Allt vi (typ) vet om Geforce RTX 5000-serien

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle bli positivt överraskad om 5090 ligger under 34k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

De har ju pratat om att allt över 5070Ti inte är för gamers, är väl bara för att kunna hålla hög prislapp

Vilka har upprepat detta jubeltrams förutom olika ryktesmaskiner online?

Länka gärna en officiell källa.

Nvidia har en egen produktlinje för professionella användare sen långt tillbaka. Det primära skälet att folk i Sverige vill hävda att gaming-korten i toppen av RTX-serien är "en professionell produkt" är för att låta firman betala deras gaming-prylar.

Permalänk
Medlem

ja för mig spelar det ingen roll vad det kostar, jag kommer sälja jultidningar så jag har råd.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-4200U @ 1.60Ghz
8mb ram
500mb hårddisk

VroooM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kleine:

ja för mig spelar det ingen roll vad det kostar, jag kommer sälja jultidningar så jag har råd.

Årets inlägg!

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nvidia har en egen produktlinje för professionella användare sen långt tillbaka. Det primära skälet att folk i Sverige vill hävda att gaming-korten i toppen av RTX-serien är "en professionell produkt" är för att låta firman betala deras gaming-prylar.

Finns det annat än rykten när de(nvidia) inte presenterat 5000 Officiellt än? Rykten är officiella online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Finns det annat än rykten när de(nvidia) inte presenterat 5000 Officiellt än? Rykten är officiella online.

Jag har hört samma påståenden cirkulera sedan typ GF 10-serien, men de blir ju inte mer rätt nu.

Permalänk
Medlem

Hoppas på nice priser osv så kanske man kan plocka på sig ett 4000 kort för billig peng 8)

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Få CAD-användare köper Quadro-kort nuförtiden. Många CAD-programvaror använder numer DirectX. Har ett gamingkort jag aldrig spelat ett enda spel på.

Permalänk
Medlem

Pausa gejmandet i två år (eller spela back-katalogen). Och ligg sen konstant 2 år efter senaste generationen på allt. Typ bara fördelar:
* spel nu för tiden är knappt färdigpatchade förrän 1 år efter släpp
* Hårdvaran sjunker i pris och begagnadmarknaden öppnar upp sig bra
* Man slipper stressen av att spela det senaste hela tiden. Alla har säkert hundratals spel de inte hunnit med från år bakåt.

Signar off nu och spelar lite Half Life 2 i 300fps

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Få CAD-användare köper Quadro-kort nuförtiden. Många CAD-programvaror använder numer DirectX. Har ett gamingkort jag aldrig spelat ett enda spel på.

Huruvida någon professionell användare använder gaming-produkter till något förändrar inte att GeForce-korten är avsedda för gaming. Titan-korten är inte värda att nämna i sammanhanget heller eftersom det senaste (sista?) släpptes 2018.

Permalänk
Medlem

Räknar med sjukt höga priser i början och dålig åtkomst. Ska försöka fynda nu på Black Friday med ett nytt 7900 xtx eller 4080 super tänkte jag. Kan ta nästa generation när priserna sjunkit en del och drivers stabiliserats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Pausa gejmandet i två år (eller spela back-katalogen). Och ligg sen konstant 2 år efter senaste generationen på allt. Typ bara fördelar:
* spel nu för tiden är knappt färdigpatchade förrän 1 år efter släpp
* Hårdvaran sjunker i pris och begagnadmarknaden öppnar upp sig bra
* Man slipper stressen av att spela det senaste hela tiden. Alla har säkert hundratals spel de inte hunnit med från år bakåt.

Signar off nu och spelar lite Half Life 2 i 300fps

Du har en bra poäng, är ofta ca 1-2 år efter release som spel är "färdiga" idag, så jag köper nästan inget på release nuförtiden.
Nackdelen för mig är att jag har en tungdriven 4K skärm som jag inte vill byta ut och jag måste maxa spelen med allt lull-lull annars är det snudd ospelbart
Många AAA spel som släppts senaste 5 åren har det kämpigt om du inte pungar ut för ett 4080, 4080 Super eller 4090. Får hoppas att minnesbandbredden på ett 5080 gör att det kan prestera likt 4090 i 4K eller att 5000-serien lanseras med någon ny DLSS version som gör underverk. Då blir det ett köp för min del.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiredMike:

Kul med ny teknik, men hade varit ännu roligare att se större optimering hos spelutvecklarna..

Dom samarbetar ju med Nvidia så att dom kan sälja sina grafikkort, optimerar mindre än vad dom kan med flit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Huruvida någon professionell användare använder gaming-produkter till något förändrar inte att GeForce-korten är avsedda för gaming. Titan-korten är inte värda att nämna i sammanhanget heller eftersom det senaste (sista?) släpptes 2018.

Känns som att 3090 och 4090 korten till stor del är "prosumer".
Många som köper dem som antingen använder både till spel och annat eller bara till annat.
Samt att prissättningen inte känns direkt riktad till folk som gillar datorer/spel men som har det sämre ekonomiskt.
Använder man korten helt eller delvis till något man tjänar pengar på så är det lättare att motivera de höga priserna.

