Veckans fråga: Vad är viktigast när du köper chassi?

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Estetik.
Gärna glas på så många sidor som möjligt och mycket RGB-tjofräs.
Sen får det gärna vara välbyggt, därför är min favorit fortfarande Phanteks NV7.

Permalänk
Medlem

Skiter i hur det ser ut så länge det är utan RGB, lättbyggt och gärna så tyst som möjligt med så bra luftflöde.

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem

Estetiken är viktig, och då menar jag inte "gamer" RGB LED estetik som i 99% ser helt bedrövligt ut. Vill ha det minimalistiskt och rent.

Permalänk
Medlem

Estetik över allt annat. Vill ha en stilren, detaljlös svart låda som smälter in. Inga RGB eller fönster. Just nu har jag en Define 7 Mini. Det ända sorgliga är att komponenter blivit så varma och strömtörstiga att det är svårt att få det tyst med tät front. Men vill inte heller ha meshify eftersom fronten är knagglig och ser ut att titta fram ur en "krage".

Byggkvalitet därefter. Helst ingen kinaplast. Borstad metall, med bra layout och lätt att bygga i. Ljuddämpning och dammfilter i den mån det går.

Permalänk
Medlem

När jag tänker dator + estetik så tänker jag på en dator som inte syns.
Inte en dator som lyser som ett ufo från en film från 1988.

Pris
Ventilation
Får plats med vad jag ska ha i den
Är lätt att komma åt sladdar o prylar
Ingen RGB

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Modularitet!
Allt annat är som bäst sekundärt.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Insåg nu när jag tänkte på denna fråga.
Saknar tiden 2000-2010 då det var bra mycket mer gallerier där folk gjorde ghettomods eller snygga mods för att skapa lösningar på problemen vi hade på den tiden gällande ventialtion, ljudisolering och förbaskat fula kablar överallt

Som jag upplever det i varje fall. Kanske blir motbevisad om någon börjar räkna antal jämfört med idag 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Estetik över allt annat. Vill ha en stilren, detaljlös svart låda som smälter in. Inga RGB eller fönster. Just nu har jag en Define 7 Mini. Det ända sorgliga är att komponenter blivit så varma och strömtörstiga att det är svårt att få det tyst med tät front. Men vill inte heller ha meshify eftersom fronten är knagglig och ser ut att titta fram ur en "krage".

Byggkvalitet därefter. Helst ingen kinaplast. Borstad metall, med bra layout och lätt att bygga i. Ljuddämpning och dammfilter i den mån det går.

Fan du har rätt. Jag valde byggkvalitet men jag hade aldrig skaffat en RGB Gamer X Beast Supreme-låda oavsett hur bra byggkvalitet det var...

Permalänk
Medlem

Hur bra möjligheter den har för custom vattenkylning.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz ocked | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Brukar prioritera storlek och kylning:

Xigmatek Elysium (Bredd 230, Höjd 618 och längd 663 mm) inga problem att få in stora grafikkort eller att kyla komponenter och jag tycker att det känns rätt stilrent ändå.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Dammskydd och luftgenomflöde är det viktigaste enligt mig.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Varför spela på "easy" när det finns "nightmare"?

Har du funderat på en kompromiss?

Nej, men jag har hört talas om de som vikt av längs den vägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Nej, men jag har hört talas om de som vikt av längs den vägen

Ingen minns en fegis och man ska inte dö nyfiken!

Permalänk
Medlem

Ljudnivån framförallt, vilket innebär ett det ska vara ett stort chassi med bra luftflöde så man kan köra fläktarna på lågt varvtal. Ljudisolerade paneler är också ett plus. Kör just nu ett Define XL R2.

Datorn står också under skrivbordet så att bänkskivan isolerar lite mot ljudet, istället för att jag har datorn på skrivbordet bredvid örat.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte de som vill ha ett litet chassi som ligger ner… tar ju ändå upp ytan på skrivbordet!
Ge mig ett bra tornchassi som tar upp liten yta på skrivbordet!

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Skrivet av Nithlon:

Jag förstår inte de som vill ha ett litet chassi som ligger ner… tar ju ändå upp ytan på skrivbordet!
Ge mig ett bra tornchassi som tar upp liten yta på skrivbordet!

