Permalänk

MacBook Pro M4

Hej allihopa,

Jag börjar studera nu till vårterminen och behöver införskaffa mig en laptop till studierna.
Jag håller även på med musikproduktion och har i nuläge en Mac Mini med i5 processor från 2018 som jag planerar att sälja och ersätta med en ny MacBook.

Datorn jag funderar på att skaffa är den senaste 14 inch modellen med M4 standard processorn och 16GB ram. Jag känner att 16gig ram är minimum just på grund av att jag vid sidan av kommer använda Logic Pro som är lite minneskrävande.

Jag har hittat en rätt bra Black Friday deal på Dustin, dock innefattar den endast den mörkgråa versionen av datorn som jag har hört drar åt sig mycket fingeravtryck och synliga skråmor.
https://www.dustinhome.se/product/5020028189/macbook-pro-2024...

Vad tycker ni? Ska jag satsa på den dealen, 2000 kronor i rabatt känns ju som en ganska bra deal, även om man enligt mig får den lite mindre attraktiva modellen av datorn.

Permalänk

Eller är det kanske mer värt att satsa på en M3 med samma spec?

Permalänk
Medlem

Hej,

Till att börja med, vet inte vad du förväntar dig att sälja din Mini 2018 för men prisraset har varit brutalt på Intel-Macs generellt i och med introduktionen av Apple Silicon och nu med Mac Mini M4 tillgänglig (dessutom i ny formfaktor och design), ännu mer. Tveksamt om du får mer än 1500-2000kr för din modell i dagsläget.

Gällande 16GB RAM så kommer alla nya Macs inkl. laptops från Apple nu med 16GB som standard efter deras uppgradering av lineupen i oktober. Detta inkluderar även Macbook Air M2-modellerna
https://www.macrumors.com/2024/10/30/entire-mac-lineup-now-at...

Frågan du måste ställa dig är om du har behov av en Macbook Pro. Vanlig musikproduktion är generellt inte så tungrott så jag tror du absolut skulle klara dig med en Air också, M2/M3.

Alternativt förslag M3 Macbook Air, 16GB/256GB:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13340333

Det man vill åt med en Macbook Pro är förutom fler I/O och portar, skärmen! Den är markant bättre och Liquid Retina XDR-displayen är bara ett annat namn för miniLED. Den har också en uppdateringfrekvens på 120Hz vs 60Hz på Air.

Dealen du länkar ser OK ut, absolut. Speciellt för att vara en modell som nyligen uppdaterats.
Att köpa en M3 Macbook Pro, njae. Dessa basmodeller av Pro:n kom med bara 8GB RAM (Skandal!) så det skulle jag nog inte satsa på om du ens hittar någon men då bör priset vara minst 3000-4000kr lägre vs ovan M4 anser jag.

Lycka till med valet!

Permalänk
Medlem

Tänk på att MacBook Pro M4 stödjer 2 externa skärmar + interna skärmen medans M3 stödjer endast en extern + interna alt två externa med locket stängt.

Permalänk
Medlem

Webhallen har annars M3 Air med 16GB för bara 13290kr. Men om du känner du har råd så är den säkert bra.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Webhallen har annars M3 Air med 16GB för bara 13290kr. Men om du känner du har råd så är den säkert bra.

Dock så är det med 256 GB ssd, med 512 GB kostar den 15 990.

Permalänk
Medlem

Hade personligen valt en macbook air m2 8gb/256gb (10tkr) samt en mac mini m4 16gb/256gb för 7100kr med studentrabatt.

För 11,7tkr så får du en mba m2 med 16gb om du nu absolut måste ha 16gb.

Permalänk
Skrivet av edson:

Hej,

Till att börja med, vet inte vad du förväntar dig att sälja din Mini 2018 för men prisraset har varit brutalt på Intel-Macs generellt i och med introduktionen av Apple Silicon och nu med Mac Mini M4 tillgänglig (dessutom i ny formfaktor och design), ännu mer. Tveksamt om du får mer än 1500-2000kr för din modell i dagsläget.

Gällande 16GB RAM så kommer alla nya Macs inkl. laptops från Apple nu med 16GB som standard efter deras uppgradering av lineupen i oktober. Detta inkluderar även Macbook Air M2-modellerna
https://www.macrumors.com/2024/10/30/entire-mac-lineup-now-at...

Frågan du måste ställa dig är om du har behov av en Macbook Pro. Vanlig musikproduktion är generellt inte så tungrott så jag tror du absolut skulle klara dig med en Air också, M2/M3.

Alternativt förslag M3 Macbook Air, 16GB/256GB:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13340333

Det man vill åt med en Macbook Pro är förutom fler I/O och portar, skärmen! Den är markant bättre och Liquid Retina XDR-displayen är bara ett annat namn för miniLED. Den har också en uppdateringfrekvens på 120Hz vs 60Hz på Air.

Dealen du länkar ser OK ut, absolut. Speciellt för att vara en modell som nyligen uppdaterats.
Att köpa en M3 Macbook Pro, njae. Dessa basmodeller av Pro:n kom med bara 8GB RAM (Skandal!) så det skulle jag nog inte satsa på om du ens hittar någon men då bör priset vara minst 3000-4000kr lägre vs ovan M4 anser jag.

Lycka till med valet!

Måste erkänna att jag är en riktig sucker för promotion. Har alltid haft PC med 144hz skärm och hade känts skit att inte ha 120hz på datorn hahah. Delvis även därför jag vill gå för pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

Måste erkänna att jag är en riktig sucker för promotion. Har alltid haft PC med 144hz skärm och hade känts skit att inte ha 120hz på datorn hahah. Delvis även därför jag vill gå för pro.

Låter som ett baskrav för dig och i sådant fall hade jag också gått Pro!

Hade nog siktat på M4 i sådant fall, då får du också det nyaste med potentiellt längst livslängd också (macOS etc.) om du nu inte skulle springa på en magisk M3 Pro-deal då.