för mig.

Jobbar inne i stan på Torsgatan, så nära nog krypavstånd till Sveavägen. Föredog Webhallen fram tills att de slog igen vid Liljeholmen. Fruängen är numera åt helt fel håll för mlg. Snabbare att gå till Inet vid Medis