Jag vill själv skaffa ett sånt efter att ha flyttat över min PC in i TV-bänken. Det skulle ta mindre plats och det skulle vara planerat för att ligga ner till skillnad från det jag har nu. Kan tänka mig att det är en nischad kundgrupp, men mindre chassin kan man ju ha liggande i hyllor och liknande med där de inte är så i vägen som de är på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Ljuddämpning.

Tjocka lager, sidoplåtar av just plåt, fläktarna på minimum. Om jag hör en fläkt låter det för mycket. Tar gärna högre temperaturer så länge det gör att det kostar mindre i ljudnivå.

Permalänk

200mm fläkt sen uppläget hur delarna sitter

Permalänk
Medlem

Tystnaden var något jag satsade på förut och där är Fractal Design Define R5 fantastisk samtidigt som den kylde bra. Men sen började jag mer falla åt estetikhållet och köpte först en Fractal Design Torrent medium med fönster. Gillade det såpass att jag ville gå vidare och köpte allt jag kunde i vitt och chassit blev en Phanteks XT Pro Ultra Vit som hade ett rimligt pris. Sen att den hade bra kabeldragningsmöjligheter skadade inte. Den är inte lika tyst som R5, men utseendet kompenserar detta

Permalänk
Medlem

Kombon av hur den ser ut, ventilation och självklart ljudnivån. Otroligt viktigt med en tyst burk

Permalänk
Medlem

Viktigast är ju storleken, vad spelar byggkvalité och pris för roll om man inte får plats med komponenterna...

Permalänk
Medlem

Alla egenskaper, men i grund och botten är nog storleken allra viktigast. Vill inte ha större än vad som behövs av flera anledningar, varav en är att den inte ska vara så förbannat otymplig när jag ska bära den till och från operationsbordet.

För närvarande en Lian Li O11D Mini, men den har för osmidig dammfilterhantering så jag kommer byta så fort jag hittar något bättre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ljuddämpning
Ventilation
Byggkvalitet
Damm filter
Storlek

Hur den ser ut är inte lika noga då
den ändå står under skrivbordet och inte syns
speciellt mycket.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Define S

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600MHz CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ventilation, och då menar framförallt att det ska vara kall luft till både CPU-AIO-kylare och GPU, utan att den ena komponentens kylare får massa varm luft från den andra. Finns ett fåtal chassin som klarar detta utan att bli för stora. Helst ska det ju vara dammfilter också. Blir tyst och bra då fläktarna kan gå en hel del långsammare jämfört med om man skickar redan uppvärmd luft till andra kylaren.

Permalänk
Medlem

Är en kombination av fler saker som är viktiga för mig. Kvalité och lättbyggt, gärna USB-A och USB-C i fronten, inga glasrutor och rgb, bra luftflöde (inkl. dammfilter där det behövs). Givetvis vill man ju komma undan så billigt som möjligt också, men det är inte så lätt när det finns så få alternativ som erbjuder detta (ovan). Estetik är viktigt, som jag är inne på ovan, men för mig är det "less is more" som gäller. Vill inte ha nåt disco-akvarium.

Permalänk

Diskret och låg ljudnivå! Inga störiga lampor, tack!

Visa signatur

Speldator: AMD 5800X3D, 32 GB RAM@3600MHz, MSI RTX 3080 Gaming Z, NVME 1TB+SSD 960GB, FD Define R6, Win 11 Pro
HTPC/NAS: AMD A10 6700@2,4 GHz (1.0 volt), 8 GB RAM, 60 GB SSD, 4 TB lagring, Blu-Ray-brännare, Chieftec HM-03B-OP, Win 10 Pro
Bärbart: Lenovo Yoga 3 Pro, Lenovoplatta x3, Xiaomi Mi Note 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tät låda & dammfilter överallt, fram bak, under och över.

Permalänk
Medlem

Att man kan montera 420 radiator i taket samt att där finns 5.25" platser.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD Ryzen™ 7 5800X | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-5 Plus
Phanteks Enthoo Pro Tempered Glass | Phanteks Glacier One 420D30
MOUNTAIN Everest Max | Glorious Mako Ultralight
Roccat Kone XP | Roccat Apuri Raw

Permalänk
Medlem

en bra låda har minst tre floppy-fack i fronten

Visa signatur

Intel Xeon E5-2697 v2 - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)