Permalänk
Medlem

Man borde bojkotta nvidia. Spel är redan snygga nog utan korrekt ljussättning och med låg upplösning. Fps är en krycka, git gud istället. Björn Borg spelade med träracket.
Jag föreslår att vi markerar genom att ingen här ens besöker någon webshop på lanseringsdagen. Det kommer skicka en stark signal.

Helt orelaterad fråga, kan man beställa tangentbordsolja droppvis, och bara 1 speed silver-switch? Behöver spara pengar men vill uppgradera min F5-tangent inför en grej i januari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Känns som att 3090 och 4090 korten till stor del är "prosumer".
Många som köper dem som antingen använder både till spel och annat eller bara till annat.
Samt att prissättningen inte känns direkt riktad till folk som gillar datorer/spel men som har det sämre ekonomiskt.
Använder man korten helt eller delvis till något man tjänar pengar på så är det lättare att motivera de höga priserna.

Det klart att det är en entusiastprodukt, med ett litet fåtal kunder i förhållande till volymerna de säljer på alla andra grafikkort. Jag betraktar däremot kort med 80-suffix som "toppen av mellanklassen", och sen finns det ett par modeller till för de här som ska köra någon ovanligt krävande setup med t.ex. 4K/VR eller bara har gott om pengar.

Det oroande är att 4080 prissattes till 16500 kr vid releasen samt att priserna i Sverige startade på 18-19k för samma nivå av kort som inte kostat över 8000 kr någon gång innan.

Att kalla GeForce för "proffskort" ser jag mest som ett försök att svepa under mattan att Nvidia tar oskäligt mycket betalt bara för att de kan.

Permalänk
Medlem

Kul med ny generation.

Om jag ska spå i palantiren så kommer vi snabbt närma oss 4k gaming som standard och inte undantaget.

- RTX4090 löste 4k galant med hög FPS
- RTX5080 Löser förmodligen 4k gaming fullt ut om 2 månader
- RTX6070 Löser förmodligen 4k gaming fullt ut om 2-2.5 år
- RTX7060 Löser förmodligen 4k gaming fullt ut om 4-5 år.
- 4k skärmar kommer också säkerligen falla i pris med åren

Ska bli skönt att allt går över och blir optimerat för 4k destå närmare vi kommer 2020-talets slut. Tycker 1440p som blev standard för 10 år är så fult i jämförelse.

Närmare slutet av detta decennie så kommer 8k gaming att vara en verklighet i toppmodellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det klart att det är en entusiastprodukt, med ett litet fåtal kunder i förhållande till volymerna de säljer på alla andra grafikkort. Jag betraktar däremot kort med 80-suffix som "toppen av mellanklassen", och sen finns det ett par modeller till för de här som ska köra någon ovanligt krävande setup med t.ex. 4K/VR eller bara har gott om pengar.

Det oroande är att 4080 prissattes till 16500 kr vid releasen samt att priserna i Sverige startade på 18-19k för samma nivå av kort som inte kostat över 8000 kr någon gång innan.

Att kalla GeForce för "proffskort" ser jag mest som ett försök att svepa under mattan att Nvidia tar oskäligt mycket betalt bara för att de kan.

De pressas inte av amd varken i pris eller prestanda.
när du jobbar och har fullt upp och en ny klient frågar dig om du kan utföra extra jobb utanför normal arbetstid, vad väljer du då:

1. Sänker din timlön för att få ännu mer extra jobb, men sämre betalt än ditt vanliga jobb

2. Tar samma timlön

3. Höjer priset och kunden accepterar.
Du får mer pengar än ditt vanliga jobb för extra möda

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo,
Men verkar ändå vara många 4090 kort som används till AI och annat förutom gaming.
Typ som i Kina med 4090D är väl det kraftfullaste AI kort de får importera om de ska följa exportrestriktionerna.
Eller andra arbetslaster som passar för GPU accelerering.
Att Pro korten troligtvis är bättre om man bortser från pris. Men om de är så mycket dyrare och 4090 ändå räcker bra för ändamålet att då kan det ändå för företag vara vettigare att köpa in 4090 sett till kostnadseffektivitet.

För inte alla företag är ute efter "bästa tekniska lösning oavsett pris".
Utan många företag kan vara ute efter något som löser deras problem och är priseffektivt.

Verkar ändå vara en stor andel av de som köper 4090 som på något vis använder de komersiellt.
Exempelvis om företag köper in 4090 och de då inte är återförsäljare som tänker sälja korten vidare.
Förutom om någon har enskild firma och tänker att de kan göra avdrag osv.
Annars tror jag inte det är många företag som köper in grafikkort för att deras anställda ska sitta och spela på företagsdatorerna.

Det är ju också en anledning att priser kan hållas höga.
Att entusiaster som har råd att lägga mycket pengar på datorn får konkurrera om tillgången med företag som på ett eller annat sätt använder korten komersiellt och tjänar pengar på det.

Permalänk

Funderar på att uppgradera rtx 3080 till 5080, kan fortfarande köra spel i 2k med bra inställningar och en del i 4k med medium,low. Tycker spelen jag kört ser bra ut så funderar lite på hur mycket snyggare det egentligen kan bli med tanke på hur sjukt dyrt ett grafikkort är idag. Måste se extremt mycket bättre ut för att vara värt dom pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De pressas inte av amd varken i pris eller prestanda.
när du jobbar och har fullt upp och en ny klient frågar dig om du kan utföra extra jobb utanför normal arbetstid, vad väljer du då:

1. Sänker din timlön för att få ännu mer extra jobb, men sämre betalt än ditt vanliga jobb

2. Tar samma timlön

3. Höjer priset och kunden accepterar.
Du får mer pengar än ditt vanliga jobb för extra möda

Jag vet hur marknadsekonomi fungerar, priserna sätts efter vad folk är villiga att betala. Att höja det rekommenderade priset (MSRP) med över 70% mellan 3080 och 4080 berodde naturligtvis också på att Nvidia ville ha en större bit av den kaka som bakades av scalpers som tömde lagren under pandemin.

4080 Super prissattes visserligen lägre senare, $999 MSRP, vilket blir ganska precis 10900 kr med dagens dollarkurs. Dollarn var ändå runt 9 kr vid releasen av 3080, mot ca 11 kr idag. Det svenska ordinariepriset på det 3080 OC jag köpte skulle varit 9100 kr, efter releasemånaden. Den skillnaden kunde jag möjligen accepterat som "kostnadsökning/valfri lam bortförklaring", men nu är det bara ett race mot botten.

Permalänk
Medlem

Det blir nog inte något fler NVidiakort för mig. Det är dags för mig att sätta ner foten mot den bisarra prissättningen. Visst, NVidia gör de mest kraftfulla korten men jag tror att jag klarar mig med mellansegmentkort som AMD och Intels toppkort kommer att ligga i prestanda om alla förståsigpåare får rätt. Får Battlemage hyggliga recensioner kanske det är dags för mig att testa Intels grafikkort istället för ockrarna Nvidias?

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är den sista pusselbiten i mitt nya bygge, har alla komponenter hemma nu och Flight Simulator 2024 lägger ett 4090 på knäna och smiskar det rätt hårt så egentligen finns ju inget annat alternativ än ett 5090.

Har aldrig köpt en GPU över 10k men någon gång ska väl vara den första, även fast det känns sjukt orimligt.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Grafikkortet är den sista pusselbiten i mitt nya bygge, har alla komponenter hemma nu och Flight Simulator 2024 lägger ett 4090 på knäna och smiskar det rätt hårt så egentligen finns ju inget annat alternativ än ett 5090.

Har aldrig köpt en GPU över 10k men någon gång ska väl vara den första, även fast det känns sjukt orimligt.

Vad har du köpt för nätagg?

Permalänk
Medlem

Mitt 3070 ska bytas ut, en njure har plockats ut och ligger på is. 5080 here we come.

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Skrivet av LURKOVIC:

Mitt 3070 ska bytas ut, en njure har plockats ut och ligger på is. 5080 here we come.

Hur stor skillnad på grafiken förväntar du dig? Sitter själv på 3080 som jag skrivit ovan. Tycker det måste bli väldigt mycket snyggare för det ska vara värt det. Köpte precis en ps5 pro och även i dom enstaka spelen där det sägs vara enorm skillnad tycker jag inte skillnaden är så stor. Inte med tanke på det höga priset. Så tveksam till att uppgradera grafikkort redan 3080 till 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Känns som en negativ spiral, hur ska de någonsin kunna få ner priserna igen. Hoppas AMD kommer in i matchen på riktigt och kan tvinga ner det.

Tyvärr är det lika trovärdigt som drömmen om Atlantis. Vad gjorde AMD när de gick om Intel? De sa att "vi är inget budgetvarumärke" och höjde priserna och kostar premium. Inte blev det ett endaste öres sänkning på processorer.

Går AMD om Nvidia kan du räkna med att 9950 XTX kostar 20000-25000 kronor och inte 7000 kr.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigDuke:

Vad har du köpt för nätagg?

Köpt ett NZXT C1200 Gold

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Har 25K på ett konto och väntar, räknar med att iallafall vara nära målet. Sen är det bara att börja spara för nästa gång.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Hur stor skillnad på grafiken förväntar du dig? Sitter själv på 3080 som jag skrivit ovan. Tycker det måste bli väldigt mycket snyggare för det ska vara värt det. Köpte precis en ps5 pro och även i dom enstaka spelen där det sägs vara enorm skillnad tycker jag inte skillnaden är så stor. Inte med tanke på det höga priset. Så tveksam till att uppgradera grafikkort redan 3080 till 5080

Ja för endast gaming känns det tveksamt eftersom du har en PS5 Pro redan. Om du inte hade haft den hade det varit en annan femma.
Skulle nog lagt pengarna på en riktigt fet TV istället till PS5:an du inte redan har.